Az olcsó fapados légijáratok mellett eljött a pár eurós buszok ideje is, a földön is fillérekért lehet utazni. Teszteltünk két faszának tűnő külföldi szolgáltatót Párizsból Amszterdamba és Finnországban, meg utaztunk pár órát itthon is. Gyors összehasonlításunkban nem sok esélye volt drága és klotyótlan Volánbusznak, amelyre igencsak ráférne egy kis versenyhelyzet.
Három buszút, de mekkora különbségek. Ma már az európai kanyaroknál mindenképp érdemes számolni a rendkívül olcsó buszjáratokkal, mi is egyre több céget próbálunk ki. Persze itthon is szívesen tömegközlekedünk, érdekes látni a színvonalbeli és árkülönbséget.
Onnibus, Tampere-Helsinki. 180 kilométer, jegyár 3,5 euró
Tamperében a megálló kinn a francban a külvárosban, bár ahhoz képest, hogy milyen világvége gettóban állt meg valaha a szerencsétlen megbízhatatlan Orangeways Temesváron, ez semmi. Viszont szép új emeletes busz, szép nyomtatott menetrendfüzet felmarkol, elsők között felszállva rögtön miénk az első ablakos hely a sofőr fölött.
Kicsi a lábhely, de az ülés kényelmes, profi három nyelvű tájékoztatás a sofőrtől minden megálló előtt, nagyon kellemes út, Helsinkiben már beengedték őket a fő buszpályaudvarra. A wifi félúton lehalt, ez volt az egyetlen negatívum, illetve visszaúton a klotyó purcant ki idő előtt, amiért a sofőr szomorúan elnézést kért.
Abszolúte ajánlott kategória, kár, hogy a Ryanair dobja Tamperét, Finnországba egyedül a Norwegian helsinki járata marad fapadosként. Viszont épp a múlt héttől egészen Rovaniemiig, a sarkkörig feljutnak a piros buszok, lehet menni egészen a Lappföld kapujáig, az igazi Télapó városáig fillérekért.
Flixbus, Párizs-Amszterdam. 500 kilométer, jegyár 19 euró
Ingyen wifi a buszokon - hirdette a Flixbus, mi meg örültünk neki. Aztán kiderült, hogy egy nagy szart, pedig terveztünk egy posztot élőben a buszról. A sofőr közölte, hogy majd ha a Flixbus fizeti a méregdrága romaingot, akkor. Mert hogy ez a cég máshogy működik, mint az egy tulajdonossal bíró, egységes flottát üzemeltető Onnibus. Sok kis buszossal köt szerződést a Flixbus az üzemeltetésre, ő csak a nevet adja, meg a foglalási felületet. A holland buszos meg nyilván nem fog Franciaországban netet szolgáltatni. Mára egyébként megcsillagozták az ingyen wifit a Flixbus weblapján, mondván, csak a saját üzemeltetésű járatokon alap, de hamarosan mindenhol az lesz. Aha, mennyi is a saját üzemeltetés aránya? Ez azért elég nagy átverés kedves német barátaink.
Persze egy éjjeli járaton az ember inkább aludni akar, s ebben az ülés kényelménél jobban zavart a mögöttünk horkoló arc, aki Murphynek engedelmeskedve elsőként punnyadt be az összes utas közül. A busz lehetett vagy 15 éves, de legalább a slozi végig működött és konnektorok is voltak, lehetett telefont tölteni. A sofőr hidegkedvelő típus, mi kevésbé, kabátban is fáztunk, az ablak melletti ülésnél különösen.
Jó ötlet az éjjeli busz, főleg ilyen olcsón, s hogy kivált egy szállást. Késő estig Párizst lehet nézegetni, reggeltől Amszterdamot, elég tuti. De csak jó alvóknak, illetve azoknak, akik kevés alvással és cicamosdással tudnak tolni még legalább fél nap városnézést a szállás elfoglalásáig. A Flixbus így elsőre ezzel együtt csalódás, nem csípjük, amikor valótlanságokkal reklámozza magát valaki és modernebb járműre számítottunk.
Volánbusz, Hévíz-Budapest. 200 kilométer, jegyár 3705 forint, kb. 12 euró
Vécé nincs, minek is? Megáll az autópályán? Az már régen volt, kössél rá csomót - ez a sofőr válasza. Végre, welcome to Hungary. A három közül a legdrágább, persze nulla szolgáltatás, konnektor nincs, se wifi, persze itthon megoldjuk saját adatforgalomból. Dirigálós csomagbepakolás, semmi üdvözlés, vagy elköszönés, értjük na, örüljünk, hogy elhoztak, mint a régi klasszik Ryanair-hozzáállás. Ez a busz is éltes már, lehet vagy 15 éves, kényelemre mint a Flixbusé, csak a személyzet viselkedése más, meg az ár magasabb. Amíg nem ad a Volán is előre foglalva kedvezményes jegyeket, teljes áron ennek az ár-érték aránya siralmas. Könyörgünk, engedjék már rá ezekre is a konkurenciát, különben mi is megrögzött autósokká válunk. Ilyen buszt amúgy is jó lenne, ha csak falujáróba küldenének, nem pedig távolságiba.
Plusz még egy nem drága szolgáltató, egyelőre csak képen: Megabus Gold, a luxusfapados Skóciából. Ennyire tuti buszon még nem utaztunk, kár, hogy egyelőre csak egy rövid szakasz jutott. Ennek van hálókocsis éjjeli verziója London és Glasgow között
Utolsó kommentek