Van pár apróbb új információnk a kézicsomagos mizériáról, meg itt az idő arra is, hogy tisztázzunk pár dolgot.
Az előző posztban írt fontos változást azóta többen is megerősítették, az egyik olvasó úgy fogalmaz, hogy Ferihegyen is pánikszerűen címkézik az összes csomagot, vagyis aki nem vesz elsőbbségi beszállást, annak fel kell adnia. Kaptunk egy levelet egy Maláv GH-s hölgytől is, amit ő ír, az is kisebb káoszra utal. Ami abból fakad, hogy az utasok többségét felkészületlenül éri a változás, sokan kénytelenek a kapunál hasalva átpakolni. (Ott priót venni 25 euróba kerül)
Rebeka (a nevét teremészetesen megváltoztattuk) először azt írta, hogy az elvett csomagokból kivett értékekkel egy kis szatyrot felengednek, aztán másnap pontosított, idézzük: "most azt mondja egy screeninges, aki ezzel foglalkozik, hogy az nem plusz egy, hanem annak bele kellene férnie egy nagyba. Eddig a poggyászkezeléshez ez nem így volt lekommunikálva. El tudod képzelni ezt a fejetlenséget? Nekünk meg ezzel kellene dolgozni."
Olyan jelzést is kaptunk, hogy van olyan reptér, ahol még a múlt hét végén is simán a régi szabállyal dolgoztak. Közben a Wizz pontosította a weblapján az elvevős szabályt és azt is írták olvasók, hogy a most kiküldött figyelmeztető levelekben már korrekt az infó arról, hogy minden utastól elveszik a csomagját, ha nem fér bele az ülés alá. De közben olyat is kaptunk, hogy a hátizsákot felengedték, nagyot is, viszont a gurulósokból a picikat is feladatták.
Ami az egyetlen elvett csomagból kivett értékeket illeti, a Wizz feltett ezzel kapcsolatban a FAQ-jába infót, érdemes szó szerint idézni. A kérdés: felvihetem a fedélzetre az értékeimet? A válasz:
Igen, kiveheti és a fedélzetre viheti őket, de nem lehet Önnél még egy táska. A fontos személyes tárgyakat, például a gyógyszereket, magával viheti az utastérbe. A személyes tárgyak összesített mérete nem haladhatja meg a 40 × 30 × 18 cm-t.
Angolul sem értemesebb, kissé ellentmondásos a szöveg, ha jól dekódoljuk, akkor az egyetlen kézicsomagunk feladása után valóban nem tehetjük be az értékeket pl. egy pici zsákba se, a hónunk alatt mehet csak a laptop és zsebben, vagy testre szerelt tartókában a pénztárca, gyógyszerek. De egy gyógyszeresdoboz lehet jó nagy is, akkora, mint az a kis kézi, amit elfér az ülés alá. Vagy egy kis tévé is jöhet, ha nincs becsomagolva. Elég röhejes.
Másik értelmezés: ha egyetlen csomaggal megyünk oda, ami abból ugrik elő, az a kis, ülés alá beférő méretig jöhet velünk a gépre - pl. a csomagból kivett laptoptáskába, pici hátizsákba téve is. Ez egy normális megoldás lenne és nem is lenne olyan bonyolult érthetően megfogalmazni. Még próbálunk utánajárni, illetve várjuk a tapasztalatokat.
A lényeg változatlan: aki nem fér be egy ülés alatt elférő kézibe és nem akar ráfizetni a jegyre, készüljön a macerára az értékekkel. De sok útvonalra nem olyan vészes az elsőbbségi beszállás díja: általában 6-8 euró, de gyenge, bevezetés alatt levőkön láttunk 4-5 eurót is. Persze 20 eurós jegynél százalékban ez nem kevés, de valószínűleg nem ezen borul majd az utazás költségvetése. Úgy is fel lehet fogni, hogy a kulturált utazást alapnak vesszük és a jegyárhoz automatikusan hozzászámítjuk a prio díját, ez alapján döntünk, hogy megéri-e.
Most pedig az elszaporodó ostoba egyenkommentek miatt tegyünk tisztába pár dolgot.
"Ha nem tetszik, menjetek mással."
Nagyon gyenge duma, nem lehet, mert rengeteg útvonalon nincs alternatíva.
"A sok paraszt utas miatt kénytelenek szigorítani"
Az utas annyira paraszt, amennyire hagyják neki. Sokan azért visznek fel a gépre túl nagy cuccokat, mert enyhébb lett az ellenőrzés, a szabályok betartatása. Arra nem maradt energia, hogy a kapunál odafigyeljenek a méretre, mert leköti a személyzetetet a címkézés. De azt így is figyelik általában, hogy csak egy csomag menjen fel.
"Mit rinyálsz, ezért olcsó a fapados", vagy "ingyen akar utazni a barom, de Emirates-szintű szolgáltatást vár el"
Nem ezért olcsó és senki se vár el magas szolgáltatást. Senki se a csúcscégekhez viszonyít, hanem ugyanezen cégek korábbi szolgáltatásaihoz. Ezeket rontják le, vagy adják egyre drágábban. És nem ezen múlik a cégek sorsa, itt milliárdos nyereséget termelő, rendkívül sikeres vállalkozásokról van szó, amelyek egyszerűen még többet akarnak kisajtolni az utasból.
"Kapitalizmus van, ez a dolguk"
Ezt se kérdőjeleztük meg sose, csak felhívjuk a figyelmet arra, hogy a Wizz átlépett egyik szakaszból a másikba. A Wizznél évekig odafigyeltek arra, hogy rendkívüli költséghatékonyság közepette is valamennyire utasbarátok legyenek, csak így tudták javítani a róluk alkotott képet, növelni a bizalmat. Mostanra akkorára nőttek, annyira ismertek lettek, sok útvonalaon pedig monopolhelyzetbe kerültek, hogy úgy gondolják, erre már nincs szükségük. Csak erre hívjuk fel a figyelmet. A Ryanairnak volt egy ugyanilyen szakasza, ami addig tartott, amíg az utasok gyűlölete profitvesztésbe fordult. Akkor megijedtek és bevezették az Always getting better programot. Be is jött, erről is sokszor írtunk. Az viszont utasszempontból sajnálatos, ha a Wizz is követi ebben és majd csak akkor kapcsol, ha az utasok neki is tömegesen beintenek.
Tehát a lényeg: pontosan tudjuk, hogy mennyire nagy találmány a fapados, mi is azért tudunk rengeteget utazni, mert nagyon olcsón elvisznek. A modell része a rendkívül alacsony ár és mellé a lehető legtöbb kiegészítő bevétel behúzása, az okos utas pedig próbál nem bedőlni a trükköknek. Mi nekik akarunk segíteni azzal, hogy a trükkökre felhívjuk a figyelmet. Ez egy független blog, elég szánalmas, hogy ha a Wizz utasellenes húzását írjuk meg, akkor rögtön kirúgott dolgozónak, vagy a Ryanair fizetett ügynökének gondol pár kommentelő, ha meg a Ryanair szemétségét vetjük fel, akkor Wizz-ügynökök leszünk.
Mivel sok éve tisztán lelkesedésből szolgáltatunk elég sok fontos és hasznos információt az utasoknak, túlságosan nem szeretjük a fogalmatlan és rosszindulatú kritikákat. Fontos lenne megőrizni a tartalmas és hasznos kommenteket, ezért arcoskodó kinyilatkoztatások helyett kérjük, ebbe az irányba haladjunk.
Utolsó kommentek