Szinte havonta változtatgatják a jó öreg fapadosok a díjaikat, s persze általában felfelé. Ma már ott tartunk, hogy ha valaki nem fér bele egy szaros kézipoggyászba, akár többet is fizethet a gép gyomrába hányt szütyőért, mint magáért a jegyért. A legújabb játék, hogy aki a foglalás után, külön ad hozzá csomagot a jegyhez, az többet fizet a poggyászért, ráadásul egyre sunyibban mutatják meg díjaikat a cégek, a részleteket nem közlik díjtáblázataikban, a pontos ár csak foglaláskor derül ki.
Már lassan 10 éve, hogy a flyBe elkezdett pénz kérni a feladott poggyászért, amit a Ryanair is gyorsan átvett. Pár hónap alatt ráharapott a rendszerre az összes fapados, kialakult az a la carte árazás, aminek lényege, hogy a jegyben csak az van, hogy elvisznek A-ból B-be, minden külön fizetős, a csomagtól a kaján át a jobb ülőhelyig. Az elmúlt évek arról szóltak, hogy a díjakat folyamatosan emelték, s ez különösen jellemző volt a csomagdíjra. Nagyjából három éve azt találták ki, hogy elkezdik bonyolítani a rendszert, ha lehet, teljesen átláthatatlanná. A csomagnál már szinte mindenkinél más ár van főidényre és azon kívül, s megint más a rövidebb és a hosszabb útvonalakra.
A Ryanairnél külön vannak a 15 és a 20 kilós csomagok, náluk csak a foglaláskor alkalmazott árból nyolcféle van most. Ez ráadásul több is volt, mert korábban a 2. és 3. poggyász drágább volt az elsőnél, legalább ezt megszüntették. Az easyJet járt az élen abban a sunyításban, hogy a díjtáblázatból kihagyta a pontos poggyászköltségeket, mivel az útvonalfüggő. Az utas csak akkor látta, hogy mennyi a motyó, amikor a foglalás közben bejelölte, hogy kéri. Ez sem túl fair dolog.
Ez két éve volt. Azóta felment 60 euróra az ára annak, ha a kapunál derül ki, hogy túl nagy a kézipogyó és be kell csekkolni. Viszont idén levitték újra 50-re. A Wizznél ma is 60 euró.
A teljes kuszaságot tavaly a Ryanair azzal fokozta, hogy megemelte a díjakat arra az esetre, ha az utas nem foglaláskor veszi meg a csomagot, hanem később adja hozzá azt a meglevő foglaláshoz. De ennek árát nem írja bele a díjtáblázatba, hanem becsillagozza az árakat és legalulra odaírja, hogy "Higher prices apply if purchased through Manage Booking". Tapasztalatlan utas még ebből sem vágja, hogy miről van szó, a Manage booking funkció az utólagos módosításokra szolgál - és gyakran nem működik, most, hogy próbából néztük, mennyibe kerülne hozzáadni csomagot a foglaláshoz, folyton kivágott a rendszer. Így csak brit fogyasztóvédő szájtok adatai alapján tudjuk, hogy az utólagos hozzáadás akár 20 százalékkal is drágább lehet.
Sajnos pár hete a Wizz Air is beállt a sorba, most már náluk is drágább az utólagos csomaghozzáadás. Ráadásul a díjtáblázatban már nincs benne, hogy pontosan mi mennyi (pl. hány órás repülés felett lép életbe a magasabb díj), hanem egy kalkulátort tettek fel, ahol az útvonalat és az időpontot megadva egyenként lehet végignézni az árakat. A Wizz másfél éve vezette be, hogy a nagyobb kézipoggyászokért is pénzt kér, akkor 10 euró volt ennek az ára egységesen. Ma már egy ilyen kézipogyó hosszú útvonalon, utólag hozzáadva 20 euróba is fájhat, egy feladott pogyóért pedig akár 38 eurót is perkálhatunk. (De legalább náluk nincs eget verő különbség a foglalásnál és az utólag alkalmazott ár között, 2-4 eurót láttunk.)
Fontos különbség, hogy a Wizznél a feladott csomag 32 kilós lehet, a Ryanairnél pedig főidényre, nyaralóútvonalra a 20 kilós cucc 45 euró foglaláskor és ki tudja mennyi, ha utólag adjuk hozzá. És ez még mindig semmi ahhoz képest, hogy ha a reptérre érve szólunk csak, hogy lesz feladott csomag, ennek ára a Wizznél 60, a Ryanairnél 75 euró is lehet.
Mit tehet az, aki utálja az egész agyonbonyolított és rém drága poggyászdíjrendszert? Ha mindenképp sok a cucc, akkor vegye meg a poggyászt foglaláskor, de a legjobb, ha bármi áron megtanul beférni egy kézipoggyászba. Ehhez Turbulencia kollegina a következő posztban ad majd tippeket.
Utolsó kommentek