Új innovatív szolgáltatásról szól a Wizz Air friss bejelentése. A helyzet azonban az, hogy amiről beszélnek, az a legkevésbé sem innovatív, inkább sima másolás. Amit viszont nem jelentettek be, az megint egy kis kicseszés lehet sok utassal: ingyen csak az utazás előtt két napon belül lehet becsekkolni.
A 48-as szám körül forog ma a Wizz Air, kezdjük azzal, amiről színes-szagos bejelentés érkezett. "A Wizz innovatív szolgáltatása: 48 órára rögzíthető a választott út viteldíja" a közlemény célja, a szolgáltatás ára pedig 950 forint utasonként. A dolog annyira innovatív, hogy már lényegében minden konkurens kijött ugyanezzel, a koppintás kifejezés talán közelebb áll a valósághoz.
Lassan két éve írtunk ebben a posztban erről is, s a Wizzre vonatkozó rész nagyrészt ma is áll belőle, illusztrálandó, mennyire jó szolgáltatás is ez az utasnak, idemásoljuk:
De őszintén szólva hasonló helyzetben a Wizz utasai ingyen is megúszhatnak egy ilyen fixálást. Csak átutalásos fizetést kell választani, amikor befejezzük a foglalást. Ha a többiek nemet mondtak, nem kell kifizetni és kész. Ha okés az út, az ár pedig emelkedett, lehet utalni. Ha viszont változatlan az ár, vagy csökkent, amire mindig van esély, megint csak lehet hagyni a francba az első foglalást, csinálni egy újat és kártyával fizetni, gyűjteni a pontokat.
Annyi a különbség, legkésőbb a foglalás másnapján utalni kell, ami kevesebb a 48 óránál, de elég arra, hogy átgondoljuk, a nagyon kedvező ár láttán tudunk-e utazni. De azt is érdemes figyelembe venni, hogy az esetek döntő többségénél simán mehet lefelé is az ár, kár rohanni a foglalással. Többnyire felesleges pénzkidobás minden fapadosnál az árrögzítés, a kivételre mondjuk épp két napja láttunk jó példát: az új agadiri járat 6-8 ezres jegyeit érdemes volt megvenni, vagy érdemes lett volna zárolni.
Erről tehát ennyit, most arról, amiről természetesen nincs bejelentés, csak csendben változtatták meg. Persze nehéz is lenne utasbarát lépésként kommunikálni. A lényeg: eddig az online utasfelvételt, beszállókártya nyomtatását bárki elvégezhette az indulás előtti 30. naptól, az új szabály szerint viszont ezt csak azok tehetik meg, akik vásároltak maguknak ülőhelyet. Akik nem akarnak ezért fizetni, jó nekik az a hely, amit ingyen dob a gép, csak 48 órával az indulás előtt végezhetik el a becsekkolást.
A magyarázat nyilván az, hogy ha a csóringerek korán szabadulnak rá a csekkinre, akkor elég korán oszt nekik helyeket a rendszer. Ha viszont csak az utolsó pillanatban jöhetnek, a későn jegyet vásárló zsíros turista, vagy üzletember számára jóval nagyobb és átláthatóbb lesz a székfelhozatal, könnyebb nekik drága nagy lábteres, vagy csak feláras ablakos helyet eladni. Meg persze eleve ha a csóringer nem akar várni az utolsó két napig, egy részük mostantól fog ülést választani és fizetni.
A Ryanair is hasonlót lépett nemrég, de nem 2, hanem 4 napra vitte le a határt. Annyi kis jófejség viszont van a Wizznél, hogy retúr útnál a vissza lábnál nem szívatnak a 48 órával, be lehet csekkolni 15 nappal indulás előtt, tehát a retúr utak nagy részénél még itthon, indulás előtt. De aki körutat tesz, vagy külön foglalja a visszautat, az már ráfázott. Az appot használva persze elvileg gyorsan megoldható a becsekk bárhol, ahol tudunk netet csiholni, de elég sok reptéren még nem működik az appos beszállás. Ráadásul nem is találunk róla listát, hogy hol nem, menet közben derül ki.
Ha jól értjük, ha a mobilos beszállítás (függetlenül az online-tól) nem elérhető, ingyenes a reptéri becsekk ("Online and Mobile check-in may not be available at some airports. In these cases Airport check-in is offered free of charge") de ki akar e miatt végigállni egy hosszabb sort?
Tehát összességében csak egy újabb apró, az utasoknak kellemetlen lépés azzal a céllal, hogy a kiegészítő bevételek növekedésének célszámát elérje a légitársaság.
Utolsó kommentek