Egyre valószínűbb, hogy a Ryanairnél túlfeszítették a húrt, addig szívatták saját dolgozóikat, hogy már lehetetlennek tűnik a szellemet visszatuszkolni a palackba. A cég történetének legnagyobb sztrájkja jön a jövő héten, eddig 600 járat törlését jelentették be, köztük egy Budapest-Barcelona és két Budapest-Brüsszel-alsó is van.
A hosszú történet nagyon leegyszerűsítve: a Ryanair Európa legsikeresebb légitársasága, a fantasztikus pénzügyi teljesítmény alapja a nagyon alacsony költségszint, amiben komoly részt képvisel az, amennyit a dolgozóinak fizet, illetve ahogy bánik velük. Régóta lehet tudni, hogy messze a legkedvezőtlenebb feltételeket biztosítják a légiiparban, az dolgozik náluk, aki máshol nem tud. Ez addig működik, amíg a munkaerőpiac erősen kínálati és a szarba se vett dolgozók távozása esetén azonnal találnak a helyükre három másikat.
Na ez változott meg az elmúlt években, először a pilóták szavaztak a lábukkal, majd vertek ki a cégből jobb feltételeket, most pedig jönnek a sztyuvik. A kaptalizmus persze kemény, tőzsdei cégként nem kezdhetnek hirtelen adakozni, úgy kell megtartaniuk a dolgozókat, letörni a lázadást, a sztrájkveszélyt, hogy közben a költségszintet nem emelik. Gyakorlatilag ez lehetetlen, közben a Wizz röhög a markába,átveszi a leghatékonyabban működő cég címet.
A Ryanair egészen tavalyig nem ismerte el a szakszervezeteket, sőt elhajtotta őket a sunyiba. Karácsony előtt viszont akkora volt a sztrájkveszély, hogy kénytelen volt lépni, szóba állni velük, elismerni őket. Azóta tart a tuszkolódás velük, a crew türelme pedig eddig tartott. Sok minden megjelent már a személyzet munkakörülményeiről, kissé meglepő, hogy most a sajtó a két régóta ismert pitiánerségen pörög: vizet is maguknak kell venniük a fedélzeten, ha meg betegek, személyesen kell az orvosi igazolással jelentkezniük a bázison, otthon pihenni-gyógyulni, az nem játszik.
A lényeg tehát, hogy komoly gondban van a Ryanair. Azt kockáztatja, hogy elveszíti azt, ami a legtöbb utas szemében (persze az ár mellett) a leginkább vonzóvá tette: a biztonságot, a stabilitást. Ha itt állandósul a sztrájkveszély, az nagyon durva utasvesztést hozhat. Itt jön elő, hogy ez nem Lufthansa, vagy Air France, akiknél a sztrájkok mindennaposak. Csakhogy a hagyományos szállítók megpróbálnak elvinni valahogy, ha kell, mások, a szövetségi partnerek gépeivel is, ha például sztrájk miatt törlés van. A Ryanair pedig otthagy a francba, ami azért nem kicsi különbség.
A jövő heti törlésekkel kapcsolatban azon verik a mellüket, hogy milyen jó fejek, hogy egy héttel korábban szóltak. Valóban, de így is több tízezer utas nem tud átfoglalni. Ha van is a megelőző és a követő napokon járat, azok már nyilván 90 százalékban töltöttek nyár közepén, oda a törölt utasok töredéke fér be. És nincs partner, aki segítsen, csak a szívás marad az utasnak. Ezért játszik a tűzzel a Ryanair, ha hagyja a sztrájkokat elharapózni.
A jövő heti konkrétumokról: a spanyol, a portugál és a belga bázisok érintettek a törlésekben, Budapestre ezek közül Barcelonából, Madridból járnak ottani bázisú gépek, Malagát, Valenciát és Santandert pesti gép és személyzet repüli Gran Canaria nem jár szerdán-csütörtökön. A járatinfó azt dobja ki, hogy a spanyolok közül egyedül a jövő csütörtöki barcelonai járat lett eddig törölve, a belgák közül pedig mindkét csütörtöki, de persze érdemes figyelni a változásokat. A Ryanair azt állítja, az érintett járatok utasait már értesítették, de többen jelezték a közösségi csatornákon, hogy ez nem mindig igaz
Utolsó kommentek