Rövid idő alatt kétszer is megszívatta az utasokat a Ryanair, akik Gran Canariára repültek Budapestről. Először állítólag a csomagszállító berendezés romlott el, és hagyta itt a csomagok javát a gép, másodszor bizonyosan túlsúly miatt pakolták le a bőröndök egy részét. A történtek után sok téves hír és hibás vélekedés látott napvilágot, ezek között próbálunk rendet vágni.
1. A Ryanair tényleg direkt szívózik, ahelyett, hogy segítene?
Senkinek, a légitársaságnak sem érdeke az efféle hajcihő. Talán kevésbé fontos szempont, de a sorozatos blamázs nem tesz jót a cég renoméjának. A Ryanair számára azért különösen kellemetlen az ilyen fennakadás, mert időt veszít. Márpedig a fapados cégeknek az az idő, amit a gép a földön tölt nettó veszteség. Vagyis nem direkt csinál ilyet, de ha a probléma előáll, a megoldásnál csak azt nézi, hogy ő maga ne bukjon sokat. Az utasigény számára másodlagos. Ha órákat tököl a gép a betonon, a személyzet el sem tud indulni, mert lejár a munkaideje. Az pedig gigantikus szívás. Ha pedig túlsúlyos a gép, valamit itt kell hagyni. De ez nem Ryanair specialitás, a Wizz is hagyott már komplett búvárfelszerelést Egyiptomban.
2. Hogy lehet túlsúlyos a gép?
Ennek számos oka lehet, sosem fogjuk megtudni, most pontosan mi történt. Elképzelhető, hogy olyan gépet rak be valamiért a légitársaság, amelyik alacsonyabb súlyra van hitelesítve, és egyszerűen nem jön ki a matek. És ahogy a hőlégballonból is a ballasztot dobják ki, ha túl közel vannak már a fák, úgy az utasszállító is a csomagot hagyja itt és nem az utast. Ez egyszerűen kevesebb gonddal jár. Ami elterjedt a médiában, hogy ilyen géppel, ennyi csomaggal nem lehet ilyen hosszú útvonalat repülni, általánosságban marhaság. Sokan repülik és a Ryanairnek sem volt eddig problémája, pedig télen vélhetően még több csomagot visznek a magyar utasok is Gran Canariára.
3. Miért engedik fel a csomagokat, ha tudják, hogy túlsúlyos lesz a gép?
Nem tudják. Készül egy hozzávetőleges számítás a rendelkezésre álló statisztikák alapján, de azt hogy pontosan hány tonna a gép a cuccokkal és utasokkal együtt, nem lehet előre teljesen pontosan kiszámolni. A csekin pultnál leadott csomagok adatai nem érhetők el valós időben, vagyis nem látni a folyamat közben, hogy közeledik a piros csík. Csak utólag derül ki, végül mekkora súllyal indul a gép.
4. Miért nem lövik be magasabb szintre a maximális súlyt?
Mert az drágább lenne. A költségek minimalizálása kulcskérdés. Ha a légitársaság minden kellemetlen következmény mellett kisebb költséget tud belőni így, akkor nem fog változtatni.
5. Miért nem viszik utánuk másnap a cuccot?
Mivel csak heti egy járat megy Gran Canariára, a csomagok legkorábban azzal a géppel mehetnek közvetlenül az utasok után, amelyik egy hét múlva indul. Az teljességgel elképzelhetetlen, hogy csak úgy indítsanak egy járatot ötven bőrönddel, másik közvetlen járat pedig nincs, amelyikre fel lehetne pakolni a lemaradt csomagokat. Van viszont működő rendszere a légitársaságoknak arra, hogy az elkeveredett csomagokat az utas után küldjék, ezen keresztül "átszállással" is pár nap alatt odaérnek a cuccok. Persze csak ha a légitársaság figyel erre, fontosnak tartja. Úgy tűnik, most a balhé akkora volt a médiában, hogy intézik.
6. Miért nincs ilyenkor magyarországi ügyfélszolgálat?
Az esetek 99 százalékában nincs szükség ügyfélszolgálati irodára - ennek fenntartása a magas munkaerőköltség miatt drága lenne. A néhány bejövő panaszt normál ügymenetben el lehet intézni a rendelkezésre álló erőforrásokkal is - email, emelt díjas telefonszám, cset. Ez az olcsó jegy következménye - hasonló a Kínából rendelt kütyü, olcsóbb volt, de nem lehet Európában garanciális szervizbe vinni. Persze ha jön valami gond, és hirtelen egy gépnyi utas áll neki ügyet intézni, ez a rendszer nem működik, a 600 törléssel járó sztrájk bejelentése után a Ryanair ügyfélszolgálata teljesen összeomlott. De nem várható el reálisan, hogy hirtelen a semmiből pattintson elő a cég több száz ügyintézőt, akikre az év 364 napján nincs szükség.
7. Akkor ez így rendben van?
Semmiképp. A minimális és pontos tájékoztatás elvárható lenne. Az easyJet esetében ez például többnyire teljesen flottul működik is például. Vagyis ha itt maradt a csomag, akkor az mikor érkezik meg, és milyen szintű kártalanításra lehet számítani.
8. Jár a kártérítés a csomagokra?
Jár, de csak úgy, ahogy a mesében a lány vitt is ajándékot a királynak meg nem is. A fogyasztóvédők lelkesen lobogtatják a Montreali jegyzőkönyv ide vonatkozó részét, amely szerint a poggyász késéséért is jár kártérítés, és annak felső határa akár több százezer forint is lehet. Valójában persze annak esélye, hogy poggyászkésés miatt bárki kártérítést kap a Ryanairtől, nagyjából a lottóötös megnyerésével vethető össze. Az inkriminált szöveg ez: "A poggyász késése esetén a légifuvarozó felelős a kárért, kivéve, ha minden ésszerű intézkedést megtett a kár elkerülése érdekében, vagy lehetetlen volt ilyen intézkedések meghozatala." A Ryanair válasza borítékolhatóan ez lesz, ha kártérítésért mennénk harcba: nem keletkezett kár, hiszen megvan a csomag, és egyébként is minden ésszerű intézkedést megtettünk, amely intézkedéseket egyébként is lehetetlen lett volna meghozni. Ha nem tetszik, lehet pereskedni.
9. Akkor mit lehet csinálni?
Ésszerű határok között a légitársaság kifizeti a vásárlásokat, vagyis amíg nincs csomag, addig a minimális ruházat, tisztálkodószer beszerzését állja a Ryanair. Nagyon fontos, hogy minden vásárlásról kérje el az utas a blokkot, és azt tegye is el. Ezt a paksamétát hazaérve beszkennelve el lehet küldeni a Ryanairnek, kérve a cech kiegyenlítését. Ezt egy idő után meg fogják fizetni, minden további kártérítésre azonban elég kevés az esély. Kivéve, ha erre külön biztosítást kötött az utas, vagy bejelentette indulás előtt, hogy különösen értékes csomagja van, és ezért felárat is fizetett. Még fontosabb, hogy az igazán értékes és fontos dolgokat soha ne adassuk fel, se ékszert, se kütyüt, se Rembrandt önarcképet.
10. Ezek szerint sosem lehetünk biztosak semmiben?
Alapvetően de. Csak tudomásul kell venni, hogy az ultra fapados cég profiljába nem vág bele, hogy kedves és jófej legyen. Elvisz A-ból B-be, de ha bármi probléma van, az elsődleges szempont számára az, hogy ő jól jöjjön ki a dologból, az utas igényei másodlagosak és a szabályokat is csak annyira tartja be, amennyit szigorúan számon lehet kérni rajta. Átlagosan nézve olcsó, de ha szálka megy a hátsónkba, azt magunknak kell kiszedni.
Utolsó kommentek