A Gazdasági Versenyhivatal boldogan jelentette be ma: negyedmilliárd forint kompenzációt fizet utasainak a Wizz Air. Kiknek? Ott hagyott, el nem szállított utasoknak, vagy egyéb módon komoly kárt szenvedetteknek? Túrót. A Wizz Flex szolgáltatás szegény károsultjainak.
A bejelentés röviden:
A GVH-hoz érkezett számos fogyasztói panasz alapozta meg a vizsgálatot. A kiegészítő szolgáltatást megvásárló
fogyasztóknak lehetőségük van repülőjegyük módosítására járatmódosítási díj nélkül, mindössze az esetleges vitel- és poggyászdíj-különbözet megfizetésével. Néhány részletszabályról azonban a fogyasztók feltehetően nem kapnak megfelelő tájékoztatást, ám a gyakorlatban jelentősen csökkenthetik az ingyenes járatmódosítások számát - vélelmezi a hatóság.
Így például
- oda-vissza útra szóló repülőjegy foglalásakor az odaút megkezdése után a visszaút
útvonala már nem módosítható, illetve utóbbiak ezt megelőzően is csak együtt
változtathatók;
- több utas egyidejűleg vásárolt repülőjegyének módosítása nem lehetséges a Wizz
Flex szolgáltatással interneten keresztül, és valamennyi utas jegye kizárólag egyszerre
változtatható;
- járatmódosítás esetén a fogyasztó számára felajánlott ár megegyezik a már
megfizetett viteldíjjal, még akkor is, ha ugyanarra az időpontra, ugyanarra a járatra a
módosítás keretein kívül vásárolható repülőjegy olcsóbb. Így a Wizz Flexen belüli
átfoglalásnál a fogyasztó nem érvényesítheti a számára kedvező jegyárkülönbözetet;
- 2016 januárja és szeptembere közötti járatmódosítások esetén az igénybe vevőknek
nem csak a viteldíjak, hanem a dinamikusan változó poggyászdíjak különbözetét is
meg kellett fizetniük.
Emlékeink szerint ezek a szabályok mind le voltak írva valahol (a több utast csak egyszerre lehet dolog a FAQ-ban is ott virít régóta), de ezek szerint nem elég a szabályzatba betenni őket, hanem a GVH megfelelőbb kommunikációt vár el. A Wizz Air mindenesetre az eljárás során kötelezettségvállalást ajánlott, amelynek tartalmáról egyeztetést folytatott a versenyhivatallal. Ez alapján a légitársaság vállalta, hogy a szolgáltatást 2010 óta igénybe vevő valamennyi fogyasztónak átalány-kompenzációt ír jóvá. Plusz díjkülönbözetet ír jóvá azon fogyasztóknak, akiknek az új járatra szóló viteldíjuk alacsonyabb lett volna, mint az eredeti repülőjegyük ára, viszont ezt korábban a légitársaság nem fizette vissza nekik. (Miért fizette volna, ha ez volt leírva szabályként?)
A kompenzációban részesülő fogyasztók száma összességében 120 ezer és 220 ezer közé tehető (ezt hogyhogy nem tudják ennél pontosabban?) , az átlagos összeg pedig 8,3 euró lesz utasonként.
A fentieken túl a Wizz Air vállalta, hogy módosít a Wizz Flex szolgáltatáshoz kapcsolódó tájékoztatási gyakorlatán is, egyértelművé téve annak tartalmát. Emellett informatikai fejlesztésekkel segíti a szolgáltatás teljes körű, egyszerű, fogyasztóbarát igénybevételét, és célzott oktatási kampányt is folytat a légi utasok fogyasztói jogairól. Ez valóban jó, tehát ha csak informatikai akadálya volt annak, hogy a visszautat, meg utasonként is lehessen módosítani, akkor ez üdvözlendő.
Szóval. királyság, de azért két kérdésünk maradt.
A mezei, helyben fizetendő járatmódosításnál nem probléma, hogy alacsonyabb jegyár esetén nem adnak vissza a különbözetből? Minden cégnél mindig is így volt és semmivel se kommunikálják ezt alaposabban, mint a Flex szolgáltatásnál, ahol a többszöri módosíthatóságot veszi meg az utas pénzért.
Ennél nagyságrendekkel nagyobb pénzeket szednek be például a dinamikusan változó csomagdíjakkal és arról se kommunikálnak máshogy. Meg egy csomó más részletszabályról sem kiabálnak hangosan. Azokért nem reklamált senki, ezért nem vizsgálták őket?
Szóval a hatóság úgy tűnik vitatható módon (mennyire kell külön kommunikálni a szabályzatban benne levő dolgokat, hogy az utas tudjon róla?) nagyon beleállt egy piszlicsáré, az utasok töredékét érintő részletkérdésbe, vajon lesz folytatás a valódi problémákkal kapcsolatban?
Utolsó kommentek