A Wizz hivatalosan is bejelentette azokat az útvonalakat Debrecenből, amelyekről az előző posztban beszámoltunk. Sőt, még azokon kívül kettőt. Arról nem szóltak, hogy egy meg megszűnik. Rákérdeztünk, ezért magyarázat is érkezett arra, hogy miért döntött a cég az utasok szándékos szétültetése mellett.
Amit tehát tudtunk: Barcelona, Doncaster/Sheffield, Dortmund, Larnaka és Málta, valamint a költözés Bergamóból Malpensára. Ami új: a nyaralóvonalon lesz Mallorca is, plusz a munkásútvonalak között Bázel. A második gép is a kisebbik típus, a 180 székes A320-as lesz a bázison és december közepén, érkezik Debrecenbe. Értelemszerűen ekkor indulnak az új útvonalak, kivéve a három nyaralójáratot, azok a jövő tavaszi menetrendváltástól repülnek. A sűrűség heti 2-3, Mallorcára csak egy.
Azzal, hogy Mallorca már március végén indul, az a fura helyzet lesz, hogy Budapestről ez az útvonal csak a nyári csúcsban működik, Debrecenből viszont tavasszal is - az őszt nem tudjuk, egyelőre június végéig lehet csak foglalni az új járatokra. (Persze ez változhat, Budapestnél még csak az idei nyári felhozatalt ismerjük, Debrecennél meg ugyebár a jövő nyárról van szó)
Nyilván véletlenül felejtődött ki a bejelentések közül, hogy Malmö meg megy a lecsóba, legalábbis nehéz más következtetést levonni abból a tényből, hogy szeptembertől, tehát a most bejelentett járatoktól teljesen függetlenül eltűnt a foglalási rendszerből. Az elmúlt télre is bezárt már, nyárra újra próbálták, úgy tűnik, nem működik most se.
A sajtótájékoztatón feltettünk néhány kérdést, az egyikből vicces szitu kerekedett. A Malpensára költözés miértjéről érdeklődtünk, amin Váradi József meglepődött, mert nem szerepelt a bejelentésben, de a foglalási rendszerben látszott már a sajtótájékoztató idején. Elmondta, hogy nem kell neki mint vezérigazgatónak minden ilyenről tudnia, a kollégák dolgoznak, amúgy is mindkettő ugyanolyan messze van Milánótól. Ami egyébként igaz és jól mutatja, hogy mekkorára nőtt a Wizz. Rohamtempóban indítja a a járatokat, egy hónap alatt száz új útvonal jön be, Magyarországról 72-nél tart a cég. Jövő hónapban pedig - tartva a tavaly bejelentetteket - beáll a 100. gép is.
Persze rákérdeztünk a szétültetésre is. Váradi természetesen kiemelte, hogy a gyerekesekre ez nem vonatkozik, amúgy pedig a legfőbb érve az volt, hogy az utasbarátságot mindenekelőtt a jegyáron lehet lemérni, az pedig csökken. Előzményként elmondta, hogy a kézipoggyász-szabályzat megváltoztatása csak részben utasérdekből történt, szabályozói nyomás is szerepet játszott. Ez alapján a nagy kézik után szedett díj kiesése, illetve a hiány pótlása is szerepet játszott abban, hogy ezt a módszert választottak a kiegészítő bevételek növelésére-pótlására. Elismerte, vitatható, hogy mennyire része az alapszolgáltatásnak az, hogy az együtt foglalók együtt is üljenek, de arra fókuszált, hogy az alapjegyár csökken. Tehát aki egyedül utazik, vagy nem érdekli, kivel ül, az olcsóbban utazik.
Most nem minősítjük újra a szétültetést, megtettük már az előző posztokban. De legalább kérdésre válaszolva már normálisan kommunikáltak róla, ellentétben a Ryanairrel, amely hónapokig simán letagadta a helyosztó algoritmus átprogramozását és azóta is össze-vissza kamuzik róla. Abban biztosak vagyunk, hogy az utasok átkozódva benyelik, nem lesz akkora ellenállás, hogy a cégek visszatérjenek a kulturált megoldáshoz. A kérdés inkább az, a szabályozók mikor lépnek közbe. A szétültetés fogyasztói oldalról nézve szerintünk aggályosabb, mint a reptéri illeték eldugása volt, vagy akár a fizetős nagy kézipoggyász, ezeket ugyebár szabályozói nyomásra kellett kivezetniük a légitársaságoknak.
Ami a jegyárakat illeti: ügyesen csinálja a Wizz, ahogy szokta. A munkásjáratok télre ott vannak a legolcsóbb kategóriában 3 ezerért, ott is lesznek, nem kell velük sietni. A nyaralók az induláskor kifelé nagyon olcsók, de a hazautat magasabban tartják. Húsvét környékére felnyomták az árat és a nyár közeledtével is emelkedés van. Főidényre pedig még nem lehet foglalni. Kifelé a 3-6 ezres jegyek a nyaralókra tűnnek jó dealnek, főleg, hogy reggel mennek. De érdemes figyelni arra, hogy Cipruson már áprilisban strandidő van (és akkor a legszebb a kizöldülő sziget), Máltán és Mallorcán viszont csak május végén indul a szezon.
Utolsó kommentek