Ficánkolhatnak a hagyományos szállítók bárhogy, legfeljebb lassítani tudják a fapadosok térnyerését. Ezt persze 15 éve bármikor írhattuk volna, de most is teljesen helytálló. Lehet szeretni, vagy utáni, attól még tény. A legfrissebb momentum a hatalomváltás a csúcson: a Ryanair 2016-ban megelőzte utasszámban a Lufthansát, amivel a legnagyobb európai légitársasággá vált.
Persze ez csak egy adat, lehet korrigálni útvonalhosszal, meg sok egyébbel, de akkor is sokat mondó. Meg az is, hogy mitől alakult így. A Ryanair 15 százalékkal növelte utasszámát, a Lufi meg kevesebb mint kettővel - ami mondjuk annak fényében, hogy az állandó sztrájkveszély miatt sose lehet tudni, hogy épp repülnek-e, nem is rossz teljesítmény.
A Ryanair amúgy kimondottan rá is mászott a Lufira. Egyre nagyobb kapacitást tesz a német piacra és bázist nyit a német cég bástyájának tekinthető Frankfurtban. Nem, ez nem a halál fasza Hahn, hanem a fő reptér. A Lufthansa igazából csak annyival tudja magát fényezni, hogy mennyire előrelátók voltak, amikor egyre jobban fejleszteni kezdték saját fapadosukat, a Eurowingst (korábban Germanwings).
Magyar szemmel is érződik a Ryanair német nyomulása, két nagyon tolt német bázisról is beindultak Budapestre, Nürnbergből és Berlinből - utóbbinál látványosan le is törték a korábban az Air Berlin és az easyJet által kényelmesen magasan tartott jegyárakat. Olyan is van, hogy a reptéri felszállási jog problémái miatt nem tudnak tovább terjeszkedni, Düsseldorfban például nincs hajnali slot, késői indulással viszont nem jön ki a matek az ultra fapadosnak.
A többi nagyobb európai légitársaság utasforgalmi adatait megnézve is hasonló trendet látunk. A nagyok közül a két hagyományos légitársaságot, egy hibridet és egy fapadost tartalmazó IAG (British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling) szerepelt a legjobban 14 százalékos bővüléssel, az AirFrance-KLM viszont hiába tolja a saját fapadosát, a Transaviát, 4 százalékot bírt csak nőni.
A fapadosoknál az easyJet régóta szenved, de így is növekedett tavaly 6,6 százalékkal. A Ryanairhez hasonló mértékben bővített a Norwegian, de a legjobban épp a magyar gyökerű cég, a Wizz Air teljesített. Nem csak utasszám-bővülés terén, amely a 20 százalékot közelítette, de abban is, hogy egyedüliként nem kényszerült profittervei felülvizsgálatára a brexit-szavazás utáni turbulens időszakban.
Utolsó kommentek