Óriási botrány lett Amerikában abból, hogy a biztonságiak elég agresszív módon távolítottak el egy United-gép fedélzetéről egy utast. Megnéztük, beleszaladhatnak-e ilyenbe európai fapados utasok is. Elméletileg igen, túlfoglalás kisebb mértékben, de itt is előfordul. Hasonló balhé viszont még nem volt, elég magas az uniós kártalanítási összeg, plusz az önkénteseknek felajánlott jutalom is vonzó.
Volt jegye, túl voltak a beszállításon, amikor kellett a hely a légitársaság embereinek. Úgy tűnik, túlfoglalás esetén teljesen szabályos, ha eltávolítanak utasokat a gépről és noha sokan kétlik, hogy a saját emberek gépre ültetése túlfoglalásnak minősül, a légitársaság biztos a dolgában, jogilag védettek. Talán ezért is kommunikáltak fél vállról és itták is meg a levét: sok millió utas akadt ki a cégre, több ezren jelezték a közösségi csatornákon, hogy nem repülnek többet Uniteddel.
Jó kérdés, hogy hasonló előfordulhat-e Európában, különösen egy fapados járaton. Az ugyanis a United-ügyben is világossá vált, hogy túlfoglalás esetén először önként jelentkezőket keresnek az útlemondásra és ha a felajánlott több száz dollár ellenére sincs elég jelentkező, akkor irányított sorsolás következik. Azt kérik fel távozásra, aki a legolcsóbb jegyekből vett, illetve aki utolsónak csekkolt - a gyerekesek, átszálló és törzsutasok általában védettek. Na de egy fapadosnál ebből általában csak a gyerekes játszik.
Gyorsan körbefutottuk, hogy a Budapesten legnagyobb négy cégnél mi az ábra. A Ryanair büszkén kommunikálja, hogy egyedüli európai légitársaságként ők bizony nem foglalják túl a gépeket, egy darab jeggyel se adnak el többet, mint ahányan felférnek. Ennek kissé ellentmond mondjuk ez az utaskomment:
Ryan air do this, but they just bump the late comers and do mean things to stall you. I was last in line at the gate once and had just a small rucksack style bag, even though it weighed about 3kg and was smaller than the average suitcase, it was awkwardly shaped and would not fit in their luggage thing - the staff were really rude and said I could either go and check the bag in (would've missed my flight) or leave it there, I decided to leave it there after which they said "Oh I'm sorry, the pilot has just closed the gate" - I could still see people on the tarmac queuing to get on the plane. At least most other airlines have a plan and will compensate you, Ryanair will make it look like your fault, so you get no pay out and are stranded.
E szerint szívóztak a csomagjával, de az egyiket kidobva sem engedték fel a gépre, mert azt mondták, addig bezárt a beszállás. Az utas szerint így oldották meg a túlfoglalás problémát, de egyáltalán nem biztos, hogy erről volt szó. Ráadásul ez már több éves sztori, azóta változhatott a dolog, a csomagos, utasotthagyó szívózásról már leszoktak az írek.
Az easyJet leírja az oldalán, hogy kulturáltan, de él a túlfoglalás eszközével, ami van amikor szerencsésen jön ki az utasoknak. Mi is maradtunk volna még egy napot a cég költségén, plusz bezsebelve a több mint 100 ezer forintot.
On a light to Luton from Mykonos last year EasyJet needed 4 volunteers - they were offered ¿400 each plus overnight accommodation. Needless to say more than half the passengers volunteered for an extra night in Mykonos !
A Norwegiannél is megleltük, hogy működik náluk a túlfoglalás, a Wizznél viszont semmi hivatalos verzióra nem bukkantunk a szabályaikban, csak utasbeszámolók alapján feltételeztük, hogy nagy ritkán náluk is előfordul, s akkor a kötelezőt pár hét alatt kifizetik.
Biztos ami biztos rákérdeztünk és ezt a választ kaptuk:
A Wizz Air a légiközlekedési iparági gyakorlat és az alkalmazandó fogyasztóvédelmi jogszabályok betartásával a legnépszerűbb járatain csekély mértékű túlfoglalást tesz lehetővé annak érdekében, hogy a lehető legkevesebb szék maradjon üresen, és így minél többen utazhassanak. Abban a kifejezetten ritkán előforduló esetben, amikor minden korábban lefoglalt jeggyel rendelkező utas valóban meg is jelenik a járatnál, az önként jelentkezőknek jelentős kompenzációval felajánlják, hogy később utazzanak, vagy az utasfelvételt legkésőbb elvégzőknek felajánlanak jegyet a következő járaton és kompenzálják őket az utasok jogairól szóló szabályok figyelembevételével.
Az uniós jogszabályok pontosan megmondják, hogy beszállás megtagadásakor mekkora kártalanítás jár (250-600 euró útvonalhossztól függően), ettől független az, amit az önkéntesek ki tudnak alkudni. Egy ügyes amerikai újságírónő 11 ezer dollárt kaszált családjával egyetlen lemondott retúr úton, de ez a tengerentúlon is kirívó. Mi sose láttunk és nem is hallottunk arról, hogy a fapadosoknál komoly feszkó lett volna túlfoglalásból, ezért ha valakinek volt ilyen élménye, kérjük, írja meg.
Utolsó kommentek