Majd tíz éve kezdtek feltűnni az igénylistákon az olyan utazások, ahol garantáltan nem lesz jelen gyerek - már hogy másé. Első körben az önző szinglitársadalom bunkó elvárásainak tűnhet, hogy se a szállodában, se a repülőn ne kelljen síró, kiabáló, dobálózó gyerekeket kerülgetni. Ám az a pár, aki otthon hagyja a gyerekeit, hogy végre felnőtt utazást csaphasson, ha valamit nem akar hallani, az más gyerekeinek zsivaja.
A felmérések és kérdőívek azt mutatják: egyre komolyabb az igény a gyerekmentes övezetek kialakítására. A Skyscanner néhány éve készített ezer utas megkérdezésével felmérést a témában, s az jött ki: az utasok többsége nem bánná, ha a gyerekesek el lennének szeparálva. A gyerektelenek körében az arány majd 70 százalék, de a gyerekesek java is jó ötletnek tartaná a családi részlegek kialakítását. Az emberek hajlandónak mutatkoztak fizetni is azért, hogy gyerekmentes övezetben utazhasson.
Skyscanner szerint a tökéletes gépkabin
Ezzel néhány légitársaság már elő is állt. Elsőként 2013 februárjában az Air Asia alakított ki gyerekmentes zónákat, a gép elejébe egyszerűen nem lehetett 12 év alatti gyerekkel helyet választani. S aki biztos ami biztos, ide akart ülni, az feláron kérhette ide a helyét. Hogy még mindig így van-e, nem tudtuk tesztelni, de azóta több, jellemzően fapados társaságok is bevezették a felnőttzónát. A Singapore Airlines fapados leánya, a Scoot is kialakított 2013 augusztusában ilyet, aki a 21-25 sorban szeretne garantáltan felnőttek közt utazni, annak ez 14 dollárjába kerül. A kanadai WestJet pedig gyerekzónát alakított ki: nyilván itt más a fizetőképes kereslet, a társaság ugyanis a dadusok és gyerekek számára alakított ki külön zónát.
A jelek azt mutatják, hogy bár meglehetősen megosztó a téma, a cégek meglátták benne az üzleti lehetőséget. Az igény érthető. Kevés idegesítőbb élmény van annál, mint mikor egy unatkozó gyerek órákon át a fülünkbe ordít és rugdossa a székünket. Ez különösen a hosszú távú járatoknál lehet agyrém, ahol nem két-három órát kell kibírni, hanem akár hat-nyolcat. Az azért nem meglepő, hogy tömegével nem árasztották el a gyerekmentes ajánlatokkal az utasokat, hiszen PR-szempontból többet veszíthet a társaság annál, mint amit beszed a feláras jegyekkel.
Hozzá kell tenni, hogy egyrészt messze nem a gyerek az egyetlen idegesítő jelenség egy gépen, másrészt számos légitársaság inkább abban látja az üzletet, hogy családbarát szolgáltatást nyújt. Külön gyerekkoszt, bébikaja-melegítő, egyebek. A repülés speciális műfaj, hiszen egy csőbe van zárva 200 ember menekülési lehetőség nélkül. A családbarát versus gyerekmentes szolgáltatások azonban a légi társaságokkal ellentétben a szállodaiparban sokkal elterjedtebbek.
Bár a booking.com még nem ajánl fel gyerekmentes szállásokat kereső szűrést, viszonylag egyszerűen találhatunk ilyet. Hiszen a speciálisan felnőtteknek kínált szolgáltatásaikat erősen reklámozzák a szállodák, vagyis a google azonnal kidob ezer ilyet. Első sorban a sokcsillagos szállodák vállalják be ezt, vélhetően az ő ajánlataikat korábban is inkább gyerek nélkül érkező vendégek választották. A legtöbb ilyen szállást Németországban kínálják, meglehetősen sok hirdetés található még Thaiföldről, Maldiv-szigetekről, de a görög szigeteken is vannak ilyenek.
És persze Magyarországon is. Egyre több a gyerekmentes szálloda, esetenként hibrid megoldással: csak a wellness részlegből vannak kitiltva a gyerekek. Ez nem nagy vállalás, szaunázni és forró vízben ücsörögni úgysem akar egy gyerek sem, sőt nem is ajánlatos. A gyerekmentes szállodák jellemzően azzal hirdetik magukat, hogy csend és nyugalom várja a vendégeket, ami valóban akkor lehet teljes, ha a szomszédban nem sírnak és kiabálnak gyerekek.
Hogy önző tahóság-e kitiltatni a gyereket repülőről, szállodából, vagy ez méltányolható elvárás a várt élmény érdekében, nézőpont kérdése. Mi utaztunk már gyerekekkel és kettesben is, vagyis mindkét oldalt képviseltük már. A gyerek stresszfaktor lehet, s ha valaki ezt mindenképp ki akarja iktatni, s ezért fizetne is, kap erre lehetőséget. Már csak az eső ellen kellene valamit kitalálni.
Utolsó kommentek