FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (2) Ammán (1) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) Ciprus (7) ciprus (1) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) határzár (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (2) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) karantén (2) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (9) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (20) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Pafosz (4) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

Így kellene a vonatot bevinni a budapesti reptér alá

2015.06.22. 06:42 Sóher crew

A büdös életben nem térül meg, mégis ezer verzióban akarták már megcsinálni, mi az? Kötött pályás kapcsolat a budapesti reptérre. Most megint körvonalazódik egy terv, Brüsszel barátunk lehet, hogy pénzt is ad. Ennek apropóján íme, hogy is lenne értelme bevinni a vonatot a reptér alá. Még az is lehet, hogy nem csak Budapest, hanem fél Kelet-Magyarország jól járna, tehát tuti nem így lesz.

Évtizedek óta rendszeresen felmerül a ferihegyi repülőtér kötött pályás kiszolgálása, de valahogy sosem akar megvalósulni. Most úgy tűnik, hogy a projekt felkerül az EU által várhatóan támogatott infrastruktúra fejlesztések listájára, de nagyon nem mindegy, hogy pontosan honnan hova vezet a vasútvonal.

Alapvetően a Liszt Ferenc repülőtér évi 10 millió utast közelítő utasforgalma még nem indokolja a kötött pályás kiszolgálást, ennél lényegesen nagyobb forgalmú repterek is elvannak vasúti közlekedés nélkül. A városokhoz ilyen közeli repterekre megfelelő sűrűségű és minőségű buszjáratokkal egész korrekt kiszolgálás biztosítható. A budapesti belváros fontos pontjait az reptérrel összekötő buszjáratok már a 80-as években is voltak, aztán 2011-ben egy fél évre (az EU elnökségünk idejére) szintén létezett.

Vasúti kiszolgálásról is volt már szó többször is: Demján-féle WestEnd vonat, kínai gyorsvasút, satöbbi. Ezek az ötletek mind elmúltak, és nem véletlenül: egy ilyen beruházásnak egyszerűen esélye sincs a megtérülésre. Innentől kezdve nem gazdasági, hanem alapvetően országimázs, és ennélfogva politikai kérdés a reptéri vasút ügye.

Rendszeresen felmerül a 3-as metró meghosszabbítása, mely kétségtelenül azzal az előnnyel is járna, hogy közben kiszolgálhatná a kispesti lakótelepeket. (Eleinte a kispesti vasútállomás közelében lévő Vörös Csillag Traktorgyárig volt tervezve a metróvonal, később módosult a végállomás Kőbánya-Kispestre). A megoldás hátránya az, hogy a metró a sok megállás miatt viszonylag lassú lenne, és túlságosan nagy kapacitást mozgatna a reptérre, ami indokolatlan. Ráadásul a metró egy „városi” beruházás, amihez városi finanszírozás is társul, ami alapból nagyon szűkös.

 

Felmerülhet valamilyen olcsón kiépíthető pályán közlekedő, kis kapacitású kötött pályás jármű, például egy people mover, vagy egy monorail, ami a reptérről ráhord valamelyik közeli vasútállomásra, hiszen a ceglédi vasútvonal egészen közel vezet a reptérhez. Ez azonban aligha lenne versenyképes, mivel a reptéri utasok az átszállási kényszert aligha tolerálják, főleg nem egy olyan elővárosi vasútvonalra, mely sajnos nem a megbízható közlekedésről híres. Ugyanilyen okból halott ötlet a jelenlegi Ferihegy vasúti megálló és a reptér között sűrűn ingázó buszjárat is, hiszen ezt a funkciót a 200E is biztosítja, és azzal már el lehet jutni a metróig is.

London Luton repterének sincs kötött pályás kiszolgálása, de a közeli vasútállomásra dizájnos  ingabusz jár. A dolog azért működik, mert arrafelé megbízhatóbb a vasúti közlekedés.Barcelonában a városi vasúti rendszer kivezet a reptérre, de egy hosszú folyosón kellett végigmenni a terminálig. Pisában van reptéri vonat, de olyan ritka és lassú, hogy gyalog szinte gyorsabban be lehet sétálni a városba.

Magyarán, ha vasúti kiszolgálást akarunk, akkor oda kell vezetni a vasutat a reptér termináljához, legalább annyira, mint ahogy Pisában vagy Barcelonában tették. De a legelegánsabb az, ha a terminál alatt építünk állomást, ahonnan mozgólépcső és lift visz a check-in pultokhoz.

Ha ez megvan, akkor már csak azt kellene eldönteni, hogy a reptéri vasútállomásról hova induljanak a vonatok. Budapest központja felé mindenképpen, na de merre? Tekintettel arra, hogy a vasútépítés (különösen városi környezetben) irdatlan drága dolog, a reptéri vonalat célszerű bekötni valamelyik bevezető elővárosi vonalba, hogy azon keresztül érje el gyorsan a belvárost. Kézenfekvőnek tűnik a ceglédi vonal, mint a reptérhez legközelebbi vasútvonal, azonban ez már jelenleg is túlterhelt, ide legfeljebb félóránként fér be egy reptéri vonat.

A jelenlegi menetrendet alapul véve ez nagyjából minden óra 13-kor és 43-kor tudna indulni a Nyugati pályaudvarról, a monori személyvonat és a nyíregyházi IC között, és kb. 30 perc lenne a menetideje a terminálig. Pályakapacitás szempontjából megoldható lenne az is, hogy a Tárnok felől érkező, Kelenföldtől a Dunán átkelő, Kőbánya-Kispestig közlekedő S36-os viszonylatok kerüljenek meghosszabbításra a reptérig, csak akkor nincs belvárosi kapcsolat. Persze a tárnoki helyett valamelyik dunántúli távolsági vonat is elközlekedhetne a reptérig, főleg, ha a Déli pályaudvar már nem tudná fogadni.

A félóránkénti vonatokon felül további vonat indulhat még minden óra 58-kor a Nyugatiból is, az egy picit gyorsabb is lehetne, de akkor tehervonatok már gyakorlatilag csak éjszaka tudnak közlekedni ezen a vonalon, ez pedig elfogadhatatlan, lévén transzeurópai szállítási folyosóról van szó. De nem csak a vonali, hanem az állomási pályakapacitást is fejleszteni kellene, ilyen gyakoriságú közlekedéshez a Nyugati pályaudvaron növelni kell a vágányok számát, és célszerű lenne lecserélni a muzeális biztosító berendezést is.

A másik megoldás a budapesti bevezetésre sokkal izgalmasabb: a reptérről valahogy át kellene vágni az újszászi vonalig (elkerülve a lakó- és katonai területeket, valamint a Köztemetőt), és Rákos állomástól vagy a körvasúton keresztül a Nyugati pályaudvarra, vagy Kőbánya felsőn át a Keletibe mehetnének a reptéri vonatok. A feltételes mód azért indokolt, mert jelenleg ez még félóránként sem oldható meg, mivel a csúcsidőszakokban ezeknek a bevezető vonalaknak még annyi kapacitás tartaléka sincs, mint a ceglédi vonalnak. Viszont úgy tűnik, hogy a Keleti pályaudvarra bevezető szakaszon még ebben az uniós ciklusban megtörténik a kapacitásbővítés, így akár be is tudnának járni a reptéri vonatok a Keletibe, ha ott lenne elég vágány a fogadásukra. Csakhogy nincs, így a Keletiben is új vágányokat kellene kiépíteni, de erre csak olyan félreeső területeken lenne mód, melyek már vállalhatatlanul nagy távolságra esnének a metróktól. (A Keleti pályaudvar 1. és 2. vágánya már így is 10 perc gyaloglásra van a metrótól.)

És mi a helyzet a vidékről, főleg a keleti országrészből a reptérre érkezőkkel? Elvileg mindkét fenti megoldás segít rajtuk. Amennyiben a ceglédi vonalból ágazik ki a reptéri szárnyvonal, úgy Szolnok felől érkezve Ferihegy megállóhelyen, vagy Kökin átszállva elérhető a reptér vonattal. (Ritkábban, mint most a 200E busszal, de elérhető). Ha az újszászi vonalból lenne a kiágazás, akkor Rákos állomáson lehet „sarokforgalomban” átszállni, feltéve, hogy ott megállnak mind a távolsági, mind a reptéri vonatok.

A legigényesebb megoldás azonban az lenne, ha a reptéri vasútvonal nem a reptéren végződne, hanem folytatódna, és visszavezetne a fővonalba, célszerűen a ceglédibe, valahol Monor térségében. Ez esetben a Szolnok, Debrecen, Szeged, Békéscsaba, stb. felől érkező vonatok ezen az új vonalon közlekednének, és így eleve a reptéren állnának meg. A megoldás további előnye, hogy így tulajdonképpen nem is kellene önálló budapesti reptéri vonat, hiszen kellő sűrűséggel elérhető lenne a reptér a távolsági vonatokkal. További előny, hogy a belső elővárosi zóna (Budapest-Monor között) kapna egy „vasúti elkerülőutat”, így a ceglédi vasútvonal kapacitásproblémái is megoldódnának. A reptérről a ceglédi vonalba visszavezető új szakasz célszerűen Üllő és Monor között csatlakozna a jelenlegi vonalhoz, sőt, a bekötés történhet akár Monor után is. Ez esetben a vasúti elkerülő építése kezelhető az M4-es autópálya kiépítésével egy projektben, és a vasút vezethet akár az autópálya mediánjában is, azaz a két irányt elválasztó sávban, így sokkal kevesebb földmunkát, csomópontot, hidat, vadátjárót kellene építeni.

Az igazi non-plus-ultra megoldás az lenne, ha a reptéri állomás három irányból is megközelíthető lenne. Tehát mindkét budapesti pályaudvarról:

  •  a ceglédi vonalon Nyugati-Köki felől,
  • és az újszászi vonalon Keleti/Nyugati-Rákos felől is,
  • és a vonal ezek után vissza lenne kötve a ceglédi vonalba Monornál, így gyakorlatilag az egész Alföldről közvetlenül elérhető lenne a reptér. Ez esetben a reptér egy komoly forgalmú intermodális központtá válhatna, és az egész Alföldről könnyen elérhetővé válna mindkét budapesti fejpályaudvar.

Az EU közlekedésről szóló Fehér Könyve tartalmaz olyan iránymutatásokat, melyek alapján a reptereket az öreg kontinens gyorsforgalmi közlekedési hálózataiba be kell kapcsolni, épp ezért remélhetőleg uniós forrás is nyerhető erre a célra. Tekintettel arra, hogy a 2014-2020-as ciklusban 7 év alatt 1000 milliárd forint lesz elköltve a vasúthálózatunk rendbehozására és fejlesztésére, most aztán lehet akár nagyot is álmodni.

60 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fapadosinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr317563204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lehoz Tamas 2015.06.22. 10:13:27

Barcelonaban a vasut mellett epul az L9-es metro vonal is a repterre. Ha jol emlekszem 2016-os indulassal.

2015.06.22. 11:35:23

Ismerve a honi viszonyokat, ez simán sci-fi, semmi több.

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2015.06.22. 11:54:41

ekozben vilag mas pontjain tizesevel huzzak fel puszta kozepen az uj reptereket vadi uj metro/vasuti csatlakozassal

en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Hongqiao_International_Airport

repterrol atsetalsz a repter meretu vasutallomasra :)

macislum 2015.06.22. 14:01:02

Azzal a nagyon egyszerű történettel kezdhetnék a történetet, hogy ne kelljen gyorsvonati pótjegyet venni Ferihegy és Nyugati közötti viszonylatban. Mert pl. a sebesvonat egy mezei zónázóhoz képest semmi plusz szolgáltatást, vagy gyorsabb menetidőt nem nyújt. Míg az IC is csupán annyival gyorsabb a zónázónál, hogy Kőbánya Alsón nem áll meg. Azt pedig megnézném hogy hogyan magyarázza el a magyaron kívül más nyelvet nem beszélő kaller a külföldinek, hogy személyvonathoz hasonlóan szutykos kék vonatra kellett volna pótjegyet is vennie és bizony most bírság lesz.

A járatszervezéshez nem értek, de nekem kicsit alultervezettnek tűnik az hogy a Nyugatiból csak '13-kor és '43-kor lehetne új vonatot indítani a ceglédi vonalon. Eleve ezt az öt perces követési közt is sokallom. De emlékezetem/tudomásom szerint ezen a vonalon - általában - '03-kor megy ki egy zónázó, '08-kor a monori személy, '18-kor a lajosmizsei személy, '23-kor egy IC, '28-kor sebes, aztán '33-kor újra kezdődik ugyanez a forgó a zónázóval.
A befelé irányról meg az rémlik fel, hogy ha '35-kor a zónázót nem érem el, akkor '57-ig várhatok, mert a kettő között csak egy IC jön háromnegyedkor és a kaller legtöbbször elhajt a vérbe hogy csak pótjeggyel szállhatok fel. Abból pedig nem esznek.

Ezt a három irányból megközelítést sajnos nem értem. Addig világos hogy a Nyugatiból és a Keletiből is ki lehetne vonatozni a reptérre. De ha azt a vonalat Monornál vezetnék vissza, akkor nem az egész Alföldet kötnék be, csak a százas vonal mellett élőket. Vagy a Keletiből induló járat csak a reptérig menne? Mi értelme lenne, egy Rákoshegy - Ferihegy 2 közötti szakasznak, ha a Nyugatiból is közvetlenül ki lehet menni a reptérre? Vagy a Keleti - Rákoshegy - Ferihegy 2 becsatlakozna Cegléd felé?

Azért én őszintén örülök hogy legalább ti mertek nagyot álmodni :)

_Neville 2015.06.22. 16:19:04

Keleti esélytelen, oda már olyan elővárosi vonatot se férnek be (pl. a 150-es vonalról), aminek az lenne a "természetes" végállomása...

DrSWAG_InstaProfessorOfYolo 2015.06.22. 16:48:56

Az EU elnökség alatt félóránként járatott buszok is gyakorlatilag üresek voltak, 6x utaztam velük - igaz 7x akartam, de 1x simán kimaradt, és 20 perc után inkább fogtam egy taxit a Blahán - napközben alig voltak rajta

Sóher crew 2015.06.22. 16:53:53

@_Neville: A Keleti pályaudvarra bevezető vágányok kapacitásának növelése ebben az uniós ciklusban tervben van, magas prioritással, talán a vonatindító vágányok is bővülnek.

Sóher crew 2015.06.22. 16:59:28

@macislum: Ha Monornál vissza van vezetve a reptéri vasút a ceglédi vonalba, akkor Kecskemét-Szeged, Békéscsaba-Szolnok, és Debrecen-Nyíregyháza, de még Miskolc felől is közvetlenül elérhető lenne a reptér.

Rákos felől azért lenne érdemes bekötni a repteret, hogy a Keletiből (fő nemzetközi és belföldi pályaudvarról) is mehessen vonat a reptérre, és hogy az Alföld felől érkező vonatok is be tudjanak menni a Keletibe (a szegediek például jelenleg nem tudnak, csak nagyon körülményesen)

Jól leírtad a Nyugatiból induló vonatok percadatait, a reptéri vonat csak ezek közé fér be a pályára.

Basilisk Captain 2015.06.22. 17:34:35

Ha tényleg lesz rá EU-s pénz akkor valamilyen formában megvalósul a kötött pályás kapcsolat a reptérrel... Amúgy esélytelen, ahogy bármilyen vasúti fejlesztés EU-s pénz nélkül....

_Neville 2015.06.22. 17:51:24

@Sóher crew: Ez már sokszor fölmerült vasútbarát körökben, de mindig az a reakció, hogy 1. Ahol lehetne bővíteni utasforgalmi vágányokkal (1-es vg. melletti tárolóvágányok) azok nagyon messze vanna. 2. Ahhoz, hogy oda folyamatosan ki-be járhassanak a vonatok, át kell építeni a teljes biztonsági berendezést, mert most nincsenek közvetlenül rákötve a nyílt vonalra.
A megoldás nem tudom, mi lehet, de a Keleti kapacitása végén van, pedig igény több oldalról is lenne a bővítésre.

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2015.06.22. 18:47:00

@_Neville: A Keleti vágánykapacitása valóban kevés, és bővítendő, de nem feltétlenül a jelenlegi vágányok mellett. Van pl. elképzelés a Kerepesi oldali parkoló alatti vágányokra (a 2-es metró mozgólépcső-fordulójával szemben).
Az elegáns megoldás az lenne, ha nem is a Keletinél lennének új vágányok, hanem 1 metrómegállóval beljebb, valahol a Nagykörút vonalában. A Józsefvárosba vezető vasútvonal nyomvonalának felhasználásával, az Orczy térnél már a felszín alatt vezetve, a Népszínház utcát követve be lehetne hozni két vágányt a Blaháig, ott egy kéreg alatti állomást építeni a gyorsan forduló elővárosi vonatoknak. A hátsó kijárat a 4-es metró Pápa téri állomásához vezetne. De a Baross utca alatt is lehet vinni vasútvonalat, akkor a Kálvin lenne a jó (ideiglenes) végállomás. Sok megoldás van, csak el kell kezdeni vasútban is gondolkodni a városi közlekedésben.

Andika69 2015.06.22. 19:05:39

Az elfogadott koncepció alapján, a Cegledi vonalba lesz bekötve. Mégpedig KöKi felől is, és Üllő felől is. A repteret pedig a mostani terminál előterében érné el, fővonali kiepitettseg ,mellett, így az összes személy, és gyorsvonat ezt az új irányt használhatná. Ez egy felterjesztett koncepció, a 2020 így tartó időszakra.

altimus 2015.06.22. 19:06:56

rendkivul buta poszt, hulye otletekkel.

adott az m3-as metro, a koki vegallomassal hataros a mav terulet, a mar megepitett vasuti sinekkel, ami kimegy a repuloterig. a repuloteren belul, a kerites mellett szinten kiepitett sinpalya visz mindket terminalig.

semmi mast nem kellene tenni mint az m3-as metrot osszekotni a mav vonallal es minden harmadik, negyedik metro szerelvenyt kivinni megallas nelkul a ferihegy 2 terminalig.

ez nem szazmilliardos fejlesztes! a mavnak kellene uj vonatbiztositasi rendszer a kozos szakaszra, 50 meter sin az osszekapcsolashoz, oszt jonapot.

**

de ha mar itt tartunk nagyobb baromsag mint a meglevo m3-as szerelvenyek felujitasa csillagaszati osszegert, nem letezik. szinte ugyanennyibe kerulne egy teljesen uj szerelvenyekkel felujitott m3.

Basilisk Captain 2015.06.22. 19:43:22

@altimus: rendkívül buta hozzászólás,hülye ötletekkel....
Okoska hogyan oldanád meg a máv infrastruktúrán amin váltakozó áramű betáp megy az egyenáramú betáppal működő metrók működtetését? Csinálnál harmadik'középső' betáp sínt a metróknak a máv sínek mentên? Avagy vennél drágán több áramnemű metroszerelvênyt?. Minden másodikat kiküldenêd? Megérné kivinni a hatkocsis metrót a reptérre...
Bölcs maradtál volna, ha....

altimus 2015.06.22. 19:58:55

@Basilisk Captain: a semmibol vasuti osszekottetest csinalni a repuloterre igen draga. nem kellene minden masodik metrot kivinni a repuloterre, boven eleg lenne minden otodiket, a repuloteri forgalmat ki tudna az is szolgalni. az aramellatasra siman lehetne megoldast talalni, a mav sinek menten a betap sin jol hangzik.

az egesz project 80%-a mar most kesz van, koki-n egy kitero, osszekoto vagany, uj bizonsagi berendezes erre a szakaszra, a repuloterre valo atkotesre is van iparvagay, eleg lenne fel percre lezarni a forgalmat. a repter teruleten siman le lehet a sinpalyan plusz keritessel keriteni.

az egeszet gombokbol ki lehet hozni. legalabbis a sokszazmilliardos fantazmagoriakhoz kepest. raadasul az m3 bemegy a belvarosba, igen jo csomoponti osszekottetesekkel.

egy nyugatiba, keletibe? a fene se menne ki azert, hogy ott rauljon egy repuloteri vonatra. idot se lehetne vele megsporolni.

amugy a 200e se lenne rossz, ha a ferihegyi ut korszerusitese megtortenne, a gyorsforgalmi resz megszuntetesevel. a 200e kimegy 20-25 perc alatt a kokibol a repterre, de jelenleg az ut minosege olyan szar, hogy ez nem egy kulturalt megoldas.

Baloldali érték 2015.06.22. 20:07:08

@altimus: Minden bonyolult problémára létezik egyszerű, könnyen érthető, téves megoldás.

Baloldali érték 2015.06.22. 20:13:36

@Carpy: Komolyan vehető tervet még nem láttam ami a keletis vágányok behozatalával számolna. Viszont olyat igen ahol a Keleti vágányhálózatának átépítése kapcsán kihajítanák a csarnokból a vágányokat, de még kinti vágányok is rövidülnének. Ne csak az 1-es vágány utasai szívjanak a gyaloglással, szívjon mindenki!

altimus 2015.06.22. 20:18:40

@Baloldali érték: el se lehetne kepzelni jobb megoldast mint az m3 kivitele a repuloterre. az m3 vonalan az egesz belvaros percek alatt elerheto. a koki-ferihegy 2 szakaszt 10 perc alatt siman meg lehetne tenni a metroval. termeszetesen ahogy irtam nem kell minden szerelvenyt kivinni, eleg lenne 10-15 percenkent minden 3-5. szerelvenyt kivinni.

a keleti ezzel semmilyen szempontbol nem tud versenyezni, vilagvege, hosszu seta, lerobbant ... meg a 200E + m3-al se lenne versenykepes.

gmihaly 2015.06.22. 20:58:09

Ha a MÁV nem lenne állam az államban és a nemszeretem dolgait nem lőcsölné a BKV-ra, a LisztFranci és a Nyugati között állandó, megbízhatóan gordülékeny vasúti összeköttetés lenne, és a nagyvasút az utast, a megrendelőt szolgálná, és persze lenne minderre pénze is, akkor a vasútba becsatlakoztatott szárnyvonal pont jó lenne. Persze, "álmodik a nyomor".

♔bаtyu♔ 2015.06.22. 21:28:45

Szépen levenni a Wizzairt is. Elvégre az ő érdekük is.

♔bаtyu♔ 2015.06.22. 21:34:08

@FeketeMacska73: Na most itt szerintem azért nem húzzák fel, mert ez talán soha nem térülne meg.

Vagy valami nagyon nagyon olcsó megoldás kell, vagy olyan, amelyet az érintettek (repülőtér, Wizzair) is beszállnak, vagy olyan, amelyet valaki más (EU) finanszíroz.

Sóher crew 2015.06.22. 22:12:36

@altimus: A hármas metró szerelvényei több okból sem tudnának a MÁV vágányain üzemszerűen közlekedni: más a feszültség, az áramellátás, az űrszelvény, a vonathossz, a peronmagasság,... de leginkább azért, mert nem férnek be a vonatok közé. Ha a metró a vasút nyomvonalát követné, kellene neki legalább 1 önálló vágány, ehhez bevágás, hidak átépítése, stb. A reptérnél át is kellene a metróvágányt külön szintben emelni a vasúton.
Szóval nem 50 méternyi vágány kell...

Mylady 2015.06.22. 22:15:34

Kicsit (nagyon) OFF leszek: tudja valaki, mi a fene történt a wizzairrel? Őszre illetve jövő tavaszra kerestem jegyeket több helyre és mindenhova 40-50-60 ezer/fő/irány árakat ad, ami több mint vicc. Főleg az olyan célpontok esetén, mint eindhoven, milánó vagy isztambul, ahova eddig egy nullával kevesebb volt a jegy.
Vagy másnak nem ezt mutatja?

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2015.06.22. 22:34:15

A Deákról most is van valamilyen busz óránként vagy félóránként, reptéri transzferként lehet rá jegyet venni.

Én a metrót vinném ki, persze nem a föld alatt. Washingtonban és Londonban is működik, Barcelonában pedig már építik.

AirFrance KLM 2015.06.22. 22:41:04

@crew: Vegre egy jo poszt! De tenyleg!
Laikusoknak legalabbis... Szakmai szepontbol hagy nemi kivannivalot maga utan, de a "koznep" szamara (felre) ertheto...

Akarhogy is ekezitek, altimusnak van igaza. 50 meter kell. Nem tobb, illetve a tobbi gyufapenz. Jah, elfelejtettem: Magyarorszag. @altimus olvtratsnal van a megoldas, o latja jol.

(AF/KLM civilben kozlekedesmernok)

altimus 2015.06.22. 23:35:59

@Sóher crew: mi a gond? a metro nem allna meg az allomasokon, igy a parkanymagassag ... nem erdekes. kizartnak tartom, hogy ne lehessen ketfele aramellatast biztositani ezen a par kilometeres szakaszon. raadasul nincs itt komoly forgalom, egy uj biztositorendszerrel boven be lehetne a metrokat tenni a mav menetrend koze. svajcban a zurichi fopalyaudvar atmeni peronjain ketpercenkent kovetik egymast a vonatok.

nem azt mondom, hogy nincs vele munka es nem kell erre penz, de nem szazmilliardos osszeg lenne ez es egy igen jo megoldas lenne. palyaudvarra a fene se akar menni, hogy elerje a repuloteret. annal meg a mai m3+200e is jobb megoldas (gyorsabb, olcsobb)

altimus 2015.06.22. 23:41:46

@♔bаtyu♔: ez nem megterules kerdese. a legtobb normalis europai varosbol megkozelitheto kulturalt tomegkozlekedessel a repuloter. zurich: vonatmegallo a repuloteren, percek alatt elerheto a fopalyaudvar. london: heathrow expressz, nem sorolom tovabb. persze tokyo narita baromi tavolsag, ott a busz jatszik. singapore ott a metro a repteren, hong kong egy mese, ott a gyorsvonat a repteren ...

minimalis kovetelmeny ez, ha egy orszag valamit is ad magara. 2010 ota 200 milliardert epultek foci stadionok az orszagban.

ComLo 2015.06.23. 01:43:54

@altimus: Az M3 3. "sínből" kapja az áramot amit ki kell építeni. Plusz, mivel ez a föld felett életveszélyes, speciális "elkülönített" vágyányra van szükség. Az M3-as kivezetése, a létező legdrágább megoldás lenne.

Részben pedig a legértelmetlenebb is. Valahol olvastam, hogy a Ferihegy forgalma kb azt jelenti, csúcsidőn kívül, kb óránkánt vagy fél óránként átlag 30 utassal lehet számolni. Ezt jól igazolja, a fent is írt, korábbi buszok esete.

Csak valamilyen már meglévő, kötötpályás közlekedésbe (=valamilyen meglévő vasútvonalba) integrálva lenne értelme a fejlesztésnek.

ComLo 2015.06.23. 05:19:15

@altimus: De ez a Budapestinél sokkal forgalmasabb repterekre igaz csak általában, a fapados repterekre pedig csak ritkán.

Ugyan nagyon más kategória, de ahol én most élek, itt egy a Ferihegyinél 6-szor nagyobb forgalomhoz sincs, nemhogy kötött pálya, de még szervezett tömegközlekedés sem. És mégis müködik a dolog (ok ez a 3. világ, és legalább már a reptéren felkészülsz arra ami réd vár ... de ha ekkora reptér is el tud lenni pusztán taxikkal ... )

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.06.23. 08:21:47

A MÁV hány kilométernyi új sínt rakott le és mennyi állomást épített az utóbbi 20 évben? Attól félek, hogy arrafelé már csak a felújításból 20%-ot ellopó "szakemberek" maradtak meg...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.06.23. 08:34:51

@ComLo: Megnéztem a reptér honlapját, reggel 6 és este 10 között három olyan alkalom van, amikor fél óra van két gép indulása között és akkor bőven jön leszálló gép. Nem hiszem, hogy üresen járnak vagy a fapados turisták ne ülnének fel vonatra. Naponta átlag 25 ezer utas van...

scsaba1 2015.06.23. 08:35:12

@ComLo:

Amikor a Ferihegy-1-en voltak a fapadosok, a prémium légitársaságok meg a 2A-B-n, és megépült a mellé a vasútállomás, rengetegen használták a vasutat. Az óránként 30 utas nettó hülyeség. (Pláne úgy, hogy mind a prémium, mind a fapados légitársaságok már gyakorlatilag egy terminálon vannak.) Valószínűleg olyan írta, aki életében jó ha kétszer volt a repülőtéren. Pedig először a jegyvásárlás is oltári cumi volt, mert nem volt automata a peronok környékén, bent kellett megvenni a jegyet a reptér információs pultjánál, és ezzel sokan akkor szembesültek, amikor elbattyogtak a sínekig kézitáskával, gurulós bőrönddel. Szóval ebbe is sikerült belevinni némi magyaros töketlenkedést. Illetve mire alapszinten bedrótozódott volna a köztudatba, hogy reptérre vonattal, be is csődölt a Malév és a fapadosok átmentek a 2A-B-re, megszűnt az utasforgalom az 1-es terminálon.

GG81 2015.06.23. 09:15:04

Érdekes, hogy nagyon kevés a példa és az is lemondó...
-Berlin Schönefeld elővárosi vonat (S-Bahn) visz a városközpontba!
-Amszterdam Schipol szintén vonat visz be a CS-re, rengeteg helyi járat végállomása.
-Bécs, azaz Schwechatról szintén helyi kapcsolatokhoz szállít be direkt a City Airport Train (CAT)

Nálunk a metró meghoszabbításokkal lehetne operálni 3-as (kék) vonal mindkét irányba, de valahogy nem akarják, pedig logikus lenne... méghogy kapacitás, inkább járatnának vonatot vagy építenének új vasútvonalat!?
Sokkal inkább építenek egy új játékmetrót a belvárosba (,ahol viszont villamos kellene), aminek se füle-se farka és az indokul hozott (tervezett) dugódíj zónából sem ér ki az egyik felén!! IDIÓTÁK!

scsaba1 2015.06.23. 10:07:01

@GG81:

Egyébként ki lehetne használni a Határ úti elágazó állomást is, úgy, hogy a külső Üllői út alatt épülne egy teljesen új nyomvonal többé-kevésbé kiváltva az 50-es villamost. Tehát az új metróvonal végig menne az Üllői úton Budapest határáig, megállóhellyel érintve Vecsés és Budapest között a Market Centralt (egy rahedli bevásárlóközpont Tesco stb, iroda, raktár, logisztikai központ van ott egyébként rengeteg vásárlóval és dolgozóval), majd a Market Central után kanyarodna a 2A-B terminál felé. Fúrni sem kellene csilliárd forintokért, mert a ez a metró simán lehetne kéregvezetésű, főleg úgy, hogy a külső Üllői útra már simán ráférne egy felújítás/újragondolás. Bár ez rohadtul fikciós sci-fi, mert ez olyan szintű együttműködést igényelne a fővárostól, a kormánytól, az érintett kerületektől, a Market Centralt üzemeletető cégtől, ill. a repülőtértől, amit úgysem lehet tető alá hozni. Ill. a 4-es metró fiaskója óta a metró fogalmával összekapcsolódott a csilliárd forintos pénztemető, a korrupció meg a pártfinanszírozás, tehát simán választásokat lehet veszteni miatta...

GG81 2015.06.23. 11:03:14

@scsaba1: jó ötletek, ahogyan a Camponához is kivitték a 18-ast.
A lényeg egy reptér esetében mindenépp az lenne, hogy 1 jármű valami nagyobb csomópontig, értelmes alternatívákig hozná be a tisztelt utazóközönséget... ahol több irányba át lehet szállni. Ezért nagyon tré a jelenlegi rendszer, ahol átszállásra kötelezik (plusszköltségre) a metró miatt a KöKi-n, de éppen ezért sem lenne tökéletes a Határ út 50-es vonal, mert ott még mindig csak a metró hoz a központ vagy bármi érdemleges célpont felé.
Tehát vagy a metró közvetlenül vagy valami vonat Keletibe/Nyugatiba...

ComLo 2015.06.23. 11:24:39

@Online Távmunkás: @scsaba1: Lehet a számokat összekevertem, most pedig már nem tudom előkeresni azt a tanulmányt, amit korábban belinkeltek a támban.

Ami tény: 25000 körüli a BUD napi utasforgalma. Az M3-as metró csúcskapacítása, 28 000 utas/óra/irány. Persze, nem csúcson kell járatni kifelé, de ekkora kapacítást semmi nem indokol. Ezt az is jól példázza, hogy mikor az uniós elnökség idején több reptéri buszt is elindítottak, azok üresen mentek. És a 200E-n is pangás van az esetek 90%-ban (ok így fogalmazok: én mentem már ki jópárszor, és sosem láttam még ott tömeget. De ez ugye szubjektív vélemény).

laci_52 2015.06.23. 11:54:34

@ComLo: Lehet az M3-as metrót úgy is meghosszabbítani, hogy létesítünk egy közbülső végállomást valahol Lőrincen és csak minden második vagy harmadik szerelvény megy ki a reptérre.

Messzi Vetek 2015.06.23. 12:03:07

@altimus: @AirFrance KLM:
szerintem is altimus-nál a pont. mindenki csak akadékoskodik, nem a megoldást keresik, hanem a problémákat.
Köki után egyetlen peron kell és az Ferihegyen van - ergo a peronmagasság-különbség lényegtelen tényező.
az áramellátással kapcsolatban: gyártatnék néhány kisebb kapacitású metrokocsit (gyk: rövidebbet, akár feleakkorát) ez lenne az M3bis metro, ami végig jár az M3 vonalán + KÖKI-Ferihegy vonalon is még elutazik, lenne rajta kihajtható felső-áramszedő, a Kökin egyszerűen csak benyomna egy gombot a sofőr és átállna a kocsi a másik áramszedési módra (még elkeríteni sem kellene a vágányokat).
minden harmadik-ötödik M3 ilyen M3bis lenne azt' jónapot.

ComLo 2015.06.23. 12:04:12

@laci_52: Az M3-as 3. sínről kapja az áramot amit ki kéne építeni. Mivel ez a földön található, ezt a sínt teljesen el kell különíteni a rendes forgalomtól. Ez hatlmas költségekkel járna. Spáci új járművek beszerzése pedig még többe. Közbenső megálló beiktatása, esetén, még mindig aránytalanul nagy kapacítást küldenél ki a reptérre: a jelenlegi forgalmat is 1 db buszjárat el tudja látni.

Messzi Vetek 2015.06.23. 12:16:33

@ComLo: úgyis meg (vagy fel) kell újítani az M3 járműparkot, on-going projekt: tehát a dolog MOST megoldható lenne. 50 m plusz sín kellene ezen felül, meg egy állomás a ferihegyen. és nem vinnénk ki az összes metrót oda, hanem csak egy részét - természetesen.

nemszólokmégegyszer 2015.06.23. 12:22:05

Reméljük hamarabb megvalósul, mint a felcsúti szálloda és reptér. Kérdés melyikből lehet többet ellopni/eu támogatás?

ComLo 2015.06.23. 12:42:18

@Messzi Vetek: Az M3-as metró 3. sínről kapja az áramot, emiatt teljesen át kell alakítani a már ott lévő infrastruktúrát: ki kell alakítani a 3. sínt, azt a vágányt ami kimegy, el kell teljesen szeparálni. Ez hatalmas kötségekkel járna.
Másik megoldás, hogy a meglévő szakaszt alakítják át, olyanra, hogy kompatibilis legyen a kifelé menő forgalommal. Ez talán még költségesebb lenne, hisz teljes átalakítás, plusz teljesen új metrokocsik beszerzése. Ráadásul a főváros már elkötelezte magát, hogy nem újítja agyon a vonalat, nem vesz új kocsikat, a régieket újítatja fel.

És sokadszor mondom: ha csak minden 4. vonatot küldesz ki az is brutálisan nagy kapacítás a reptérre. A jelenlegi forgalmat 1 db buszjárat elbírja. a metrót nagytömegek mozgatására találták ki. Itt napi 25 ezer utas fordul meg. A metró óránként többet szállít. Egy irányba.

qwertzu 2015.06.23. 12:47:11

@ComLo: Naponta járok a 200E-vel: az ülőhelyek foglaltak és jó páran állnak is. Nem egy gyors hetes telítettség, de pangásnak nem nevezném egy picit sem.

ComLo 2015.06.23. 12:59:19

@qwertzu: Ok, én is ezt tapasztaltam. És szerinted akár csak egy fele ilyen hosszú metrokocsi, egy busz kapacításának hányszorosával rendelkezne? Metrót pedig oda érdemes építeni, ahol a 7-est meghaladó kapacítású átmenőforgalom van.

Yumurdzsak 2015.06.23. 13:57:22

azt miért nem lehet,h építenének síneket a 2es terminál felé a ferihegyi és az üllői út találkozásától kezdve. 4es ut kapna egy felüljárót. ferihegyről induló vonatok mindegyike megállna kökinél, ahol át lehet szállni a metróra, vagy ha a vonaton ülsz, akkor elvisz a keletibe.
200E sose pangott, amikor mentem, sőt inkább tele volt.

scsaba1 2015.06.23. 14:05:38

@GG81: Félre értettél. A Ferihegy 2A-B-től nem a Határ útig menne a metró, hanem végig, Újpestig. Minden második (vagy harmadik) szerelelvény továbbra is Kökiről indulna, és a Határ útnál csatlakozna a két vonal. (Hasonlóan, ahogy a 4-es/6-os villamoshoz Móricz-Széll Kálmán és Újbuda-Széll Kálmán viszonylatban. Egyébként vagy tíz éve voltam Londonban, emlékeim szerint ott is van egy rahedli ilyen megoldás.

Messzi Vetek 2015.06.23. 14:24:26

@ComLo: akkor még egyszer: nem kellene átalakítani a pályát, hanem néhány olyan kisebb kocsit kellene beüzemelni, ami képes áramot felvenni harmadik sínről ÉS felsővezetékről is. úgy képzelje el, mint a kisföldalattit, ami képes felsőtapintású harmadik sínből is táplálkozni a klasszikus felsővezetékes áramszedői mellett.
a régiek felújításán felül (ha már annyira elköteleződött a főváros, hogy pont ezt a megállapodást nem tudja felrúgni a sok másik mellett) sem látom akadályát annak, hogy a most egyszerre a pályán lévő kb 20 db M3 kocsi mellé még 4-5 ilyen kisebb szerelvényt is berakunk. normális esetben a Ganz-MÁVAG (vagy a most épp favorizált DR Zrt) már készítené a kocsikat. (azért ez nem rocket science, hazai ipar állított már elő ilyet).

scsaba1 2015.06.23. 14:28:38

@ComLo:

A Kökire közlekedő 200E busz összehasonlítása egy belvárosig közlekedő kötött pályás cuccal (legyen az vonat, vagy éppen a jóval kiszámíthatóbb és kulturáltabb metró) nekem kicsit alma és körte esete, de inkább alma és földimogyoró. Egyébként -ahogy írtam is - ezért kellene kivezetni a Market Centralig megállóhelyekkel érintve a külső Üllői út nagy lakótelepeit is (Kispesti ltp., Havanna a Margo Tivadar Utca környékén, meg kijjebb az új építésű társasházakat. Ez sokat javítana a kapacitásproblémán is, ha már a szent racionalitás nem engedi, hogy kötött pályás megoldás legyen Ferihegyig.

csadeev 2015.06.23. 15:01:31

200E buszjárattal alapvetően semmi gond nem lenne, ha nem állna meg minden sarkon. Eddig egyszer használtam, de az volt az érzésem, hogy egy örökkévalóság az út az autókázáshoz képest.

Legyen egy dedikált Ferihegy 2, és Köki között közlekedő busz, ami konkrétan a metrómegállónál tesz le, egy méterrel sem arrébb, és sehol nem áll meg, csak Kökin. Mellette meg megmaradhatna a 200E az ott lakóknak, meg az időmilliomosoknak.

Vonatot feleslegesnek érzem, főleg, ha ezeket a 30-40 éves, büdös személyvonatokat vinnék ki a 2-es terminálig.

ComLo 2015.06.23. 15:41:07

@Messzi Vetek: @scsaba1: Azért nehogy félreértsetek, nem masszívan ellenzem a kötöttpályás dolgot, csupán közlekedésmérnök ismerössel beszélgetve, meg a témában korábban utánajárva, rá akartam világítani, hogy a metró kvezetése miért nem megvalósítható. Elhihetitek, mint oly sok témában, a fotelből kitaált megoldás sok év mörnöki tapasztalattal könnyen lesöpörhető. Nem véletlenül nem került eddig megvalósításra, a "csak 50 méter sín" megoldás.

További probléma: hogyan indoklod a beruházást? A 200E ellen eddig az volt az érv, hogy náhány embernek állni kellett, és hogy lassú. Az első abszolult nem indokol egy több milliárdos beruházást, a második meg pont abból ered, hogy még egy expresz buszra sincs rendes igény.

Hogy ne csak fikázzak, én a megoldást az egyébként is melette húzodó vasútvonal kicsit arréb rakásában látnám. Ez az ami megoldható, relatíve olcsón, a vonatok a keteli ill déli országrászből, valamint a nyugatiből rendszeresen érintik, egyszerüen pár km-nyi vasútvonalat kellene arráb rakni. Ahogy halottam, egyébként ez a legvalószínübb forgatókönyv is, persze kérdés, ki és miből finanszírozza.

Balt 2015.06.23. 15:49:46

@Messzi Vetek: Úgyis divatja van a hibrid járműveknek: ad abszurdum néhány akkus metrószerelvény is megtenné (hely van alatta, nem kell alacsonypadlós), mint az új trolik, bár ez nyilván nem létezik gyártmányszinten. Viszont ha már belecsaptunk (ismét, miután bezár/at/tuk a 150 éves cégeket...) a vasúti járműgyártás bizniszbe, nem lenne utolsó szempont a hazai fejlesztés és know-how sem.

Balt 2015.06.23. 15:57:52

@ComLo: OK, de ha a kapacitás-túltengés probléma a metró esetében, egy mégoly túlterhelt fejpályaudvaros vasútvonal sem biztos, hogy nem opponálható így vagy úgy ebből a szempontból.

_RR_ 2015.06.23. 16:16:06

Ha már példa, akkor Paris CDG: fővonal van keresztülvezetve a reptér alatt. Ha valaki Air France vagy más partner légitársaságnál foglal más franciaországi városba, akkor a repjegy foglalási rendszerek felajánlják a TGV-t, aminek konkrétan AF-es járatszáma is van!
Ettől persze messze állunk most, de vasutat nem egy és nem két évtizedre illik előre tervezni...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.06.23. 16:33:24

@GG81: Egyéb példák: Frankfurt, Brüsszel.

@ComLo: Én egyszer jöttem volna haza a reptérről a 200E-vel egy este érkező gép után, de nem volt rajta hely...
Elég óránként 4-5 metrót kivinni, a vasúti forgalom egy részét is átvenné és jóval kevesebben ülnének taxiba, ha közvetlen járat lenne a belvárosból és Újpestről is.

_Neville 2015.06.26. 04:07:20

Ez a vezessük ki a metrót a teljesen más rendszerű nagyvasútra a legkeményebb, amit ilyen témában az utóbbi időben olvastam. Nem semmi. :D
@csadeev: Kicsit le vagy maradva, az elővárosban egyre kevésbé szaladgálnak 30-40 éves kocsik. Szerencsére!

Messzi Vetek 2015.06.26. 15:06:13

@_Neville: hát természetesen direkt azért szabvány 1435mm-es a villamos, HÉV, metró, "nagyvasút" sínpár, hogy azt higyjük, lehetséges az átjárhatóság, azt' közben meg nem is, csak jól átbasztak minket ezek a régi mérnökemberek - viccből.
még szerencse, hogy maga ilyen jól átlát a szitán!

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.06.26. 16:48:20

Megoldás: Tram-Train. Ezzel ugye a meglévő vasútvonalak csekély beruházással beilleszthetőek a városi közösségi közlekedés rendszerébe. A jelenlegi HÉV vonalak jelenetős része is átalakítható lenne ennek a koncepciónak a részeként. Innen pedig a reptér két módon is elérhetővé tehető méghozzá az elővárosi vasút jelenlegi terheltségétől függetlenül. Az egyik irány az Üllői út. Itt a Béke tér-ről tovább kell vezetni a villamost a reptérig, másik irányban pedig megoldani a kapcsolatát mind vasúthoz, mind a villamoshálózat más részeihez. Lőn csoda a reptérre sok helyről lehetne jó és átszállásmentes eljutást kínálni.

Pl. a Reptérről elérhető Ferencváros (részben villamosvonalat bővítve, részben ott áttérve nagyvasútra) és máris megteremthető a kapcsolat Kelenfölddel és a budai agglomeráció jelentős részével.

A másik villamos vonal pedig a reptér különböző létesítményeit, stb. érintheti, a munkába járást is megkönnyítve, de a környék fejlődéséhez kapcsolódva.

Nem kell annyit trükközni, nem kell kockázatos egyedi konstrukció mint a metró továbbvezetésével, a belváros felé jó kapcsolat kialakítható. Ha pedig a Tram-train koncepciónak megfelelő járművek terjednek, akkor egy idő után az elővárosi forgalom nem a pályaudvarokat terhelné (kapacitások szabadulhatnának fel) hanem szépen bemennének a belvárosba.

A tram-train koncepció azért érdekes, mert elvben ilyen üzemre alkalmas jármű készíthető nem csak helyi, helyközi közlekedésre szánt berendezéssel. Ez esetben pedig a belvárosból, reptérről, stb. induló, a városban utasokat összegyűjtő "vonatként" és városközi villamosként egyaránt üzemeltethető és pulsz előnyöket kínál.

_Neville 2015.06.27. 12:52:05

@Messzi Vetek: Hiába az azonos nyomtáv, mégsem küldhetjük ki a nagyvasutat a villamosra pl. Itt sem a nyomtáv átjárhatatlan, hanem a biztber, az áram, valamint forgalmi szempontból sem lenne túl szerencsés az egyik legtúlterheltebb elővárosi szakaszra még metrón is engedni.

Nemzeti Dohányos 2015.07.01. 18:47:45

@ComLo: Egyszerű megoldás lenne a problémára, ha "tisztelt" kormányunk és főpolgármesterünk nem a ruszki szarokat újítaná fel, hanem közel ugyanannyiért új kocsikat venne. És akkor lehetne minden ötödiket kétáramneműben kérni.

ComLo 2015.07.03. 05:06:42

@Nemzeti Dohányos: Sokan (én is) sokszor leírták már. Nem akarok makacs ellenzőnek tünni, tényleg jó dolog lenne, én is használnám (bár egyre jobban szokok át schwechat-ra), de a metrós változat tök értelmetlen. Nem a fejlesztés ellen vagyok, csak rá akarok világítani miért nem fog megvalósulni ez a fejta fejlesztés.

Azért csak felújítják a kocsikat mert az lényegesen olcsóbb mint újakat beszerezni.

Erre a vonalra pedig értelmetlen metrót kivezetni. a reptér forgalma, kb 25000 fő/nap. A metró csúcskapacítása 28000 utas / óra / irány. A jelenlegi forgalmat 1 db buszjárat el tudja látni. Metrofejlesztés akkor lenne indokolt ha a 200E olyan sürün járna, és olyan telítettséggel mint a 7-es buszcsalád annó. Az egyetlen dolog, amiben ráció van, az az hogy a melete futó vasutvonalat kicsit megváltoztatják, és beiktatnak egy megállót a 2-es terminálnál, ezzel az elővárosi, és a tváolsági vonatokkal is elérhető lesz a reptér.
süti beállítások módosítása