Elég egyetlen perccel lemaradni a kapuzárásról, a fapados nem szarozik, otthagy a világ végén is. Ha új jegyet kell venni a következő járatra, az már egy párnak is százezer forintos tétel lehet, egy család pedig negyed millát is elbukhat. Sokan ráfaragtak már így, mert kevesen tudják, hogy jóval kisebb veszteséggel is megúszható a dolog. A szolgáltatók kínálnak fix árú mentőjegyet ilyen esetre, de jó esetben nem verik nagy dobra, a Wizz Air pedig egyenesen titkolja. UPDATE: a Wizz reagált a posztban leírtakra, lásd lentebb.
Egy négy tagú család két perccel a csekkin zárása után esett be Lutonban a reptérre, ahol közölték velük, buktak, vehetnek új jegyeket a következő járatra, ha haza akarnak jutni. Fejenként 150 font volt az ár, vagyis buktak jóval több mint 200 ezer forintot. Nehéz volt megemészteniük, amikor megtudták, hogy derekasan átkúrták őket. A reptéren minimum tudomásukra kellett volna hozni, hogy a Wizz Air ilyen esetben fix 60 euróért feltesz a következő járatra, eszükbe ne jusson új jegyet venni.
A gond az, hogy ha a nem jófej a reptéri személyzet, az utas nem valószínű, hogy tud a lehetőségről. Mi is csak szóbeszéd útján értesültünk róla, majd rákérdeztünk reptereken, s a net eldugott bugyraiban leltünk megerősítést. A Wizz költséglistájában és szabályzatában nyomát sem látjuk a mentőárnak, melyet ha minden igaz, missed flight fee-nek hívnak. Tehát: alapszabály, hogy időben kiérjünk a reptérre, hagyjunk rá bőven időt, de ha mégis elcsesztünk valamit, vagy soha nem látott giga dugóba kerültünk és lemaradunk, azonnal és határozottan hívjuk le a 60 eurós opciót. Ennyiért nagyon ritkán szokott jegy lenni a következő járatra, szinte biztos jobban járunk a fix díjjal.
Fotó: telegraph.co.uk
Fontos, hogy a Wizznél akkor él a lehetőség, ha az indulási időhöz képest fél órán belül jelezzük, hogy lemaradtunk. Ha valaki időben becsekkolt, aztán nem ér oda a kapuhoz, annak nem jár. Ez momentán elég gumiszabálynak tűnik, például ha valaki a kapunál szopja be, mert mondjuk időben kint volt, de egy órás sor volt a biztonsági ellenőrzésnél, annak jár, vagy nem? Világos, hogy azokat akarják kihagyni a lehetőségből, akik a duty-freeben cseszik el az időt, de jámbor ember létemre staff assault miatt biztos a fogdában kötnék ki, ha kiderülne, hogy a kapuhoz rohanva, a gépet egy perccel lekésve nem jár a mentőár, aki meg fél órával később kint a szeku előtt jelenti be a lekésést, annak igen.
A másik két nagy fapadosnál nyilvános a mentőár. Az easyJet így is hívja, Rescue fare a becsületes neve. Noha drágább mint a Wizznél, 80 euróba fáj, de két óra utaskésésig adják, ami elismerésre méltó. Vagyis ha már látszik, hogy cumi a gép, akkor is célszerű kimenni a reptérre és ott intézkedni, mint telefonon foglalni új jegyet. Ők vezették be egyébként legkorábban ezt a lehetőséget pár éve, kommunikálták is, igaz, akkor még olcsóbb volt.
Na és mint csinál a magát épp mocskos mód utasbaráttá átfazonírozni kívánó Ryanair? Piros pont, hogy benne van a díjtáblázatban a missed departure fee, de csak egy órányi elkésésig jár és messze náluk a legdrágább, 110 euróba kerül. Ehhez persze tudni kell, hogy a Ryanairnél közeli (aznapi vagy másnapi) járatokra szóló jegy ritkán van 120-140 euró alatt, ehhez képest persze oltári nagy buli a mentőár.
A fix ár értelemszerűen főleg hazaúton lehet nagy segítség, aki például kifelé induláskor tranyál el a gyorsforgalmin egy híd alá szorult seggfej kamionos miatt, mérlegelheti, hogy érdemes-e egyáltalán elindulnia a következő járattal, vagy inkább vesz 40 euróból pár héttel későbbre egy újabb retúrt. S persze akkor se sokat ér a mentőár, ha a következő járat 4 nap múlva jön. A lényeg, hogy a felkészült utas tudjon a lehetőségről, de persze mindenkinek azt kívánjuk, hogy mindig érjen ki időben a reptérre, soha ne legyen szüksége a posztban taglalt segítségre.
FRISSÍTÉS: a Wizz Air reakciója a posztra:
A Wizz Air megerősíti, hogy a fogyasztóbarát „lekésett járat díj”, amely a lekésett járatok utáni újrafoglalásra használható, elérhető azon utasok számára, akik elvégezték az internetes utasfelvételt, már a repülőtéren vannak, de lekésték a csomagfelvételt vagy a beszállást a kapunál, illetve azon utasok számára, akik előzetesen a foglalásukhoz adták a reptéri utasfelvétel szolgáltatást, de azután érkeznek, hogy már bezárt az utasfelvételi pult. Hogy arra bíztassuk utasainkat, hogy időben érkezzenek a reptérre, a „lekésett járat díjat” nem hirdetjük széles körben, ehelyett a légitársaság képzett földi kiszolgálási személyzete tájékoztatja erről az utasokat rögtön azután, hogy lekéstek egy járatot. A Wizz Air szeretné felhívni utasai figyelmét, hogy az utasfelvételt a járat indulása előtt pontosan 40 perccel lezárják, és az utasoknak emellett gondolniuk kell arra is, hogy elegendő időt hagyjanak maguknak, hogy odaérjenek a beszállókapuhoz, így elkerülve az újrafoglalással és az útitervük megváltoztatásával járó kellemetlenséget.
Egy utolsó megjegyzés: örülünk a megerősítésnek, ugyanakkor továbbra is korrektebbnek tartanánk, ha benne lenne legalább a díjak között, mint a többieknél. Nem hisszük, hogy bárki jobban kockáztatná a lemaradást, ha "publikusabb" lenne ez a valóban fogyasztóbarát megoldás.
Utolsó kommentek