Azt nem mondhatjuk, hogy senki sem látta jönni. Lassan egy éve beszédtéma Izlandon, hogy lanyhul a turizmus és kezdenek veszélyesen gyengén muzsikálni a helyi légitársaságok. Most eljött a vég a Wow-nak és az ország hatalmas dilemmával szembesül: az újabb gazdasági válság elkerülése érdekében minden erejével segítse pótolni a kiesett kapacitásokat, vagy örüljön, hogy végre kevesebb turista jön, egyre kevésbé kell aggódniuk a természeti károk miatt.
Nekünk a Wow mindig sötét ló volt. Rengeteget nézegettük, de sose utaztunk vele. Mindig drágább volt a kelleténél, mindig megoldottuk az Izlandra jutást mással. Sokáig az easyJet volt nyerő, aztán a Norwegian, az elmúlt két évben meg általában a Wizz, bár legközelebb megint easyJettel megyünk, mert hónapokra előre a Wizznél gyakran versenyképesebb. Sose értettük, hogy a "nulla szolgálattást nyújt és mégis baromi drága" dologból mi fog kisülni, ez alacsony költségek mellett még jól is hangzott volna, de másfél hete a helyzet egyértelmű: a Wow nem bírta tovább.
Izlandi légitársaság nem működhet másképp, mint transzatlanti üzemeltetőként, keflaviki elosztóbázissal. A Wow is ezt próbálta, ami miatt csak Izlanra készülő mezei európai utas számára borzasztó volt a menetrend. Hajnalban jöttek be a gépek Amerikából és indultak szerte Európába, vissza meg még sok helyről délelőtt jöttek, hogy meglegyen a csatlakozás a délután induló tengerentúli járatokra. Amerikába ugyan közel jártunk már a 150 dolláros jegyek levadászásához, de az, hogy még a hosszú utakon is csak az ülés alatti kézicsomag van az árban, bekavart.
Mindegy is, a lényeg, hogy már tavaly ősszel aggódtak a hozzáértők, hogy mindkét izlandi légitársaság bajban van, de az Icelandair sokkal jobban finanszaírozott és tőkésített. Tárgyalt is a Wow és az Icelandair az esetleges egyesülésről, de ezek nem vezettek eredményre. A Wizz fő tulajdonosa, az Indigo Partners légiipari befektetőcég is érdeklődőtt és miután ők is menekülőre fogták, jött a csőd március végén.
Most a Wow-tulaj azon ügyködik, hogy friss befektetői pénzeket tarhálva újraélessze a céget, megvenné a Wow márkanevet és a cég eszközeit. Ha összejön, igen ügyes húzás, mert mindenki szétbukja az agyát, a többi Wow-befektető és az utasok, ő meg egy tiszta, adásságmenetes céggel folytathatja. Azt mondja, tanult a hibákból és most már látja, hogy is kell ezt csinálni. Na persze. Mindenestre nyárra már űködni akar. Sok esélyt nem adnánk neki, de majd meglátjuk.
Az biztos, hogy az izlandi gazdaságot nagyrészt a felfutó turizmus húzta ki a válságból, de a növekedési ütem drámaian lassult az elmúlt években, a 2016-os 40 százalékról a tavalyi 15-re. Ebben nem kis szerepet játszott a korona 2017-ig tartó erősödése, a világ egyik legdrágább országává téve Izlandot. Közben az üzemanyagár emelkedése és az olcsó konkurencia nyomása is betett az izlandi légitársaságoknak.
Most, a csőd után a konkurens légitársaságok természetesen bejelentették, hogy mentőáron viszik el a Wow-utasokat, de ez például a Wizznél sok esetben magasabb, mint a mezei ár. A korona mozgása viszont pár hónapja már megfordult, épp a légitársaságok háza tájáról érkező aggasztó hírek miatt. Egy euróért 2017 nyarán még 110 koronát adtak, most majdnem 140-et. A Wow a teljes beutazó utasforgalom több mint negyedét hozta, az elemzők azt számolgatják, hogy recesszióba esik-e az ország azonnal a fapados csődje után. Még a jegybankelnök is megszólalt, hogy nyugtasson.
A következő napokban kiderül, hogy reagál az ország. Lehet. hogy bezárkózik, de lehet, hogy még több fapadost próbál bevonzani - a Ryanair még sose repült Izlandra például. Egyelőre nem döntött ilyenről és a Wizz is csak a londoni járatát sűrítette heti 3-ról napira a Wow-csőd után.
Az biztos, hogy idén nyáron jóval kevesebb turista jön majd, mint korábban, a szállások, autóbérlés árának csökkennie kell. A Budapest-Keflavik Wizz-járat ára nem valószínű, hogy érdemben változik (15-20 ezer forint egy útra jó árnak számít, Bécsből általában olcsóbb) viszont a kintlét olcsóbb lesz mindenkinek. Érdemes koronában megadott árakat keresni ahol lehet, de váltatni belőle felesleges: mindenért lehet fizetni kártyával.
Utolsó kommentek