FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) Ammán (1) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) Ciprus (7) ciprus (1) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) határzár (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (2) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) karantén (2) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (9) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (20) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Pafosz (4) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

Aki ezt megnézi, nem ül többet MÁV-vonatra

2016.03.15. 18:12 Fillér B. Gusztáv

Jó pár ezren mulattunk jót, amikor a MÁV vezetői utasélményről, meg szolgáltatás-színvonal növekedésről ömlengtek, meg ilyeneket mondtak, hogy "a versenyben nem könnyű helytállni, de a Magyarországon megvalósult fejlesztésekkel a MÁV-Start jelentős lépéseket tett az utazók megnyerésére". Milyen versenyben? De mindegy, hiszen "az elegáns körülmények kialakítása jól halad". Ahogy az látható friss klotyófotóinkból is.

Elővettük, miket láttunk az elmúlt hónapokban, amikor épp nem repültünk, hanem szép hazánk tájait vonattal fedeztük fel. Fontos, hogy a MÁV-ról van szó, mert a GYSEV-nél nincs ilyen kockázat, vállalható, sőt, sokszor kifejezetten színvonalas.

A MÁV-állomások állapotát már kimaxolta az Index, mi csak akkor kattintottunk, ha a mellékhelységben ért minket meglepetés. Sokáig azt hittük, hogy ennél redvásabbat ma már nem találni:

koszosslo.jpg

De aztán sikerült a MÁV Tarnazsadányába is beleszaladnunk, kellett nekünk Mőcsénybe is vonattal menni. Jó öreg BZ pótkocsi, felújítatlan, váll alattig érő baromi kényelmetlen üléssel, kétállású fűtéskapcsolóval, csakúgy, mint a 70-es években. Vagy nem megy, s akkor 0 fok van bent is, vagy igen, akkor 40 fok és az a jellegzetes olajszag az utastérben, ami aztán 10 mosással se távozik a ruhából. Ez pedig székletfogóbb bármi drága tablettánál:

bz_wc1.jpg

Nem kamu, ez a slozi szolgálatban van 2016 márciusában. A kép minőségéért elnézést, eredetileg nem publikálásra szántuk és nem cécóztunk sokat a beállítással, mert járt hozzá ingyen velős illatfelhő is.

Ez a poszt valszeg nem született volna meg, ha a mávos górék nem arcoskodnak a minőségboommal. A szinte állandó késéseket megszoktuk, de tudjuk, tapasztaljuk, hogy van sok szép, kulturált, új motorvonat is. Mégis, valahol irritáló, hogy ugyanazért a pénzért kifoghat az ember egy ilyen trágyadombot és egy fullos modern vagont is. Nyilván nem lehet ezt a menetrendben megjelölni és nyilván dolgoznak az illetékesek a fejlesztéseken. De amíg bármelyik vicinálison ilyen hányadék szolgáltatást megengednek - ja bocs, tavaly nyáron a Balaton déli partján is láttunk csak egy fokkal jobbat az egyik pótdíjas sebesvonaton -, addig jobb, ha a színvonal szót inkább csak vágyként emlegetik és nem csűrik fel az agyát azoknak fanatikusoknak, illetve kényszerutasoknak, akik használják a szolgáltatásukat. Mert mások nemigen vannak a vonatokon.

94 komment

Címkék: MÁV

A bejegyzés trackback címe:

https://fapadosinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr768480014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bob1899 2016.03.15. 18:49:24

A GYSEV ok, de ha szegedi az ember? :D a Bo kocsik a büdös életbe nem kopnak ki :D

2016.03.15. 19:07:47

Miért csodálkozunk? A MÁV személykocsik 80 (!) százalékán még mindig nem zárt tartályos WC-k működnek. A jelenlegi ütemezéssel talán 20 év múlva lesznek ezek lecserélve.

Tiszta Banglades....

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.03.15. 19:36:08

A szép, kulturált, új motorvonaton pár hónapja jött olyan szag a wc-ből, hogy a vagon túlsó végében is alig bírtam ki azt a húsz percet, amit a Budapestről induló elővárosi vonaton töltöttem...

Nekem az a kedvencem, hogy vannak olyan alapvető problémák, amiknek a megoldására semmit se tesznek, pedig még a MÁV-val ritkán utazók is tudják:
- a balatoni és a gödöllői vonalon minden viharban rádőlnek a fák sínekre és garantált a 60-120 perces késés
- körjáratos IC-k folyamatosan késnek, mert a menetrendet összeállítók nem veszik figyelembe, hogy minél hosszabb a vonat útvonala, annál nagyobb az esély a késésre és ez a MÁV-nál 100km felett éri el a 100%-ot
- a budapesti elővárosi vonatokat simán berakják úgy az elővárosi menetrendbe, hogy az óránként induló három vonat közül kettő között 5 perc van

Szzzz 2016.03.15. 19:47:11

Hát persze, hisz az új Eus segílykéből vett szép fullos új prímium vonatok még újak, ott még nem volt ideje elrohadni teljesen a budinak a karbantartás hiánya miatt.
Nehogy már azt higgye valaki, hogy itt csak az egyszeri frankhiteles csokkernak van úgy, hogy megvette hitelbe a szíp új autót nullás beülővel, aztán olajat sem cserél benne, mert a minimálbériből arra már nem fussa. A magyar állam is így működik.
Pár év múlva nem lesz töb eus segílyke, és lesz is majd nagy fejvakarás. De hát hol van még 2020, addig is mulassunk, sejj!

ratatami 2016.03.15. 19:56:20

Nincs pénz karbantartó és takarító személyzetre, mert kell a sokezres vezetői gárda milliós fizetésére, meg az évi nyolc havi prémiumára.
Persze megérdemlik, hisz alig néhány tízmilliárdos veszteséget termelnek évente.

Alick 2016.03.15. 19:56:54

Mi van ebben meglepő, volt rosszabb is... szarszagú kereszthuzat.
Szerencsére kis hazánkban nem tart napokig a vonatozás.

Pöff 2016.03.15. 20:03:26

És még a zsidóknak volt bajuk a marha vagonokkal...
És ezért még fizetni is kell...

Pöff 2016.03.15. 20:04:34

@Szzzz:
aztán csodálkoznak miért pattanak meg innét a fiatalok.

fda 2016.03.15. 20:23:35

Azt nem értem, hogy amikor egyetlen motorkocsi árát sokszázmilliókban mérik, miért nincs pénz az 1 négyzetméteres wc-k teljes felújítására... Mindent ki kellene dobni, valami tisztítható burkolattal ellátni, maga a wc csésze párezer forint... A képen látható vécét persze hogy senki nem takarítja, azt már lángszóróval kellene tisztítani. Lehet, hogy azért, mert aki ezekben dönt, az 20 éve nem ült ezeken a koszos tragacsokon.

Dr_utcai_arcos 2016.03.15. 20:42:20

Kíváncsi leszek, holnaptól mennyivel kevesebben nem fognak vonattal utazni a rettenettől...(egy tippem azért van:0)

Darth Revan 2016.03.15. 20:45:43

Nem olyan reg indiaban jartam es Amritsarbol Delhibe vonatoztam
Kissé tartottam a vonatozástól (460 km), de nagyon kellemes elmeny volt.

A vagonok tiszták voltak, nem voltak összegraffitizve, az ablakok nem voltak megkarcolva, a légkondi kifogástalan állapotban működött, minden sorban volt konnektor.

Másodosztályon utaztam. A felszállás után kaptunk egy üveg ásványvizet, majd indulás után teát és kávét szolgáltak fel. Nem sokkal később hozták a reggelit is. Angol és hindi nyelvű újságokat is lehetett olvasni.

Mindezt a kb. 700 rúpiás (kb. 3000 Ft) jegyért.

A menetidő kb. 5 órás volt.

tükörfúró 2016.03.15. 20:46:47

Erre tartunk. Ennyi. Megmondta a Vezér Elvtárs is, ázsiai nép vagyunk, stb.
Na, ázsia épp "megjön" innen, lassan, de biztosan.
Ez az, amikro nem az a llényeg, hogy valami meg legyen csinálva, felelős nincs, hanem az ,hogy aláírva a teljesítést igazoló akármi.
Amivel megint X cégnél X vigéc jól élhet az állam pénzéből, 0 saját teljesítményre, kapcsolatokkal.

halaloszto 2016.03.15. 20:47:00

@fda: az a helyzet, hogy még csak nem is véletlen hogy ugyanazért a pénzért mit kapsz. aki bivalybasznád külsőről jár melóba vonattal, az mindig ezt a retket kapja, aki meg esztergom kertvárosból, az meg mindig a szép újat. a bérlet meg ugyanannyiba kerül. neszeneked esélyegyenlőség.

vanek ur 2016.03.15. 20:47:51

A vezetők fizetésének ehhez nem sok köze van. Ellenben az elmaradt karbantartásnak és az elmaradt fejlesztéseknek annál több. Igen, hiába 30-50 év egy vasúti kocsi élettartama, 10 évente azokat is fel kellene újítani, és addig is rendesen karban tartani.
A fejlesztés elmaradása magyarázható a pénzhiánnyal (kb. 3000 milliárd forinttal maradt el a vasút finanszírozása az elmúlt 30 években), a karbantartás elspórolása csak részben. De összességében a MÁV nagyjából azért tart ott, ahol, mert évről-évre a normális működéshez szükségesnél (amibe az ütemezett fejlesztés költsége is beletartozik) kb. 15-20%-kal kevesebb pénzből kénytelen működni.

Ui.: vezetők fizetése: ha egy MÁV-val összemérhető cég első embere havi 3-4 milliót keres (+ bónuszok), akkor ennél kevesebbért jó vállalatvezetőt a MÁV sem fog találni. (Persze állami cégről lévén szó, a politikai hátszél nagyobb súllyal esik latba, de valójában ez még inkább az ellen dolgozik, hogy a felsővezetés jó szakemberekből álljon. Tudjuk: ha valakit benyomnak egy ilyen helyre, attól előbb-utóbb kérni fognak valamit... Szóval egy kompetens vállalatvezető simán talál olyan állást, ahol nemcsak a fizetés jobb, de nem kell szakmailag vállalhatatlan dolgokhoz adnia a nevét. A MALÉV is ékes példája annak, hova vezet ez a gyakorlat.)

vanek ur 2016.03.15. 20:51:13

@fda: "Azt nem értem, hogy amikor egyetlen motorkocsi árát sokszázmilliókban mérik, miért nincs pénz az 1 négyzetméteres wc-k teljes felújítására"
A motorkocsik megvételére a pénzt az EU adja. Az EU csak fejlesztésre ad pénzt, az elmaradt karbantartások pótlására nem.

fda 2016.03.15. 20:57:50

"a pénzt az EU adja"
Lehet, hogy a budik takarítását, és mondjuk fél évszázadonkénti teljes cseréjét más forrásból, pl. az ún. jegybevételből kellene fedezni...

Azt egyébként nem nehéz belátni, hogy "az EU" nem érdekelt abban, hogy nekünk számolatlanul öntse a pénzt, ők nem egy jótékonysági szervezet, elsősorban arra adnak "támogatást", amit aztán jelentős részben tőlük rendelünk meg méregdrága pályázati feltételek mellett.

agyamputáltak 2016.03.15. 21:07:54

@fda: na és? máskülönben meg SEHONNAN se tudnánk rendelni.

Phteven 2016.03.15. 21:30:45

@johnny77: "A MÁV személykocsik 80 (!) százalékán még mindig nem zárt tartályos WC-k működnek. "

Nem mindegy? Úgyse szarik bele senki.

EGYIKRESEM 2016.03.15. 21:33:20

Gondolkodtunk rajta, hogy a gyerekünkkel elmegyünk vonattal valamerre, mert imádja a vonatokat (kivülről).
De csak úgy, hogy mellettünk ott jön az autónk, hogy bármikor le lehessen szállni az "élményről".

Nagyon gáz látni, hogy 30 évvel ezelőtti gyerekkorom "minősége" még mindig ugyanúgy jelen van a hétköznapi életben.

vanek ur 2016.03.15. 21:59:36

@fda: "pl. az ún. jegybevételből kellene fedezni"
Nos, akkor nézd meg a MÁV eredménykimutatását (illetve a MÁV-START-ét, az foglalkozik személyszállítással), pl itt: www.mavcsoport.hu/mav-start/bemutatkozas/szamviteli-beszamolok

2014-ben menetjegyekből és a kedvezményes jegyekhez járó támogatásból 80 milliárd volt a bevétel, a másik oldalon a költségek 250 milliárdot tettek ki.

Szóval jegybevétel nem elég, de ez nem csoda, és így van a világon mindenhol. Ha az állam meghatározza a jegyárat (márpedig meghatározza, mert azt mondja, hogy a társadalom számára hasznos, ha van mindenki számára megfizethető árú vasúti közlekedés), akkor az általában nem a költségek alapján van meghatározva, ezért kevesebb az ebből származó bevétel. Viszont az államnak ugyanúgy fizetnie kellene a kieső bevételrészt, mint ahogy fizeti más, társadalmilag fontos szolgáltatások (pl. oktatás, egészségügy, rendőrség, stb.) költségeit is.

usb2.0 2016.03.15. 22:00:08

Nem akarom mentegetni a Máv-ot.
De azért megjegyezném.
Ezeket a kedves utasok követik el.
A többi kedves utas közreműködésével.
Mert ha azért ennyien kitudják nyitni az arcukat, hogy miért így néz ki. Meg az illata sem jó.
Akkor esetleg rá kéne szólni a parasztokra.
Mert ha otthon bele talál a kagylóba, akkor itt is úgy kéne.

Trackers 2016.03.15. 22:00:55

Fentebb írták, hogy a vadi új kocsi, vadi új klotyójában is hasonló volt a helyzet.

Ez pedig csak úgy lehetséges, hogy bizony a kedves utasok között van jópár, aki összeszarja az egészet, vagy direkt, vagy mert tahó.

És akkor írhatna arról is a posztoló, hogy a bunkó kretén utasok hogyan szarják össze a klotyót.
Mert akkor már a kocsi életkorába nem lehet belekötni, ha valaki telibeszrja a mosdót.

fda 2016.03.15. 22:46:51

"Szóval jegybevétel nem elég, de ez nem csoda, és így van a világon mindenhol."
Ebben nem vagyok biztos. Te igen? Én úgy tudtam, hogy csak a világszínvonalú szupergyors expressz vonatoknak szokott úgy elszállni a költsége, hogy jegybevételből sose tudják fedezni, inkább presztízsből, társadalmi érdekből stb. építik és tartják fenn ezeket.
A számaid alapján egyébként négyszeres (egész)jegyár kellene a nullszaldós működéshez... Ha ez ilyen drága, akkor zárjuk be az egészet, sokkal olcsóbb autózni! Ilyen erővel azt is lehetne, hogy az állam mindenkinek ad taxibérletet :-)

fda 2016.03.15. 22:50:37

@Trackers: Azért annyit tegyünk hozzá, hogy ugyanezek a tahók használják néha a repülőterek vagy repülőgépek vécéit is, ha már annyira aljanép, néha a mekibe is járnak. Mi lehet az oka, hogy a fotóról mindenki tudta, hogy vonaton készült?

qwertzu 2016.03.15. 23:29:34

@Trackers: "Fentebb írták, hogy a vadi új kocsi, vadi új klotyójában is hasonló volt a helyzet."

Nem jellemző. Napi szinten járok vele és még nem találkoztam ilyennel.

"Ha ez ilyen drága, akkor zárjuk be az egészet, sokkal olcsóbb autózni! "

A jelenlegi úthálózat nem bírná el.

_e30st_ 2016.03.16. 00:18:00

"maga a wc csésze párezer forint..."
Hát ez azért nem pont így van... Egy könnyen tisztítható, vákuumos öblítőrendszerű alumínium WC egység mindenestül több mint egymillió forintba kerül.
És ha már egy repülős blogon vagyunk, egy boeing WC-je 5 millió forint (csak a csésze+víztartály+szartartály)

reeingre 2016.03.16. 00:39:36

@Darth Revan: Én Lengyelországban dobtam egy hátast. Amikor Varsóból vonatoztunk át Krakkóba, akkor az olcsóbb vonatot választottuk, ez kb. Budapest - Sopron árban volt. Meg sem lepődtem, hogy ugyan azt a színvonalat kaptuk mint itthon. 8 személyes fülke, ahol négyen voltunk nagyobb bőröndökkel, ergo én a folyosón utaztam, hogy legalább a nők üljenek. Na de visszafelé! Ott már csak a drágábbik vonttal értük el a gépet. Már maga a vonat is egy csoda volt nekünk. Értsd railjet plusz egy szint. Amikor elindultunk, jött egy manus a kis kocsijával és kérdezte, hogy ki kér kávét, teát üdítőt, én meg reflexből megkérdeztem, hogy mi mennyi. Nézett mint Rozi a moziban és közölte, hogy benne van a jegy árában, bármikor jön kérhetünk bármit. Itt én néztem egy nagyot. Arról ne is beszéljünk, hogy nagyon tiszta volt a vonat és halál pontos. Mondjuk rohadt drága volt, ha hamarabb észbe kapok hogy arrafelé van belföldi légi közlekedés akkor repülővel is ugyan ennyi lett volna, de baromira megérte.

reeingre 2016.03.16. 00:41:25

@_e30st_: Na de az alu budit nehezebben verik szét, mint az itthon megszokott ezer éves porcelánt.

reeingre 2016.03.16. 00:46:00

@Fillér B. Gusztáv: Pont egy éve utaztam GYSEV-el. Az a kocsi amivel mi mentünk Győrből Sopronba alulmúlta a MÁV legrosszabb napjait is. Egyszer mentem el wc-re utána inkább próbáltam kiizzadni. (Na jó, Sopronban oldottam meg egy szimpi bokor tövében) Visszafelé sem volt jobb, pedig az ic volt. Szóval a GYSEV se egy álom.

reeingre 2016.03.16. 00:49:22

@Trackers: Nyilván ez is bejátszik, de azért takarítani lehetne. Amikor azt látod, hogy fosszíliák lógnak a fajanszról és még a csaptelepről is, azért az már gáz.

BloodOrange 2016.03.16. 01:17:18

Én született vasútmániás vagyok. Sajnos pont ezek miatt mégis inkább autózom a legtöbbször országon belül. Persze telekocsizva, úgy lényegesen olcsóbb is, mint a MÁV (2 felnőttnél általában már jobban jön ki az autó).

BloodOrange 2016.03.16. 01:27:06

@usb2.0: Amikor a vonat 100-zal veszi be épp a kanyart, nehéz célozni. Ezzel viszont lehet kalkulálni, be kell tervezni a napi (akár többszöri) takarítást.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.03.16. 03:25:48

MÁV?Én már vagy 20 éve nem ülök vonatra, amióta van jogsim, meg kocsim.
Drága, de legalább ocsmány és sz@r is.
Nagyon nem irigylem azokat, akik ennek ellenére is rákényszerülnek.
Illetve nem is igaz, mert Intercicin utaztam 1-2 alkalommal.Ami ugye prémium szolgáltatás,
holott az kéne legyen az alap...
Van egy q jó cikk az indexen, a japán sikanzenről, hogy 20 éve is jobb volt már, mint a máv lesz 200 év múlva...
Majd megkeresem.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.03.16. 03:48:54

Hej, poszt-tolók, ez csak egy egyszeri "kilengés" volt, vagy csináltok melléküzemágként valami megintállunkvazze-mávfigyelő blogot is? :D

Fodor Balázs 2016.03.16. 05:35:28

A MÁV-val az a gond, mint a legtöbb, állami, vízfejű céggel: minimális a hatékonysága. Ezért rohad le az egész. De a vasútnak ettől még van jövője, csak meg kellene tanulni üzemeltetni.

GöTi 2016.03.16. 07:28:29

Milyen szerelvényeket közlekedtet a MÁV a keleti országrészben? Felújítottat! Lecsavarozták a redőnyök elemeit az ablakokról, egyszer kitakarították nagyjából, az ablakokon ott maradt a sok évtizedes vasúti szutyok még a gőzösök korából... Örülj, ha nem ragadsz hozzá.

Érdekes tényfeltárás lenne bemutatni egy térképen, hány éves az egyes országrészekben közlekedő kocsik átlagéletkora. BP környékiek ne panaszkodjanak ők hagyományosan "A" kategóriás állampolgárok...

- o -

Régi mániám: mi az, hogy gyorsvonat?
A Keszthely - BP - Miskolc útvonalon mennyi az effektív átlagsebesség az út első és második felében? Van bőr a pofájukon ezt gyorsnak nevezni a harmadik évezredben? Pótjegyezni, mert gyors? Anyád!

Csokis · http://csokis.blog.hu 2016.03.16. 08:09:28

@vanek ur: Megfizethető? A hosszú hétvégén néztem használt bringát a lányomnak. Találtam is egyet, ami szép is, jó is, csak épp Győrben van. Sebaj, egy embernek megéri a vonat, úgy nem lesz drága. Neeem? Bp-Győr oda-vissza 6000 Ft, plusz a bringajegy visszafelé 700. Oké, ez tiszta lesz, mert EC, de 6700 Ft? Beülök a nejem Priusába (5 l/100 km, 320 Ft-os benya), kétezerrel olcsóbban megvan, és háztól házig visz. Maaargit, nooórmális?

szvsz 2016.03.16. 08:24:26

A kocsik régiek, kényelem és funkcionalitás 0, épphogy nincs szögletes kerekük és még gurulnak. De nem a klotyó szarja le magát, az pont olyan amilyen a használói.

Guszty 2016.03.16. 08:43:29

@vanek ur: Jaja, ezzel indokolják a 2milliós fizetési határ átlépését is, mégis valahogy nem a kiváló szakemberek kerülnek ezekbe a pozíciókba, hanem a csókos haverok.

Steve Musacci 2016.03.16. 08:54:57

Nem az a hunyó, aki így rádurrantott a budira? Be kéne oda zárni a tettest, amíg tisztára nem nyalja.

Tomi1973Wien 2016.03.16. 09:02:52

minap kellett leadnom MOon (györben) a kocsimat par napra nagyszervizre... atgurultam, leadtam, otthon megaludtam, masnap ki becsbe. nos, eletemben eloszor hasznaltam az online jegyvetelt. teljesen meg voltam elegedve, konnyeden ment a regisztracio, a jegy megvasarlasa (9€), majd györben a vasutallomason a koddal torteno kinyomtatasa. franko volt minden, meg is lepodtem ;-) a vonat railjet volt vagy mi a szösz, olyan, ami nalunk is jar. tiszta, volt konnektor tolteshez, mukodott is, normalis wc, jott aruskislany, volt monitoros kijelzes, egyszoval minden ok, reszemrol csillagos ötös. mivel nem tudtam, mikor kell visszamenni a kocsiert, ezert nem vettem retourjegyet. ket nap mulva becsbol gyorbe jott a halalszakasz. jegy 19€, a jarat pedig vmi dacia expressz volt, ami bukarestig repeszt... nah, az volt az igazi regi mav es szoc feeling... vilagitas nuku (minimalis), tisztasag ketseges, wc takaritott de ocsmany, bufekocsit nem toltak, laptoptoltes csak alom... szal, nem volt egy nagy elmeny...

2016.03.16. 09:28:50

Melléfolyt a barna olajfesték.

Sword 2016.03.16. 09:34:54

Az megvan, hogy a WC-n az nem emberi termék, hanem rozsda? Nem mintha így kevésbé lenne undorító...

Zsolt Herrero Blacksmith 2016.03.16. 10:32:28

@vanek ur:

Kedves @vanek ur...

Borzalmasan egyszerű a megoldás...
A teljes politikai elittől, elvenni az állami fenntartású autókat,
üzemanyag kártyát...
Szolgálati autók helyett, szolgálati MÁV, és Volán, BKV, és egyéb busztársaság bérleteket kapnak térítésmentesen...
Rohamos fejlődésnek indulna a tömegközlekedés valós fejlesztése...
Köszönöm hogy zavarhattam... :)

titan 2016.03.16. 11:23:59

@BloodOrange: azt a "kanyart" általában döntött pályán, rohadt nagy sugarú ívben veszi a vonat. (azért döntött pályán, hogy a centrifugális erő kiegyenlítődjön) Ha valaki így nem tud célozni, annak problémái vannak.

GQ 2016.03.16. 12:14:12

@usb2.0: azt mégis hogy? álljak mellette, míg szarik? és ha már véletlen vagy szándékosan összeszart/hugyozta, a megoldás az, hogy úgy hagyjuk? vagy mindenki után, aki a wc-re ment, menjen be egy lelkiismeretes utas, esetleg a kaller?

szóval értem én, hogy mit mondasz, de kurvára nem kéne önkéntes rendőrködni. mo-n a társadalom van elcseszerintve, úgy, ahogy van. az emberek fejében van a baj. mindenkinek vigyáznia kéne a közös értékeinkre - még ha az egy budi is, akkor is. de igazából mindenki beleszarik, ha más is beleszarik - értsd a mávot ez alatt. szóval szép és jó, de itt gyökeres változások kellenének, és nem hiszem, hogy meg fognak történni, amíg egy facebook generáció nő fel, amíg a kölkökre a népek egyre kevésbé képesek időt és energiát fordítani, mert dolgozni kell, hogy megéljenek, hogy megvegyék nekik az iphone-t, karriert kell építeni, stb.

egyébként éltem angliában egy évig. onnan tudtad, hogy vége volt az iskolának a buszon, hogy tele volt szemetelve. de frankón tele. minden el volt dobálva, úgy nézett ki a busz, mint egy szemetes. de a következő fordulóra már ki volt takarítva nagyjából, másnapra meg aztán teljesen. ugyanez a buszvég. szóval nem csak nálunk probléma a beleszarok mentalitás, de máshol legalább utólag próbálják helyrehozni, míg nálunk inkább úgy hagyja a taki néni, mert ő nem pucul más után wc-t. egyszer láttam, hogy takarítják a vonatokat. hát na, inkább ne tettem volna.

GQ 2016.03.16. 12:22:27

@titan: hát azért néha ráz meg üt olyat a vonat, hogy bevallom töredelmesen, nekem is ment már mellé, sőt, volt olyan, hogy majdnem beborultam a kagylóba. bár klo papírral feltöröltem, mikor volt, akkor is előfordul és még mindig nem magyarázza a takarítás hiányát.

véleményM 2016.03.16. 12:33:56

Lássátok már meg a jót is. A MÁV vezérigazgatóné fizetését viszont felemelték 5 millióra. Ne mondja senki, hogy nincs fejlődés!

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.03.16. 12:37:30

WC-re se kell menni, hogy ilyen legalját láss. A szolnoki zónázón rendszeresen nincs fűtés, rosszabb esetben hideg levegőt fúj rád a januári hajnalban. A világítás úgy van beállítva, hogy csak a fele neon ég, elég az a pórnépnek, spórolni kell. Az egyik kalauz folyamatosan részeg, és ugye ő indítja a vonatot minden állomáson, de vész esetén komolyabb döntéseket is kellene hoznia.

vanek ur 2016.03.16. 12:38:27

@fda: "Ebben nem vagyok biztos. Te igen?"
Igen, a vasút drága dolog. külön pályát kell építeni, azon külön forgalomirányítás, a járművek sem olcsók, és akkor még csak az eszközök megvásárlásáról beszélünk, a fenntartásukról, üzemeltetésükről nem. Ráadásul mivel zárt rendszerről van szó, szépen látszik minden költség (ellentétben a közúttal).
Költség alapú árazás azért van néhány helyen: pl. Csalagút, TGV, Németországban minden távolsági vonat (ICE, IC) és a nemzetközi vonatok. Általában ugyanaz az árazási stratégia, mint a repülőjegyeknél. De ezek a kivételek, a vasúti közlekedésben az esetek többségében - hasonlóan a tömegközlekedés többi vállfajához - a jegyárakból származó bevételek többnyire nem fedezik a költségeket.

"Ha ez ilyen drága, akkor zárjuk be az egészet, sokkal olcsóbb autózni!"
Nem olyan biztos az.
1: meg kell venni az autót - ezt ugyebár jelenleg magadnak veszed, ha van rá pénzed. Ha nincs, így jártál.
2: autózáshoz is kell infrastuktúra (utak, parkolók, forgalomirányítás, stb.), ezt valakinek ki kell építenie és fenn kell tartania. Persze, van adó az üzemanyagárban, de ez nem pántlikázott pénz (vagyis nem kötelező az utakra költeni...) Egyébként a teherautók azok, amik kevésbé fizetik meg a miattuk felmerülő költségeket.
3: a városi úthálózatok nem bírnák a plusz terhelést, a parkolóhiányról ne is beszéljünk.
4: környezetszennyezés, dugók, balesetek, stb. - egy csomó negatív hatás, mind-mind társadalmi költséggel jár, amit valahol, valakinek meg kell fizetnie. Tény az, hogy pl. a vasút esetében ezek a költségek nagyságrendekkel alacsonyabbak, mint az autós közlekedésnél.

Vagyis a vasút - mint ahogy a tömegközlekedés minden más formája is - komoly társadalmi érdeket szolgál:
1. biztosítja a mobilitást mindenki számára (akkor is, ha nincs autója)
2. tehermentesíti az utakat, parkolókat
3. csökkenti a környezetszennyezést
Persze csak akkor, ha az autóhasználat is csökken - ami mellett komoly érv, ha a tömegközlekedés olcsóbb, mint az autó. Ehhez viszont az kell, hogy a jegyárat ne a költségek határozzák meg.

vanek ur 2016.03.16. 12:39:38

@csentecsa: Egyszerű: pénz csak olyan van, amit az EU ad, ott pedig karbantartásra, felújításra nem adnak.

vanek ur 2016.03.16. 12:50:46

@Csokis: "Beülök a nejem Priusába (5 l/100 km, 320 Ft-os benya)."
És mondd csak, miből vettétek ezt a kocsit? Ezt fogjátok használni örök időkig, vagy 5-10 év múlva vesztek újat? Szerviz, gumi, autópálya matrica, adó, kötelező?
Az autózásnak nem csak annyi a költsége, amit az adott útra benzinben kifizetsz. Nagyon leegyszerűsített ökölszabályként általában a benzinköltség 2-szeresével illik számolni, nagyságrendilek ekkora költséged van minden úttal. (Vannak pontosabb modellek, még az interneten is találsz - de végeredményben hasonló számokat ad.)
Ja, az általad írt 6000 Ft-os árból az utazók 80%-a (többnyire valamilyen jogszabály alapján) 50-100% mértékű kedvezményt kap. Neked pech, hogy nem tartozol ebbe a körbe... Viszont az is jól látszik, hogy teljes árat fizetve alig utazik valaki.
És még valami: már nem tudom hol olvastam, de ha a jövedelmekhez nézzük a jegyárakat, ma olcsóbb, mint 20-30 éve.

vanek ur 2016.03.16. 13:01:18

@csentecsa: A karbantartás, "frissítés" egy folyamatos, üzemeltetési feladat, az EU erre sose ad pénzt, ezt mindenkinek magának kell megoldania, mint ahogy az üzemeltetést is. (Az EU elvileg azért ad pénzt, hogy Magyarország felzárkózzon arra a szintre, ahol most az EU tart - ami kétségtelenül sokba kerül, az ország önmagának nem tudja kitermelni).
Egyébként a folyamatos, tervszerű karbantartás és kapcsolódó felújítás hosszabb távon olcsóbb, mint az ennek elmaradása miatti elhasználódáshoz kapcsolódó költségek (lerobbant jármű javítása, kiesés pótlása, végső soron új járművek beszerzése), csak erre itthon a döntéshozók még nem jöttek rá.

okleveles naiv 2016.03.16. 13:13:20

@Zsolt Herrero Blacksmith: +1!
Elvenni tőlük a mi pénzünkből fizetett cégautót, de azonnal!

élhetetlen 2016.03.16. 13:14:02

@Zsolt Herrero Blacksmith: Bocs, csak kiegészítés. El kellene venni a kórházi VIP ellátást is, menjenek a 6-8 ágyas kórterembe, a folyó végén levő vécével, lehet, hogy a kórházi viszonyok is rohamosan javulnának.

élhetetlen 2016.03.16. 13:50:41

@usb2.0: Nem ilyen egyszerű ez. Régen sokat vonatoztam, Bp-Pécs vonalon. Ahhoz, hogy kulturáltan tudj használni egy wc-t, kellenének bizonyos feltételek. Legyen ez a papír ülőke takaró, vagy egy fertőtlenítős tartály, elég papírral, hogy letöröld, mielőtt ráülsz. Mert, ha nem ülsz rá, akkor akármi megtörténhet egy váltónál, (egyébként is úgy emlékszem, mindig, minden rázkódott), de nem ezek, hanem általában vízöblítés sem volt. Az sem működött, ami normális helyen még működhet, hogy felhajtod az ülőkét, ha nem akarsz ráülni, és fölé guggolsz, mert az ülőke a hátadra csapódott. Fúj. Az is lehet, hogy az utasok hazavinnék az ülőke papírt, vagy a fertőtlenítőszert egy vizes palackban, tőlünk minden kitelik, de valahol el kéne kezdeni. Persze, rendesen tartott WC-nél is előfordulnak katasztrófák, az egyik ilyen rémes eset az Operában volt, felékszerezett öregasszony bement, és szerintem, állva összepisálta az egész wc-t, de ez a ritkább. Az meg már az utópia, hogy, ha tiszta wc-vel indulna egy vonat, miért ne lehetne egy vonaton a kalauzon kívül egy takarítónő is, aki körbejár.

élhetetlen 2016.03.16. 13:53:47

@usb2.0: Nem ilyen egyszerű ez. Régen sokat vonatoztam, Bp-Pécs vonalon. Ahhoz, hogy kulturáltan tudj használni egy wc-t, kellenének bizonyos feltételek. Legyen ez a papír ülőke takaró, vagy egy fertőtlenítős tartály, elég papírral, hogy letöröld, mielőtt ráülsz. Mert, ha nem ülsz rá, akkor akármi megtörténhet egy váltónál, (egyébként is úgy emlékszem, mindig, minden rázkódott), de nem ezek, hanem általában vízöblítés sem volt. Az sem működött, ami normális helyen még működhet, hogy felhajtod az ülőkét, ha nem akarsz ráülni, és fölé guggolsz, mert az ülőke a hátadra csapódott. Fúj. Az is lehet, hogy az utasok hazavinnék az ülőke papírt, vagy a fertőtlenítőszert egy vizes palackban, tőlünk minden kitelik, de valahol el kéne kezdeni. Persze, rendesen tartott WC-nél is előfordulnak katasztrófák, az egyik ilyen rémes eset az Operában volt, felékszerezett öregasszony bement, és szerintem, állva összepisálta az egész wc-t, de ez a ritkább. Az meg már az utópia, hogy, ha tiszta wc-vel indulna egy vonat, miért ne lehetne egy vonaton a kalauzon kívül egy takarítónő is, aki körbejár.

vanek ur 2016.03.16. 14:41:04

@csentecsa: "Persze így a Brüsszelhez K vonalon bekötött közlekedési multiknak nem lenne olyan profitja.. "
Nettó hülyeség. Ha egy MÁV-os mozdonyt (többsége 40-50 éves technológia) "felújítasz", akkor valójában minden lényegit kicserélsz, magyarul egy új mozdonyt beépítesz egy régibe. Akkor már nem olcsóbb megvenni úgy azt az új mozdonyt, hogy nem legózunk vele, hanem egy-az-egyben rátesszük a sínre? Szerintem olcsóbb. És sajnos mozdonyt Magyarországról most nem tudsz venni.

"A felújítás nem karbantartás, hanem beruházás."
Az EU nem ad arra pénzt, hogy bepótold, amit az elmúlt 20-30 évben nem csináltál meg. Arra ad pénzt, hogy fejlessz és utólérd a többi tagállamot.
És még egy feltétele van az EU-s támogatásnak: a projektnek a "társadalmi hasznot" kell termelnie (pl. eljutási idő csökkenést, környezeti terhelés csökkenést), viszont egyúttal a beruházó számára anyagilag nem térülhet meg (a nála keletkező többletbevételből és/vagy megtakarításból).
Ezért van, hogy a pályafelújításnál magasperon meg lift meg egy csomó sallang megjelenik, plusz emelik a kiépítési sebességet, hogy el lehessen adni fejlesztésnek az EU felé (valójában csak minimálisan több, mint az elmaradt karbantartások és felújítások pótlása).
Egyébként a meglévő járműparkot pontosan hogyan újítanád fel? Bármi is lesz belőle, az jó eséllyel inkább egy új jármű, mint egy régi felújítása. Nagyjából 2,5 értelmes programot láttam az elmúlt 20 évben: a BZ-ből Interpici lett, néhány régebbi kocsiból pedig 3G IC kocsi. A fél pedig a posta Bhv (piros csíkos elővárosi vonatok), mert jobbat is ki lehetett volna belőle hozni.

vanek ur 2016.03.16. 14:42:22

@csentecsa: Nem lehetetlen. Nyugat-Európában simán kitakarítják a vonatot 2 állomás között. És nehogy azt hidd, hogy az ottani életszínvonalhoz képest annyival jobbak a takarítói fizetések.

élhetetlen 2016.03.16. 14:55:15

@csentecsa: Egyrészt, írtam, hogy utópia. Másrész, talán nem is annyira az, hogyha belegondolsz, hogy ez annyi takarítónő, ahány kalauz van. Vagy a fele mennyiség, mert kalauzból néha kettő is van egy vonaton. A kalauzok is eljutnak valahogy a munkahelyükre. És, ha a takarítók/nők legalább kétszer annyi nettót kapnának, mint azok a közmunkások, akiket kihajtottak negyven fokos hőségben petrezselymet gazolni, és térdig leégett róluk a bőr, akkor még vállalkozó is akadhatna. Tudod, a Bp.-Pécs vasútvonal közepén élt a családom, és a faluban rengeteg vasutas volt. Stabil munka, azt nem mondom, hogy kényelmes, de van ennél kényelmetlenebb is. Felszállt valamelyik vonatra, bement a telephelyre, letudta a szolgálatot, aztán hazament. Nem csak kalauzok, krampácsolók, forgalomirányítók is, miért pont a takarítók ne vállalnák ezt be, ahelyett, hogy ki kéne nyalni a polgármester fenekét a közmunkáért. Persze, ez csak a vasútvonalak melletti településekre érvényes. Azért szerényen belátom, hogy a Nobel-díj nem jár…

gigantomán 2016.03.16. 15:22:21

@Online Távmunkás: Az 5 perc azért van mert a mindenhol megállós helyi után indul a zónázó, és így a legkevesebb az átszállási idő. Meg figyelembe kell venni pl. azt is, hogy mikor vannak szabad menetvonalak egyes vonalakon, ráadásul a Keleti ugye 2 vonalat is keze egy irányban Rákosig (szolnoki és miskolci). Gyakorlatilag csúcsra van járatva a vonatsűrűség. Ha egy megcsúszik, viszi a többit is, de legalább 1-2-t biztosan.

gigantomán 2016.03.16. 15:32:44

@fda: És akkor máris lehetne keresni a bicikliket, vagy Tarzan módjára ugrálni a végtelen hosszúságú dugókban álló autók között. :) Belvárosban min. 2x3 sáv, egyszámjegyű utakon 2x3, kétszámjegyűeken 2x2 sáv kellene minimálisan. És gyanítom hogy tucatszámra halnának meg naponta. Vagy brutális mennyiségű buszjárat mindenhova. Mindkét megoldás iszonyatosan környezetszennyező, hacsak nem elektromos módon történik. De annak is marha drága a fenntartása, így a jegyárak megint az egekben lennének, és végül visszatérne mindenki a biciklihez meg a lovasszekérhez :D

élhetetlen 2016.03.16. 16:13:39

@csentecsa: Nézd, mivel mindketten csak elképzelünk valamit, nincs miről vitatkoznunk. Egyébként, hogy Magyarországon mi olcsóbb, a takarítónő, vagy „egy olyan mosdó, amelyben automatikus lehúzórendszer van, és tartós törésbiztos acélburkolattal van ellátva”, az kérdéses. „kezükbenben a felmosófával, meg a különböző tisztítószerekkel”. A te szuper rendszered mellé is kéne a néni egy kis kocsival, mert olyan lehúzórendszer, ami az ülőkét is lemossa és fertőtleníti, és utána a padlót is felszárítja, na, az megint az utópia.

fda 2016.03.16. 17:32:16

@gigantomán: Elismerem, nem reális amit mondtam, de gazdaságilag elég felháborító, hogy az olcsónak mondott vasút közlekedésbe akkor is ilyen százmilliárdos pénzeket tolnak bele, ha az közben kritikán aluli minőségérzetet mutat sok esetben.

élhetetlen 2016.03.16. 17:51:18

@csentecsa: Legyen, mindegy melyikünk keze lóg a bilibe. Én csak azt vettem bele az elképzeléseimbe, hogy esetleg több embernek jobb lenne a közmunkánál.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.03.16. 18:12:41

A kocsi olcsóbb, gyorsabb, tisztább

Beer Monster 2016.03.16. 18:44:21

Az új motorvonatok között sajnos olyan is van, amelyikben az utastérben helyezték el a WC-t egy paravánszerű dobozban. Az egész utazóközönség hallja ilyenkor a WC-lehúzást, aminek a hangja vákuummal van felerősítve, és a használat utáni ajtónyitáskor is mindenki részesülhet a szagokban.

gigantomán 2016.03.16. 18:47:02

@enpera: Már "csak" meg kell venni, fenntartani, parkolóhelyet építeni neki (!!!) (ez tízmilliárdokba kerülne, hacsak nem valami összecsukható csodaszerkezet), plusz ha tetszik a kínai nagyvárosok szmogja, akkor hasonló hatást okoz. Meg úgy 10 évet mínuszba az életből. Az olcsóbb verzió félmilliós autóárnál, és kb 200 Ft-os benzinnél jönne ki, ha biztosítást és karbantartást is kell fizetni a kocsira (már pedig az első kötelező, a második meg ajánlott). A tisztább meg az egyénen múlik. Meg hát nem mindenkinek lehet jogsija, így is túl sok olyannak van, akit a közelébe se lenne szabad engedni. Egy ultramodern városi társadalomban zárt utasterű, 1-2 személyes elektromos kerékpárral közlekednének teljesen tudatos, racionális és környezet(és egészség)barát szemlélet mellett.

Beer Monster 2016.03.16. 18:57:01

@gigantomán: Persze, hogy mindenki kocsival fog menni, ha nyolc átszállásnyira száműzik a vonatokat koszos kelenföldi végállomásokra a városból.

Beer Monster 2016.03.16. 19:38:08

@csentecsa: Na meg az a hülye, aki az utasfülke közepére tervezte a budit.

2016.03.16. 19:42:23

Nem WC kellene oda hanem csak egy kályhacső és akkor se víz nem kell, se takarítónő nem kell és még vízköves sem lesz.No meg ha elég vastag,akkor el sem fog dugulni soha.

Beer Monster 2016.03.16. 20:15:18

Borzalmasak ezek a képek, de alapvetően mégse ez határozza meg a vasútra a keresletet, hanem a menetidő és az átszállások száma. Háztól házig értve nyilván, mert úgy könnyű csökkenteni a menetidőt, hogy máshonnan indulnak a vonatok, ahova viszont valahogyan majd el kell mindenkinek jutnia.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.03.16. 20:58:59

@gigantomán: így is úgy is fentartom a kocsikat szóval mindegy.
Én anno pont a 4.5 óra vonatút miatt vettem kocsit, 200 km-et ennyi, vagy általában több idő alatt tett meg, és közben büdös, koszos es szaros volt.
Amúgy nem mindenki olyan mint te hogy ki sem mozdul a városból, másnak vannak szülei, családja is.
De ha leviszed a gyerekemet a bringádon az összes motyójával 200 km-re, szólj.

Beer Monster 2016.03.16. 23:41:40

@enpera: 2 embernek már ráfizetés vonattal menni.

Beer Monster 2016.03.16. 23:46:33

@enpera: "4.5 óra vonatút"

Nem működőképes a vasút. Nincs meg az érdek. Arra van érdek, hogy az igazgatói és minisztériumi fizetéseket megkapják.

vanek ur 2016.03.17. 08:38:35

@enpera: "így is úgy is fentartom a kocsikat szóval mindegy"
Rossz hír, még így sem mindegy.
Ugyanis az autó pótlásával (amortizáció: gondolom záros időn belül szeretnél venni a mostani helyett egy másik autót), fenntartásával (karbantartás) kapcsolatos költségek és persze a biztosítások, adók is ráoszthatók minden útra. Az éves fix összegek 1 km-re vetítve annál kisebbek, minél többet használod a kocsit, cserébe az amortizáció és a karbantartás egységára nő. Szóval kiszámolható, hogy a benzin árán kívül még mibe kerül neked a 2×200 km. Ezt kell összevetni a vonatjegy (és a háztól-házig eljutás) árával, valamint az egyéb szempontokkal (pl. idő, csomagok, kényelem, stb.)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.03.17. 12:55:56

@vanek ur: az egyik kocsim amit szaladgálósnak tartok, filléres, kb semmi költsége, amortizáció már nincs, és mivel szögegyszerű, nem igazán tud mi elromlani benne. Benzin kell bele , meg évente olaj, szevasz.
A másik már húzósabb, de avval járunk vidékre gyerekkel, és ha összevetjük a költségeket, így is sokkal olcsóbb mintha vonatoznánk meg buszoznánk. Ez van, tökre nem reálisak a szolgáltatás árai.

vanek ur 2016.03.17. 14:53:58

@enpera: A karbantartás nemcsak azt jelenti, hogy kicseréled, ami elromlik a kocsiban. 15-20 ezer km-enként olajcsere, 40 ezrenként vezérműszíj, továbbá használatfüggően fékbetét, lengéscsillapító, akkumulátor, ablaktörlő-lapát, stb, stb. 3-4 évente 1 garnitúra 4 évszakos gumi (vagy 4-5 évente 1-1 garnitúra téli és nyári). Néha lemosod, kitakarítod (mosó vagy a tisztítószer).
A filléres kocsidnak is van amortizációja. Megvetted mondjuk 400 ezerért, és nagyjából 5 év alatt 100000 km-t akarsz beletenni, a végén meg 50 ezerért eladod valami neppernek. Ez azt jelenti, hogy kilométerenként 3,5 Ft az amortizáció. Súlyadó, kötelező 1,5 Ft; éves pályamatrica (opcionális) 0,5-2 Ft (a hetivel nem számolok, mert az 1 km-re vetítve sokkal drágább). Karbantartás: ha rendesen csinálod, akkor további kb. 1-1,5 Ft. (Ha nem rendesen csinálod, akkor hamarabb dobhatod ki a kocsit, tehát nő az amortizáció, a balesetveszély növekedéséről nem is beszélve.) Ha mindezt összeadod, km-enként 6-8,5 Ft költséged van a benzinen felül. 400 km-en ez 2400-3400 Ft, erre jön rá - 6 literes fogyasztással mai áron - 7500 Ft üzemanyag.
Természetesen ha egy rendes használtautót veszel (3-5 éves, nem darabokra tört, stb.), vagy akár újat, arra még casco-t is kötsz, évente hordod szervizbe, akkor 20-30 Ft is kijöhet km-enként, szintén az üzemanyag nélkül.
Ehhez mérd hozzá a 7000 Ft-os vonatjegyárat (teljes árú, oda-vissza). Az autózás költségeihez képest nem drága. A jövedelmekhez képest persze igen, de valójában az autózás is az. Csak sok költséget nem utazásonként érzékelsz, hanem akkor, amikor szervizbe viszed az autót, vagy megveszed a következőt.

vanek ur 2016.03.17. 15:24:37

Itt van egy cikk, eszerint egy 9-10 évesen vett használt autó összes költsége 1 km-re 50 Ft, mno.hu/penzesjog/auto-kiszamoltuk-mennyibe-kerul-a-fenntartasa-1251863
(a mai üzemanyagárak mellett 42 Ft-ra jön ki)

Még egy kalkulátor elérhető innen: totalcar.hu/magazin/kozelet/2014/04/14/autokoltseg-kalkulator/

Bizony az jön ki, hogy egy budapesti családnak olcsóbb megvenni a BKV bérletet, és vonattal utazni a nagyszülőkhöz... Szóval az autózás se olyan olcsó.

Hasonló módszerrel az is kiszámolható, vajon megéri-e úgy fenntartani az autót, hogy bizonyos utazásokra (pl. munkába járásra) a tömegközlekedést használjuk.

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2016.03.17. 15:44:23

nem olyan bonyolult megcsinalni: kategorizalod a kocsikat es minel alacsonyabb a kategoria annal nagyobb kedvezmeny jar a jegyatbol.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.03.17. 15:47:33

@vanek ur: nagyon rossz az összehasonlítás, még mindig :)
és nem lehet összehasonlítani a szolgáltatás minőségét sem
meg az elhasznált idő értékét

messzire vezet ez

Yumurdzsak 2016.03.17. 16:05:29

@vanek ur: amióta nincs mávra kedvezményem elvétve használtam belföldön. inkább blablacar, úgy fejenként kijön 10-12 Ft/km-re. ráadásul frekventált vonal esetén olyat választok, ami közel áll meg az induló vagy célállomáshoz, de alapból is gyorsabb a kocsi.

vanek ur 2016.03.17. 22:28:32

@enpera: Az összehasonlítás teljesen korrekt. A vita arról szólt, hogy olcsó-e az autózás, olcsóbb-e mint a vasút (tömegközlekedés). Te is, és mások is azt mondtátok, hogy a olcsóbb. Olyan indokok hangzottak el, mint hogy "Beülök a nejem Priusába (5 l/100 km, 320 Ft-os benya).", "Benzin kell bele , meg évente olaj, szevasz."
A linkelt cikk és táblázatok azt bizonyítják, hogy ez nagyon nem igaz. Fogyasztástól függően a mostani üzemanyagárakkal 15-25 Ft/km a benzinköltség. Ehhez adódik hozzá a többi költség, ami még a legolcsóbb használtautó esetén is (amibe tényleg csak benzint töltesz, ezért 1-2 év alatt kiesik alólad) km-enként további 10-15 Ft. Az MNO cikke szerint egy 10 éves használtautónál, amit még legalább 5-6 évig használunk, ezért rendesen szervizeljük, kb. 25-30 Ft km-enként a plsuzköltség. Egy átlagos, évi 15000 km-es futás mellett havi 40-50 ezer Ft egy nem új autó teljes költsége. Egy 4 fős budapesti családnak ennyiből simán kijön a havibérlet a BKV-ra, és még mindig mindig marad havi 1-2 kiruccanásra a városból.
Ahogy egy korábbi hozzászólásban is írtam, a fenti költségeket "kell összevetni a vonatjegy (és a háztól-házig eljutás) árával, valamint az egyéb szempontokkal (pl. idő, csomagok, kényelem, stb.)". Ide tartozik a szolgáltatás minősége.
Az elhasznált idő tényleg messzire vezet. Igen, autóval többnyire rövidebb idő alatt odaérsz, de a vezető szinte semmilyen más (számára hasznos) tevékenységet nem tud közben végezni. Ugyanakkor buszon/vonaton ilyen korlát nincs - lehet közben dolgozni, nyelvet tanulni, újságot/könyvet olvasni, stb. Itt is igaz: valamit valamiért. Amikor eszközt választasz, mindent mérlegelni kell: költségeket éppúgy, mint az egyéni szempontokat.
@Yumurdzsak: Eddig saját autóról volt szó. Az autómegosztás más téma, de az is egyfajta "tömegközlekedés". A fenti példák szerint egyébként kb. 50-90 Ft/km költséget kellene az éppen az autóban utzaók között felosztani. Ha 5-en vannak a kocsiban, 10-20 Ft/km reális, ha kevesebben, akkor az autó tulaja valójában bukik a bolton, ha nem emel árat.

vanek ur 2016.03.17. 22:39:15

@csentecsa: Ezeket a definíciókat nem vitatja senki. De az EU-t nem ejtették teljesen a fejére: nem ad olyan felújításra pénzt, ami valójában nem más, mint az elmaradt karbantartások pótlása.
Tipikusan ilyen, ha a műszaki tartalom alapvetően nem változik meg.
Ezért az EU a fejlesztéseknél elvárja, hogy a végtermék bizonyos paramétereknek megfeleljen (szintén tipikusan ilyen az esélyegyenlőség, környezetvédelem, stb).

Imee 2016.03.17. 23:58:12

Ha az ellenpéldát is szeretnétek látni, próbáljátok ki a Regiojet vonatát, pl. Pozsony-Kassa útvonalon. A mosdó helyiségben gyönyörű tisztaság, virág, és mentaillat van, akár enni is lehetne. És a vonaton tényleg működik a Wifi, ingyen ásványvizet és újságot osztanak a stewardessek, és nem túl drágán lehet venni szendvicset, üdítőt, kávét, teát is. Na, ez a különbség egy magán- és egy állami vasúttársaság között. Ja, és a jegy kb. feleannyiba kerül a RegioJet vonatára, mint azonos útvonalon a ZSSK (szlovák államvasutak) járatára.

qwertzu 2016.03.18. 10:37:20

@Imee: "Na, ez a különbség egy magán- és egy állami vasúttársaság között."

Meg az, hogy a magán társaság nem szolgáltat csak fővonalakon.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.03.18. 14:18:57

@vanek ur: rendben
akkor vedd bele:

buszjegyek az egész családnak (eljutni a vonatig)
volán jegyek a vonattól a faluig
az egész napos út (a 2 órás helyett) időköltsége (az idő pénz)
ja és mivel egyszerre nem tudjuk levinni a gyerek cuccait is , mindenzt kettővel szorozva (mert kettőt kell fordulni)

na így lesz korrekt - és teljesen életszerűtlen, mert mire leérünk, rég jöhetünk vissza

ennyit a tömegközlekedésről
jah és vegyük bele az új ruhákat (kosz van a vonaton), pelenkázást hogy oldjuk meg, stb stb

mondom , összehasonlíthatatlan, kocsi nyer mindenképp

Csokis · http://csokis.blog.hu 2016.03.18. 15:29:09

@vanek ur: Értem én, értem, csakhogy az az autó egyrészt "van", tehát, az állandó költségei (adó, biztosítás, autópálya matrica, értékcsökkenés) mind "ki vannak fizetve". (Lehet persze autó nélkül élni, csak gyerekes családnak kényelmetlen, körülményes, időrabló és drága. Mert ha a gyerek beteg, és orvoshoz kell vinni, akkor lehet taxit hívni, lehet éjjel is taxival hazamenni, nagymamát este békávéval hazaküldeni, edzésre, különórára hangszerrel, sporttáskával bumlizni, hétvégi bevásárlást a teszkóbusszal intézni, stb. Szóval ezt most ne ragozzuk, mert túl messzire vezetne.)
Tehát jelen esetben jelentkezik a futásból eredő költség. (benzin, gumi, olaj- és egyéb folyadék csere, nem tervezett meghibásodás) Ezzel szemben áll az, hogy ugyan odafelé békávézom a Keletibe (itt szintén nem számolok buszjegyet, mert az is "ki van fizetve" a havi bérlettel), viszont hazafelé le leszek zavarva a biciklivel a buszról, tehát marad a taxi. Na, ezt a kettőt vettem kb. egy összegnek, és szerintem ez reális is.
Ennyi!

Csokis · http://csokis.blog.hu 2016.03.18. 15:51:59

@vanek ur: És akkor elvonatkoztatva az alaptól, egy gyors és konkrét számítás. Egy olyan Priusról beszélek, ami 5 évesen volt 3 MFt, 10 évesen, amikor eladjuk, lesz kb 1,5 MFt. Fut évi 18 000 km-t, 20 Ft-os kilométerenkénti benzinnel. Fizetek rá évi 50 eFt-ot adóra és biztosításra, évi 15 eFt-ot (arányosan) vizsgára, évi 100 eFt-ot javításra, olajra, szervizre (még sosem volt ennyi, de lehet, a következő 2 évben több hibám lesz, mint az eddigi nulla :-) ), gumira 2 garnitúra / 5 év (1 új, 1 használt) 150 eFt. Ez 855 eFt/év.

Legyen a 18 000 km harmada város, az letudható 200 000 Ft-nyi bérletből, és akkor nagyvonalú voltam, mert csak egy felnőttét és két gyerekét számoltam, holott sokszor mind a négyen benne ülünk.
Legyen havi egy taxizás, átlag 2500 Ft, 30 eFt / év.
A maradék 12 000 km legyen 100*120 km*4 fő (2*teljes, 2*félár), gyorsvonaton: 712 000 Ft
Összesen: 942 000 Ft, és közben szarul érezhetem magam, miközben a bőröndömet cibálom az átszállásban, vagy a pályaudvar és a szállás közt, vagy amikor ilyen a vécé, mint fent, vagy amikor a vonat egyszerűen kimarad, lekési a csatlakozást, nem jön Volán, stb. És nem számoltam bútor és bicikli szállítást, kényelmet és gyorsaságot. Szóval jó az a vonat, csak én nem vagyok elég gazdag hozzá.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.03.20. 01:20:47

@fda: Először azért tegyük hozzá azt az összeget, amit EUs és egyéb forrásokból kell a közútra költeni a benzinárhoz. Ja, hogy akkor nem érné meg autózni? Semmi baj, fizesd ki mellé a környezeti károkat is.

Amit elfelejtenek mondani, hogy Magyarországon miért drága a MÁV.

Nézz meg egy BZ-t. Döcög szépen... A 20as lassújel áldásos hatása miatt lehet nézni a motorkocsi mellett elhúzó kerékpárosokat. 3 ember van a motorkocsin: Te, az utas. 1 fő jegyvizsgáló. 1 fő mozdonyvezető.

Megteszel 40 kilométert két óra alatt. Ehhez legalább 2 ember 2 órai bérét ki kell termelned, de ha volt olyan állomás ahol volt szolgálat, számoljuk a pénztáros, a karbantartás, stb rád jutó költségét akkor többet. Adóval, járulékokkal, adminisztrációval. 2 óráig fűteni kellett a szarul hőszigetelt BZ-t, ami még időnként ajtót nyit, szellőztet.

Számold ki a költségét.

Képzeld el, hogy nem hagyják leromlani a pályát, amikor még olcsó a karbantartás megcsinálják. 80-as pálya, 80-as megengedett legnagyobb sebességű remotoroizált Bz. Még semmi más nem változott.

De most már nem 2 órát kell fizetned bérre, fűtésre, világításra hanem 30 percet. Ugyanahhoz a kapacitáshoz kevesebb jármű is elég, a legpazarlóbb, legrosszabb járművek kiesnek. Szóval itt is meg lehet valamit fogni.

Képzeld el, hogy ez egy hétig így van. Pista bácsi pedig úgy dönt, hogy ezentúl kicsit kevesebbet teker, gyorsabb és jobb az vonattal. Vesz 1 jegyet és egy kerékpár jegyet. Nézd csak, már kétszer annyi a bevétel.

És lehet, hogy minden piszlicsáré apróságot megjavítani elsőre drágának tűnik, de minden magánvasút megmondja megvárni míg leromlik a pálya a szerelvények és utána javítani sokkal drágább. Azaz ezen is fognánk némi pénzt.

Ha lenne azon a vonaton forgalom, akkor egy idő után megérné "bérbe venni" rajta egy kis helyet, automatából jövő kólával, csokival kényeztetni a vendégeket, abból is lenne bevétel. De a jobb szolgáltatás rögtön hozna plusz utast.

Amúgy érdemes elgondolkodni, hogy olyan népszerű irányokban mint mondjuk Budapest - Bécs miért nem nyit rá a MÁVra és az Austrianra sok fapados légitársaság. A hangulatkeltően összeszedett fotók mellett ezt is érdemes odatenni. Azzal is, hogy valószínűleg az a RJ vonat nyereséges. Az általa használt fővonal is.

Érdemes megnézni, hogy azokban a viszonylatokban ahol az agglomerációban a Volánbusz és a MÁV versenyben van, mennyivel több ember ül Flirtre, mint a párhuzamos buszjáratra.

Hogy Balatonra mennyivel több ember választja a vonatot, ahol mozoghat van jobb hely a csomagoknak, mint a buszt és milyen fejlesztésekkel igyekezett a MÁV jobb lenni, és mit lépett árversenyben.

Csak ugye a politika azt mondja a 20as, de még a 10es lassújelnél, utas nélkül is kell a vonat, mert "ne vegyék el a vasutat a falutól" ami akkor is összeköttetés a várossal sokszor amikor a közút járhatatlan. Persze késik, de van.

A szar pályaállapot miatt ugyanazt az kapacitást nem sűrűbben forduló vonattal, hanem helyette több vonattal oldod meg, de ennek a fenntartására sincs keret és ezért a legszarabb vonatok is forgalomban vannak. És az állapothoz a t. utazóközönség is hozzátesz ezt-azt.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.03.20. 01:59:09

@Csokis: A fenét voltál nagyvonalú már bocs.

Van egy Priusod. Abban sokszor úgy ülsz egyedül, hogy a többieknek is kell közlekedni. Ezért a Prius költségei mellett így számolva kell az a 3 bérlet amit számoltál. Azaz nem 855.000 Ft, hanem 1.055.000 Ft ez esetben a kérdés. Ha csalunk és mégis élsz a tömegközlekedéssel, mégis fenn kell azt tartani. Ha viszont 2 autót kell számolni akkor 465.000 Ft lenne a plusz tétel. És a gyerek nem tud önállóan iskolába menni, stb valakinek vinni kell, mert nincs bérlete. De már 1.320.000 Ft-nél tartanánk.

Hiányzik a parkolás. Hiányzik az autópálya matrica. Ezzel mondjuk, mivel Budapestet is említetted ez is játszik. Olykor sajnos parkolóház is. Mondjuk éves szinten az összes ilyen autónként 100-150 ezer forint.

És akkor a lopás kockázatával vagy az ezt kiváltó CASCOval nem számoltam. A legyen autó tehát 2 autóval számolunk helyzetben CASCOval / lopási kockázattal együtt 1.600.000 Ft és 1.700.000 Ft között jönne ki a vége.

Amíg te a kocsiban ülsz másnak kellhet egy kis helyközi forgalom is. De ugye amikor nincsenek veled arra az időszakra nem feltétlenül kell mindenkinek vonatjegyet számolni. Így a vonatjegy költséget felül, a bérlet költséget a 4. bérlet kapcsán viszont alábecsülted.

Ellenben pontosan 0 olyan alkalommal számolsz amikor te elmész egy felé, a többieknek pedig kell a helyközi út így is úgy is, ami ismét az autós forgatókönyvnél is jelentkező meg itt is jelentkező jegy költség. Ezzel még befolyásolni kell a számítást.

Tovább megyek: Ha ne adj isten az ingázás ilyen szempontból rendszeres, akkor az egyik felnőttnek akár az autó, akár a másik felnőtt vonatozása mellett lehet a MÁV Start kártyacsaládból megfelelő kártyája amivel bizony az IC első osztályt is ingyen használja. Na ennek egy részét el lehet érni, hogy a munkáltató térítse, mert neki is jobb, mint sima bérletre adni. Ez azt hiszem árat csökkenthet. A helyzetet bonyolítja a BuBi, a taxi helyetti alternatív megoldások.

És igen: A vonat késik. Te pedig állsz a dugóban, terelnek a pályáról, szenvedés van baleset és más miatt, majd keringesz parkolóhelyet keresve. Tudod ez oda-vissza megy. Nem tudom az út mekkora része az amikor "tankolni", "szervizbe" mész de az is torzít. Meg az is, hogy míg te a dugóban ülve a kormányt tekergeted, aki mást választott mondjuk egy laptoppal bárhol végezhető pénzkereső tevékenységet (pl. blogolás) folytat. A te autózással töltött időd BIZTOS hogy kidobott idő, a vonaton vagy az, vagy nem az. És útvonaltól függ melyik a gyorsabb.

És igen, tudok olyan családot akiknél 1 autó és 3 MÁV Start Klub VIP van. Ki, mivel, mit old meg, mire van szüksége alapon. És amikor hétvégén közösen elmennek valahova versenyben van a MÁV és az autó.

Ez esetben a 4 személyes útnál Győrbe, rokonlátogatásra, mennyibe kerül autóval, mennyibe kerül Railjettel? Melyiknél lehet mozogni, stb?

Beer Monster 2016.03.20. 16:54:37

@Válasszunk: Miért, melyikben lehet mozogni? Erre a szempontra eddig nem gondoltam. Csak olyan prózai problémákra, amikor a győri vasút- és autóbusz állomáson 19 órakor a képembe vágja a pénztáros, hogy innen ma már nem megy semmi Veszprémbe, Tapolcára, Pápára, Keszthelyre. Esetleg Budapestre még el tud utazni, ha attól valaki jobban érzi magát, de haza legkorábban majd az "ötórásival" jut másnap.
süti beállítások módosítása