Alapvetően nem szeretjük a szervezett kirándulásokat, mert indokolatlanul drágák, ráadásul alkalmazkodni kell másokhoz. Minél nagyobb létszámú a csoport, annál biztosabb, hogy idegesítő figurákkal lesz tarkítva és mindig lesz pár tahó, aki elkésik a szabadprogramok végén és vár, szív az egész csapat. Az esetek többségében kényelmesen és töredékáron hozhatjuk össze a kirándulásokat saját szervezésben, ráadásul mindenhol annyi időt töltünk, amennyi nekünk tetszik. Ennek ellenére bizonyos helyzetekben mégis dönthetünk szervezett utak mellett, de mikor és miért? Összeszedtük a főbb szempontokat.
Abból indulunk ki, hogy saját szervezésben utazunk, de a célterületen dilemmázunk, hogy a környék szépségeit is magunk fedezzük fel, vagy bízzuk magunkat az úgynevezett profikra. Célszerű befizetni szervezett túrára például, ha kinézett a hely nem érhető el csak autóval, s egy napra nem akarunk kocsit bérelni. (Tipikusan ilyen egynapos programunk volt a blogon már megzenésített skót felföldi Applecross túra, amely egy hihetetlenül szép félsziget a Felföld nyugati felén. Reggeli indulás, kora esti érkezés invernessi bázissal, minibusz, 8 elviselhető útitárs, profi és tényleg vicces sofőr-túravezető.)
Az egynapos autóbérlés gyakran túl drága - mert a társaságoknak az az igazán nagy bolt, ha több napra adják ki az autót, ezért egyetlen nap akár feláras is lehet.
Izland
Más a helyzet, ha eleve autóval jövünk-megyünk. Az izlandi Golden Circle, amely Reykjavík környékén fűzi fel a legfontosabb természeti látnivalókat törésvonalastul, gejzírestül és vízesésestül minden turistákat kiszolgáló cég portfóliójában benne van, kirándulóbuszok tucatjai állnak egy-egy állomáson. Mivel Izland épphogy megfizethető egy átlag magyar turista számára, ezért ott kell spórolni, ahol lehet, itt egyszerűen nem fér bele, hogy súlyos pénzeket fizessünk a szolgáltatásért. Ráadásul itt eleve nem lehet a városon kívül autó nélkül boldogulni, vagyis adja magát a saját szervezés. Egyébként is annyi a látnivaló, hogy mindenképpen szelektálni kell, csak egy jó térkép kell, hogy kiválasszuk a legszimpatikusabbakat.
Szintén egynapos túra Jeruzsálemből leruccanni a Holt-tengerhez. Autóbérlésnél jól rá lehet faragni, mert adott megtett kilométer felett büntetődíjat kellett fizetni, így a tenger (tó) végéig el sem tudtak menni az egyéni túrázók. Emellett az is érv egy holt-tengeri szervezett túra mellett, hogy nem kell vesződni az idegen ország idegen szabályaival - Izraelben a településnév táblákat is kihívás elolvasni. A kirándulásban ráadásul benne van a strandbelépő, s bővített verzióban a fantasztikus Maszada, vagy akár Jerikó megtekintése is. Kivitelezhető persze mindez egyénileg is autóbérléssel, de mindennek egyenként kell utána nézni, s néha ez nagyobb teher annál, mint fizetni a szervezett útért. A saját szervezésű, tömegközlekedős változat itt a lyukacsos menetrend miatt ment a kukába.
Tipikus szervezett túra lehet még az olaszországi Amalfi part bejárása, de mivel ott jó és olcsó a tömegközlekedés, mi ezt azzal toltuk végig. Ezen a szakaszon elég szívás az autóbérlés is, mert a turisták által kedvelt kisvárosokban gyakorlatilag nem lehet parkolni, vagyis egy-egy megállás javarészt a parkolóhely keresésével és az autóhoz mászkálással telik el. A sűrű vonat- és buszközlekedéssel azonban egy reggeltől estig tartó menet is abszolválható. A buszok újak, tiszták, sosincsenek tele, vagyis nem zajos-büdös Ikarusokon kell szorongani a helyi erőkkel. A befizetett túrán sem úsznánk meg kényelmesebben, s ugyanúgy igazodni kell egy menetrendhez. Tény, hogy nem lehet mindenhol megállni, ahol szeretnénk, de bőven vállalható, a jegyet pedig nem mérik aranyáron.
Lényegében kikerülhetetlen a szervezett túra, ha vízre kell szállni. Szantorini szigetén több hajós kirándulás is választható az alapszolgáltatástól kezdve az egész napos, vacsorával egybekötött programig. Az ajánlatok között nincs nagy különbség, s mivel több cég is ajánlja ugyanazt, mindegy, hol fizetünk be. Válasszunk olyat, ahol lehet kártyával fizetni, ne költsük feleslegesen a készpénzünket, inkább gyűjtsük a pontokat, illetve forintokat társmárkakártyával a következő utazásra.
Azt még itthon, az utazás előtt célszerű eldönteni, szeretnénk-e autót bérelni vagy sem. Általában turistás szigetekre nem érdemes előre foglalni, nagy a túlkínálat kocsikból a görög, vagy a Kanári-szigeteken, alkudozni is lehet néha. (Autóbérléshez általában dombornyomott bankkártya szükséges.) Ha úgy döntünk, hogy a sok szervezésből elég, kell egy nap, amikor alánk tesznek mindent, a kinti szervezett túrákat akkor sem szabad előre itthon lefoglalni, olcsóbb kint körülnézni. Arra viszont érdemes figyelni, hogy adott helyszín meglátogatásához kell-e bármilyen előzetes regisztráció. Tipikusan ilyen Tenerifén a Teide megmászása, ahova csúcsengedélyt kell kérni online– hogy ne legyen tömegnyomor fenn, egy nap adott számú turista mehet fel, érdemes jópár héttel előre kell bejelentkezni.
Ha úti célunkon keresünk szervezett utaztatót, akkor a legjobb ajánlat kiválasztásához első nap gyűjtsük be a helyi ajánlatokat – lehetőleg a város több pontjáról, nehogy csak a lehúzós városrészek árai legyenek meg, de a legjobb a netről. Tapasztalataink szerint egyre több helyen lehet online foglalni és fizetni is, vagyis csak egy bankkártyára van szükségünk, na meg egy biztonságos wifi hálózatra. Az irodákban persze ugyanúgy befizethetjük a kirándulást, szinte mindenhol kártyával is, lassan a görög szigetekről is kifogynak azok a sufniirodák, akiknek csak a kápé jó.
Összefoglalva: az egy-két napos csillagtúrákra vagy megyünk magunk tömegközlekedve, vagy autót bérelve, esetleg befizetve szervezett kirándulásra. A döntésnél mérlegelendő szempontok pedig: tömegközlekedés ára, sűrűsége, menetrendje (mennyivel látunk kevesebbet, mint a másik két kényelmesebb és gyorsabb módon), autóbérlés ára per fő (hányan vagyunk, hány felé oszlik a bérlési és a benzinköltség), vezetési kedv (van aki nem akar út közben sörözni?), szervezési kedv (rászánunk pár órát, vagy hátradőlünk és vigyenek), a szervezett út ára, illetve szükségünk van-e arra, hogy idegenvezető kísérjen és mondja a tutit mindenről.
Utolsó kommentek