Szinte hetente jönnek a bejelentések a budapesti járatnyitásokról, nagyon helyes. A legfrissebb, tegnapii bejelentés arról szól, hogy Szófiába is repül novembertől a Wizz Air Budapestről, ami nem csak a 3-4 ezres jegyek miatt kúl, de több szempontból is érdekes fejlemény.
De először a paraméterek. Heti háromszor lesz járat, este, a 3-4 ezre jegyekből rengeteg, ez elég vonzó. A nagyon randa Bukaresttel ellentétben Szófiát szerettük, amikor ott jártunk, de az csak egy napos ízelítő volt, szívesen visszamegyünk majd egy hosszú hétvégére. Még síelésre is jó lehet a járat, nem messze Szófiától jó ár/érték arányú pályák vannak.
A járat előzménye, hogy a Wizz a Malév-csőd után már repülte Budapest-Szófiát, de hamar megszüntette. Úgy tűnt, csak a kelet-nyugat irány működik a Wizznek, Közép-Európán belül alig talál rentábilis útvonalat. És eleve nem megszokott, hogy egy útvonallal, ami csúnyán megbukik, három év múltán újra próbálkozik egy légitársaság. Úgy tűnik, nem pont a Budapest-Szófia relációban lettek érdeklődőbbek az utasok, hanem a régióban élesedő Wizz-Ryan harc állhat a háttérben.
Az, hogy a Bulgaria Air a reptéri kedvezményes díjakat kihasználva kis Embraerekkel repülte egy rövid ideig ezt az útvonalat 2013-tól, lényegtelen. Közép-Kelet Európában (amiben nincs benne a török és az orosz piac) a Wizz és a Ryanair feszül egymásnak, s a Wizz annak köszönheti, hogy összességében még éppen piacvezető, hogy a Ryanair sokáig nem tudott, illetve nem akart belépni jópár piacra.
Ahol az ír cég odatette magát, eddig is leverte a Wizzt, a legnagyobb példa Lengyelország. A magyar piacot több nekiveselkedés után mindig visszavágta a Ryanair, lényegében átengedte a terepet a Wizznek. A fapados forgalom szempontjából hasonló méretű Romániában a Ryanair eddig nem is nagyon próbálkozott, a Wizz tarolhatott. Szlovákiát viszont a Wizz nem akarta sokáig megpiszkálni bottal se, a Ryanair szépen fejlődött Pozsonyban. A bolgár piacon pedig sokáig csak minimáljelenlétet tartott fenn a Ryanair, a Wizz - hasonlóan Romániához - tarolhatott.
Az elmúlt évben azonban a Ryanair magasabb sebességre kapcsolt a régiót illetően. Hozzánk ugyan nem rakott le új gépet, de új bázisainak nyitásakor rendszeresen meghirdet budapesti járatokat is, kicsit bekavarva a Wizznek is. A legfontosabb, hogy Romániára és Bulgáriára kifejezetten ráállt. Bulgáriában egy éve csak egy szerencsétlen plovdivi járatuk volt, újabban viszont két kézzel szórják az új szófiai útvonalat. Bázist még nem jelentettek, de sok új szófiai útvonallal rányitottak a Wizzre, amely lépéskényszerbe került.
A Ryanair közép-európai pörgésére úgy tűnik, azt találták ki, hogy elé mennek a nagy versenytársnak. Közép-Európa dinamikusan bővülő piac, ami kedvez az itt erős cégeknek. A Wizznél több mint ötször nagyobb Ryanair átformálhatja az itteni piacot, kérdés, ez-e a céljuk. Valószínűsíthető, hogy ha Szófiába is bázist tesznek, akkor érdekesnek találják a budapesti útvonalat. A Wizz az új járattal valószínűleg ennek akart elébe menni. A nem túl nagy forgalmú útvonalakon fontos, hogy ki az első érkező, mert ketten nem férnek el - lásd Budapest-Varsó, ahol a Wizz volt kitartóbb és megmaradt. Most lehet, hogy megelőzési céllal elindít egy budapesti járatot, mielőtt a Ryanair megtenné.
A Wizznek Káeurópa a fő piaca, ezt meg kell védenie. Nem véletlenül próbálják kitartóan lejjebb és lejjebb szorítani a költségeiket - erről szól az új, nagyobb A321-esek bevetése is. Ha a Ryanair keményen rááll régiónkra, a Wizznek akkor van sansza hosszabb távon is megtartani a piacvezető pozit, ha Ryan-szintűre nyomja le az egy székre eső költségszintet úgy, hogy közben minőségben se marad le nagyon. Ez már majdnem megvan, érdekes harc lesz ez.
Utolsó kommentek