Valóban durva, hogy két egymást követő Budapest-Gran Canaria járat is úgy indult el, hogy az utasok csomagjait szándékosan Ferihegyen hagyták. Miért? Röviden: mert a rossz szabályozás miatt megtehetik. Kicsit hosszabban: a maga szempontjából a Ryanair a kisebbik rosszat választotta.
Ez egy heti járat és már csak azért is pikáns a történet, mert a Ryanair legdrágább budapesti járata. Erre nincsenek még 20 ezres jegyek se, egy vagyonért tudják adni őket, mert ez az egyetlen menetrend szerinti járat az egyik legnépszerűbb Kanári-szigetre. Érthetetlen, hogy miért csak heti egyszer tolják, de legalább két idióta egyenkommenttípus most nem jöhet: se az "ezért olcsó a fapados", se a "nem kötelező velük repülni, menjél mással"
Múlt vasárnap a pilóták taktikusan kummantottak egy nagyot, csak akkor árulták el az utasoknak, hogy a csomagjaik Budapesten maradtak, amikor már úton voltak. A mai esetnél a földön bejelentették, hogy a csomagok nem tudnak jönni (igaz egyes hírek szerint most is csak azért, mert az utasok kiszúrták, hogy kifelé rámolják a csomagokat), ki is tört a lázadás az utasok körében. A részletek és a betonon átpakolók képei az Index cikkében, mi inkább a háttérről. Ha jól értjük, a feladottá átminősített kézipoggyászokat is kidobták, vagyis nulla cuccal mente, vagy mehettek volna sokan .
Azt, hogy ki mit cseszett el a múlt héten és most, nem tudjuk. Nem is fogjuk megtudni valószínűleg, mert az illetékesek nem kommunikálnak róla. A múlt héten a reptéri csomagtovábbító rendszer hibájáról volt hír, most pedig arról, hogy túlsúlyos volt a gép. Az utas szempontjából tök mindegy, az biztos, hogy a mai esetben a Ryanair hatalmas hibájáról van szó. Talán nem a múlt heti utasok csomagjaival volt tele a raktér, fogadjuk el, hogy hiába repül egyfajta géptípussal a Ryanair, lehetnek különbségek a terhelhetőségben. Valószínűleg számított, hogy a maximális hatótávolságot közelítő útvonalról van szó, tele tankkal kell repülni, üzemanyagsúlyon itt nem lehet spórolni. Egy ilyen útvonalon elég egy gépcsere, vagy rosszul számolt csomagmennyiség és a pilóta azt látja, hogy a megengedett felett van a súly. Ilyenkor pedig ledobják, ami nem fér. A Wizz is ilyesmibe szaladt bele az emlékezetes búváros esetben.
Egy laikusnak persze az még kevésbé érthető, hogy ha több mint 30 ember úgy dönt, hogy inkább leszáll és nem utazik el a csomagja nélkül, akkor miért nem lehet helyettük elvinni legalább pár motyót Egy biztos: a múlt héten is, most is sietnie kellett a kapitánynak, szöszölni nem volt idő. Ennél a nagyon hosszú útvonalnál viszonylag szerény csúszásnál is lejár a személyzet munkaideje. Ők hajnalban kezdtek Gran Canarián, ha egy bizonyos időpontig nem indulnak el visszafelé, akkor itt ragadnak. Mehetnek szállodába pihenni, meg vihetik az utasokat is, fizetve nekik szállást, ellátást, transzfert. Ráadásul ha csak másnap reggel indulnak, azzal nem csak a mai járaton szívja meg az összes utas, hanem kapásból törléssel indítanak holnap, mert nem lesz ott a gép a bázison - ha jól tudjuk, Gran Canarián nincs tartalék. Ez iszonyat nagy költség még akkor is, ha csak az érintett járatokon utazók kis része vasalja be a cégen ráadásként a fejenkénti 400 eurós kártalanítást.
A Ryanair szempontjából egy a lényeg: elindulni időben. Csomagokkal, vagy nélkülük, az mindegy. Ha az utast (self loading cargo) időre leszállították, a rend nem bomlik meg, a csomagokkal meg lehet utólag csinálni valamit. Vagy nem, mert akkor se történik semmi. Ígérgették ma is, hogy meddig viszik, de ez nyilván blöff, nincs közvetlen járatuk egy hétig, így meg bonyolult ügy, amivel nem szeretnek foglalkozni. A mottó: bukunk néhány száz ideges utast, benne van a rendszerben, kit érdekel, majd az olcsó jegyek hoznak ezer másikat.
A szabályozás tehát szar, amilyen szigorú késésnél, annyira semmi joga nincs az utasnak csomagproblémánál. Ahogy a gépről az egyik utas elmondta, fel is világosították őket, hogy aki elrepül a csomagja nélkül, napi 50 euróért vásárolgathat, azt térítik meg. A szabályozásban csak "ésszerű mértékig" van, ez a Ryanair szerint tehát 50 euró. De ezt se szokták pöccre kifizetni, lásd a Wizz esetét, ahogy a búvárügyet kezelték.
A Ryanair ilyenkor tehát a kisebbik rossz mellett dönt, az pedig, hogy neki mi a kisebbik rossz, a felemás fogyasztóvédelmi szabályozás következménye. A magyar utasok közül pedig akik úgy döntöttek, hogy itthon maradnak, valószínűleg azok jártak a legrosszabbul. Azon túl, hogy bukták a nyaralást, az égvilágon semmi kártérítés nem jár nekik, hiszen önként lemondtak az utazásról. Ha bármit ki akarnak sajtolni a Ryanairből, azt csak hosszan pereskedve tudják majd.
A károsultak eltökéltek, egyikük azt mondja, összefognak és emennek a perig. Mi pedig kíváncsian várjuk a fejleményeket és természetesen be is számolunk róluk.
Az utolsó 100 komment: