FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) Ammán (1) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) Ciprus (7) ciprus (1) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (1) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (8) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (17) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Páfosz (1) Pafosz (4) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

Az első fapados repülés koronajárvány után

2020.06.30. 21:49 Fillér B. Gusztáv

Három és fél hónap után újra útra keltünk. A célpont kiválasztásánál természetesen a járványügyi helyzet és a beutazási szabályok voltak elsősorban mérvadóak. Egészen pontosan három kritérium volt: nagyon akarjunk oda menni, nullához konvergáljon a koronások száma az adott területen és lehessen is oda menni karantén nélkül.

A végső lökést az adta, amikor a görögök bejelentették, hogy Athénba június 15-től szabadon lehet repülni jópár országból és erre a listára Magyarország is felkerült. A szabadon azt jelenti, hogy nem kell negatív teszt és nincs karanténkötelezettség. Ezen kívül 99 százalék esélyt adtunk arra, hogy július 1-ig a magyar karanténkötelezettséget is eltörlik, tehát hazaérve sem szívjuk meg nagyon. Ezért választottunk június végi indulást, bízva abban, hogy mivel a szigetekre a nemzetközi repülőjáratok csak július 1-től indulhatnak, ha mi hamarabb kihajózunk oda Athénból, akkor turistával elvétve fogunk csak találkozni. Így is lett, de ez a poszt nem erről szól, hanem az indulásról. Arról, hogy mi a helyzet Ferihegyen és a Wizz-gépeken jelenleg.

A reptér megközelítését nehezíti, hogy a főleg turisták által eltartott 100E busz továbbra sem jár, ezúttal maszek parkolós megoldást választottunk. Durva, hogy tavaly nyáron többször teltházuk volt, most kb. 20 autó lötyögött a saccra 150-200 autós parkolóban. A reptér előtt túrnak mindent, nem csak a lenti nagy parkolót, de a karéjban is az aszfaltot. Itt is feltűnő az emberhiány, de nem meglepő. Szeku csak a B oldalról működik, de annyira kevesen voltak, hogy elő se vettük a hitelkártyát az elsőbbségi sorhoz. A nagy duty-free működik, palackosvízárat nem nézünk, mióta az ivókutak ingyen és műanyagszennyezés-mentesen nyújtják majdnem ugyanazt. 

skycourt1.jpg

A nagy hallban ember alig, fent a büfésoron néhány ücsörög, maszk csak az emberek kis részén. Csóró utasnak fontos, hogy a KFC és a Burger King működik, a Costa viszont zárva. Pár napja kinyitott a Mastercard lounge, ahol rajtunk kívül két utas ücsörög. A felhozatal járványbiztosra változott: semmi kiszedős friss cucc, se görög sali, se tortillák, de fasírt, helyettük elég gagyi előre csomagolt szendvicsek. Lett viszont Nespresso kávégép, hurrá.  

A járvány miatti majdnem teljes leállás idején a reptér átszámozta a kapukat, erre figyeljen mindenki, aki a közeljövőben utazik. Mivel elkészült a teljes újkarám és a legkevésbé fertőzésveszélyes beszállítási mód nyilván a gyalogoltatás, gondoltuk, ezt kapjuk. De nem, buszoztatás jó sok embert összezsúfolva. Köszönjük Malév GH, hogy a felszámolás előtt ezzel búcsúztok. De legalább nem volt csomagos csicskáztatás, kedvesek is voltak a kapunál az alkalmazottak. Az viszont gáz, hogy egyikükön nem volt maszk. 

A gépen kétharmadház, ez jó, kevesebbet vártunk. Belépéskor adnak kézfertőtlenítő kendőt, olyan jó ultrafapados méretűt. Kettőt, de olyan pici, hogy a kettő együtt se elég egy kézre. Az utaskísérőkön végig rendesen fenn a maszk és a kesztyű, nem lazáznak, mint az utasok. Tehát nem csúszik le orr alá, meg tokára, vagy lóg a fülön. Az utasok többsége is rendesen hordja a maszkot, de nem láttuk, hogy rászóltak volna azokra, akik lazáztak. Fedélzeti kajáltatás volt, tolták a kocsit és nyomtak megszokott akciós bejelentést is, hogy ha két felesleges dolgot együtt veszel, kapsz a kettő együttes árából egy euró engedményt. De fizetni csak kártyával lehet

A süllyedés megkezdése előtt nem sokkal kiosztották a nyomtatványt, amit a görög hatóságok kitöltve kérnek az utasoktól. Ez más volt, mint amit előzetesen e-mailben kiküldött a Wizz, mi végül a fedélzeten osztottnál maradtunk, mert az kimondottan azoknak az országoknak szólt, ahonnan be lehet utazni, nem voltak karanténra vonatkozó dolgok rajta. Az már egy másik kérdés, hogy a földön azt mondták, nekik a másik kellene és noha random tesztelésre számíthattak a magyar utasok, 40 perc várakozás után mindenkit leteszteltek. Kár, hogy igazolást nem adnak, hogy negatívak vagyunk.  

Ami bosszantó volt, hogy a reptéri tesztelésről makogott valamit a vezető utaskísérő angolul, de nem értettük egyértelműen. Magyarul viszont nem mondták el azt a szöveget, pedig ez fontos lett volna. 

A lényeg tehát, hogy a korábbiakhoz képest bejött egy csomó védőintézkedés és adminisztrációs kötelezettség, de a repülés élménye nem sokat változott. És kiderült, hogy maszkban is tudunk aludni a gépen, ami majd a reggel 6-os indulásoknál lesz igazán megnyugtató. 

További hírek, trükkök és most már utazási élmények is az okosutas.hu oldalon.

 

 

19 komment

Címkék: beszámoló koronavírus

A 3 legtutibb európai úticél nyaraláshoz koronavírus idején

2020.05.24. 22:58 Fillér B. Gusztáv

Idén teljesen más szempontok alapján mennek nyaralni az emberek, ha mennek egyáltalán. Most, hogy a víruspara mérséklődik, a célországok pedig nyitnak, sőt lassan egymásra licitálva csábítják a turistákat, érdemes megnézni, hogy hova érdemes terveznie a távolságtartást alapvető fontosságúnak tartó magyarnak.

Természetesen a legtöbben kerülni fogják a tömegközlekedés minden módját, így a repülés sem lesz népszerű. Mivel a horvátok is nyitnak, valószínűleg a legtöbben az ottani tengerpartot választják autós megközelítéssel.

A repülésről eddig az derült ki, hogy koronavírus-szempontból is biztonságos és életbe léptek új óvintézkedések is a gépeken: kötelező maszkviselés, ha nincs tele a gép, a lehető legnagyobb távolság tartása, fedélzeti magazinok eltüntetése, kaja-pia kiiktatása, vagy minimálisra vágása előre csomagolt formában. Aki szerint a repülés nem kockázatosabb, mint felülni egy BKV-buszra, már csak meg kell keresse azokat a célokat, ahova érdemes is menni és biztonságos is. Nekünk ez a top 3.

Izland

jokull.jpg

Oké, ide nem bícselni megyünk, hanem a természetben elmélyülni, leírhatatlanul szép a sziget és azért jó nyáron menni, mert akkor a felföld is bejárható, nyitva vannak a hegyi utak. Na ott aztán biztos nem találkozunk senkivel. De a turistás helyeken is nagyon kevesen lesznek idén, ennyire jó áron sem járhatjuk be az amúgy borzasztó drága gyöngyörű országot, mint idén. Izland profin kezelte a vírust, hamar és ezerrel teszteltek, napok óta nincs új fertőzés, az aktívak száma per pillanat kettő. Csak azt engedik be június 15-től, aki negatív koronavírus-teszttel rendelkezik, vagy akit a reptéren ők tesztelnek és negatív az eredmény. Az ő tesztjük júniusban ingyenes, az izlandi állam fizeti. Érdemes figyelni a híreket, hogy júliustól mennyit akarnak érte kérni a turistától és ha sokat, akkor júniusban érdemes is elindulni. Szinte csak a helyiekkel fogunk találkozni és ők is közismerten kevesen vannak. 

Ciprus

cip3_1.jpg

Sose ajánlottuk eddig az országot nyárra, inkább tavaszra-őszre szeretjük. De az idei év kivétel: Ciprus tűnik olyannak, ahol nem ész nélkül nyitnak, ahol a legnagybobb biztonságban strandolhatunk, élvezhetjük a napot. Itt nem a természeti kincsek a fontosak, nincs is semmi nagyon látványos, hanem egy nagyon kedves ország, kiemelkedő közbiztonsággal, jóarc helyiekkel, erős angol beütéssel - ami azért jó, mert szinte mindenki beszéli a nyelvet. Meg szívás annak, aki tart a baloldali közlekedéstől. Korona ügyben a lényeg, hogy kijelöltek 13 országot, csak ezekeből lehet június 20-tól teszt nélkül beutazni és Magyarország köztük van. További nyolc országból teszt kell, az összes többiből meg senkit nem engednek be. Kalapemelés, hogy a két legnagyobb turistaküldő országukat, Nagy-Brittanniát és Oroszországot a harmadik csoportba tették, tehát ezekből nem fogunk senkivel találkozni. Különlegesen kevesen lesznek tehát idén nyáron Cipruson, az árak is alacsonyak lesznek nyilván, érdemes kihasználni.

Kis, turistamentes görög szigetek

niszi.JPG

Talán az első helyre raktuk volna, ha nem ijed be a görög kormány és nyitja ki a határt a turisták előtt szinte korlátozás nélkül. Először úgy volt, hogy ésszel csinálják, kell teszt már a kiindulási reptéren. Aztán beindult a verseny, az olaszok bejelentették, hogy kinyitnak, mehet hozzájuk bárki. Persze ők bátran nyitogathatnak, az ottani állapotokat ismerve kevesen mernek majd olasz nyaralást tervezni. A görögök viszont mintha attól tartanának, hogy elszívják mások a turistáikat, ezt pedig nem engedhetik meg maguknak, náluk a leginkább turizmusfüggő a GDP a kontinensen. Így hirtelen eldobtak minden tervet, jelen állás szerint mehet július 1-től a szigetekre is bárki. Ezért magunknak kell eldugott helyeket keresni. Idén lesznek ilyenek a nagy szigeteken is, ahova a repülők járnak, de hajóval is biztonságosan tovább lehet menni, már megvannak a részletes vírusvédelmi szabályok a tengeri utazásra is. Eldugott kis szigetnek ajánljuk Krétáról a Szantorini melletti Anafit, vagy Kaszoszt, Rodoszról kihajózva pedig Tiloszt és az elképesztő fortyogó vulkánnal büszkélkedő pici Nisziroszt.   

Foglalás előtt még egy fontos infó: a magyar kötelező karanténszabály még él, remélhetőleg gyorsan enyhítenek rajta. Ezt érdemes figyelni, mert ma egy teljesen fertőzésmentes országból is hazajöhet a turista, teszttel a kezében, akkor is bevágják két hét karanténba. 

További hírek arról, hogy hova lehet és hova érdemes az idei koronás nyáron utazni: Okosutas

    

53 komment

Címkék: Izland Ciprus Görög szigetek koronavírus nyár 2020

Ilyen lesz a nyaralás a görög szigeteken és Mallorcán idén nyáron

2020.05.10. 19:33 Fillér B. Gusztáv

Nem kérdés, hogy a koronajárvány miatt idén nyáron sokkal kevesebben utaznak majd mint tavaly, az előrejezések szerint inkább a negyedére zuhanhat össze az európai turizmus, mint a felére. De sok ország, illetve régió azon küzd, hogy valamit megmentsen a szezonból. Érthető módon a belföldi turizmust támogatja elsősorban mindenki, de már többen ráfekszenek a külföldiekre is. 

Utas oldalról talán átléptünk a második fázisba: a tuti nem megyek sehova, csak éljük túl a járványt időszak után most berendezkedünk az új helyzetre. Ez arról szól, hogy sok óvintézkedés tartósan is fennmarad, lehet, hogy jön második hullám a járványban, de ha nem, akkor óvatosan akár utazást is tervezhetünk. Igény nyilván olyan helyekre lesz, ahol a távolságtartás legjobban megoldható. A legtöbb embernek először belföldre, autóval, később, ha biztonságosnak tűnik, repülővel is, távoli helyekre is.

Sok minden még csak körvonalazódik az új szabályokról Európában, a brüsszeli biztosság szerdán mutatja be terveit a turizmus újraindításával kapcsolatban, de több ország már jóval előrébb jár. Azt mondják, kellenek egységes uniós szabályok, de ha nem lesznek, akkor megoldjuk egymás között, nem fogjuk bukni a szezont azért, mert Brüsszel tököl. Álláshelyek, egzisztenciák százezrei múlnak ezen, több mediterrán országban, illetve régióban a turizmusból származik a GDP több mint ötöde, nem bukhatják be.

Görögország jár a legelőrébb a tervezésben, ott már egészen konkrét dátumok és tervek vannak. Az egész évben nyitva tartó szállások június elsején nyithatnak, aznap indulhat korlátozásokkal a menetrend szerinti komp és gyorshajóforgalom is a szigetek között. A külföldi turistákat július elsejétől várják.

okosutas_mikonosz.jpg

Részletes egészségügyi protokol-tervük is van már. A lényeg röviden: három napnál nem régebbi negatív teszteredmény kell ahhoz, hogy a hozzájuk induló gépre felszállhassunk, a görög szakértők bíznak abban, hogy az elfogadott tesztek ára a következő hetekben 10-20 euróra esik, ez pedig nem riasztja el a turistákat, sőt, nekik is biztonságérzetet ad.  Érkezéskor így nem lesz semmi szarakodás. Minden településen lesz egy karanténszálló, oda viszik azokat, akik megfertőződnek. De nem saját költségünkön, mint ahogy a derék bolgárok tervezik.

Természetesen korlátozzák a távolságot az éttermek teraszain, meg a napágyak között a strandokon. A kompok 50-55 százalékos töltöttséggel indulhatnak júniusban, aztán majd a főszezonra megnézik, milyen változtatás lehetséges. A hajóknál tervezik a hőmérőzést is, ezt mi mindig nagy baromságnak, utas oldalról nagy kockázatnak tartottuk. Egy kisebb szigetről jönnénk át a nagyobbra hazafelé a reptérre és megfázik például a gyerek, 37,9-cel nem engedik fel a hajóra, e miatt ott ragad az egész család? Reméljük ezt még átgondolják. Azt hittük, túl vagyunk már azon, hogy minden hőemelkedéses utast koronafertőzöttként kezeljenek, de nem, az Air France is most kezd lázat mérni minden indulásnál. 

A magyar utazók másik nagy kedvence, Mallorca helyzete sokkal nehezebb. Görögország ugyanis profin kezelte a járványt, gyorsan reagált és szinte teljesen elfojtotta kis esetszámmal, sok sziget tiszta maradt. Spanyolország pedig a legsúlyosabban fertőzött és hiába jóval kisebb az arány Mallorcán, a spanyol szabályokat kell követniük. Megkülönböztetnek ugyan régiókat, ahol hamarabb indulhat a nyitás, Mallorca is beleesik, de még óriási a katyvasz, messze vannak a konkrét szabályoktól.  A szállások már nyithatnának, de sokan azt mondják, minek, ha senki se tudja, mikortól engedik be a turistákat hozó gépeket. Az éttermek kiülős részei is kinyithattak, de a helyi turizmusszövetség is azt mondja, örülnek, ha júliusra minden rendeződik és jöhetnek a külföldi turisták. Ha akarnak. 

A távolságtartásról szóló szabályok egyértelműek, adják magukat, de pont a további konkrétumok hiánya miatt panaszkodnak a vendéglátásból élők. Talán az EU-s alapelvek után a spanyol kormány is felpörgeti a dolgot, mindenesetre a német utazási irodák és légitársaságok már vadul értékesítik a mallorcai utakat júliustól, sőt az Eurowings júniustól kínál járatokat a szigetre, újakat is bejelentett.

A Wizz Air nyaralójáratai Budapestről elvileg június elejétől indulnak a görög szigetekre és Mallorcára is, látva a görög haladást, ők is rágyúrtak a görög járatokra, bejelentettek ilyeneket Bécsből és Londonból is. A júniusiak valószínűleg nem fognak elindulni, de fő- és utóidényre lehet már tervezgetni annak, aki elfogadja és betartja az új szabályokat. A Ryanair Mikonoszra és Krétára amúgy is júliusban indult volna, Korfura korán, de ez tök mindegy, június végégig szinte teljesen leálltak

További kapcsolódó híreket, tippeket az Okosutas-oldalon gyűjtünk. 

 

  

23 komment

Címkék: Mallorca Görög szigetek koronavírus nyár 2020

Ilyen lesz az utazás a Wizz Airrel májustól: itt vannak a legfontosabb változások

2020.04.30. 19:21 Fillér B. Gusztáv

Péntektől a lehető legtöbb útvonalon újraindítja a járatait a Wizz Air. Ez teljesen unortodox megoldás, rajta kívül az összes többi fapados megmondta már egy hónapja, hogy júniusig a földön marad a teljes flottájuk, csak a Ryanairnek van egészen kevés járata. De náluk májusban se nő a szám.

Ezzel szemben a Wizz próbál repülni a lehető legtöbb helyre. Pár hete még úgy tűnt, a hatósági korlátozások közepette megmaradt útvonalak mindegyikére van menetrendje, mostanra azért a vakmerőség bátorsággá szelídült, elég sok repülhető útvonalon tolták el az indulást legalább két héttel, közben a május elején elinduló útvonalakon is folyamatosan ritkították a járatokat. Alig van már valami, ami többet elbír heti kettőnél. 

A folyamatos tilitoli a menetrenddel nem túl utasbarát. Persze most csak az utazik, akinek nagyon muszáj, de azt látni, hogy indulás előtt két-három nappal törlődnek nagy számban a járatok, bosszantó. Persze ennek többnyire az az oka, hogy akkor kapnak értesítést a hatósági korlátozások meghosszabbításáról, de talán jobb lenne abból kiindulni, hogy ha egy héttel a tervezett indulás előtt nem mondja azt a hatóság, hogy kinyitja a repteret, vagy a légteret, akkor nem is fogja. Eddig nem tudunk senkiről, aki így tett volna, a repülési, utazási korlátozásokban még semmiféle enyhítés nincs Európában. 

A Wizz ennek ellenére indít egyre több járatot. Persze a számuk az idő haladtával egyre fogy, így Budapestről az öt végig megmaradt, áprilisban is működő útvonal (Bázel, London, Stockholm-alsó, Dortmund és Eindhoven) mellett csütörtök délutáni állás szerint elindulhat nyolc: Athén, Barcelona, Berlin, Göteborg, Madrid, Birmingham, Oslo, Marosvásárhely. Szarajevó is még benne van a menetrendben, de az indulásához az kellene, hogy ne hosszabbítsák meg a légtérzárat a bosnyák hatóságok. 

A Wizz tehát simán repül olyan helyekre is, ahova nincs légiforgalmi korlátozás, de van kötelező karantén a belépőknek, sőt, a határ zárva van a külföldiek előtt - például Oslo. Nem véletlenül íratják alá foglaláskor, hogy ez az utas felelőssége, ha utazik és nem engedik be, így járt, ő baja és költsége.

Van aztán az Okosutas-gyűjtés szerint kerek 20 útvonal, amelynél május közepi indulást terveznek, ezzel kapcsolatban arra tippelünk, hogy ennek a fele se jön össze, a többit tolják tovább. Ami pedig nincs az listán, az mind júniusban indul leghamarabb. Ezek között már a nyaralóútvonalak is ott vannak, nagy törölgetés lesz ebből is. Ennek mértéke persze a járványhelyzettől, a korlátozások, utazási szabályok, feltételek változásától függ.

Ami még biztos, hogy komoly óvintézkedések mellett repül májustól a Wizz. Az, hogy nem használják a középső ülést, elvetélt tervnek, vagy mezei marketingblöffnek bizonyult, most csak annyit mondanak, hogy ha a töltöttség engedi, átültetik az utasokat, hogy növeljék a köztük levő távolságot. A gépre lépéskor osztanak viszont fertőtlenítős kendőt.

Nem csak a sztyuvikon lesz kötelezően maszk, de az utasoknak is előírják. Kínzó kérdésünk: ha nincs az utasnak, akkor nem engedik fel a gépre, vagy vásárolhat jó drágán, mint amikor például a beszállókártyája hiányzik? Az is jó kérdés, hogy ha már nagyon figyelnek a reptereken is a távolságtartásra és erre kérik az utast is, akkor vége a kapunál a kézicsomagos szívatásoknak, centizgetéseknek is? Vagy ezentúl másfél méterről kiabálva rakatják az összes gyanús csomagot a fél gép által összetapizott és lelihegett mérőeszközbe a Wizz ferihegyi földi kiszolgálói?

A tapizásmentesség érdekében a fedélzeti magazint elhagyják, kaját persze árulnak továbbra is a gépen és csak kérik, hogy érintéses kártyával fizessünk érte, elfogadják a készpénzt is. A maszkon keresztüli evést még nem találták fel, gyanítjuk, hogy a kaja-pia idejére elnézik, ha az utas megválik a maszkjától. 

 

28 komment

Címkék: újraindulás Wizz Air

Pofátlanság kimaxolva: a járvány végéig ül az utas pénzén a Ryanair

2020.04.21. 17:45 Fillér B. Gusztáv

Pár napja még azt hittük, hogy nehéz győztest hirdetni a "ki tartja magánál a legpofátlanabb módon az utas pénzét" versenyben, de a Ryanair a friss húzásával nehezen behozható előnyre tett szert.

Azt, hogy a légitársaságok többsége sunnyog és a koronavírus-járvány miatt törölt járatok után nem téríti vissza a jegy árát azoknak se, akik ezt kifejezetten kérik, nem minősítjük. Fontos tudni, hogy sokan a túlélésért küzdenek, már vannak csődbejelentések, ma például Ausztrália második legnagyobb légitársasága, a 20 éve még fapadosként indult Virgin Australia menekült csődvédelembe, de a Norwegian is közel áll hozzá. Egy átlagos európai cégnek alig három hónapja van, amit leállva ki tud húzni a bedőlésig és azzal még nem számoltunk, hogy a lassú újraindulás után inkább évekig, mint hónapokig kell majd veszteséggel üzemelni. 

Ezért minden fillér fontos nekik, senki se csökkenti a saját esélyeit azzal szívesen, hogy a nála levő pénzből visszaad. Akkor se, ha erre köteles lenne. Most a kényszer felülírja a szabályokat, a törvényi kötelezettséget. Mindenki átfoglalásra próbálja bírni az utasokat, hogy legalizálja a pénz megtartását. 

Pár napja még azt hittük, az easyJet egy erős versenyző. Az egy dolog, hogy hiába jelentette be, hogy júniusig nem repül egy gépe se, csak nagyon lassan töröl, még mindig május közepétől benne vannak a járatok a menetrendben. Foglalni is lehet rájuk, aki ezt teszi, lényegében egy vócsert vesz jövőbeli utazásra. Nekünk van egy május eleji járatunk, amit már nem látunk a foglalási rendszerben, mégse küldtek értesítést a törlésről, élő járatként látjuk. Ezt azért szeretik húzni, mert így átfoglaláskor meg kell fizetni az esetleges árkülönbözetet a régi és az új járat között, törölt járatnál viszont ez a költség nem merül fel. Kis aljasság. 

De a lényeg: pár hete még viszonylag egyszerűen meg lehetett találni azt az opciót a törölt járatoknál, hogy teljes visszatérítést kérünk. Most viszont eldugják az erről szóló mondatot, átfoglalás és vócser között lehet választani, aki mégis kitart és a pénzt szeretné, annak fel kell hívnia telefonon az ügyfélszolgálatot. Ami lényegében elérhetetlen, mission impossible. Ügyes.

De jöjjön a Ryanair, amelynek sikerült még szebb változással előrukkolnia.

Igen ez az a cég, amely minden alkalommal büszkén közli a részvényeseket, hogy a legtovább bírja a válságot, akár több évig is állhat, akkor is van cash. Ez amúgy igaz is. Ők először csak megnehezítették a jegyr visszakérését azzal, hogy a korábbi két klikkelés helyett űrlapot kezdtek kitöltetni, de egészen a múlt hétig azt írták a pénzükre váró utasoknak, hogy nyugi, jön az, csak kicsi késik, mert sokan kérik. Az már gyanús volt, amikor arra hivatkozva kértek még türelmet, hogy home officba kényszerült az utalós csapat, ami lassítja a dolgot. Aztán jött a végkifejlet.

Minden utasnak, akiknek több levélben is megígérték a pénz utalását, küldtek egy olyan levelet, ami olyan volt, mintha korábban semmi se történt volna. Automatikusan vócsert küldtek, meg egy linket arra, hogy ha pénz kell, oda tessék klikkelni. Ezen az oldalon pedig a sok vócseres infó mellett szerényen megjegyzik, hogy ha pénz kell, majd a járvány végéig sorba állítják az igényeket. Magyarul semmit se küldenek. (Mindez konkrét törléssel, dátumokkal, részletesen ebben az Okosutas-cikkben.)

Tehát minden korábbi kérést letagadva, minden korábbi levelükben tett ígéretet felülírva úgy döntöttek, kuss az utasnak, lehet újra kérni, de amíg vírus van, pénz nincs. 

Na ezt próbálja valaki pofátlanságban megugrani.

(A Wizz 60 napos határidővel ígér visszatérítést, természetesen követjük majd, hogy teljesíti-e.)

 

161 komment

Címkék: visszatérítés Ryanair easyJet

Ez a legnagyobb hülyeség, amit egy Wizz Air-utas elkövethet

2020.04.17. 17:36 Fillér B. Gusztáv

Ha végiglapozzuk a Wizz Airhez az utasoktól érkezett kérdéseket, nem meglepő módon az merül fel a leggyakrabban, hogy van jegyünk, de a járvány miatt nem akarunk utazni, mikor adjátok már vissza a pénzünket? A cég utolsó Facebook-posztja alatt  a Wizz embere, vagy robotja próbál is mindenkinek válaszolni, ez elismerésre méltó. Az már más kérdés, hogy a hivatalos válasz inkább olyan irányba tereli az utast, amivel magával szúr ki.

Ez alatt a március 26-i keltezésű poszt alatt már több mint 3 ezer komment van, a fenti kérdésre a Wizz sablonválasza pedig a következő: ha töröljük a járatot, arról küldünk értesítést. Ha nem küldünk értesítést, akkor a járat nincs törölve, vagyis közlekedik menetrend szerint. Ilyenkor az utas is törölheti maga a foglalást, de a szokásos költségek felszámításra kerülnek.

Ez a bizonyos költség amúgy nem csekély: az indulás dátumától visszafelé számolva 14 napon túl 60 euró, azon belül pedig 80, plusz utóbbi esetben a kiegészítő szolgáltatások (csomag, ülés, stb.) ára sem jár vissza. Sőt, elég pitiáner módon ha klubtag utas több embernek foglalt klub áron, a többi utas árkedvezményét is be kell fizetni a törléshez. Tehát alapból is legfeljebb drága jegyeknél lehet értelme ezt kifizetni, hogy megmentsünk valamennyit a pénzünkből.

Amit viszont még az utasnak tudnia kell: a Wizz Air sokkal több járatot tart benn hosszú ideig a menetrendben, mint amennyit üzemeltetni fog. Ez neki többszörösen hasznos. Minél később töröl, annál később kell visszaadnia a pénzt a járatok jegyei után, illetve annál több utas ijed meg és töröl maga és fizet, mint a katonatiszt. Na ez az a bizonyos legnagyobb hiba.

Az újraindulás ugyanis nagyon lassú lesz, még ha a Wizz a leggyorsabbak között akar is lenni. Két napja még teljes májusi menetrendet kínált a Wizz, most kezdtek el vadul törölgetni, most látszik végre, hova akarnak valójában repülni Magyarországról, hova nem - a részletek itt olvashatók. Becslésünk szerint a járatok több mint kétharmada törlődik, csomó útvonal nem indul újra májusban, például Nizza, Málta, Edinburgh, Catania. Ennél kisebb mértékben, de vágni fognak júniusra is.

A lényeg tehát, hogy az utasok döntő többsége nagyon rosszul jár, ha saját maga töröl és fizet, érdemes kivárni, míg a légitársaság dönt így és küld értesítést. Az már más kérdés, hogy ha ők törölnek, akkor is jó esetben nagyon lassan, ígéretük szerint két hónap után adják vissza a jegy árát.  

További utazásos hírekért, érdekességekért nézz körül itt is.

 

40 komment

Címkék: visszatérítés törlés Wizz Air

A legfontosabb kérdés: hogyan szerezzem vissza a repjegy árát?

2020.03.22. 11:22 Fillér B. Gusztáv

Most, hogy az európai repülés kezd leállni, a legtöbbeket érintő kérdés az, hogy lehet visszaszerezni a le nem utazandó repjegyekért korábban kifizetett pénzt? Nem egyszerű, mert a komoly likviditási válságba került szolgáltatók a törölt járatok után sem szívesen adják vissza.

Frissítés: a Wizz is szinte leáll, április végéig csak 8 magyar útvonal marad, azok is a szokottnál kevesebb járattal. A végleges, hivatalos lista a megmaradó budapesti Wizz-útvonalakról: LTN, EIN, BCN, BSL, DTM, NYO, SKP, SJJ. London napi 2, nyugat heti 3, Balkán heti 2.

Az elmúlt napokban kicsit kacifántos lett a helyzet ez ügyben a három nagy fapadosnál. Az easyJet például keményen tolja: a törölt járat után sem ajánl sima visszatérítést. 

A háttérhez érdemes egyszerűen a légitársaságok szemszögéből nézni a dolgot. Nekik élet-halál kérdése lehet az, hogy minél kevesebb pénzt utaljanak vissza. Nem elég, hogy hónapokig nem jutnak bevételhez a jegyeladások leállása miatt, még a korábban beszedett összegeket is adják vissza? Ez a gyengébb cégeket nagyon gyorsan likviditási válságba sodorja és például hiába tartozik a szabad cash/árbevétel mutató alapján az easyJet a középmezőnybe, ő nem nemzeti légitársaság, nem tud egyből saját állam bácsijához szaladni pénzért, mint ahogy az elmúlt napokban tette például a Lufthansa, a KLM, vagy a Finnair. Mindenki próbálja az utasok pénzét minél tovább magánál tartani.

easyjet_madeira.JPG

Az easyJet jövő héten tér át a hibernált üzemmódra, a mostani menetrend szerint az összes magyar járatát is törli. De a közlemény csak arról szól, hogy a jegyeket át lehet foglalni ingyen távolabbi időpontra (akár jövő februárig, mert meghirdették a jövő téli menetrendet csupa 29.99 fontos járattal, ami amúgy kitűnő lehetőség például karácsony előtti hazaútra foglalni), visszatérítést nem említ. Valószínűleg ez nem véletlen, inkább nem is tervezik visszatéríteni a jegy árát. Ami teljesen törvénytelen lenne, de hihető, hogy abban bíznak, a válság közepén senki nem fog emiatt bíróságra rohanni, amikorra meg ügy lesz belőle, addigra újraindul a piac, jönnek a bevételek és lesz pénz a visszautalásokra.

Mindenesetre azt kommunikálják, hogy majd a törlésekről szóló levélben tájékoztatják az érintetteket a lehetőségeikről, ezt szeretnénk látni mi is. Jó lenne tudni például, hogy ha nem élő járatnál, hanem töröltnél választok későbbi időpontot, akkor is megpróbálják-e felszámolni a jegyárkülönbözetet. Ha valaki kap ilyen levelet, kérjük, küldje el nekünk, a mi következő járatunk májusi, azt egy későbbi körben fogják majd csak törölni valószínűleg - most a márciusiak kerültek ki a menetrendből, pár nap múlva valószínűleg az áprilisiak is így járnak. 

De összefoglalva: mi a helyzet a három nagynál, mit tehet, akinek van repjegye a következő hetekre-hónapokra, de nem akar utazni? 

A Ryanairnél és az easyJetnél lehet ingyen átfoglalni, de talán jobb kivárni a törlést, ők ugyanis bejelentették, hogy lényegében leállnak keddtől. A jelenlegi menetrend szerint a magyar járatok közül csak a Ryanair tart meg heti négy London-Budapestet. Ha pedig töröltek, a Ryanairnél az eltolás mellett lehet visszatérítést választani, de van vele némi macera: az appból nem lehet intézni, egy online űrlapot kell kitölteni a weblapjukon az igényléshez.

Friss tapasztalatunk szerint a weblapon nehéz belépni a saját fiókunkba, általában hibát jelez, de az appból indulva, telefonon működik. Az űrlapot kitöltve és elküldve azt írja ki a végén, hogy a kérés feldolgozása 20 munkanapon belül történik és újabb 5-7 nap, amíg a számlára ér a pénz. Tehát valószínűleg több mint egy hónap lesz, mire pénzt látunk.

A módosítás is működik, törölt járatnál nincs jegyárkülönbözet-fizetési kötelezettség, tesztünk alapján a mi olcsó áprilisi malagai járatunkat simán átfoglalhattuk volna egy jó drága júniusira.

Az easyJetnél a fentiek szerint a későbbre eltolás az alapopció, érdemes kivárni a törléslevelet arról, hogy van-e más.

A Wizz még nem áll le, csak akkor törli a járatait, ha már hatósági tiltás miatt az útvonal valamelyik vége nem repülhető. Akinek nem törlik a járatát, megszívta, nem kapja vissza a pénzt. Továbbra is járnak a gépeik például a járványgóc Spanyolországba, Svájcba és Franciaországba.  Márpedig ha a járat ment, nincs visszatérítés - kivéve, ha a külföldieket már nem engedik be az országba és ezért nem tud utazni a magyar utas, például Oroszországba.

Akinek törli a járatát a Wizz, annak semmi teendője, automatikusan 20 százalékkal növelt értéken kap Wizz-kreditet, ami levásárolható. A békeidőben szokásos átfoglalási lehetőséget azonos, vagy hasonló útvonalra most nem ajánlja fel a cég, a másik lehetőség a jegyár visszakérése készpénzben. Ezt külön igényelni kell és sokat kell rá várni. A kreditet viszont valóban gyorsan jóváírják, nekünk a héten 3 nappal a törlés bejelentése után meg is érkezett és mailt is küldenek a könyvelésről.

Az új foglalásokat úgy próbálják ösztönözni a cégek, hogy alapból ingyen módosíthatóság jár hozzájuk. Kivéve a Wizznél, amely nem ad ilyet ingyen, inkább a 10 eurós Flex szolgáltatását ajánlja erre a célra. Ez szintén módosíthatóságot kínál, de akár többször. 

A címben feltett kérdésre a válasz tehát röviden: szerencsével és türelemmel.

74 komment

Címkék: visszatérítés törlés easyJet

A Ryanair leállhat jövő héttől, a Wizz repül, amíg hagyják

2020.03.18. 15:30 Fillér B. Gusztáv

A dráma fokozódik: a Ryanair friss bejelentése arról szól, hogy ma éjféltől jövő keddig a járatok 80 százalékát leállítják, utána pedig arra célszerű készülni, hogy a teljes flotta földre kényszerül. Azt írják, hogy nagyon kevés járat marad majd, elsősorban az Egyesült Királyság és Írország között közlekedhet pár járat.

Ezen kívül az egyes országok kormányaival együttműködve mentőjáratok indítása van tervben, hogy hazavigyék a kint rekedt, de hazatérni kívánó polgárokat. 

ryanblack2.JPG

A Wizz Air friss bejelentése ettől teljesen eltérő hozzáállást tükröz. Oroszország a magyarhoz hasonló intézkedéseket vezetett be, tehát nem engedi be a külföldieket. A Wizz ennek ellenére továbbra is repül oda. Csak akkor töröl, ha egyszerűen nem engedik repülni, erre példa Málta, ahol ma megtiltottak minden berepülést - az áruszállítás, valamint egészségügyi és humanitárius repülés kivételével. 

Az easyJet tegnapelőtt jelentette be, hogy járatai nagy részét leállítja. A Norwegian már megtette, már csak néhány járata repül, közben mentőfinanszírozásért kuncsorog a norvég kormánynál, ennek hiányában heteken belül bedőlhet.

Jegyár-visszatérítés terén nincs változás. Meglevő foglalások esetében a Wizz kivételével mindenki ingyenessé tette az időpont módosítását, persze a jegyárkülönbözet megfizetése mellett, de eltérő záró dátumokkal. A Wizz nem is tervezi, hogy bevezesse a módosítási díj elengedését. Törlésnél természetesen a jegyár visszajár, a Wizz ebben az esetben úgy próbálja magánál tartani az utas pénzét, hogy alapból Wizz-kreditet ad 20 százalékkal növelt értéken és csak kérésre, várhatóan hosszú idő elteltével ad  vissza készpénzt.

Most, hogy további nagy törlések jönnek, a meglevő foglalással rendelkező utasoknak nem érdemes azonnal élni az ingyenes átfoglalás lehetőségével. Célszerű megvárni az indulás előtti napot, hátha addig törlik a járatot. Ha nem, még mindig át lehet foglalni, ha meg igen, akkor későbbi repjegy helyett pénz lesz a zsebünkben, amiből ha a helyzet rendeződik, bárhova vehetünk másik jegyet. Vagy bármi mást.

27 komment

Címkék: törlés Wizz Air Ryanair Norwegian easyJet koronavírus