Egy mai törléses sztorin szemléltetjük, mikor a legnagyobb szívás a fapados. Burgaszból ma minden légitársaság elvitte a néhány órás reptérzár miatt szopórollerre pattant utasait, kivéve a Wizz Airt. FRISSÍTÉS: kiderült, hogy mit láttak az utasok, mennyire gyenge volt megint az infomációáramlás, mekkora volt a fejetlenség.
Még mielőtt jön a szokásos hőzöngés: ez nem fika, hanem figyelmeztetés, hogy minden tudja, mire számíthat, ha valami grimbusz van. Megtörtént eset, szokásos fapados reakció. Ritkán van ilyen, de aki beleszalad, nagyon ráfázik.
Kedden reggel tehát két Wizz-gép is menetrend szerinti tartott Burgaszba, az egyik Katowicéből, a másik Budapestről. Menetrend szerint utánuk kellett volna érkeznie a Smartwings charterjáratának Brnóból, de hamarabb ért bolgár légtérbe, a Wizz gépek elé sorolták. A chartergép rendben földet ért, de a fékezésnél műszaki gondjai adódtak, oldalra lesodródott a futópályáról a füves területre.
Hamar kiderült, hogy nincs senkinek sérülése, de a gépnek segítségre lesz szüksége, hogy visszarántsák a pályára, mielőtt elviszik átvizsgálni. Az előírások szerint a futópályát azonnal lezárták. A pesti Wizz-gép a Flightradar24 animációja szerint már ráfordult a siklópályára, amikor az előtte leszálló géppel az incidens történt. Meg kellett szakítania a leszállást és előbb körözni kezdett, majd kitérő reptérre ment. Arról fogalmunk sincs, hogy miért a távoli Szófiába - a katowicei a közeli, szintén tengerparti Várnában szállt le.
Ilyen helyzetben a Burgaszba tartó utasokat átbuszoztatják a célállomásra, tehát az odaúti utasok is megszívták azzal, hogy Szófiában tette le őket a gép, nem Várnában. Még jobban ráfázott viszont, aki Burgaszban várta a gépét, hogy Budapestre utazzon, nekik csak kiírták, hogy törölve. Nem lehetett tudni, hogy meddig tart a pályazár, ami másik pálya hiányában reptérzár is egyben, a Wizz irányítója mindenesetre úgy döntött, hogy a gép nem vár sokat, üresen visszarepül Szófiából Ferihegyre, aztán folytatja a napi programját. El is ment egy óra késéssel előbb Algheróba, majd Faróba.
A Burgaszban várakozóknak tehát törlés. Ilyenkor fapados a légitársaság annyit ajánl fel, hogy a következő járatra feltesz, vagy visszaadja a jegy árát. Ezen a járaton különösen sokan szívták meg, mert nyaralójárat lévén döntően hazafele utazó magyar turisták lehettek rajta. Nem látjuk nyomát, hogy mentőgép indult volna értük és az utas, akitől az információt kaptuk a törlésről, már elindult Szófiába. Így nem lehetünk biztosak abban, hogy mit kínáltak fel a Burgaszban rekedt utasoknak. De általában a fentieken túl mást nem nagyon szoktak, ebből indulunk ki. Ha mégis, örömmel egészítjük ki a posztot.
Ha a fapados töröl és ott hagy, akkor az utas utólag kérheti a törlés miatti szállás és kajaköltsége megtérítését, plusz ott lehet a pénzbeli kártalanítás lehetősége is. Esetünkben kétesélyes, hogy ilyen lesz-e. A Wizz számára teljesen egyértelmű vis maiorról van ugyan szó, lezárták az orruk előtt a repteret órákra. De mivel az összes többi szolgáltató - kivárva a zárás végét - elvitte az utasait, felmerülhet a Wizz felelőssége is. Erről majd megkérdünk jogi szakértőt.
Ez az érkező lista.
Szinte mindenki Várnába ment kitérőre, érdekes. A Londonból két órával később érkező Wizz-gép Plovdivba divertált, de annak ellenére visszament üresen Londonba, hogy már lehetett tudni, rögtön vége a pályazárnak, kicsivel dél után megnyitott a reptér. Igaz, a szerencséseknek csak pár órát kellett várniuk, Londonba van délutáni járata is a Wizznek, nem két nappal később jön a következő gép, mint Budapestre.
Az induló utasok ezt látták:
A lényeg tehát, hogy a Wizz visszareptette a bázisaira üresen a gépeit, ott hagyta az utasokat, nem vállalta, hogy az akár sok órás késést görgesse a nap további járataira is. A többiek dél után, amint megnyílt a reptér, átrepültek Burgaszba és elszállították az utasaikat. Volt köztük fapados is, a Norwegian, de a többségük charter, nekik sok másik járatuk nemigen volt ma.
A Wizz-utasok lényegében abból választhattak, hogy átiratkoznak a két nappal későbbi járatra (ha a Wizz nem ajánlott szállást, utólag akkor is kifizeti az utasnak), vagy megoldják maguknak a hazautat. Azt viszont nem fizeti ki a Wizz, ha valaki vesz egy utolsó pillanatos repjegyet egy másik légitársaság járatára. Opció lehetett még elbuszozni Szófiába, ahonnan holnap (másnap, szerdán) reggel van Wizz-járat Budapestre, arra pedig természetesen átírt mindenkit a Wizz díjmentesen. A szállást ekkor is ki lehet fizettetni, talán a buszt is. Mi mindenesetre - hacsak nincs itthon sürgős dolgunk itthon - ejtőztünk volna még két napot a tengerparton, aztán levertük volna a szállás és kajaköltséget a légitársaságon.
Ennyi a történet, ilyen nagyon ritkán fordul elő, a Burgaszban várakozóknak iszonyatos balszerencséjük volt azzal is, hogy a bajba került chartergép épp a Wizz előtt szállt le. A Ryanair és az easyJet is valószínűleg ugyanígy reagált volna, a tanulságokat érdemes levonni, minden útra B-tervvel készülni. És lehet szavazni is: elfogadható-e az, amit a Wizz tett?
FRISSÍTÉS: egy komment, amiből kiderül, másfél nap várakozás után ment értük egy gép, de erről sem sikerült megfelelő tájékoztatást adni, teljes volt a fejetlenség.
"No az volt a sztori, hogy az utasok várakoztak a beszállásra, ami csak nem kezdődött el, aztán tényleg csak annyit láttak, amit írtatok, hogy törölt a járat. Senki semmilyen infót nem közölt velük. Mivel a gépen jött volna haza egy utazási iroda csoportja is nekik az iroda azt mondta, hogy valószínűleg másnap haza viszik őket. Aki szemfüles volt elcsíphette ezt az infót, aki nem, az továbbra sem tudott semmit. Én itthonról segítettem az ott rekedt ismerősöknek.
Megnéztem a Wizz honlapját. A törölt járatok listája fölött ott volt az infó, hogy lépj be a fiókodba és ott ingyenesen tudsz foglalni helyet másik járatra. Beléptem, de baromira nem volt ilyen lehetőség. Le volt zárva a foglalás és semmit nem lehetett csinálni vele. Jó, mondom nézzük a telefonos ügyfélszolgálatot akkor. Megkerestem a számot, ami emelt díjas. Percenként 250 Forintért hívhatod őket, hogy megtudd hogyan fogják teljesíteni az általad megvásárolt és már régen kifizetett szolgáltatást.
Pár csöngés után felvették a telefont. Az ügyintéző konkrétan bunkó volt. Mondom mi a probléma, Burgaszban maradtak az ismerősök, nem tudtam átfoglalni nekik a felületen. Azt mondja persze, hiszen törölték a járatot. Jó, mondom nyilván pont a törlés miatt akartam átfoglalni és az oldaluk szerint ott kell csinálni. Azt mondta nem baj, akkor sem lehet. Mondom oké, mi a megoldás? Mire mondja, hogy át tudja foglalni a négy nappal később induló járatra. (A két nappal később induló tele volt) Oké és mit csináljanak négy napig Burgaszban? Mondom ott a reptéren azt rebesgették, hogy másnap lesz egy mentesítő gép. Ő nem tud róla, akkor érdeklődjenek a reptéren. Mondom oké, de ott nincs Wizz iroda, mégis kitől érdeklődjenek. Ő ebben nem tud segíteni, csak ennyit tud csinálni. Oké, elköszöntem, ennyi.
Közben már látszott a másnapi ferihegyi érkező járatok között egy Wizz gép Burgaszból. Pár perc múlva mondom felhívom őket megint. Ekkor már egy másik, jóval kedvesebb ügyfélszolgálatoshoz kapcsoltak. Mondom megint mi a probléma. Ő már mondta, hogy másnap 11-kor haza hozza őket egy gép. Mondom ez biztos? Mert ugyan látszik az érkező gépek között, de öt perccel ezelőtt a kolléganője azt mondta, hogy nincs ilyen gép. Azt mondta, hogy biztos nem jutott még el mindenkihez az info. De szerinte ez elég jó információ, menjenek ki reggel a repülőtérre és ott majd figyeljék az induló járatokat."
Utolsó kommentek