FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (2) Ammán (1) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) ciprus (1) Ciprus (7) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) határzár (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (2) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) karantén (2) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (9) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (20) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Páfosz (1) Pafosz (4) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

Hajnali horror Ferihegyen

2014.10.18. 08:32 Fillér B. Gusztáv

Több olvasónk is jelezte, hogy elképesztő hosszú sorok alakulnak ki a budapesti reptéren hajnali 5 óra körül, fél órát alaphangon gyakran kell várni, de esetenként ennél jóval többet. Múlt héten egyik olvasónk simán lekéste a gépét, pedig több mint egy órával indulás előtt kinn volt a reptéren. Megnéztük és valóban: saját tapasztalat alapján is kevés biztonsági csatorna megy, a sor nagyon hosszú. A mi napunkon legalább a légitársaságok jó fejek voltak, nem zárták a kaput időben, 5 perccel indulás előtt is fogadták a rohanva érkező utasokat. De erre kár bazírozni.

Október 10-éről hallottuk például, hogy horror nap volt a reptéren. Kálmán tapasztalt utasként 5 előtt pár perccel ért ki, majd simán lekéste a 6-kor induló gépet. Eleinte békésen, majd egyre idegesebben állt a nagyon lassan haladó sorban, majd rákérdezett a személyzet egyik tagjától, hogy a gépek megvárják-e a szeku miatt későket. A válasz igen volt. Fél 6 után pár perccel, amikor még mindig sokan voltak előtte, megvette a jegyet az elsőbbségi szekura, de sokan voltak már a szopórolleren, ott is várni kellett. Sőt, elé pofátlankodtak későbbi géphez tartók priority nélkül. A személyzet ezt hagyta és nekik volt igazuk, ezen a reggelen ezt így kellett csinálni.

Végül 3 perccel indulás előtt estek rohanva a kapuhoz, de már csak azt közölték velük, hogy a gép elment. Az irodánál, ahol új jegyet intézett, még jó páran voltak, akik ugyanígy jártak, londoni, brüsszeli és barcelonai utasok vegyesen. 

A héten utaztunk, mi is megnéztük, mi az ábra hajnalban Ferihegyen. A szokottnál korábban, már fél 5-kor kiértünk. A B terminálon már nagy volt a sor, 20-25 percesre saccoltuk, az A-n inkább csak 15 perces. Amikor nagyon elkezdett nőni, nem kockáztattunk, beálltunk. Kicsivel 5 előttre értünk az ellenőrzéshez 20 perc állás után, a rendelkezésre álló 6 csatornából végig csak 3 működött. Az egyetlen pozitívum, hogy a személyzet profi és udvarias volt.

fszeku (500x375).jpg

Tré kép, de látszik, hogy a középső három csatorna reggel 5-kor nem működik

Visszanézve annyit láttunk, hogy a sor vége már bőven túl van a beléptetési ponton, ami 3 csatorna mellett nagyjából fél órás ácsorgást jelent. Ez übergáz. A tranzitba érve még mulattunk egy sort a Citibank hitelkártya-ügynökén, aki nem értette, miért nem akarunk eltűnő bank termékéből venni - előző napi hír volt, hogy eladják a magyar lakossági részleget, de persze a kártyatukma a reptéren ennek ellenére a szokott elszántsággal folyt.

Örömhír, hogy a KFC már hajnalban is nyitva van, ultra fillérbaszók az újratöltési opció révén egy menü árából a teljes csapat üdítőkészletét feltölthetik az útra, csak üres palackokat kell áthozni a szekun.   

Gépünk 6.20-indult, szabálykövető módon 5.45-kor elhagytuk a terminált, hogy az igénytelen bádogsátorban baszhassuk a rezet indulásig. De legalább végignézhettük, hogy mi az ábra a 6 körül induló két Wizz-gép utasaival. A sátorba lépve egy alkalmazott figyelt arra, hogy nehogy valaki összekeverje a Wizz és a Ryanair londoni járatát. 5.50-kor még tartott a beszállítás a 6.00-kor és a 6.05-kor induló Wizz-gépekhez, noha elvileg rég bezárhatták volna a kaput. Azt mondjuk nem igazán vágjuk, hogy miért kellett a kapuzárást mínusz 30-ról 40 percre emelni, elég nevetséges, hogy a poggyászleadási határidővel azonos percben ott kell lenni a gépnél.

A mi napunkon az utasoknak mákjuk volt, úgy tűnik, mindenkit megvártak. 5.58-ig még legalább 15-en érkeztek a két Wizz-géphez. A többség futva és elég idegesen, de egy párocska szép lassan, vidáman trécselve, két nagy duty-free zacskóval. Na asszem az ő orruk előtt húztam volna le a rolót. De a lényeg: a Wizz-gépek pár perc késést bevállalva is megvárták a késő utasokat. Úgy tűnik, tudják, mekkora szar van a reptéren és van egy pont, amíg elhúzzák a beszállást. De ez semmiképp nem megy túl az indulási időn.

Értjük mi, hogy 6 és 6.30 között elmegy az összes Wizz- és Ryanair-gép, meg néha mások is, gyakran 10 járat, aztán 9-ig alig néhány indul.

bud_kijelzo.jpg

Értjük, hogy nem könnyű a munkaerőt hatékonyan kihasználni, ha a hajnali csúcs kb. 1500 utasából 1000 egy fél órás intervallumban akar átmenni a szekun. Értjük, hogy nem akarnak túl sok embert beosztani, ha aztán 6-tól alig lézeng valaki másfél órán át a reptéren. De pont leszarjuk. Fizettünk érte, tessék szíves lenni megoldani úgy, hogy ne kelljen mondjuk 15 percnél többet sorba állni.   

Amíg ezt nem kívánja a budapesti reptér elfogadni, az utasoknak csak azt tudjuk javasolni, hogy keljenek még egy fél órával korábban és érjenek ki 4.30 előtt. És ha a B oldalon, ahonnan elvileg a fapadosok indulnak, nagy a sor, próbálják meg az A-ról megközelíteni a biztonsági ellenőrzést. Ha meg necces az ügy, nincs mese, aki nem akar kockáztatni, nem tehet mást, mint időben rácuppan a priority sorra. Vérmérséklettől függően szabályosan, fizetve, vagy nagy arccal, hogy "megy a gépem, én pedig ide állok, mindenki bekaphatja". Persze idegesítő lesz, ha fizetve-rohanva érünk időben a kapuhoz, majd még fél órát várnak a későkre, de még mindig jobb, mint lekésni a gépet.

FRISSÍTÉS: egy reptéren dolgozó kommentelő az alábbi fontos infókkal szólt hozzá a poszthoz:

"Sajnos valós probléma volt, és az egyik reggel nagyon becsúszott a dolog. okt. 13.-tól leválasztottuk (végre) a crew és staff forgalmat, ennyivel kevesebb ember "foglalja" a helyet az utasok előtt, megy a létszámbővítés, de a képzés is idő, sokan meggondolják és lelépnek pár nap után, ill. kiment egy belső utasítás is a gyorsabb átjutás segítésére."

137 komment

Címkék: horror kényelmetlenség Budapest Airport

A bejegyzés trackback címe:

https://fapadosinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr466801761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

megasün 2014.10.18. 16:39:30

Két órával a járat indulása előtt kinn kell lenni a reptéren és pont. Akkor nem lesz probléma.
Akinek ez nem tetszik ne utazzon repülővel.
Teljesem mindegy ki hányszor, hova utazik, mikor kell felkelnie. A szabály az szabály.
A minden sza*on morgolódó utasból amúgy sem kérünk.
Ha ez nem tetszik maradj otthon és nézzél tévét.

Szelid sunmalac 2014.10.18. 17:40:42

@megasün: Latom nem sikerult teljeesn megerteni a dolgot. Ferihegyen szinte mindig oras sorok vannak, pl. vasarnaponkent is. Erdekes modon mashol a vilagon megtudjak oldani, ott nem.

ebella 2014.10.18. 18:06:06

Fél órát? Ez szörnyű!

wrstjnethn 2014.10.18. 18:08:09

@dr Smittpálelnökúr: Soha nem utazom? Az idei évem londoni bázisról: Budapest, Párizs, Koppenhága, New York, Washington, Barcelona, Budapest.

A tavalyi év: Amszterdam, Oslo, Budapest, Pisa, Milánó, Budapest.

Dupla Seggfej. (Tripla seggfejezni nem ér!)

lobster thermidor 2014.10.18. 18:13:14

Ja, most látom csak, hogy itt nem légitársaságokról, hanem a WIZZ-ről van szó.

maltautazas 2014.10.18. 18:38:49

@vuvuvu2: "közvetlenül már nem jár sem a malév.."
A malév az már bizony nem jár sehová mostanság.

A járatok nem a hangárból indulnak.

maltautazas 2014.10.18. 18:39:25

@lobster thermidor: Szerintem meg a repülőtérről van szó a cikkben.

sanzelizé 2014.10.18. 18:45:52

@dex.ion: tanulj meg irni parasztgyerek nem "h", hanem "hogy"

Lődörgő Hollandi 2014.10.18. 19:12:48

@Szelid sunmalac: Máshol sem tudják megoldani ezt a gondot. Futottam bele akkora sorba Schipol-on, Amszterdamban, hogy az Ferihegyen a hosszú távú parkolóig ért volna.

Lődörgő Hollandi 2014.10.18. 19:13:56

@Szelid sunmalac: Máshol sem tudják megoldani ezt a gondot. Futottam bele akkora sorba Schipol-on, Amszterdamban, hogy az Ferihegyen a hosszú távú parkolóig ért volna.

Wagem 2014.10.18. 19:13:59

@ZX71:
Ja..ha lenne elsőbbségi fizetős bőrönd kezelés,akkor mindenki igénybe is venné,és akkor u.ott vagy ahol most.Csak a rezsid lenne több kb.3 ezerrel.

Wagem 2014.10.18. 19:16:01

Csak félve merem megkérdezni.
Lutonon,vagy Stansteeden miért megy ez zökkenő mentesen??

2014.10.18. 19:17:05

Egyszerűbb megvárni az utast, mint biztosági okokból leszedni a csomagját a gépről. Persze ha nincs csomagja, akkor hajrá, hagy menjen.

dex.ion 2014.10.18. 19:17:09

@sanzelizé: ühüm...hát asszem kevés kínosabb dolog van annál, mint amikor a nyelvtannácinak nem megy a helyesírás, és nem, nem arra gondolok, ha már ezen a szinten vagyunk, h mondatkezdő nagybetű, meg mondatvégi írásjel, ennél durvább hibát is ejtettél. sebaj.

sYg · http://lokoszt.blog.hu 2014.10.18. 19:38:34

Sajnos valós probléma volt, és az egyik reggel nagyon becsúszott a dolog. okt. 13.-tól leválasztottuk (végre) a crew és staff forgalmat, ennyivel kevesebb ember "foglalja" a helyett az utasok előtt, megy a létszámbővítés, de a képzés is idő, sokan meggondolják és lelépnek pár nap után, ill. kiment egy belső utasítás is a gyorsabb átjutás segítésére.

Darth Revan 2014.10.18. 19:51:52

@Ddodi:
"nem egy annyira szar hely a terminál, hogy ne lehetne mit csinálni abban az időközben"

Ha egy evben kb. egyszer utazik az ember, akkor tenyleg belefer, hogy akar elozo este kimenjen a repterre, biztos, ami biztos alapon :)

De aki rendszeresen utazik, annak nem mindegy, hogy mennyi idot tolt a repteren.

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2014.10.18. 19:52:57

meglepő volt, de korrekt, hogy a cikkíró nem az utasokat vizsgáló ub-ellenőröket baszogatta, hanem ráérzett, hogy a főnökökkel, a beosztással és a létszámmal van a gond.

sYg · http://lokoszt.blog.hu 2014.10.18. 19:57:53

@gio: bizonyos iq felett ez egyértelmű kellene hogy legyen :)

kvadrillio 2014.10.18. 20:02:12

""A lap washingtoni forrásai szerint az amerikai külpolitika 2-3 hónapja kezdett ismét jobban figyelni régiónkra. Ennek egyik oka megjegyzésük szerint az, hogy Magyarország a paksi bővítésre Oroszországtól felvett 10 milliárd eurós kölcsönnel Vlagyimir Putyin első számú térségbeli szövetségesévé lépett elő, igaz megfogalmazásuk szerint "ez még nem lett volna ok a csatabárd kiásására". Az viszont már igen, hogy a nyugati hatalmak Oroszországgal szembeni szankcióit mi nyíltan bíráltuk, és ezért is statuálnak velünk példát. A lap megjegyzi: Washington feltehetően meg akarja akadályozni, hogy Budapest példáját követve Pozsony és Prága is a nyugati egység megbontójává váljon."

nem !!!...AMERIKA NEM KIVÉTELES ORSZÁG ! IZRAEL PEDIG NEM KIVÁLASZTOTT NÉP !!!! EZT CSAK ŐK HISZIK MAGUKRÓL ! EZEN A KÉK BOLYGÓN, AMELYEN JELENLEG EZ AZ EGY, 1, EGY EMBERI FAJ ÉL, MINDEN ORSZÁG, MINDEN NÉPCSOPORT ÉLNI AKAR ! KERESKEDNI AKARNAK EGYMÁSSAL %! ÉS...HA EGY ORSZÁG VEZETŐJÉNEK BAJA VAN EGY MÁSIKKAL, RENDEZZE LE EGYMÁSKÖPSZT A PROBLÉMÁT ! NE AKARJA AZ ÖSSZES ORSZÁGOT EGYMÁS ELLEN BEVETNI !!!
NINCSENEK KIVÉTELES ORSZÁGOK, KIVÁLASZTOTT NÉPEK ! EMBERISÉG VAN, AMELY EZEN A JELENLEG ÉLHETŐ BOLYGÓN ÉLETBEN AKAR MARADNI !!!!!

AKI MEG FASZ INFANTILIS DUZZOGÓ, MÁS ORSZÁGOKAT EMBARGÓVAL ÉS KOLLEKTÍV BÜNTETÉSSEL SÚJTANI AKARÓ JÁTÉKOT AKAR JÁCCATNI E FÖLD ORSZÁGAIVAL, VONULJON BE EGY PSZICHIÁTRIÁRA SÜRGŐSEN MEGFELELŐ TERÁPIÁT IGÉNYBE VENNI !!!!!

tarara 2014.10.18. 20:03:25

@wrstjnethn: szarul hangzik ugyan, de igazad van. Kevés pénzért csak takarékos minőségű szolgáltatást érdemes elvárni.
"There ain't no such thing as a free lunch"
Ezt itt Kelet-Európa szélén még mindig nem tanulta meg büszke népünk. A lókoszt az lókoszt. Valamit muszáj feladni a kényelemből a fillérbaszásért cserébe.

tarara 2014.10.18. 20:08:06

@Wagem: miért te webkamerán nézed a lutoni check-in-t 24/24 órában, vagy mindig ott vagy teljes életnagyságban, hogy így tudod, ott nem fordulnak elő időnként hosszú sorok ?

min 2014.10.18. 20:11:57

@dr Smittpálelnökúr: Segítek mert látom, hogy az olvasás nem megy. "Ha nem kell átlépni a tengert..."

kvadrillio 2014.10.18. 20:12:39

...gondolom, az ebola miatt van a reptéri forgalomlassulás.....

vuvuvu2 2014.10.18. 20:14:03

@maltautazas: te is meg az előtted szóló is balfékek vagytok, ha arra gondoltok, hogy hiányoltam volna a malévot évekkel a megszűnése után. csak épp nem akartam (= feleslegesnek gondoltam, annyira egyértelmű, habár, ezek szerint nektek nem) beszúrni egy zárójelet, hogy aszongya, nincs malév sem, mert már megszűnt lassan 3 éve).

kár hogy egyikőtök sem értette egyébként a komment lényegi üzenetét. most kicsit jobban szájbarágom, hátha másodszorra sikerül, kiegészítve némileg.

a malév megszűnése nemcsak azt hozta magával, hogy az adófizetők végre nem herdáltak milliárdokat egy veszteségesen működő, érdekcsoportok által irányított cégbe, hanem a légiközlekedési piac átrendeződését is. a malév közvetlen elérést biztosított európa legtöbb fővárosába / több nagyvárosba, ahogy több külföldi nem fapadosnak is volt közvetlen járata budapestre. a fapadosok erre a piacra léptek be, először a legpiacképesebb desztinációkra, később egyre nagyobbat szakítva a piacból egyre több desztinációt megszerezve. a malév megszűnésekor több desztinációra nem lépett be senki (sem külföldi, sem fapados), így ezekre ma már nem lehet közvetlenül eljutni, csak bécsi átszállással. azért voltak persze desztinációk, ahova beszemtelenkedtek, ilyen pl. a madridi, és most támadják lisszabont is. következmény: az iberiának, ami spanyol oldalról adta a bp-madrid közvetlen járatot, már nem éri meg a járat, ezért bezárták. kíváncsi vagyok, mi lesz a lisszaboni járattal, azaz a tap meddig húzza.

az hogy ki hogy szeret utazni, magánügy. a magam részéről ár/érték arányban egyáltalán nem tartom annyira nagy dobásnak a fapadosokat, ellenkezőleg, nagyon rafinált kis legyeknek, akik sikeresen megvezetik a tömegembert és ezzel szereznek piacot, ill. szorítják ki a normális (=nem csökkentett) szolgáltatást nyújtó cégeket. mindent összevetve nem sokkal olcsóbbak, mint a nem fapadosok. nekem pár plusz ezer forintot megér, hogy nem kell billogozásra várjak ferihegyen a hangárban, hogy nem kap görcsöt a lábam, hogy nem kell a centiket máricskéljem a poggyászfeladás előtt ésatöbbi.

a gondom ott van, hogy pár év és ha így megy tovább wizzair testvérnek hála bp-ről kiszorul az összes normális légitársaság és rá leszünk utalva erre a prosztó módon utaztató cégre.

tarara 2014.10.18. 20:22:56

@vuvuvu2: Nem értem mi a bajod. Amint lesz fizetőképes kereslet a magas színvonalú (ezért egyúttal magas költségvonzatú ) szolgáltatásokra, garantáltan meg fognak jellenni a szolgáltatók is. A vállalkozások midig azt az igényt szolgálják ki, amire kereslet van. Tetszenénk több jövedelmet elérni az egységnyi munkánkkal, amit a vevőink, megbízóink értékelnek. Amint javul az általunk elvégzett munka hatékonysága, termelékenysége, a mi termékeinkért állnak sorba Európában, Ázsiában, Amerikában, majd akkor lesz kereslet nálunk is kényelmet nyújtó, magas áron elérhető szolgáltatásokra is.

Addig még várni kell. Nem kicsit. Sokat.

Ddodi 2014.10.18. 20:36:51

@Darth Revan: aztán miért nem mindegy??
De ha így áll hozzá, akkor menjen 1 órával előbb és ritkábban fog repülni, mert lekési majd a járatait :)

calambrito 2014.10.18. 20:48:18

Dél-Amerikában (Chile) még a belföldi(!) járatoknál is 2 óra a javaslat (előírás), nemzetközinél pedig 3 óra (Chile, Argentína, Brazília) és még csak interkontinentálisnak sem kell lennie a járatnak.
Ezek után -minthogy úgy tűnik, ez a világon mindenhol így van- mit lehet ezzel a mondattal -és ezáltal az egész bejegyzéssel- kezdeni: "Kálmán tapasztalt utasként 5 előtt pár perccel ért ki, majd simán lekéste a 6-kor induló gépet." ? Semmit!

A biztonsági részről meg annyit, hogy Bp-en (legalábbis nekem) még soha nem vetették le a cipőmet, ellentétben Párizzsal és Amszterdammal.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2014.10.18. 21:17:14

@sYg: ez nagyon fontos komment, új infó, köszönjük, engedelmeddel bekopizom a poszt végére.

@Wagem: Luton és Stansted egymás konkurensei, kénytelenek jó szolgáltatást biztosítani, mert különben az utas legközelebb a másikról repül. Budapest esetében az utasok pár százalékánál konkurens Bécs, egészen kevésnek Debrecen, vagy Temesvár, a többinél nincs ilyen, sokkal többet megengedhet magának a reptér. A nagy többség akkor is innen repül, ha mindig órákat váratják.

@vuvuvu2: szerintem eltúlzod, plusz pénzért majdnem mindent megvehetsz a fapadoson is, amire szükséged van és szerencsére elég piaci a verseny, ha nincs elég utas a drága szolgáltatón, bedobja a törülközőt.

tarara 2014.10.18. 21:18:52

@calambrito: "...Bp-en (legalábbis nekem) még soha nem vetették le a cipőmet, ellentétben Párizzsal és Amszterdammal."

Bisztos van itt erőss szagszervezet, oszt a mókavállalók jogainak védelmében ilyen veszélyeknek itt nem lehet kitenni a cucialista dógozókat, nem úgy mint a népnyúzó nyugaton. Első az emberélet ! :)

Darth Revan 2014.10.18. 21:41:44

@Ddodi:
Amikor reggel 7-kor indul a gep, akkor nem mindegy, hogy 6-ra megy ki, vagy 5-re. Eleg sokat utazom Londonba (Dublinbol) es eszembe sem jutna 2 oraval korabban kimenni a repterre, mert tudom, hogy ha 6-ra kimegyek, akkor a max. 10-15 perc alatt atjutok a biztonsagi ellenorzesen es 10-15 perc alatt a kapunal vagyok, ahol mar megkezdodott a beszallas. Soha nem kestem meg le a gepet egyetlen egyszer sem. es nem ulok feleslegesen 1 orat a repteren, hanem otthon alszom egy oraval tobbet.

Ha olyan repterrol repulok, amit nem ismerek, akkor azert kicsivel korabban kimegyek.

usb2.0 2014.10.18. 22:33:53

Ez a fillérbaszó duma tetszik.
És mit mondasz azokra, akik fapadossal utaznak?
Mert az úgy olcsóbb.
Aztán ráadásul elvárják az ugyan olyan szolgáltatást, a kevesebb pénzért.

Bicepsz Elek 2014.10.18. 23:03:34

A Ferihegy 1 en volt neg anno(2011(?)), hogy 3 gep indult 15 10 kor, 15 40 kor es 16 10 kor es csak kb. 1420 kor nyitottak ki a becsekkolast. Mindenki osszevissza allt, igy majdnem sz.ptam, mert az en gepem 15 10 kor indult es nem allitottak sorba az embereket gepindulas szerint csak erkezesi sorrend szerint.
ui: Az Easyjet nem fizet a bloggernek, hogy szerepelhessen???

Bicepsz Elek 2014.10.18. 23:09:52

@Darth Revan: Az ir reptereket azert egy londonihoz nem lehet hasonlitani. Nagy sorok szoktak kialakulni es erdemesebb elobb kimenni sajnos...

2014.10.19. 06:15:09

Nem értem mit vártok egy kommunista diktatúrától!?
Nemzetközi,modern, fejlett repteret?
Agyatok megvan még?

Franci123 2014.10.19. 07:58:33

@wrstjnethn: Mert a fapados utasa ugyanúgy fizet illetéket, reptérhasználati díjat , mint a KLM first Classa.

Franci123 2014.10.19. 08:09:48

@Basilisk Captain:De, ha mindenki 2 órával hamarabb megy ki a reptérre, akkor megint csak sor lesz, mivel mindenki egyszerre érkezik. Ha kiértem 2 órával előbb és 150 -en vannak előttem. Én vagyok az utolsó a sorban. Félórát kell sorba állnom, akkor ráérek csak másfél órával előbb kiérni, és így is én leszek az utolsó, és nem szívok a sorban. Nem?

wrstjnethn 2014.10.19. 08:57:08

@Franci123: csak a KLM kicsit többet fizet a reptérnek mint a fillérbaszó fapados amelyik kedvéért sátrakat kellett felhúzni mint valami múlt századbeli vidéki grundon. Ha tehetnék inkább a fűről szállna fel a gép, hogy a betont se kelljen fizetni. És a KLM utazóközönsége közvetetten is hoz hasznot a tranzitban lévő fizető szolgáltatások igénybevételével. (És nem a budiban töltögetik a flakont) Szóval ha tetszik, ha nem, a fapados utasok a modern kor harmadosztályú fedélközi utasai. Ennek megfelelően bánnak is velük.

Wagem 2014.10.19. 09:44:39

@tarara:
Nos persze..aki fél órával az indulás előtt akar becsekkolni,az várni fog.
A Wizz-nek általában négy check in folyosója van.
Utoljára / Okt.3/a délutáni london Lut-BUD.járatnál már fél négykor be lehetett checkolni.Én meg is tettem.Első,és egyedüli voltam.Kb.2 percemet vett el a drága időmből.Majd kaja-pia-kaki-pisi-cigi...kényelmesen.
Utána secu../10 perc../
Ennyi a web.camról pajtás.

Wagem 2014.10.19. 09:52:28

@Fillér B. Gusztáv: A London city airporton kívül utaztam én már az összes Londoni reptérről.
A különbség egyedül Heatrow-nál volt szembetűnő.
Persze ez érthető is.
Luton,Stansted,Gatwick secko jedno. :-)
A lényeg..amit itt már előttem többen megfogalmaztak...IDŐBEN KELL ÉRKEZNI.

calambrito 2014.10.19. 11:30:14

@Franci123:

"De, ha mindenki 2 órával hamarabb megy ki a reptérre, akkor megint csak sor lesz, mivel mindenki egyszerre érkezik. Ha kiértem 2 órával előbb és 150 -en vannak előttem."

Lehet, hogy 150-en vannak előtted, de egyrészt -több hozzászólásból és magából a cikkből is kiderül- sokan tesznek erre a 2 órás javaslatra, másrészt -ugyanebből kifolyólag- nem Te leszel az utolsó a sorban.

"Félórát kell sorba állnom, akkor ráérek csak másfél órával előbb kiérni, és így is én leszek az utolsó, és nem szívok a sorban. Nem?"

Nem. Mert -tegyük fel- mégis utolsó vagy, ha 2 órával korábban érkezel, és akkor is, ha másféllel. Csak épp nem mindegy, mikor állsz fél órát (és mi van, ha nem fél óra, hanem több?); az utóbbi esetben nagyobb az esély, hogy lemaradsz a gépről.

Franci123 2014.10.19. 11:40:28

@wrstjnethn: Én csak a Wizzair-rel utazom, évente kb. 5-ször, de semmi gondom nem volt sem a kiszolgálószemélyzettel, sem a Wizzair-rel. A gép indulása előtt kb. 45 perccel szoktunk kimenni, és mindig elértük a gépet. Igaz, mindig utolsónak szállunk fel a buszra, de, amikor jövünk vissza akkor is megvárjuk a tömeget, és legutolsónak megyünk a gépre, nyugodtan végig nézzük ülve a sok birkát, akik tolakodva állnak sorba fél órákat. Mért kellene Londonba, Rómába KLM-mel vagy bármelyik óriással mennem? A fedélzeti kaja botrányos, azt az egy órát-másfelet meg kibírom és a megspórolt pénzt meg a szállodára költöm inkább.

megasün 2014.10.19. 12:25:52

@Szelid sunmalac: lehet, hogy vannak sorok néha, de én még soha nem futottam bele. Bár én évente csak 2-3-szor utazom repülővel. Lehet, hogy szerencsés vagyok, mert táska méret miatt sem problémáztak még soha, pedig a fotós hátizsákom éppen megfelel a méretkövetelményeknek és a szemre nagyobbnak tűnik mint a megengedett. Ja és időben kinn vagyok mindig vidékről. és kibírom azt a 2 órát a gépig. Addig olvasok. Én egy boldog utas vagyok.

Wagem 2014.10.19. 13:20:41

@Diorella Queen:
Naaa...Észak Koreában jártál..?? Baba..:-)
Mesélj nekünk tudatlanoknak.Hogy megy ott a chek in??

wrstjnethn 2014.10.19. 13:57:18

@Franci123: a gépen persze, hogy kedves a személyzet, mert addigra már a földi kollégák belekötöttek minden plusz táska cm-be, minden dkg-ba és kifizettették az utassal a plusz táskának számító mobiltelefon tokot. Továbbá addigra már lefagyasztották/megfőzték a marhákat a sátorban és ilyen állapotban már egy mosolytól is fejedelmin érzik magukat. Volt szerencsém úgy sorban állni a kapunál, hogy egy földi kiszolgáló fel-alá járkált egy poggyász tartóval és akinek gyanús volt a táskája kiparancsolta a sorból és bele kellett próbálni a már hússzor leellenőrzött táskát. Rettegve takarta mindenki a táskáját és még beszélgetni sem volt kedve senkinek. Hát velem ne gecizzenek én inkább utazok kevesebbszer de kifizetem a rendes árat. Mint ahogy nem utazok marha vagonban és teherautó platón sem.

wrstjnethn 2014.10.19. 15:07:49

@wrstjnethn: csak a félreértések elkerülése végett: a csomagvizsgálós incidens nem Lisztferihegyen volt.

Basilisk Captain 2014.10.19. 20:52:20

@Franci123:
Látom hiányoztál onnan ahol az észt osztották.
"De, ha mindenki 2 órával hamarabb megy ki a reptérre, akkor megint csak sor lesz, mivel mindenki egyszerre érkezik. Ha kiértem 2 órával előbb és 150 -en vannak előttem. Én vagyok az utolsó a sorban. Félórát kell sorba állnom, akkor ráérek csak másfél órával előbb kiérni, és így is én leszek az utolsó, és nem szívok a sorban. Nem?"
NEM.
Okoska, szerinted csak egy időben indulnak gépek? Ha másfél órával előtte mész ki akkor már ott lesznek a későbbi utasok is...
De ha kimegyek 2 órával előbb, akkor nyugodtan végigvárom a sort, és nem kezdek el puffogni, hogy jaj lekésem a gépem, köcsög secu, mert a korai érkezés miatt van tartalékom. Ennyi.

tarara 2014.10.19. 21:14:50

@Franci123: "Mert a fapados utasa ugyanúgy fizet illetéket, reptérhasználati díjat "

ööö..., mármint a 8 ezer Ft áru komplett jegyárban ?

Basilisk Captain 2014.10.20. 06:01:53

@tarara:

Azérz mert te annyit fizetsz, igen kifizeti az illetéket.. Az a fapados dolga, hogy gazdálgodja ki..

Franci123 2014.10.20. 06:26:19

@tarara: A Wizzair egyben fizet, az árazása úgy van kialakítva, hogy "bünteti" azt az utast, aki később vesz jegyet, így összességében megfizetik az illetéket. Pl. mi mentünk Londonba, én 12 ezerért vettem jegyet, még 2 hónappal előre, a barátnőm az utazás előtt egy héttel 38 ezer forintért.

Franci123 2014.10.20. 06:31:19

@Basilisk Captain: Nagyon kedvesen szólítottál meg. Én az én járatommal utazókra gondoltam. Amelyikkel én utazni szoktam általában hajnalban és este megy. Még sosem késtem le egy gépet sem. Mivel csomagot nem szoktunk feladni, ezért csak a biztonsági folyosón kell végigmenni. Igaz, idén még nem utaztam, de de tavaly vagy tízszer és a tapasztalat az volt, hogy 40 perccel az indulás előtt érdemes kimenni, az még egy kávéra is elég volt.

Franci123 2014.10.20. 06:34:35

@@wrstjnethn:Az a Rynair. Én csak Wizairrel utazom, az nem sátrazik. Ill. egyszer megpróbálta, de hála istennek letett róla. És a bőrönd méretek publikusak a honlapon. Ha az a szabály, akkor be kell tartani. Volt, hogy én is szívtam, de sajnos igazuk volt, kifizettem a büntetést. Legközelebb okosabb voltam.

Franci123 2014.10.20. 06:39:12

@calambrito: Ebben igazad van, de a tapasztalatom azt mutatja, hogy még mindig ünnep nálunk a repülővel utazás, és órákig állnak a kapuknál is, hiába mondják be, mikor kezdődik a beszállítás. Lehet, hogy szerencsém volt, vagy a családunknak volt szerencséje, én tavaly kb. tízszer, összese kb. 20-25-ször utaztunk, 40 perccel hamarabb mentünk ki / csomagot talán kétszer adtunk fel/ , és sosem késtük le a gépet.

AirFrance KLM 2014.10.20. 08:10:51

" Kálmán tapasztalt utasként 5 előtt pár perccel ért ki, majd simán lekéste a 6-kor induló gépet"

Idaig olvastam. Kalman azt hiszi magarol, hogy tapasztalt utas (gondolom van mar vagy 100 szegmense). Akkor tudhatna, hogy minden repterre 2 oraval indulas elott erunk ki foleg: hetfo es pentek reggel es pentek + vasarnap este. Kalmanka rab@szott es ez kizarolag az o hibaja.

AirFrance KLM 2014.10.20. 08:11:57

@Franci123: A KLM-nek nincs 1st classa. AirFrance-nak van.

ZX71 2014.10.20. 09:35:17

@Wagem: Koránstem kötözködésből írom, a felsoroltakon kívül (Heathrow, Luton, Stansted, Gatwick, City) még létezik a Southend, illetve Biggin Hill is (utóbbira csak kisgépek járnak).
Ami pedig a fizetős bőröndkezelést illeti: nem is értem, miért nem találták még ezt ki nálunk. Ha lenne itt is priority sor plusz pénzért, biztos lenne, aki használná. És kétlem, hogy az utasok mondjuk több mint 10%a venné igénybe (tehát itt nem lenne számottevő sor), elsőbbségi secu vizsgálat is van, mégis aránylag kevesen fizetnek érte.

ZX71 2014.10.20. 09:44:37

Poszthoz még: a 2 órával előtte kiérkezés alap. Aki egy órával, vagy 40 perccel korábban érkezik csak, az reszkíroz. Lehet, hogy szerencséje van és eléri, és verheti a mellét, hogy ő bizony nem tölt felesleges perceket a reptéren. Ha viszont lekési, az a saját hülyesége, ennyi.
Ha ráadásul olyan időpontban mész, ami necces (a reggel 6os indulás tipikusan ilyen, amikor az összes fapados gép egyszerre indul), pláne ha még feladott poggyászod is van, még a T-2 óra is necces, én ilyenkor a T-2,5-3 órát lőném be.

Ha meg délutáni gép, még szívesebben megyek ki korábban. Szeretek ücsörögni a Mastercard longue-ban, ahova a mások által sokszor feleslegesen fikázott Citiseknek köszönhetően (még mindig) "ingyen" ülök be. Voltaképpen örülök is neki, hogy sokan még mindig nem éreztek rá ennek a lehetőségnek a nagyszerű voltára, ezért a longue nagyjából üres, bármikor megyek.

_Neville 2014.10.20. 10:02:46

@ZX71: Szóval a 6-os gépre menjen ki hajnali 3-ra? :D Aha, persze, hogyne...

ZX71 2014.10.20. 10:05:39

@_Neville: Ha feladott bőröndöd van, igen, ez komolyan megfontolandó. Valahol fentebb írtam, hogy nyáron 6os géppel mentünk, 4kor már a bőröndös sorban álltunk, és majdnem lekéstük a gépet annak dacára, hogy az elsőbbségi secura volt jegyünk.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2014.10.20. 11:06:41

@ZX71: @_Neville: @AirFrance KLM: bár sokan írták, baromira nem értek egyet azzal, hogy a két órával korábbi kiérés alap. ahogy a teszkóban elvárom, hogy pár perc alatt kiszolgáljanak, a reptéren is, hogy 15-20 perc alatt eljussak a biztonsági ellenőrzéshez. A szabályokat betartom, mínusz 40-nél a kapunál leszek, a többit kiszámolom magam, elég nagyfiú vagyok, hogy tudjam akarok-e enni, meg pisilni. szóval ez a két óra csak azért van, hogy a reptér nyugodtan az utasra hárítsa a saját felelősséget akkor, ha nem képes megfelelő szolgáltatást nyújtani.
persze ha valaki nagyon biztosra akar menni, akkor menjen ki hajnali négyre, én inkább káromkodva kifizetem a priority sort, ha esetleg megszorulok.

@Franci123: a wizz is sátrazik. megpróbálta, letett róla, aztán újra megpróbálta és azóta is hosszasan próbálja.

Franci123 2014.10.20. 11:08:37

Írtam, idén én még nem mentem. A lányom ment Krétára júliusban, nem volt sátor. De tavaly egyszer sem volt sátor.Se Londonba, se Madridba, se Rómába.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2014.10.20. 11:09:17

@AirFrance KLM: Kálmán több százat repült és most először késte le. lúzerség max annyi volt, hogy elhitte valami nímandnak, hogy várnak a gépek az utasokra. de összességében még így is nyert több száz órát az életéből

ZX71 2014.10.20. 11:20:13

@Fillér B. Gusztáv: Nézd, "elvárni" elvárhatod, csak nem biztos, hogy megkapod. Ez egy orosz rulett, ahol sokszor szerencséd van. Néha meg nincs. Ennyi. Ahogy valaki fentebb írta: ha 6kor rengeteg gép megy, utána meg sokáig senki, akkor egy átlaghoz igazítják a secusok számát, ami néha bizony kevés. Csak ez nem úgy működik, ahogy a "teszkóban", hogy nyitnak gyorsan új pénztárakat, ha mindenhol sorok vannak,mert nincs honnan gyorsan secusokat "toboronzni". A Tesco megcsinálja, hogy ilyenkor a polcfeltöltők meg a nemtudomkik hirtelen pénztárosok lesznek egy időre.

Ha csak kézipoggyászod van, megteheted, hogy később mész ki, esetleg eleve prior secuval, ha tudod hogy sok gép indul akkor. Ha meg nem ,ott megveszed a prior sort, ha szükséges lesz.

AirFrance KLM 2014.10.20. 12:53:33

@Fillér B. Gusztáv: En meg tobb ezret es egyszer sem kestem le. Lehet, hogy elvesztegettem nehany ezer orat az eletebol, de a szabaly az szabaly. T-2 ora. Ha last minute erkezel, akkor javaslom a vonatot, a TGV gyorsabb, mint a repluo. :)

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2014.10.20. 13:34:56

@ZX71: hiszen én is azt mondom, amit a végén írsz.

@AirFrance KLM: nana, ne keverd a szabályt a javaslattal. Szabály a mínusz 40-es csekkinzárás és a mínusz 30-as kapuzárás. Az, hogy ezt megelőzően mikor érsz ki a reptérre, egyéni szocprobléma. A mínusz 2 óra csak javaslat, hogy a szolgáltató és a vevő korántsem egyenrangú viszonyában a szolgáltató könnyebben visszaélhessen a hatalmával.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.10.20. 18:11:13

@Fillér B. Gusztáv: Tényleg meg lehet venni majdnem mindent fapadoshoz is? Rendben. Szeretnék úgy utazni, hogy nem bádogsátor és gyaloglás van, hanem minimum van busz, és a terminálon belül várhatok. Nem érdekel, hogy mások nem így várnak, gyalogolnak, kész vagyok az emberhez méltó bánásmódért fizetni. Megmutatnád, hogy a Wizzair, Ryanair, stb. féle cégeknél hol van ez az opció? Mondjuk a sátrasokat összegyűjtik, majd megközelíti a busz a gépet, mi beszállunk és a sátras sorban állás is megy.

Várjál. A pan-pan nem érdekel. De Mayday ne legyen már sorban a veszélyesen kevés üzemanyag miatt, így szeretnék azokon a gépükön ülni, ahol a legacykhoz hasonlóan ennek elkerüléséről gondoskodnak. Mondjuk ezt jelezhetnék a menetrendben...

Ja, és ha már Ryanair, nekik volt pár serious incident a veszélyesen rövid fordulóidők miatt. Szeretném azt a kis extrát kifizetni, hogy ilyen serious incident se veszélyeztessen. Remélem így nem lesz drágább a jegy, mint a legacynél... De van egy olyan tippem, ha ezt nem 100+ utas dobja össze csak páran opcinálisan, akkor már igen drága lenne a szolgáltatás, igaz?

Szívesen fizetnék egy assistanceért is, ami azt jelenti ha kitérő reptér van, vagy bármi gond megoldják. Cancel esetén konkurensre is átfoglalnak, ha kell. Tudom, ez is szar ügy lehet, és van olyan, hogy bármely okból (sztrájk is ilyen) meg kell lépni, de ez a kis extra biztonság fontos.

És ha már itt tartunk: Sok hosszú út átszállással van. Én szeretnék a teljes útvonalra jegyet venni, így az átszállás kapcsán ne én, hanem a társaság viselje a kockázatot. Igen, ez elsősorban pénzügyi kérdés a cégeknél, nem lehetetlen felállítani rá egy normális rendszert.

Várj egy kicsit. Sokan nem vagyunk mini emberek, és örülnénk lábtérnek, stb. így szeretnék olyan helyet venni, ahol normálisan lehet enni (ha kérek fedélzeti ellátást), van hely a laptopnak. Hogy az út végére ne úgy érkezzek meg mint a mosott szar, legyen dönthető az ülés. Azaz normális, több osztályos és nem ultrazsúfolt székezés kellene... legalább a repülőgép egy részén. Igen, meg lehet ezt oldani az első X sorra. Technikailag nem lehetetlen.

Az a baj, hogy ezeket megvenni sem nagyon lehet. Meg az is, hogy már így is elég közel vannak a hagyományos (network) és a fapados (LCC) szolgáltatók árai egymáshoz és ennyi drága extrával már nagyon nem egyértelmű, hogy mi lenne a helyzet. Főleg akkor, ha akkor és oda veszem a jegyet amikor kiderül, hogy adott célpontra szeretnék utazni, nem a legolcsóbbakra vadászok.

Oké: Ha a hatóság rendet vág üzemanyag ügyben, és akinek serious incident sikerül a rövid fordulóidő miatt olyan bírságot kap, hogy ne érje meg kockáztatni, akkor ezeket nem extraként kellene kifizetni, hanem az árak kicsit emelkednének. Még akkor is sok esetben olcsóbbak lennének.

Ha én állam bácsi lennék, akkor érdekes húzást csinálnék. Pályáztatnák. Pályázhatna a Ryanair, a Wizzair, stb. is, de Legacyk iss. És azt mondanám, aki a pályázaton nyertes, attól az állam megrendeli azt, hogy normális szolgáltatást IS nyújtson. Ha Legacy nyer, nincs gond. Lesz Budapesten Legacy és normális szolgáltatás.

Ha fapados nyer? A gép egy részén az LCC a szokott szolgáltatást nyújtja. De a másik részén ez az emelt szolgáltatási szint is elérhető. Nyilván ha több igény van az emelt szolgáltatásra, de a normális beszállítás feltételei adottak, a cateringhez tudnak kaját rendelni, stb. akkor az LCC hamar az igények szerint bővítené ezt a kínálatot.

A magyar bázisról repülő gépek kapcsán a székezéssel kicsit játszani, stb. nem lenne akkora pénz. A busz / utasfolyosó ugyan érezhető tétel de még mindig kisebb bukó mint az elmaradó normális repülés kára / normál nemzeti légitársaság.

Nyilván, ha a hasonló szolgálttásra lekötött helyekre lesz is kis igény, akkor a fapados utasok kevesebb olcsó helyen osztozkodnának, ritkán lenne szuper olcsó jegy...

zonnee 2014.10.20. 18:18:26

@AirFrance KLM: Ugye nem haragszol, hogy a TÖBB EZER repülés picit hihetetlennek tűnik. Ne haragudj ezért, de elég nehéz elhinni (nem akarok úgy fogalmazni, hogy hiteltelen ez már), hogy mezei utasként valaki ennyi alkalommal repült. Ha több százat írtál volna ,hihetőbb a dolog. Persze előfordulhatnak kivételek (pl ha pályád végén lévő pilóta vagy), de majd úgyis felfeded magad, ha akarod.

Basilisk Captain 2014.10.20. 18:32:41

@zonnee:
nézd meg mi a nickje. Nyilván nem fizetett az összes szegmensért, így könnyen ugat, meg jön ezzel a first class dologgal állandóan. Majd ha ő fog kifizetni 3-4 millát a jegyre akkor írogasson. Mert vállalati meg ilyen olyan szabadjegyekkel marha könnyű "vigéckedni"...

Basilisk Captain 2014.10.20. 18:33:32

@Franci123: Látod beszélsz össze vissza, azt se tudod ki hogyan szállít be, és így okoskodsz...

Franci123 2014.10.20. 18:35:39

Miért is??? Júliusban nem volt sátor, 40 perccel hamarabb mentünk, sőt még bőröndöt is adtunk fel, és elérte a lányom a gépet.

Basilisk Captain 2014.10.20. 18:59:43

@Franci123:
Már rég nem sátor van, hanem könnyűszerkezetes épület..

és nem írnál ekkora ökörséget:
"Én csak Wizairrel utazom, az nem sátrazik. Ill. egyszer megpróbálta, de hála istennek letett róla"
Azért mert 1 járat buszoztatott..... Elmondom neked, a wzz járatainak nagy része ugyanúgy használja a Bádogos épületet....
use your fuckin' brain.....
1 járat=/= összes járat...
Tehát mindig fenn tartom: GONDOLKOZZ....

Franci123 2014.10.20. 19:10:31

Akkor pontosítsunk, mi a gondod? Az életedre haragszol, hogy ilyen stílusban kommunikálsz? ÉN arra reagáltam, hogy NEKEM nem okoz gondot, hogy csak egy kis táskát vihetek alapból fel a gépre, még nem volt konfliktusom evvel kapcsolatban.És a Rynairrel szemben nem a kifutón kell sétafikálnom.És, hogy eddig 40 perccel az indulás előtt mentünk ki, és sosem késtük le a gépet. A Rynairnél ki kellett sétálni a betonon a kifutóra. Na, az a sátoroztatás. A Wizzairnél lemegyek a lépcsőn, ott várok és busszal elvisznek a géphez. Ez abszolút nem gond, nincs hideg, le tudok ülni, ellenben a Rynairrel. A római, londoni, madridi járathoz sosem kellett gyalog mennem a géphez. És, hogy beton, vagy bádog épületben várom ki a 10 percemet pont nem érdekel.

Basilisk Captain 2014.10.20. 19:14:21

@Franci123:
Kifutó az állatkertben van, és a modelliskolákban. A reptéren Futópálya van...
Ellenben ryanairnél kiosztott ülőhely van, nem kell a sok tudatlannal ( mint pl te) harcolni a helyekért.
2- igen KETTŐ kézipoggyászt vihetek magammal.

Illetve még egyszer leírom, mert látom nem tudsz olvasni ÉS értelmezni...
Ne abból indulj már ki, hogy neked az életed 1-2 repülésén pont buszozás volt. Most mondjam azt, hogy az elmúlt 4-5 wizzes repülésem során mindig gyalogolni kellett a bádogépüléthez?....
Szóval ne okoskodj itt mert repülét 2 szer, és pont nem gyaloglás volt. DE wzz használja ugyan úgy a gyalogos beszállítást...

Franci123 2014.10.20. 19:21:19

Szerintem ez nem verseny, nem gyerekek vagyunk ki repült többször. Nem gondolom, hogy bizonygatnom kellene hányszor repültem, de gy évig kint dolgoztam Rómában, és szinte hetente hazajártam.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.10.20. 22:10:04

@zonnee: Több ezer repülés nem feltétlenül lehetetlen. Sőt, úgy fogalmazok messze nem sok. Nem csak pilótának, cabin crewnek, stb. de másnak sem. Ha belegondolsz nem mindenki "huszonéves", és nem mindenki élte le a teljes életét Magyarországon.

Többször említettem már a regionális társaságok kérdését. Szerinted a 19 üléses utasszállítókból több ezer csak véletlenül készült? Elárulom: Az 20 személyes vagy nagyobb utasszállítót használó légitársaságnak más papír kell, mint a max 19 személyes géppel repülőknek. És ezeket nem turisták használják, hanem a helyi hivatásforgalom. Sok esetben a rövidebb utak egy részénél ezeket akár *napi* ingázásra is használják munkavállalók. Megkérdezem: Mondjuk 10 év ilyen helyzetben hány repült szegmens? 5000 felett.

És igen, szépen benne van nem egy accident reportban is, hogy az itt dolgozó pilóták időnként annyit sem keresnek, mint egy buszsofőr. Ezek általában rosszabb szolgáltatást nyújtanak, mint egy európai LCC.

De nézz meg olyan céges belső ellenőröket, középvezetőket, stb. akik sok országban sok részleget ellenőriznek, és rutin feladat nekik a repülés. Minden héten. Viszont játszik az átszállás is. És ha frequent flyerként annyi mérföldet összegyűjtenek, hát az ingyen jeggyel repülnek is. Igen, ők azok akik a reptéren kapott ingyen kaja minőségéről is tudnak vitatkozni, mert fontos emberként nekik ugye az jár. Heti pár út, időnként átszállás, és sok esetben van 15-20 évük gyűjteni a szegmenseket.

És igen, az üzleti utasoknak járó előnyöket nem azért találták ki, mert a cégek jótékonysági intézmények és csupa jófejségből vesznek középvezetőnek is drága jegyet. Hanem azért, mert sok munkavállaló sokat utazik. És a munkája hatékonyságán érződik, hogy ez az út milyen volt. Ja, meg a bérigényén is, hogy mennyi kényelmetlenségért kell kompenzálni, és sok esetben középvezetői szinten is jobban megéri a drága jegy...

És nem, nem ultragazdag, bármit kifizetni képes fejesekről van szó. Azért mondom ezt, mert az utóbbi kategória egy része gulfstreamre esküszik. Másik részükhöz pedig egy 2 karakteres kód tartozik hozzájuk, amit a gyártó úgy fejt ki, hogy "Undisclosed BBJ Customer". És figyeld meg, ez utóbbi kategória nem szokott 2 órával indulás előtt kiérni a reptérre.

Na nekik nem feltétlenül van annyi repült szegmensük mint a csóróbb, menetrend szerinti járattal utazó beosztottnak. Mert az átszállás című műsorból ugye kimaradnak. Így pedig nehezebb szegmenseket gyűjteni. Meg őket aztán nem érdekli hogy milyen légitársaságnak van járata az adott reptérről...

A légiközlekedés nem az ultrafapados olcsó akciós jegyétől a messziről nézett Business Class-ig terjed. Hanem az időnként csak 4-7 személyes gépekkel, időnként 19 személyes gépekkel is repülő regionális járatokkal ingázók, a nagyobb regionális gépek utasai többnyire mind kevesebbet kapnak mint a fapados utas.

A Business Class, és olykor az első osztály is pedig annak jut akinek "még egy Cessna Citation sem jutott az élettől". A Learjet, a Gulfstream is több kategóriáról beszél. És "valahogy" a BBJ és az ACJ megint más árkategória.

BBJ-t már volt szerencsém látni belülről is. De el nem tudom képzelni milyen az ACJ csúcsmodell belülről, és milyen ember és miért veszi meg.

De tény, hogy a légiközlekedés csúcsa jelenleg a legnagyobb ACJ. Ez az A380-800-ra épül, de pl. a csomagtér egy részéből is plusz lakóteret csinálnak, így nem "csak" 2 szintes, hanem 2.5.

És ezen a szép nagy spektrumon belül az az üzleti utas aki az életében lerepül párezer szegmenst... Hát nem tartozik az extrém / hihetetlen esetekhez.

dex.ion 2014.10.20. 23:02:47

@Válasszunk: a magyarázatod talán reális lehet - jómagam ilyen mélységben nem értek a repüléshez, csupán egy mezei utas vagyok, évi 2-4 úttal - de a több ezer repülést én is erősnek tartom bárkitől, aki ide kommentel, valszeg az itteni tábor nagy része nem tartozik bele az általad leírt kategóriákba, szóval ez a szám mondjuk akkor hihető, h a legénység tagja.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2014.10.20. 23:39:49

@Válasszunk: nyilvánvaló különbség az, hogy divert, vagy más gebasz esetén sose kapod ugyanazt a szolgáltatást fapados, mint legacyn, írtuk mi is sokszor. de ez minden több ezredik járatot érinti. beszállás: sok reptéren ugyanazt kapod, bud a kivételt erősítő szabály. ráadásul egyéni, hogy kinek melyik jobb: én rühellem a buszozást, ott baszódni a tömegben 15-20-percig, brrr. inkább gyaloglok kicsit. nagyobb lábteret, laptopelférős ülést tudsz venni fapadon is. biztonság: amíg a fapadosok európában 100 százalékosak, egyetlen embert se veszítettek 20 év alatt úgy, hogy mára a forgalom több mint fele övék, ez a kérdés nem izgat, hiszem, hogy a necces helyzetekből tanult a ryanair is.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2014.10.20. 23:41:58

@Basilisk Captain: örülünk a javításaidnak, jó észrevételeidnek, de a kevésbé tapasztalt kommentelők folyamatos minősítésétől igazán tartózkodhatnál.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.10.21. 00:59:58

@dex.ion: Ellenben az adott kommentelő frequent flyer programos státuszáról, hátteréről olvashattunk. Ő is repülhet kb. ennyit.

@Fillér B. Gusztáv: Hát, megnéztem a székezésüket, az amit te laptopelférős helynek találsz az szerintem nem elég. De ezek apróságok, és könnyen orvosolhatóak. Idővel orvosolni is fogják őket. Még a beszállítást is.

A biztonság kapcsán viszont nem tanulnak belőle, mert a legsúlyosabb problémák változatlanok. És továbbra is az a policy, hogy amíg nincs baj, addig a kevesebb incidens nem jelent versenyelőnyt... Csak ugye addig jár az a bizonyos korsó a kútra... És akkor nem szeretnénk ott lenni.

Az igazsághoz azért két-három dolog hozzá tartozik. Csodálom, hogy a Regional market említésére eddig nem nagyon reagáltál, pedig érdekes téma. Főleg azért, mert pl. akinek a licence csak 20nál kevesebb utast szállító gépekre van, az kevesebb biztonsági előírással szembesül. És ők is biztonságosabbak mint a General Aviation java. És még ez utóbbi is biztonságosabb, mint az a közúti közlekedés amivel a repülőteret megközelíted.

Az emberek azért félnek a légi közlekedéstől, mert a baleset egyszerre sok embert érintene. És míg az ember a saját életét kockáztatja, nagyobb csoportokét nem szívesen. Biológia.

És igen, a legbiztonságosabbnak gondolt, drágább, sokat költő, stb. legacy-k többsége is spórol a biztonságon. Sok NTSB ajánlás nem nagyon akar teljesülni. Mert drága lenne gyorsan bevezetni őket. Kivárnak, vagy ha nem lett kötelező akkor spórolnak rajta. Ilyen az élet. :)

A kérdés az, hogy az adott spórolás statisztikailag feltűnik-e, mennyire jelzik sok esetben pilóták, megbízható emberek, mennyire zavar.

És egyáltalán hogy nézünk a repülésre. Ha azt mondjuk az út már maga a nyaralás része, legyen pihentető és kényelmes... Ha azt mondjuk az üzleti út kényelme fontos a termelékenység szempontjából... Teljesen más igények lesznek, mintha ez csak egy utazás és a BKV-t is kibírjuk a célállomásig.

Az LCC üzleti modell nem válasz mindenre. És sok esetben jobb a maradék piacon dominánsnak lenni, mint az LCC piacon az öldöklő harcban kutyaütőnek. Fontos a network irány. És sajnos az LCC irány nem fogja a kis regionálisakat sem kiszorítani.

AirFrance KLM 2014.10.21. 05:49:30

@zonnee: "Ugye nem haragszol, hogy a TÖBB EZER repülés picit hihetetlennek tűnik. Ne haragudj ezért, de elég nehéz elhinni (nem akarok úgy fogalmazni, hogy hiteltelen ez már), hogy mezei utasként valaki ennyi alkalommal repült. Ha több százat írtál volna ,hihetőbb a dolog. Persze előfordulhatnak kivételek (pl ha pályád végén lévő pilóta vagy), de majd úgyis felfeded magad, ha akarod."

Nem haragszom. Szerettem volna pilota lenni, de nem vagyok az (csaladban volt), csak van egy olyan foglalkozasom ami ezzel jar. Lehet, hogy ugy gondolod, hogy hihetetlen, vagy hiteltelen a 3037 szegmensem, de nem ma kezdtem. Nem vagyok huszoneves. 8 evvel ezelott dobdam ki 1881db beszallokartyat mert mar eltunt roluk a felirat. Manapsag inkabb kedvtelesbol repulgetek (oregszem es iroasztalozok), van meg a 72 orszagon kivul ahol jartam nehany ami erdekel.

AirFrance KLM 2014.10.21. 05:54:05

@Basilisk Captain: "nézd meg mi a nickje. Nyilván nem fizetett az összes szegmensért, így könnyen ugat, meg jön ezzel a first class dologgal állandóan. Majd ha ő fog kifizetni 3-4 millát a jegyre akkor írogasson. Mert vállalati meg ilyen olyan szabadjegyekkel marha könnyű "vigéckedni"..."

Nyilvan nem fizettem az osszes szegmensert, de jonehanyszazert igen. A sajat (privat) utjaimert az iden fizettem eddig forintban kb ketmilliot; van aki elissza meg eldrogozza ezt a penzt. Nekem ez a hobbim, erre koltok. Nem utazom first classon, csak emlitettem, hogy a KLM nem kinal ilyen szolgaltatast. Tanulj meg szoveget ertelmezni fiatal baratom...

AirFrance KLM 2014.10.21. 05:57:35

@Fillér B. Gusztáv: Nem kobe vesett szabaly a T-2 ora, igaz. Inkabb egy szokvany. Es valoban van olyan eleg ssokszor, hogy a tranzitban kell eltoltenem masfel orat. Mondjuk 20 eve 3-kor kelek, igy a reggel hatos indulas nem igazan problema... :))

AirFrance KLM 2014.10.21. 06:02:18

@Válasszunk: "Az LCC üzleti modell nem válasz mindenre. És sok esetben jobb a maradék piacon dominánsnak lenni, mint az LCC piacon az öldöklő harcban kutyaütőnek. Fontos a network irány. És sajnos az LCC irány nem fogja a kis regionálisakat sem kiszorítani."

Mar csak azert sem, mert rengeteg olyan repter van, ahol a fetiskent tisztelt LCC A320/B738 equipment nem tud leszallni, azert mert rovid / keskeny nekik. Innen is utaznak emberek, kell a regionalis felhordonak, felhordani meg csak halozatra lehet.

Basilisk Captain 2014.10.21. 08:55:21

@AirFrance KLM:
Múltkor vetted a nyálad egyik cikk alatt a first classal nem ebben a cikk alattira gondoltam...

Basilisk Captain 2014.10.21. 08:57:02

@Fillér B. Gusztáv:
Roger that.
Csak nem szeretném azt ha valaki itt nettó hülyeséget ír sokan azt vennék alapul a jövőben pl Wizz nem gyalogoltat.. :)

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.10.21. 13:22:42

@Fillér B. Gusztáv: Még egy apró kiegészítés. Igen, a General Aviation-t sokszor említem. Egyszerűen azért, mert A tisztességes repülőbuzi baráti társaságban sokszor mindenféle ember van, a hőn áhított ATPL-t birtoklóktól a PPL szakszóval büszkélkedőkön át, azokig akik ugyan valamennyi képzést kaptak, de nincs egészségügyi alkalmasságijuk, a komoly pilótaképzést igénylő nagy droneok irányítását tanult operátorig mindenféle ember van, sőt balesetvizsgáló is. Nomeg a rossz nyelvek szerint repülőbuzi üzletember, saját üzleti géppel is akad jópár ilyen baráti társaságban.

Igen, ez az a díszes társaság aki nem BUD-ról beszél reptérként, hanem LHBP-ről. Pedig ugye foglalásnál nem lehet megadni azt, hogy LHBP-ről EGLL-re repülnél. Igaz, repülési tervhez, vagy akár csak a METAR megnézéséhez mégis jobbak az ICAO kódok az IATA kódoknál.

Egy ilyen társaságban azért előfordulnak olyan utak amikhez képest, bármely ismert probléma ellenére, jóval biztonságosabb a Ryanair. A General Aviation ilyen műfaj. És igen... "Repüljünk a Pista Cessnájával, mert ő sohasem halt meg még repülőgép balesetben!"

Ellenben ahhoz, hogy a repülés biztonságos legyen, politikai akarat kell. Választók és utasok részéről való nyomás kell. És ehhez le kell számolni azokkal a mítoszokkal, hogy X vagy Y nem spórol a biztonságon. Mert ha nincs mítosz akkor egyre nehezebb lesz spórolni.

És tudod a légteret sokan használják. Kisebb és nagyobb gépek. Amikor jön a rossz idő, ezért is van kitérő reptér sokaknak, akkor baromira nem hiányzik az senkinek, hogy a helyett, hogy szépen sorban, rendezetten, az optimális ütemben leszálljon mindenki, páran sorban jelentsék be a Mayday-t, mert ugyan lehetett tudni, hogy ez lesz, de nem vittek elég üzemanyagot.

És hiába veszélyes a general aviation. Hiába veszélyes sok regional. Mindegyikről tudjuk miért veszélyes és értelme van a dolognak, a veszély pedig a plusz lehetőségek értékével összevetve egészen vállalható. Ha max 100-200 forint árkülönbségért veszélyeztetnek mindenkit, a spórolás miatti veszély sokszor feltűnő... Akkor amíg Ryanaires pilóta, más pilóta, balesetvizsgáló, stb. aggályosnak tartja ezt a gyakorlatot, addig nekem sem fog tetszeni a módszer. Nem a veszély abszolút mértéke, hanem a felesleges volta miatt.

Mert szerintem az ultra fillérbaszók többsége is megértené: itt nem éri meg a kockázatot vállalni ennyiért, és lenyelné a minimálisan drágább jegyet.

A Ryanair, stb. sok változtatása azt jelenti, hogy az a koncepció, hogy neked csak az eljutás kell, és az árverseny minden más szempontot felülír mégsem jött be. Mint a legtöbb véglet ez is hibás.

De a repülést úri huncutságként, elegáns, különleges dologként kezelő modell megbuktatására elég volt. És ez jó. Így ma már nem vezetnének be a nagyobb luxus kedvéért tűzveszélyes szórakoztató központot, mert ebben az irányban sincs egyetlen értéket figyelembe vevő verseny. Pedig, ha valamit nem lehetett bevezetni, hát korábban kerestek volna mást.

Fel tudjuk mérni, hogy mennyit ér az ellátás, és mit várunk el érte. Mibe kerül valójában a repülés, és hol folyik el a pénz. És így a legacy jegy is kevesebbért adható el, lehet egy egészséges egyensúly. Amit mindkét irányból meg lehet közelíteni. Sok szolgáltatás opcionális volta, az olyan helyzet ahol, ha nem jó áron adják ezeket, nem veszed meg... Mindenkinek jó.

És nyugodj meg, az első európai LCC-t érintő baleset is formálni fogja a piacot...

De az egészséges légiközlekedéshez többféle szolgáltatásra van szükség. Igen, ezek jelentős része a jelenlegi piaci szereplőkkel is megvalósítható. És ahogy az LCCk is elkezdenek átvenni dolgokat a Network és a Regional modelből, egyre közeledünk egy egészséges piachoz.

És igen, ehhez a piachoz a general aviation is hozzá tartozik. És van olyan irány és helyzet amikor az ember hagyományos társaságot választana. Van amikor LCC-t. És van olyan is, amikor regional-ra, vagy akár a general aviation valamely részére esik a választás.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.10.21. 13:34:56

@Basilisk Captain: Nézd. Sok itt a nettó hülyeség. És nem csak a Wizz gyalogoltatása kapcsán. Vagy, hogy minek hívják az ilyenkor használt tákolmányt.

Például lehet azt mondani, aki kicsit is ért a pénzhez forintosítja a kockázatot, mert az is költség, ha nem is ma kell megfizetni. Itt nem szokás.

Sokszor a blog se alapos. És sokszor amit leírnak az nagyon nem úgy van, máskor mítosz. Vagy mindenkit letorkollunk a hibákért, téged is, a blog gazdát is, stb. vagy megjegyezzük: ha megúszta a gyaloglást, szerencséje volt. Mert nem mindig úszná meg az adott céggel sem.

Még el is lehet mondani azt is, hogy a gyalogoltatás kapcsán volt olyan is, hogy amíg nem volt semmi épület, hagyományos sátor volt, nem tartotta elfogadhatónak, amióta fémből van a tákolmány, és csak "pár dologról" kell lemondani benne már azt használják. Hogy ez a policy hely, kihasználtság, stb. függvényében változhat.

Basilisk Captain 2014.10.21. 14:15:23

@Válasszunk: Persze ez igaz, de jobb tisztába tenni a dolgokat. ICAO vs IATA, ez így van, de ez nem repülés SZAKMAI blog, hanem """"csak"""" egy utazó blog, ami sok hasznos és jó tanácsot ad, akár kezdő low cost utazóknak is. Amit tudni érdemes "szakma"szerint, azt Gusztiék korrektül leírják. Minek írják, úgy a Ryanair gépeit, hogy Boeing-737-8AS, meg Wzz Airbus A320-232, stb. Sokakat nem érdekelnek a Boeing 2 betűjénél a légitársaság/lízingcég kódok, Airbusnál meg, hogy milyen típusú hajtómű operál a wizz gépein, mert nem tartozik szorosan a blog dolgaihoz. Abban is igaza van szerintem Gusztinak, hogy az európai low costok megúszták eddig a halálos baleseteket. Elég azt is megnézni, hogy mennyire fiatal a flották átlagéletkora fapadoséknál. én nem vetem meg sem a hagyományos társaságokat, sem a low costokat, de EU-n belül a low costot preferálom, mert az ilyen 2-3 órás utakon sok mindent lesz*rok. A járattörlés/sztrájk/időjáráspara miatti jobb utaskezelés hagyományosoknál az ok, de ez számomra irreleváns, mert kb 1000 járatból 1 lesz ilyen. Annyit meg kibírok.
De summa summaru, jó dolog, hogy van ilyen blog.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.10.21. 16:08:07

@Basilisk Captain: Ezért nem is a kódokba kötöttem bele. Azokat említem, mert pl. ha egy reptér nekem EGLL, akkor úgyis az lesz egyszerű. A customer code, a hajtómű sem szempont.

De az igen, hogy nem írunk olyat, hogy nem spórol valaki a biztonság rovására, ha tényszerűen bizonyítható, hogy spórol, és hogy nem változtatott a saját személyzete és balesetvizsgálók által is életveszélyesnek tartott gyakorlatán.

Részben azért, mert amikor azt mondja nem spórol a biztonságon X cég akkor a blog valótlant ír. Részben pedig azért, mert őszintén szólva utas szemmel amíg könnyebben halsz meg a reptérre vezető úton, mint a repülés alatt... Hát nem a különbségek fognak dönteni. A veszélyes dolgokkal meg foglalkozzon a hatóság. Részben pedig azért, mert kontraproduktív.

Ugyanis ő leírja, hogy így nem spórolnak, úgy nem spórolnak... De hamar kiderül az, hogy milyen biztonsági ajánlás kapcsán látszik, hogy spórolnak, hogy amit a karbantartásról írt az nem mérvadó, stb. és rájönnek, hogy nem igaz. Onnan viszont már azt sem fogják elhinni, hogy sokkal nagyobb esély van rá, hogy a reptér felé autóbalesetben meghalj, mint arra, hogy az EUn belül bármely légitársaság járatán balesetben meghalj. És igen, itt a mondjuk angol B licences kis regionális légitáraságot, a 19 személyes gépével is bele értem a bármely légitársaságba.

Ez utóbbi igaz. És igen erős érv.

Ráadásul a gépek átlag életkora csalóka. Ugyanis, ha megnézed akkor a vezető baleseti okok közül igen kevés van ami a gép korához kapcsolódik. A pilótahiba nem kapcsolódik hozzá. A hibázó irányítás sem. A rossz időjárás sem. A fáradtság és más emberi tényezők sem. A külső nyomásra kockázatot vállaló pilóta kapcsán említett külső nyomás sem. De még, ha kicsit natgeós témát említek, akkor a leragasztott pitot cső sem.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.10.21. 16:23:57

@AirFrance KLM: Na igen. Ha jól tudom a BBJk is módosítva vannak kicsit, hogy kisebb repterekre is le tudjon szállni. De mégis van aki azért esküszik inkább a Gulfstreamre, stb. mert a BBJhez ugye szép hosszú és széles futópálya kell.

Ellenben a regionális ráhordás kapcsán kérdés milyen helyzetben jelent ez a mezei utasnak érdemi előnyt, mikor van rá igazán szükség. Ráadásul amikor network üzemeltet ráhordó járatot, akkor az általuk használt equipment sem olyan, mint amit sok kisebb regional használ. Így nekik is viszonylag nagy reptér kell, az ezzel rendelkező nagyobb városok pedig máshogy is össze lehetnek kötve hatékonyan a nagyobb nemzetközi repterekkel. És ne feledd, sok turboprop gép lassú, így nekik mondjuk a TGV, az ICE, stb. kapcsán a vasút is versenytársuk. Azaz nem csak az LCC a gond. A ráhordás szerepe az EUban megváltozott. Ugye USA nagyon más piac. De ott az LCCk is mások.

Meg merném jegyezni azt is, hogy az üzleti utak kapcsán a videokonferencia, sok online megoldás is változtat a helyzeten. De mondjuk a Kínába, Indiába települő ipar is. A bérgyártók, stb. mellett ehhez nem lesz sok rövid távú üzleti út. Azaz a változás olykor nem csak a repülésen, de a közlekedésen kívülről is jön.

Ha sok kisebb regional nincs is szövetségben, stb. és nem tudsz egyben foglalni az egész útra, akkor LCCre is lehet ráhordani. Ugyanis nem jelent érdemben más szolgáltatást, és a független kis regionál bárkire ráhordhat, a jegyekből él meg...

De ha jól tudom nem egy regional füves reptérről is indít járatokat. De mintha lenne olyan regional is ami hidroplánokkal repül. Ezek javarésze öreg vas, turboprop vagy piston.

Most a ruszkik fejlesztenek utasszállítót olyan hidroplán bázisán ami ugye vízről is, de betonról (normál reptérről) is üzemeltethető, és jet. És van pár cég aki megjegyezte: Ha elfogadható színvonalon elkészül bizony nekik kelleni fog. Ha a típus beválik szépen fel tudja kavarni a regionális és a charter piacot. És sok turistaparadicsom felé való útvonalon baromi könnyen felkavarhatja a piacot. Ugyanis sokkal közelebb tud vinni a célodhoz...

De ugye kérdés milyen célpontokhoz, milyen szervezésben, hogyan akar az utas eljutni. A nyaralási szokásokat a hobbik kérdése is befolyásolja. De sok más is. Több hosszú hétvége a jó (sokszor fapadossal, kirándulni), vagy egy hosszabb szabadság? Ha a neten le tudod szervezni ezt is, azt is akkor sokszor lesz belőle kirándulás is, azaz változnak a nyaralni indulók igényei.

Sőt, az online világnak köszönhetően az *offline* hobbik szerelmesei is nagyobb körből választanak ismerősöket, így a barátok meglátogatása is fontosabb lett a piacon. Erre is kell reagálnia a légiközlekedésnek.

AirFrance KLM 2014.10.22. 08:57:47

@Válasszunk: Nekem WF-re van ralatasom mint regionalis legitarsasagra; kivaloan hordanak fel Q100-zal repternek alig nevezheto helyekrol Sk-ra. Vagy mas Star Alliance hordozora. Az igaz, hogy 19-nel nagyobb kapacitasuak a Q100-asok, de 20+ olyan repterrol kozlekednek ami massal nem igazan kiszolgalhato.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.10.22. 18:59:56

@AirFrance KLM: Azért ne feledd, hogy ők a SAS leányvállalata. Keress olyat aki nem leányvállalat, akinek éppen megvan a licence a 19 személyes gépekre... Nekik a saját rövid távú járataiknak kell nyereségesnek lenni, így aztán mindegy mire szállsz át, ha átszállsz.

Amúgy a csúnya az, hogy tudomásom szerint van olyan légitársaság (charter is, regional is) aki helikopterekkel (is) repül. És nem csak az olajipart szolgálják ki így. Na azt sem váltja ki az LCCnél megszokott equipment.

Darth Revan 2014.10.23. 17:30:49

@Bicepsz Elek:
Mivel Dublin - London kozott szoktam utazni, ismerem a londoni reptereket (foleg Heathrow es Stansted) Es oda sem szoktam orakkal korabban kimenni, nem erdemes.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.10.24. 00:49:22

@Darth Revan: Nézd... Nyilván sokféle helyzet van. EGLL és mondjuk FXME teljesen más világ, más helyzet, stb. LHBP pedig valahol a kettő között van.

Igen, FXME azért jut eszembe, mert oda ugye a Q100 sem száll le. 400 méter a pálya, Q100nak 800 kell.

Amúgy Budapesten is van olyan eset, hogy a 60 perc a hivatalosan ajánlott. Ha a Celebi féle platina csomagod van, akkor állítólag gyorsan megoldanak mindent

Imee 2014.10.26. 08:06:19

Melyik légitársaság hozta előre 40 percre a kapuzárást? A Wizztől most kaptam járatemlékeztetőt, és abban 30 perc szerepel.

Basilisk Captain 2014.10.26. 12:09:26

@Imee: a beszállókártyát nézd meg, ne az értesítőt...

Imee 2014.10.26. 12:25:02

@Basilisk Captain: Tényleg, a beszállókártyán már 40 perccel az indulás előtti időpont van.
süti beállítások módosítása