A fapados szolgáltatók alapvetően ugyanazt kínálják: olcsón elreptetnek A-ból B-be. A részletekben azonban sok kis ördög bújik meg, mindenki úgy próbál meg bevételt növelni, hogy közben többé-kevésbé egyedi kiegészítő szolgáltatásokat is bevezetnek. Mivel a fő cél a bevételszerzés, ezek többségével az utas nem különösebben jár jól, de azért vannak olyan ajánlatok, melyeken érdemes elgondolkodni, sőt akadnak ingyenesek, de mégis hasznosak, vagy épp jópofák. Ezekből gyűjtöttünk.
De még előtte gyorsan túlesünk a sok apró szolgáltatás összegyúrásával készülő tarifákon. Ilyet mindenki ajánl, kissé eltérő, hogy kit rak bele és mennyiért, de általában megpróbálják sok pénzért rásózni az utasra azt, ami nem is igazán kell neki. Persze lehet, hogy valakinek egyszerre kell a feladott csomag, a jegymódosíthatóság, az elsőbbségi beszállás és még vagy öt egyéb cucc, de a döntő többségnek célszerű inkább azt a párat külön kiválasztania, amit fontosnak tart. De ezt már ragoztuk párszor, íme amin akár el is lehet gondolkodni.
Jegyárfixálás egy napig
A Vueling hozta be elsőként arra alapozva, hogy a júzer meglát egy jó árat, csak beparázik, hogy másnapra már feljebb megy, pedig még megkérdezné a társait, hogy foglaljon-e. A megoldás: 2 euróért fixálhatja az árat, biztos nem emelkedik másnapig. A Ryanair is beígérte, hogy csinál idén hasonlót 5 euróért, de eddig még nem rukkolt elő vele. De őszintén szólva hasonló helyzetben a Wizz utasai ingyen is megúszhatnak egy ilyen fixálást. Csak átutalásos fizetést kell választani, amikor befejezzük a foglalást. Ha a többiek nemet mondtak, nem kell kifizetni és kész. Ha okés az út, az ár pedig emelkedett, lehet utalni. Ha viszont változatlan az ár, vagy csökkent, amire mindig van esély, megint csak lehet hagyni a francba az első foglalást, jobb csinálni egy újat és kártyával fizetni, gyűjteni a pontokat.
Vak foglalás
Ez egy régi, de mókás dolog a Germanwingsnél. Van egy fix ár, mostanság 33 euró, amiért lehet választani egy kategóriát, valamint dátumot. Azt viszont, hogy pontosan hova utazunk, a légitársaság dönti el, nyilván ahova a legrosszabbul áll foglalásilag. Sajna csak a 3 nagy német bázisról kiindulva működik, a kategóriák között van party, kultúra, természet/túra, metropolisz és vásárlás. Öt euróért ki lehet zárni egy-egy várost, nehogy pont azt dobja a gép, ahol legutóbb voltunk, vagy amit nem csípünk. Mivel Dortmundba fillérekért el lehet jutni Pestről, megnéztük, érhet-e valamit magyar utasnak is az egész például Düsseldorfból. Sajna nem igazán, még a legszimpibb természet kategóriában is többnyire olyan városok vannak, amelyek Pestről is elérhetők olcsóbban (pl. Pisa, Bologna, Stockholm), vagy közel vannak hozzánk (Klagenfurt). Aki viszont ott él a környéken, van pár napja és kevés helyen járt eddig, annak jó játék.
A gyerekbarát Ryanair
Utasbaráttá válása folyamán elég sok újdonsággal rukkolt elő a legnagyobb európai szolgáltató, most a kevésbé ismert gyerekbarát dolgok kerülnek terítékre. Tök jó, hogy a csecsemők esetében a szokásos babakocsin túl még egy másik babavalami is szállítható ingyen, például egy autósülés. Annak promózása viszont, hogy kérésre megmelegítik a bébikaját, önmagában jól mutatja, milyen mélyről indult a Ryanair. Ez ugyanis alap kéne legyen. Aki mindenképp csomagot ad fel és egybe nem fér bele, annak jöhet jól, hogy a fizetős felnőtt után a gyerek motyója félárú lesz és ugyanez áll több más, általában felesleges szolgáltatásra is: elsőbbségi beszállás, ülőhelyválasztás (a családokat úgyis egymás mellé teszi a gép). Aki két kanyart tesz gyerekkel úgy, hogy vesz is valami extrát velük, a következő körre 20 százalékkal olcsóbban vehet jegyet, de az már a szarrágás minősített esete, hogy ezzel a kedvezménnyel csak október és március között utazhat, kizárva a téli és tavaszi csúcsidőszakot.
Lekésés utáni mentőár
Minden komoly fapadosnál elérhető fontos, de kevesek által ismert szolgáltatás, hogy ha lekéssük a gépet, fix áron felkéretőzhetünk a következő járatra, nem kell új jegyet venni. Az ár 70-80 euró körül van és természetesen csak a reptéren jelentkezve vehetjük igénybe, részletek korábbi posztunkban.
Biztosítás lekésésre
Ha már előre fosunk a gép lekésésétől, az easyJet új szolgáltatásával ez ellen is köthetünk egy olcsó biztosítást. Ha a gép indulása után négy órán belül megmutatjuk magunkat a reptéren, akkor mindegy, miért nem értünk ki időben, vagy ingyen feltesznek a következő járatra, vagy visszaadják a teljes jegyárat. Egy útra 7,50, retúrra 9 fonttól indul az ár, de a magyar utasokat nem tartják fontosnak felvilágosítani a lehetőségről, mert csak az angol nyelvű oldalon tűnik fel.
Egy óra késés = tízszeres pénz vissza
Ha nem attól tartunk, hogy lekéssük a gépet, hanem attól, hogy a járatunk fog késni, erre is lehet játszani a Wizz Airnél. Tíz euró az ár, s ha a csúszás meghaladja bármilyen okból kifolyólag az egy órát, vagy törlik a járatot, már adják is a 100 eurót, persze pontokban, amiből új jegyet lehet venni. Mivel a repülési idő általában kevesebb a hivatalosnál, naná, hogy az érkezési idő számít.
Ingyen net repülés közben
Bár úgy gondoljuk, pár órát ki lehet bírni net nélkül, jó kiegészítő szolgáltatás a Norwegiannél a fedélzeti wifi. Leszálláskor és felszálláskor nem működik, azon túl viszont igen és ingyenes. Netfüggőknek akár döntési szempont is lehet ez a szolgáltatók között, kevesen tudják, hogy a norvégok Londonba is repülnek Budapestről.
Pilótafülke-látogatás törzsutas gyerkőcöknek
Apró jófejség kicsiknek: a Wizznél letölthető egy kis füzetke a gyerekeknek, akik minden utazásukkor kérhetnek bele egy pecsétet, s ha összejön a 6 plecsni, kapnak egy pilótafülke-látogatást. Még sose láttuk, hogy valaki igénybe vette volna, nem tudjuk, mennyit tölthetnek benn a picik, de biztos jó buli a kölköknek, piros pontot érő figyelmesség a légitársaság részéről.
+1 Urizálás Ferihegyen
Ráadásnak egy reptéri lehetőség, mely persze nem csak a fapados utasoknak szól. Aki lakossági prémium MasterCard kártyával rendelkezik, bemehet vele a kártyacég nevét viselő lounge-ba, ahol van étel, ital, gyors net, újságok, minden amit egy ilyen helyen kell. Prémium kártyák már 20 ezer forint éves díj körül vannak a piacon, tehát durván 15 ezer plusszal a mezeihez képest kap az ember egy ilyen, minden utazásnál igénybe vehető lehetőséget, s akkor még az ilyen plasztikok egyéb többletszolgáltatásai szóba sem kerültek. Menő, ha a fapados turistának nem kell otthonról kaját hoznia, vagy drága reptéri-repülős étket vennie, partnert, vagy gyerekeket viszont csak a platina kártyások vihetnek be magukkal, a többiknek ez plusz 3 ezer forintba kerül.
Utolsó kommentek