Fontos dolgok derülnek ki a Ryanair legfrissebb üzleti beszámolójából. Eddig is sejthető volt, hogy mire megy ki a játék a szétültetéssel, mostantól biztos a dolog, teljesen összeállt a kép.
Nagyon röviden: mindenekelőtt az üzemanyagár szárnyalása miatt a megtérülés váratlanul és nagy mértékben romlik a légiiparban, árat nem tudnak emelni a szolgáltatók, marad a kiegészítő bevételek minél ügyesebb felsrófolása. És a szétültetés a Ryanairnél eddig teljes siker, a balhé nem olyan nagy miatta, viszont a bevételnövekedés óriási. A megdöbbentő adat: az ülésválasztás penetrációja egy év alatt 23 százalékról 50-re ugrott. Vagyis már minden második utas fizet az ülésért, hogy elkerülje a szétültetést. Ez eldőlt, nem bojkottálnak az utasok, hanem miután kianyázták magukat, csendben fizetnek, mint a katonatiszt.
A kézipoggyász-szabály átalakítása is alapvetően bejött az íreknek. Azzal, hogy csak elsőbbségi beszállás vétele esetén vihetjük magunkkal a fedélzetre a motyónkat, 4-ről 20 százalékra nőtt a priorityt vásárló utasok aránya. De a Plus tarifára is rácuppant a nép, már minden tizedik utas megveszi azt a különféle szolgáltatásokkal összecsomagolt drága jegyet, amit mi például bottal nem piszkálnánk soha, mert nem éri meg.
Ez tehát a kiegészítő bevétel oldal, amúgy meg bejelentették, hogy jövőre csökken a profit. Nem csak a kerozinár növekedése az ok, de a bérköltséget is megdobja az, hogy a dolgozóknak kénytelen többet adni a cég. Közben hatalmas mennyiségben érkeznek az új gépek, ezeket be kell állítani, örülnek, ha az alapjegyárat szinten tudják tartani, nem csökken tovább. A kör bezárult, minden eddiginél nagyobb nyomás van a kiegészítő bevételek növelésén, s a szétültetéssel elérték, hogy a terveket jócskán túlteljesítsék. Egy évvel a korábban várt időpont előtt érik el azt, hogy a kiegészítőkből jöjjön a teljes bevétel 30 százaléka.
Ilyen egyszerű ez, hirtelen lórúgásnyi új bevétel jön tehát a szétültetésből, ha már minden második utas ráfanyalodik. A Wizz pedig egészen egyszerűen megvárta a Ryanair tapasztalatait és lemásolta a rendszert. Üzletileg ugyanolyan kihívásokkal küzd, mint a nagy tesó, ugyanúgy nagyon feszített ütemben növeli a flottát, amikor leadták a megrendelést, nyilván nem számítottak ők se arra, hogy az olajár milyen gyorsan száll az égbe. A Wizznél legalább a bérprobléma kisebb súllyal jelentkezik, majd az ő gyorsjelentésükből kiderülnek a részletek. Mindenesetre a Wizz árfolyamát fél éves mélypontra küldték a befektetők a napokban, ők nyilván örülnek majd, ha a szétültetés miatti friss bevételek elkezdenek áramlani.
A szétültetés, tehát egy meglevő alapszolgáltatás szándékos szétbarmolása és a korábbi alapállapot fizetőssé tétele utasszemszögből kifejezetten aljas dolog, de üzletileg úgy kellett a cégeknek, mint egy falat kenyér. Úgy dugnak el vele költséget, úgy tudják az alapárat alacsonyan tartani, hogy azt mondhatják, az ülőhelyválasztás sem kötelező, része a szabadon választható szolgáltatásoknak.
Lövésünk sincs, mi hasonlót bírnak kitalálni a következő években, de a Ryanair-góré az irányt már jelezte. Azt fejtegette, hogy túl sok kézit kell a gép hasába pakolni a kapunál, ez már veszélyezteti a menetrend szerinti működést, változás valószínű. Nos, mondhatnánk, hogy ez a helyzet a ti baromságotok miatt állt elő, hiszen a fedélzeti csomagtartók meg félig üresek azóta, hogy minden egyes fedélzetre vitt csomagért külön pénzt kértek - a Wizz és az easyJet rendszere (érkezési sorrendben annyi kézi megy a fedélzetre, amíg hely van és csak a maradék megy a gép hasába) sokkal jobb. De nyilván nem azt fogják átvenni, mert abból nincs plusz pénz.
A Ryanair eredményéről itt beszélnek a cég góréi, a prezentációból itt még egy érdekes adatsort emelünk ki, ezek (szerintük) most az átlagos jegyárak (csomagdíjakkal együtt számolva). A Wizznél a leglátványosabb a zuhanás, amiben bizonyára benne van, hogy a nagy kézit kénytelenek voltak ingyenessé tenni, ahogy arról beszélt is Váradi vezérigazgató, amikor a szétültetést magyarázta. A Wizz összességében tehát még drágább a Ryanairnél.
Utolsó kommentek