Baromi sokáig birtokolta a Ryanair a leggörényebb európai diszkont légitársaság címet, kirobbanthatatlannak tűnt ebből a pozícióból, láthatólag nem is zavarta, de aztán két éve váltott, elkezdte tudatosan javítani a szolgáltatásait, ma pedig rögtön magasra fel is pontozták a meglepett utasok. Ki lett helyette a leggázabb? Nem, nem a másik ultra alacsony költségű cég, a Wizz, hanem egy olyan szolgáltató, amely még csak túl olcsónak sem nevezhető és a British Airways oldalán is kapni rá jegyet. Következik Veronika beszámolója, majd legalul elmondjuk, miért nem egyedi eset, amivel olvasónk találkozott.
Tanulságként szeretném megosztani az esetemet, hogy más ne járjon így a Vueling nevezetű spanyol fapados légitársasággal kapcsolatban.
Múlt héten Mallorcára utaztunk egy konferenciára, ahova az említett légitársaság szolgáltatásait vettük igénybe. Odafele nagyobb gond nem is volt - bár a gépeik ijesztően lepusztultak, illetve 1-2 órás késések voltak - a móka visszafele kezdődött.
Rómáig Vuelinggel jöttünk volna eredetileg, de már ott kezdődött a baj, hogy másfél hónappal a felszállás előtt eltolták a járatot 4 órával, így a Rómában a Budapesti csatlakozásunkat lekéstük volna, tehát módosítanunk kellett. Így lett ebből Palma - Barcelona - Róma útvonal plusz egy átszállással. "Ilyen előfordul" alapon komolyabb problémáink még mindig nem voltak a dologgal, bár nem volt egyszerű átszervezni.Reggel 5-kor fel is adtuk Palmán a poggyászunkat, FCO (római reptér) feliratú címkével, majd a check-in-es hölgy is megerősítette, hogy a poggyászokat bizony Rómáig el is viszik a barcelonai átszállástól függetlenül.Hát ez nem történt meg. Tulajdonképpen a teljes utazóközönség feladott poggyászát valahol útközben elvesztették. Igyekeztünk Rómában még intézkedni, de elhajtottak minket azzal, hogy majd Budapesten kapunk jegyzőkönyvet. Emellett mi is el akartuk érni a csatlakozásunkat, hogy ha már a cuccaink nem is, mi valahogy hazajussunk. Az már egy másik történet milyen nehezen oldottuk meg a jegyzőkönyv beszerzését (attól függetlenül, hogy Budapesten rendkívülsegítőkész emberekkel találkoztunk, nekik egy nagy-nagy pirospont). Azóta az 5. nap telik épp el, hogy semmilyen információval nem szolgálnak az esettel kapcsolatban. Sem e-mailre nem válaszolnak, sem a weboldaukon regisztrált panaszra. A Baggage managment szerint a cuccaink még mindig "still tracing" titulusban vannak. Idézem a Vueling honlapját: "For your peace of mind, we would like to inform you that most bags are located and delivered within 72 hours." - azaz 72 órán belül a poggyászok ELVILEG meg szoktak lenni. Jelzem még egyszer, nem 1 táskáról van szó, hanem egy teljes gépnyi rakományról.És a leselejtezni való, rohadó gépek, takarítás teljes hiánya (szárazkifli a földön, rohadó izé a székzsebben, szigetelőszalagozott ülések) még szintén megérne egy misét.Mondhatná erre bárki, hogy a poggyász eltűnése előfordulhat, mi ebben a nagy szám. És itt jön a hidegzuhany, amit tanulság címszó alatt szeretnék megosztani, illetve ami miatt úgy döntöttem, igyekszem az esetet nagyobb nyilvánosság elé tárni, hogy minél több emberhez eljusson, és mindenki gondolja át kétszer, hogy ezt a légitársaságot választja-e valaha is. A Vueling Facebook-oldala, ahol láthatóak a látogatók hozzászólásai. Teljesen ledöbbentem. Még a Vueling által megosztott posztok alatti hozzászólások is csak ebből állnak.Naponta rengeteg üzenet, panasz érkezik:
- késő, vagy kimaradt járatokról, mindenféle tájékoztatás nélkül, reptereken rekedt utasokról- elveszett poggyászokról (napi többször), tönkretett nyaralásokról, pluszkiadásokról- hónapok óta megoldatlan poggyászügyekről- hónapok óta ígérgetett, ám soha nem teljesített kártérítésről- Teljesen haszontalan Ügyfélszolgálatról. E-mailekre sosem válaszolnak, telefont nem veszik fel, helyszínen segítségre képtelenek. Csak a Facebbokon van néha ctrl-c ctrl-v alapon egy-egy sablonüzenet, teljesen használhatatlan információkkal.- undorító utazási körülményekről, angolul alig beszélő személyzetrőlTehát a mi esetünk még messze nem a legrosszabb. Én nem tudom, de szerintem ilyen szinten és napi rendszerességgel ezeket nem engedheti meg magának semmilyen légitársaság. Nekem valami nagyon nem stimmel velük.... És igen, okosabbnak kellett volna lennünk, és tájékozódnunk mielőtt ebbe belevágunk.Ha már mi nem tettük meg, más ne járjon így.Oké, olcsó húsnak híg a leve, de ennyire?
Eddig a levél, s ha valaki úgy gondolja, hogy a balhés utasok másnál is hőzöngenek a Facebookon, nézze meg a légitársaság-értékelések alfáját és omegáját, a Skytraxx oldalát. Pár éve a Ryanair volt egyedül kétcsillagos légitársaság, a többi fapados hármat kapott. Most mindenki hármas, de az olvasói értékelések alapján a Vueling nagyon erős lejtmenetben van, 10-ből 4-es per pillanat és egymás hegyén-hátán állnak az 1 pontos értkelések a kibukott utasoktól. Összehasonlításképp: per pillanat a Wizz 5-ös, a Ryanair 6-os, az easyJet 7-es.
Nyilván sok tudatlan okoskodó is pontoz (pl. amikor meglepődik, hogy egy fapadoson nincs teljes takarítás a 30 perces fordulóidő alatt, vagy összekeveri a reptér szolgáltatását a légitársaságéval), de sok száz tapasztalt utas azért túl nagyot nem tévedhet. A Vuelingre, sőt az az egész IAG csoportra (British Airways, Iberia) szégyen ez a teljesítmény, de az se kispálya, hogy idén nyáron már vizsgálatot is indítottak a spanyol hatóságok a sok késés, töménytelen mennyiségű utaspanasz miatt.
Nem igazán látszik működni, hogy egy csoporton belül a Vuelingre lőcsölik azokat az útvonalakat, amit az Iberia nem bírt nyereséggel üzemeltetni, meg a leglepukkadtabb gépeket is hozzá. De abból is folyamatos balhé van, hogy az utas azt hiszi, BA-ra foglalt (BA járatszám) és kiköt egy koszvadt fapadoson.
A Vuelingnek egy budapesti útvonala van, ugyan volt kísérlet, hogy Rómából is repüljön ide, de most csak a fő bázis Barcelona játszik, csak nyáron, illetve a karácsonyi ünnepek idején pár járattal. Fogalmunk nincs, ki utazik velük, mindig jóval drágább az ultráknál. Talán akik átszállnak. Mert előnye - ahogy a levélből is kiderül - az átszállás biztosítása, amiért 5 eurót kérnek a két repjegy árán felül, de legalább átviszik egyik gépről a másikra a feladott csomagot, nem kell felvenni és újra becsekkolni. Így viszonylag kényelmesen érhető el Budapestről is például sok spanyol célállomás.
Utolsó kommentek