Még mindig kapunk olyan kérdéseket, amelyekből az jön le, sok tévhit él ma is a fapados légitársaságokkal kapcsolatban - most összegyűjtöttük a leggyakrabban felmerülőket. Való igaz, többféle szívatásnak is volt korábban alapja, de gyorsan változik a világ, s vele a legnagyobb fapados hozzáállása is az utashoz.
Lepukkadt szutyok gépekkel járnak és bunkó a személyzet
Az elejének is csak néhány cég esetében volt alapja és jó pár évvel ezelőtt, ma az európai fapadosok flottája jóval fiatalabb, mint a hagyományos szállítóké. Ami pedig a tahó személyzetet illeti, a Ryanair sokáig valóban árunak nézte az utasokat, magunk is láttuk, ahogy egy sutyerák angol utaskísérőfiú teljesen ok nélkül leoltja az utast. Néhány éve a Ryanair is belekényszerült abba, hogy szolgáltatást nyújtson, meg rámozduljon a céges utasokra, ebbe pedig már náluk sem fér bele a pöcsködés. Persze rossz napja ma is bárkinek lehet, de ez nem nem fapados specialitás.
A fapados azért fapados, mert nem ad kaját és mert fizetni kell a feladott csomagért
Valóban nincs ingyen ebéd és fizetős a csomag, de nem emiatt fapados a fapados. Az egy dolog, hogy már a hagyományos légitársaságok közül is egyre többnél fizetős a feladott poggyász az alacsonyabb díjkategóriákban. A kaja is egy nagy nulla és eszement költségét beépítik az árba. Az már igaz, hogy több ülést zsúfolnak a gépbe a low-cost cégek - a képen a Wizz legelcseszettebb üléskonfigurációja, ahol egy normál méretű ember mozdulni se tud és ülészseb sincs, szerencsére hamar lecserélték jobbra.
De a legfontosabb különbség akkor derül ki, ha valami gebasz van. Az utasok elenyésző részét érinti, de ha beugrik egy hosszú késés vagy törlés, akkor a hagyományos légitársaság megszervez mindent, elvisz szállásra és elszállít akár más céggel is. A fapados tesz az utasra, akinek maga kell megoldani a dolgokat. Átfoglalhat persze, de maga keres szállást, maga intézi a B terv kivitelezését. De legalább utólag, ha a nyakára jár a szolgáltatónak, számla ellenében be tudja hajtani az utazási és szállásköltségeket.
Az elsőre feltűnő jegyár kamu, még rájön egy csomó költség, reptéri illeték és társai
Valóban így volt 10 éve, ma meg már rég nincs. Brüsszel barátunk megüzente, hogy mással szórakozzanak a légitársaságok, így az uniós cégeknél biztosak lehetünk abban, hogy amit a foglalás elején, vagy a hirdetésekben látunk, az már a végső ár, amibe beleépítették az adókat, illetékeket, egyebeket. Az easyJetnél amit először látunk, az a két személy foglalása esetén érvényes ár, náluk per foglalás van admin díj. Vagyis egy főre drágább lesz a jegy annál, mint ami először feltűnik, kettő felett pedig olcsóbb, mert az admin díj többfelé oszlik. Ahol még kicsit trükköznek: hitelkártyás foglalásért többen is kis extrát számolnak, a Wizznél pedig a jegyárban nincs benne a normál méretű kézipoggyász, csak a kicsi ingyenes.
A fapadosok halál faszán levő repterekre járnak
Egyre kevésbé jellemző. Korábban is csak a két ultra repült a világ végére, távol a városoktól. A Ryanair azonban az elmúlt két évben bement a városba, minden új bázisa fő reptér, egyre inkább hanyagolja a semmi közepét. Ettől persze a régi beváltakat nem zárta be, de arányuk folyamatosan csökken. A Wizznél kevésé látványos ez a trend, de náluk is érzékelhető.
Folyamatosan szívatnak a kézipoggyásszal, büntetnek, ahol tudnak
Már nem. Illetve kis túlzással csak egyetlen légitársaság csinálja, a Wizz Air és az is csak egyetlen reptéren, Budapesten. Írtunk róla eleget, de már itt is érzékelhetően javul a helyzet. A lényeg, hogy a látványosan túlméretes poggyászokat a Ryanair és az easyJet is kiszűri, de náluk a beszállítást végző személyzet fő feladata már nem ez, hanem hogy megfelelő mennyiségű kézipoggyászt vegyen el az utasoktól, hogy azok feladottá átminősítve a gép gyomrába kerüljenek. Ez az ára annak, hogy náluk ingyen lehet elég szép méretű kéziket felvinni a fedélzetre, az utasok pedig annyit hoznak, hogy nem férnek fel a cuccok. Lemondtak tehát erről a szívatós büntetős bevételi forrásról abban bízva, hogy több utasuk lesz.
Az utolsó 100 komment: