Ilyen se volt még: egy ország munkásvédő szakszervezete addig csesztette a Ryanairt, hogy a légitársaság kénytelen volt megfutamodni, bezárta az országban levő bázisait. A dánok tökös akciójával a többi ottani légitársaság dolgozóin kívül igazából nem járt jól senki, de hogy a Ryanair Dániába készülő magyar utasai is csúnyán megszívták, az tuti. Alább szavazás arról, hogy kinek van igaza.
A vita alapvetően azon megy, hogy a Ryanair soha nem tűrt meg dolgozói környékén semmiféle szakszervezeteket és köztudottan messze átlag alatti munkakörülmények között dolgoztatja az embereit. Dániában közben erősek a szakszervezetek, társadalmi elismertségük is nagy és büszkék az emberek arra, hogy tisztességes munkakörülményeket és jövedelmeket biztosítanak az ország vállalatai.
A balhé akkor kezdődött, amikor a Ryanair az új koppenhágai bázisát nyitotta meg márciusban. Tiltakozók elállták az üzemanyagtöltő autó útját és 3 órával késleltették már az első járat felszállását. A Ryanair hisztizett, a szakszervezetek pedig a helyi munkaügyi bíróságtól vártak döntést arra vonatkozólag, hogy köteles-e a Ryanair a dán bázisokon dolgozók esetében a dán munkaügyi törvények alapján eljárni.
Július elején az a döntés született, hogy be kell tartani a dán szabályokat, ha meg nem, akkor felhívhatnak sztrájkra olyan szakszervezetek is, melyeknek nem tagja egyetlen Ryanair-dolgozó se. A légitársaság megmondta, hogy ha tovább feszkóznak a dánok, akkor bezárja a bázisát. Miközben a szakszervezetek készültek arra, hogy ellehetetlenítsék a Ryanair működését, a cég nem tudott mást tenni, mint valóban bezárta a bázist, elkezdte Koppenhágát kívülről repülni. Így nyilván nem kell megfelelnie a dán szabályoknak
A viszályba vastagon beszállt a dán politika is. A koppenhágai polgármester is beállt a szakszervezetek mögé, megtiltotta munkatársainak a Ryanairrel utazást. A légitársaság erre feljelentette Brüsszelben és egy ilyen plakáttal kedveskedett neki.
Vicces mellégzöngeként kiderült, hogy Koppanhága város portfóliójában Ryanair-részvények is vannak, de aztán még több dán politikus kelt ki a tapló légitársaság ellen. Talán ez volt a legviccesebb ellenreakció arra utalva, hogy alapítása óta lehúzza saját munkavállalóit a Ryanair.
A Ryanairnek érve igazából annyi volt, hogy ezrek állnak sorba náluk munkáért, ha annyira szarok lennének a körülmények, biztos nem ez lenne a helyzet. Elővettek pilótákat és sztyuvikat, akik elmondták, milyen kurva jó ott dolgozni, erre rögtön megjelentek olyan volt Ryanair-pilóták és más alkalmazottak, akik azt nyilatkozták, hogy kibírhatatlanok a körülmények, alacsonyak a fizetések, ezért is léceltek le a cégtől.
A munkavállalói jogokat nagyra tartó Dániából tehát kénytelen volt megfutamodni a Ryanair. A szakszervezetek célja egyértelmű volt: megmutatni, hogy munkáskizsigerelő cég nem juthat versenyelőnyhöz azokkal a cégekkel szemben, akik sokkal jobb körülményeket biztosítanak dolgozóiknak. Nem terjedhet tovább a Ryanair példája, ebben sikeresek voltak, ha úgy tetszik, a többi dán légitársaság dolgozói nyertek.
A utasok viszont megszívták keményen, magyarok is. A balhé nyomán évek óta jól működő bázisokat is hirtelen bezárt a Ryanair, köztük Billundot, amit Budapestről is repül. A változás nyomán minden pesti járatot vagy magyar bázisú gép repül, vagy W-patternben valahonnan Billundba érkező gép fordul egyet Budapestre, mielőtt visszatér bázisára. (Az októberben induló Budapest-Koppenhága járatra eredetileg is a pesti bázis adta volna a gépet, ez egyelőre még benne van a menetrendben.)
A repülési időpontokat persze teljesen át kellett alakítani, lényegében minden utasnak módosították a járat időpontját. De ez még hagyján, a téli menetrendi időszakban Londont leszámítva az összes billundi járat bezár, a budapesti is. Ezekre már régóta árulták a jegyeket, aki vett, ráfázott. Még alternatív útvonal sincs, visszaadják a pénzt és ennyi, Billund környéke közvetlen repülőjárat híján csak nagy bumlival érhető el.
Utolsó kommentek