Ma 10 éve szállt fel a Wizz Air legelső gépe Katowicéből, amivel egy máig tartó sikertörténet kezdődött. A repülős bizniszben kiugróan magas a csődök száma, itt aztán tényleg csak a legjobbak maradnak talpon. Mindenképp örömteli, hogy épp néhány magyar arcnak (mindenekelőtt Váradi Józsefnek) ugrott be 2003-ban az ötlet, hogy meg kell csinálni a régió diszkont légitársaságát, de ez még kevés lett volna a sikerhez. Profi nemzetközi szakembergárda működteti Genfből és Budapestről a Wizzt, a kezdeti befektetők pedig hamarosan elnyerik jutalmukat, nagyot kaszálnak, amikor a cég részvényei a londoni tőzsdén landolnak.
Ettől persze teljesen független az utasélmény, márpedig az ultra low-cost modell része sok egyéb más mellett az is, hogy gebasz esetén saját gépekkel oldják meg a pótlást. Köd? A legapróbb hibajelzés a pilótafülkében? Madár rongyol bele a hajtóműbe? Tök mindegy. Nem tehet egyikről se a légitársaság, de első a biztonság, a gép földön marad, aztán akár több ezer utas programját barmolja szét a 10-20 órás késés.
A 10 éves születésnap kapcsán összegyűjtöttünk 10 olyan dolgot, amit csipázunk a Wizzben és 10 olyat, melyektől csak azért nem nyílik ki a bicska a zsebünkben, mert nem engedték át a szekun. Döntően olyanokra fókuszálunk, melyek nem az összes fapadosra, hanem csak a Wizzre jellemzőek, ezért nem rugózunk például az átláthatatlan és folyton változó díjstruktúrán, valamint a méregdrága és fos repülős kaján.
Még csak annyit előzetesként: a fapadosinfó stábja a 10 év alatt több mint 300 szektort repült Wizzel és mint a legnagyobb és sokszor legolcsóbb budapesti szolgáltató, nagyrészt nekik köszönhetjük, hogy pár ezer forintért jutottunk el olyan helyekre, melyekről a fapados forradalom előtt csak álmodhattunk. Attól, hogy ezt leírjuk, nem vagyunk Wizz-bérencek, mint ahogy fikablog sem vagyunk, ha ide vetjük a kifogásainkat a szolgáltatókkal szemben.
Mindenesetre születésnapi jókívánságként kívánunk még sokszor tíz évet a Wizznek, de nem olyan brutál túlsúlyban, mint most Budapesten, hanem a konkurenciától jobban szorongatva, hogy eszükbe ne jusson folytatni az elmúlt évben látott áremelést. (Frissítés: kijöttek ma egy ünnepi akcióval, amiben csak kis trükközés van.)
10 királyság
Diszkont klub
Éves fix díjért minden jegy olcsóbb, Wizz specialitás, jó dolog
Gyors beszállás, van hely a fedélzeten a csomagoknak
Mivel fizetős a nagy kézipogyó is, a csóringerek inkább kicsivel utaznak. Így felfér minden a fedélzetre, gyorsan felrámol mindenki, hamar el lehet foglalni a helyeket.
Wizz kártya
Hitelkártyaként és betétiként is létezik, aki mindenhol ezzel fizet és még a rezsiköltségeit is kártyázza, több tízezer pontot tud havonta gyűjteni, amiből gyakran ingyen repülések hozhatók ki.
Kellemes személyzet magyar hanggal
Általában udvarias a személyzet, s mivel a pesti járatok döntő többségét az itteni bázis szolgálja ki, a sztyuvik többnyire bírják a szép magyar nyelvet is.
Olcsó és kiszámítható árazás
Sokszor vannak olcsó jegyek, a Ryanairrel közös útvonalakon ma sem ritkaság a pár ezer forintos ajánlat. És elég jól kiszámítható az is, hogy mikor csökkentik le az árakat. Erről szól majd a következő poszt
A feladott poggyász 32 kilós lehet
Csak a Wizznél. Nincs mit hozzátenni: aki nagyon sok cuccal utazik, akkor is a Wizzel járhat jobban, ha maga a jegyár másnál alacsonyabb, hiszen általában 20 kiló a határ, felette keményen büntetnek.
Színe, szaga, emblémája
Nyilván nem lényeg, de van akinek számít: a lila és a magenta találkozása épp olyan, mint a mustár,a tojássárgája és a szardella keveréke. Elsőre durva, azonban ugyanúgy működik, mint a cézáröntet. Sokat fizettek érte annó, de a logó is fasza.
Kölkök a pilótafülkében
Apró figyelmesség, de imádhatják a srácok: igazolólapot letölteni, utazásonként pöcsétet kérni, aztán a hatodik után a kapitány leszállás után meghívja a gyerkőcöket a fülkébe bandázni egy jót.
Viszonylag kényelmes
A legújabb gépeken ha nem is leányálom az utazás, de relatíve jól el lehet ücsörögni, van ülészseb, elférnek az újságok és az üdítőspalackot sem a lábunk között kell hordani, mint a nagy testvérnél.
Pontossági garancia
Aki parázik a késéstől, jól kereshet rajta, 10 eurós biztosítást lehet venni, aztán ha bármi miatt 1 óra felett csúszik a járat, 100-at adnak vissza, persze másik jegyre felhasználható összeg formájában Jól jelzi a késési statisztika javulását, hogy amikor indult ez a szolgáltatás, még csak 2 óra felett fizetett.
10 kreténség
Fizetni kell a nagy kézipoggyászért
Ez az ára, hogy kevés legyen a cumó a gépen, gyorsítva a beszállást, mégse tudunk tiszta szívből örvendezni.
Csak egy kézi vihető fel a fedélzetre
Fizetek a gurulósért, de nem fér bele a fényképezőgép. Csak lóg a nyakamban, aztán jól megbüntetnek. Ha másnál ingyen is van már második kis csomag, ez miért fájna annyira a Wizznek?
Nincs helyleosztás
Aki ügyesen helyezkedik, meg szeret tolakodni, akár szeretheti is, de a többségnek az a jó, ha tudja, hova ül majd a gépen. A Wizz mára az egyetlen fapados légitársaság, mely nem biztosítja az előzetes helyleosztást.
Lassú a foglalás
A konkurencia fejlődése nyomán jóból mára átlag alattivá lett a Wizz weblapján az utasélmény. Sokszor kérdez vissza a rendszer, hogy kell-e ez meg az a szolgáltatás, nem lehet tovább haladni, ha nem ikszelem ki az elsőbbségi beszállást, nagy lábhelyet, meg a biztosítást. Bosszantó, miközben a másik egyszerűsít és gyorsít.
Csak emelt díjas számon érhető el az ügyfélszolgálat
OK, majdnem mindenkinél, de ez akkor is bosszantó és elfogadhatatlan.
Csak két éves korig mehetnek előre a gyerekesek a beszállításkor
Ebben visszafejlődtek, korábban 5 év volt a határ. De ha már egy ócska bádogviskót használnak Budapesten beszállítóhelyként, legalább a kisgyerekesek ne szopjanak már a sorban fél órát azért, hogy egymás mellett ülhessenek a gépen.
Béna foglalási rendszer
Ebben is visszafejlődtek, korábban 3 nap, vagy akár egy hét összes járata látszott a foglalási oldalon, ezt visszavették sok útvonalnál egy napra. Tényleg érthetetlen, hogy miért nehezítik meg azt, hogy hosszabb időszakot is gyorsan áttekintsen a potenciális utas? Oké, hogy van havi bontás menetrend címszó alatt, de eldugva, alig találja meg valaki.
Hosszú késések
A helyzet sokat javult, mióta van tartalékgép a rendszerben, de ha porszem kerül a gépezetbe és nem szállhat fel egy gép például egy távoli nyugat-európai reptéren, még mindig jönnek a sok órás késések. A kifeszített működés miatt mástól nem kérnek kölcsön, saját gépekkel meg ki tudja meddig tart a pótlás.
Trükközés a 20%-os akciókkal
Csecse, hogy vannak 20 százalékos leértékelések, de ha előtte megemelik az árat, akkor ez nem más, mint lehúzás. Nem mindig csinálják ezt, van amikor valóban érdemes akcióban venni, de nem egyszer fordult elő az előző esti árfelnyomás.
Infóközlés szíváskor
Amikor késik a gép, vagy nem indul, vagy bármi hasonló cummancs van, az utasnak egyetlen dologra van szüksége: pontos információra. A helyzetről a légitársaság üzemeltetési központja tudja a legtöbbet, az utasokkal a reptéren pedig a földi kiszolgáló cég alkalmazottai foglalkoznak. Az infó valahol elveszik, mert általában nem kielégítő az egyre idegesebb utasok tájékoztatása. Persze változik, hogy javítható a gép, csak alkatrészre kell várni, vagy pótgépet izzítanak, de erről nem ártana folyamatosan tájékoztatni a repülő helyett épp szopórolleren száguldó utasokat is.
Utolsó kommentek