Aki repülőgéphez futó, egymást taposó alakokat akar fotózni, tegye meg hamar: a konkurenseket követve májustól a Wizz Air is felhagy a szabad ültetéssel, az "aki kapja marja" típusú helyleosztással. Már foglaláskor dob a gép valamit, ezt lehet jobbra változtatni pénzért. Öngól lenne, ha e miatt direkt szar helyeket allokálnának, alig várjuk, hogy tesztelhessük.
Ahogy már pár hete megírtuk, beadja a Wizz is a derekát: mindenki másnak bejött a klasszikus helyosztós megoldás, úgy tűnik, nem teheti meg, hogy egyedüliként megtartsa a szabad ültetés rendszerét. Jövőre uniós szabályok miatt amúgy is be kellett volna vezetnie, de nyilván azért lépnek hamarabb, mert a Ryanair is jól járt vele és sokan mondják azt, hogy iszonyat kulturálatlan megoldás az, hogy futtatják a géphez a jó helyre vágyó utasokat.
Ha már bevezetik a mindenki másnál alkalmazott ülőhelyleosztást, persze megpróbálják úgy, hogy más legyen, mint a konkurenciánál. Lehetőség szerint az utas is faszagánynak érezze a rendszert, de legfőképp a bevételek se csökkenjenek, sőt inkább nőjenek. Mit is csinál a Ryanair? Röviden: foglaláskor és utána pénzért lehet fix helyet venni, indulás előtt 30 nappal kinyílik a becsekk azoknak, akik maguknak akarnak helyet választani és fizetnek is ezért 6-11 eurót. Aki nem fizet, csak mínusz 7 naptól csekkolhat be és olyan helyet kap, amilyet a gép dob. Utólagos pofázás, variálási lehetőség nincs. A Wizz itt találta meg a pontot, ahol jobban tudja csinálni: már a foglalásnál dob helyet a gép, aztán ha nem tetszik, választhatsz magadnak jobbat pénzért.
Azt, hogy mennyiért, jól összekutyulják. Akár egy euró is lehet, de a kereslettől függően drágul, persze a nagy lábterű és a gép elején levő helyek drágábbak, egy táblázatban bogarászhatók a sávok és az árak. Nyilván erre is írtak egy algoritmust, amivel a lehető legtöbb zsét sajtolják ki az utasokból. Foglaláskor tehát kapunk valamit és látjuk, hogy abban a pillanatban hova mennyiért ülhetünk. Később is lehet variálni, de addig az ülésárak változhatnak. A rendszer május 19-től indul, illetve néhány próbaútvonalon már 4-étől, a budapestiek közül Barcelona van ebben a körben. Foglalni április 8-tól lehet úgy, hogy már adja a gép a helyet.
Érdekes húzás, hogy csak a gépi allokáció után lehet variálni. Logikusan az következik belőle, hogy ha a bevételt maximalizáni akarják, akkor tré helyeket adatnak a géppel, hogy minél többen fizessenek a normálisért. De ez visszaüthet, óvatosan kell csinálni, valószínűleg erre finomhangolják a az említett székárazó algoritmust. Olyat bizonyára nem csinálnak, hogy szétültetnek családokat, azt ígérik, hogy ha lehet, az egy foglaláson szereplők egymás mellé kerülnek.
Amint tudjuk, teszteljük a rendszert és be is számolunk róla. Már kaptunk mailt arról, hogy a következő utazásunknál nem késő kiválasztani a helyüket, mert hogy leosztás van. A link azonban nem vezet sehova, szar kerülhetett a palacsintába, ha jól értjük, az áprilisi járatokon még szabad ültetés van, úgy tűnik, rossz levelet küldtek.
Világos, hogy az utasok szeretik, ha fix helyük van. Eddig ugyan a Wizz folyamatosan azt kommunikálta, hogy a szabad ültetés a király, mert a leosztással lassul a beszállítás, nő a fordulóidő, de most kiderült, nem az a pár perc számít, amíg azok a balfaszok is rátalálnak a helyükre, akik a 28. sorban ülnek és az első ajtón szállnak fel. A Wizznek ugyanis továbbra is marad egy nagy előnye a beszállítás gyorsaságát illetően. Azzal, hogy fizetőssé tették a nagy kézipoggyászt is, az utasok kevesebb motyót hoznak, minden gurulós bőrönd és banyatank felfér a fedélzetre. Miközben a Ryanairnél és az easyJetnél a rengeteg csomag miatt horror lassú a beszállítás és a kézik egy részét elveszik, átminősítik feladottá, a Wizznél nincs ilyen probléma, az utasok megfelelő terelésével gyorsítható a beszállás.
Az új rendszerrel jóval kevesebb értelme lesz elsőbbségi beszállást venni, nem véletlen, hogy árát 2 euróra csökkentik. A Privilege Pass bérletben eddig az volt, hogy éves díj fejében akárhányszor utazva vihetünk nagy kézipogyót ingyen és kapunk elsőbbségi beszállást. Ezen is változtatni kellett, mert kevesebbet ér a priority, azt találták ki, hogy akinek ilyen van, ingyen választhat magának ülőhelyet.
Utolsó kommentek