Egyre nagyobb gondot okoz a pilótahiány a légitársaságoknál, per pillanat főleg Ázsiában, de a szakértők egy része szerint hamarosan máshol is gebasz lehet. Meg lennénk lepve, ha hamarosan nem kezdene el a sajtó biztonsági kockázatot emlegetni.
Japánban pár éve tart a fapados forradalom, a fejlődés talán túl gyors is, a Peach Aviation a nyári menetrend végéig járatainak 16 százalékát törölte, amivel 26 ezer utas fázott rá. A Peach a fapados modell úttörőjének számít Japánban és vezetője (a képen) már korábban is panaszkodott arra, hogy a pilóták feltűnően sokat betegeskednek, az újak képzése meg nyögvenyelős. (Na és a színvilágot honnan nyúlták Peachék?)
Pár nappal később egy másik diszkontcég, a még fagyinevűbb Vanilla Air is törléseket jelentett be arra hivatkozva, hogy váratlanul sok pilcsi pattant le hirtelen a cégtől. Nekik legalább egy fokkal könnyebb a pótlás, mert anyacégük az egyik legnagyobb japcsi légitársaság, az ANA, ha nagy gáz van, tudnak kölcsön kérni embert.
A légiforgalom gyors bővülésével egészen egyszerűen nem tart lépést a személyzet képzése, az pedig nyilvánvaló, hogy a pilóták "előállítása" igényli a legtöbb időt és energiát. "Ha 100 pilótasulit felállítanánk, az is kevés lenne" - paráztat a Business Traveller cikkében egy szakértő, s az is elgondolkodtató, hogy a következő 20 évben a Boeing szerint félmillió új pilótára lesz szükség a világban. Innen már csak egy lépés feltenni a kérdést: ha hígul a szakma, az nem jelent-e biztonsági kockázatot?
Tény, hogy légibalesetek több mint felét pilótahiba okozza, de egyelőre érdemesebb arra koncentrálni, hogy a katasztrófák száma meredeken csökken. A repülés a legbiztonságosabb közlekedési forma, s egyelőre nem tehetünk mást, mint hogy bízunk abban, hogy nem kerülnek kretének a pilótafülkékbe. Inkább töröljenek járatokat nagy számban, idegeskedjenek az utasok, de a legapróbb hiba esetén is maradjanak földön a gépek..
Minden légitársaság alapvető érdeke a balesetmentesség, aki először beleszalad egy csúnyábba, annak lehet, hogy vége. Ha pedig ezzel tisztában vannak a vezetőik, akkor legyen bármekkora profitkényszer, pilótahiány esetén sem engednek az alapelvből: a biztonság mindenek előtt. Európában még egyetlen fapadosnak sem volt halálos áldozatot követő balesete, reméljük, ez a széria még nagyon sokáig nem szakad meg.
Utolsó kommentek