Ez a szaros fapados modell tényleg tud valamit: lehet rinyálni az utasminőségről, de a trend nem az, hogy a fapadosok próbálnak felnőni a nagyokhoz, hanem utóbbiak mennek le diszkontba. A friss díszpinty a Brussels Airlines, mely szeptembertől 69 euróért kínál retúr jegyeket, viszont ezért az árért már nem lesz ingyenes a feladott poggyász - ó borzalom.
A belga nemzeti légitársaság valószínűleg úgy járt volna a Lufthansa nélkül, mint elődje, a Sabena, ha nem nyúl annak idején a segge alá a Swissair. Akkor a belgáknak mákjuk volt, a svájci légitársaság purcant ki nem kis részben azért, mert megvették a túlértékelt Sabenát. Az se kicsi makonya Brüsszelből nézve, hogy szerencsétlen Lufi épp a Lehman-csőd napján, a válság legdurvább időszakának kezdetekor bírta megzsákolni az akkor még alig másfél éves Brussels 45 százalékát, mely egyébként örökölte a Sabena IATA-kódját. Akkor azt mondták, hamar megveszik a fennmaradó 55-öt, de idén áprilisban lejárt a vételi opció és nem kellett nekik. Érthető, a Brussels nagyjából annyi utast visz ma, mint 2007-ben és kétségbeesetten küzd, hogy végre profitábilissá váljon, most éppen 2015-re várják, de már az se biztos.
Eddig háromféle jegyet kínáltak az Európán belüli útvonalakon, a legolcsóbb kategóriában már - leszámítva a hosszú útvonalakat - nem volt eddig se kaja-pia, mostantól végül is csak a csomagot szedték ki belőle a fapados kategória kedvéért. Ez a mostani jegytípus-lista, elrakjuk emlékbe, pár év múlva már csak röhögünk rajta:
Az átalakítás után hasonló lesz a jegystruktúra ahhoz, mint ami a Lufthansa igazi fapadosánál, a Germanwingsnél működik tavaly óta. A lényeg, hogy ugyanazon a gépen megy a csóró utas és a prémium igényű (kaja, csomag, átíratható jegy, gyors beszállás, ilyesmi) üzletember is. Plusz itt még van igazi bizniszklász is annak, akinek a hülye cége kifizet vagyonokat azért, hogy a góré ne vegyüljön a plebsszel és kapjon egy pohár pezsgőt a függöny mögött.
Vicces, hogy eddig is már milyen piszlicsáré cuccokkal próbálták a drágább jegy irányába tolni a népet: az olcsó jegynél levitték a kézi súlyhatárát 6 kilóra, illetve a második kategóriában ráér mínusz 50 percél csekkolni mínusz 70 helyett. Na majd most ennek se lesz jelentősége, a csomagtalan fapados utas egyből megy a kapuhoz. Amúgy eddig a 100 eurós retúr volt a legolcsóbb, amit adtak, ebből jön majd le az új rendszerben a 30 euró és a feladott csomag, vagyis igazából azoknak a kedvében járnak, akik kibírják kézipogyóval.
A magyar utasok számára nem azért van jelentősége az új rendszernek, mert milyen jó, hogy törzsutaspontokat gyűjthetnek. A Brüsszelben átszálló hosszú távú utasok szemszögéből nézve sincs változás. Viszont a retúr 69 euró vállalható ár a belga főváros fő repterére. Hiába érhető el gyakran 15-20 euróért Charleroi a Wizzel és a Ryanairrel, ha a bejutás drága: kevesen csípik meg az olcsó buszjegyet, amúgy meg 26 euró a retúr buszjegy a Midire, 4 év felett a gyerekeknek is. Az elvesztegetett időről pedig ne is beszéljünk. Vicces, de még az is elképzelhető, hogy jó fapados átszállóhely lesz BRU-ból, nem csak Brussels Airlines-on belül: a Ryanair is bázist tett oda és egyre több járatot indít Brüsszel fő repteréről.
(A Lufi hosszú távú diszkontcég indításáról szóló terveiről majd egy másik posztban.)
Utolsó kommentek