Amikor a légitársaságok nagy hűhót csapnak egy-egy akciójuk mellé, az jó, ha már elsőre gyanús. Akkor is, ha minden jegyre 20 százalék kedvezményt ígérnek, mint most a Wizz Air. Persze el lehet csípni ilyenkor kimondottan jó árakat, de a profik inkább az agyonpromózott akciókon kívül halásszák meg az olcsó jegyeket. Íme mikor érdemes foglalni és mikre érdemes figyelni a nagy fapados akciókkal kapcsolatban.
Amikor egy akciót bejelentenek, e-mailt küldenek róla, nyomatják facsén-appon-fiszemfaszán, akkor egy dolgot akarnak:foglaló tömegeket. Lehet, hogy pár százalékkal lentebb megy az eladott jegyek átlagára, de csak az akció első óráiban. Viszont a többszörösére nő a forgalom. A célcsoport: akik amúgy nem nézelődnek, fingjuk nincs, mennyi volt az ár egy napja, de rájuk jön a lelkes utazhatnék. Ami mínusz 20 százalék, az biztos jó deal, ősi kereskedői trükk erre játszani.
Tehát első szabály: pár perc alatt döntsük el, hogy valóban jó az ajánlat, vagy csak a lúzerekre vadásznak. Általában hamar elfogynak azok a jegyek, amiket érdemes megvenni, aztán a lúzerek felhajtják az árat.
A Ryanairnél lényegében mindig akciót hirdetnek a weblapjuk címoldalán, melynek megadják a végnapját. Ez egy nagy kamu. A közlemények végén mindig odaírják, hogy bármit jelentettek be, x darab akciós jegy áruba bocsátásával ünnepelnek. Ez is kamu, ezek ott voltak azonos áron előző nap és ott lesznek a blöff után is, akár olcsóbban.
Ma és holnap is újra 20 százalékos akció van a Wizz Airnél, a cég régóta ezzel a módszerrel él a leggyakrabban. Jól hangzik, hogy klubtagoknak minden jegy olcsóbb lett ennyivel, kár, hogy nem igaz. Egyrészt, sokszor megemelik az árat egy ilyen akciós nap előtt és drágább lesz az akciós jegy, mint előző nap a mezei. Most épp az általunk nézett jegyek nagy részénél nem emeltek előtte, de gyakran megesik, hogy igen. Végül is érthető, sokan megveszik úgy is
A kedvezmény mértéke is megtévesztő lehet. A Wizz 20 százaléka megérdemelne egy bazi nagy csillagot, mert a 8 eurós admin díjra nem vonatkozik. A 10 eurós jegynél például csak kettő a jegyár, nyolc az admin díj, vagyis a 20 százalékos kedvezmény mértéke szenzációs 40 cent. A vételre érdemes árkategóriában egy árlépésköz csökkenés sokkal többet hoz, mint a 20 százalékosnak tűnő leárazás.
Persze 50 eurós jegynél már 8,4 euró a spórolás, amit némi jóindulattal már nevezhetünk szemmel láthatónak is. De ki fizet ilyen horror pénzt náluk egy jegyért? Ultra-low-cost utas tuti nem, de van pár eset, amikor megérheti egy ilyen jegy is. Például a nagyon hosszú útvonalakon, ahol ritkán van 50-60 eurónál olcsóbb ajánlat: például Tenerifére, vagy Dubajba. Másrészt az ünnepek előtti csúcs idején, amikor a Budapest felé jövő gépek tele vannak és aranyáron mérik a jegyeket. Ha a londoni vendégmunkás aranyvasárnap környékén nem 100 fontot köhög ki a hazajegyért, hanem nyer mondjuk 18-at, akkor az valódi spórolás. Persze lehet, hogy a jegy 100-ról lejön 80-ra a jövő héten, de a 150 is benne van a pakliban olyankor.
Nehezen kiszámítható, hogy mikor dob be a Wizz 20 százalékos akciót, átlagosan másfél havonta volt az elmúlt években, számuk kissé ritkul. De egyértelmű tapasztalat, hogy többnyire az jár jól, aki rögtön az éjféli induláskor megnézi az árakat, a népszerűbb útvonalakon délelőtt már szinte mindenki drágábban vesz akciósan, mint ahol előző nap lehetett volna.
Akciós napon az idegrendszert is kikezdi, ha az ár elszáll, mire foglalnánk. Ránézünk, megkérdezzük a társakat, ok, megyünk, de addig már sokkal drágább. De a legkiborítóbb, ha a foglalás kezdetekor még épp vállalható az ár, a végén meg kiírja, hogy így jártál csökött, elfogyott, már csak drágább van.
Az se jó hír, hogy az ilyen akciók jópár napra gajra vágják az árakat. A behülyített tudatlanok megveszik 40 helyett most 33,6-ért a jegyeket és örülnek, mint majom a farkának. De csak mert nem tudják, hogy előző este 20 volt az ár, a korán ébredők hajtották fel akciósan 33-ig. De mivel az árazó algoritmus nagy fogyást érzékelt, sokszor hetek kellene ahhoz, hogy az eredeti árszínvonal visszaálljon, miután se 40-en, se 30-on a kutyának se kellenek majd ezek a jegyek, ha nincs akciós felhajtás.
Mi a jegyeink 90 százalékát akción kívül foglaljuk. Amikor nyugi van. Amikor szép lassan csúsznak le az árak. Persze időben észlelve a leárazást a drágább útvonalakon a 20 százalékos jegyek néha jók, de ha az időpont másfél hónapnál távolabb van, inkább megvárjuk, míg vége a felhajtásnak és szépen leesik az ár akció nélkül. Esetleg a nagy ritkán felbukkanó ünneplős, például születésnapi leárazások szoktak valódi értéket képviselni, de jobban jár, aki hetente-kéthetente ránéz az árakra, figyeli a változásokat és akkor foglal, amikor rajta kívül kevesen.
Apropó, szülinap. Az easyJet 20 éves lesz november elején, reméljük, lesz valami komoly a tarsolyukban.
Utolsó kommentek