Jól megünnepelte a Wizz Air a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) üzemeltetés-biztonsági auditján (IOSA) megszerzett regisztrációjának átadását, plusz ahogy írtuk is, bejelentettek négy új útvonalat, meg egy új gépet a pesti bázisra. Ezekhez kapcsolódón tartott sajtótájékoztatót a cég vezetője, Váradi Józseffel érdekes helyzetben lehetett beszélgetni. Jó nagy csihipuhi van a légiiparban a brexit óta, a nagy fapadosokat is földhöz csapták a tőzsdén, a pesti bővítés mellett Debrecenben meg útvonalakat függesztettek fel. Most akkor mi az ábra és hogy függ össze a brexit Debrecennel?
Váradi úgy jellemzi a piaci helyzetet, hogy különleges egy év ez, mert az alapok jók (gazdasági helyzet rendben, üzemanyagár alacsony), de három rendkívüli dolog is turbulenssé teszi. Egyrészt a terrortámadások és para, másrészt a britek döntése a kilépésről, harmadrészt pedig a szinte folyamatos légiirányító-sztrájkok ("már nem volt két hete, épp ideje, hogy holnap újra sztrájkoljanak a franciák"). Váradi szerint a politika és a pénzpiac pánikolt, a Wizz pedig racionalizálta a tevékenységét, ennek keretében rövid távú döntéseket hozott.
Költségoldalon is és az útvonalat illetően is. Az egy dolog és kézenfekvő reakció, hogy kivettek némi kapacitást Angliából, átpakolva máshova. De itt jön képbe szerencsétlen Debrecen, mert ebben a helyzetben "a lassan épülő, illetve alulteljesítő bázisokat is átpozicionáltuk". De ez semmiképp sem jelenti azt, hogy két útvonal bezárása nyomán lemondtak volna róla ("nem szoktunk bázisokat bezárni"), a bázis marad, a lassú újjáépítés van tervben. Arra a kérdésünkre, hogy ez új útvonal közeli bejelentését valószínűsíti-e, kedvenc megszokott szófordulatával válaszolt: előbb érjünk oda a hídhoz és majd akkor menjünk át rajta.
A debreceni menetrendre rápillantva azért jól kilogikázható, hogy mi fér bele. Jövő nyárra Malmö visszatér, Londonba heti 8 járat lesz. Bergamonál viszont marad a W-pattern, tehát a debreceni bázisú gép kirepülés után tesz egy romániai kanyart, mielőtt visszatér a bázisra. Így azon a két napon már csak egy másik (londoni) debreceni karika fér bele az idejébe. Per pillanat négy napra tele a menetrendje, három napra marad még hely egy-egy fordulóra, ez alapján ha fullon akarják pörgeti a gépet, akkor vagy összehoznak egy új debreceni útvonalat, vagy több W-t tesznek a rendszerbe. Kommentelőink közül mindenesetre korábban többen is Barcelonát javasolták. Az is ide tartozik, hogy a régiót tekintve van fejlesztés, mert heti kettővel október végén indul a Wizz London-Szatmárnémeti járata, az ezt használók egy része nyilván eddig Debrecenből indult.
FRISSÍTÉS: A nyári főszezonra már a három üres folt is eltűnik, fullos a kihasználtság, köszi erbusznak, hogy erre felhívta a figyelmünket kommentben. Vagyis ugyanaz lesz, mint idén nyáron, annyi különbséggel, hogy a bezárt Brüsszel helyett repüli a román W-t a Wizz. Új útvonalra viszont így kevesebb az esély.
Vissza a Wizz helyzetéhez, Váradi szerint stabilizálta a cég az üzletét, a brit kereslet ugyanolyan robosztus, mint június előtt, a cég a brexit óta így nem veszített margint. Tény, hogy sok konkurens adott ki profitfigyelmeztetést, a Wizz viszont tartja terveit. Kérdeztük, hogy visszavágták-e a tervezett flottabővítést, a válasz az volt, hogy nem, sőt még gyorsították is az átvételeket.
A tőzsde viszont ma is parás, a brexit előtt 20 fontig emelkedő Wizz-árfolyam két nap alatt szakadt 15 alá és ma is alig áll 16 felett. Egy friss Equilor-elemzés szerint ráadásul alulértékelt is lett a papír a versenytársakéhoz képest. Ebből két dolog jöhet: vagy beigazolódnak a befektetői félelmek és később a Wizz is vissza kell vegyen a terveiből, vagy nem sérül az üzletmenet és a tervek is megvalósulnak - ebben az esetben viszont nagyot kaszál, aki ma Wizz-részvényeket vásárol. Meglátjuk.
Utolsó kommentek