FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (2) Ammán (1) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) ciprus (1) Ciprus (6) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (18) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (1) Fuerteventura (5) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (3) Granada (2) Gran Canaria (2) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (11) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (1) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (6) Kannonkoski (1) kártérítés (6) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (6) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) kósz (1) Kotor (1) Kréta (1) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (16) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (1) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (1) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (2) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (17) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Pafosz (4) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (78) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (14) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (10) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (2) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (111) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Hurrá, már ki is próbálhattuk az új ferihegyi szuperkarámot

2020.01.17. 02:15 Fillér B. Gusztáv

Szerdán kormányzati potentátok részvételével átadták, csütörtökön pedig véletlenül utaztunk, így közelről és működés közben meg is nézhettük a méltán népszerűtlen bádogkarámot kiváltó új építményt Ferihegyen. Valóban ezzel kellett volna kezdeni eredetileg is, ez már az európai átlagos fapados színvonal, hatalmas ugrás az eddigi állapotokhoz képest.

Elvileg péntek reggeltől áll teljes üzembe az új beszállítóépület a budapesti reptér A oldalán, tehát mostantól az útlevél-ellenőrzést nem kívánó országokba utazók is normális körülményekre számíthatnak. Sőt, ennél sok dél-európai reptéren van rosszabb is, karámügyben sereghajtóból felzárkóztunk az európai középmezőnyhöz.

A sztori ismert: a politikusok tavaly nyáron tűz alá vették a repteret, megüzenték például, hogy betiltják a karámot, nem ártana egy jobbat csinálni. És lőn, lett megfelelő építő és megfelelő beszállóhely.

Mi még a tesztnap utolsó járatainak egyikével indultunk, ha jól láttuk, három kapu már az új épületben üzemelt, a többi a bontásra ítélt karámban. Minket még kivezettek a szabadba és oldalról léptünk be az új létesítménybe, de ennek valószínűleg semmi jelentősége, péntektől elvileg a teljes új objektum munkába áll és végig zárt, fedett részen lehet elsétálni a beszállókapukig.

ujkaram3.JPG

Semmi csicsa, semmi sallang, ennek nagyjából ilyennek kell lenni. Kívülről már pár hete megvizslattuk, belülről még csak rondának sem ronda, de legalábbis a nem fapados C móló igénytelen betonbunkerénél tuti barátságosabb. Moroghatnánk persze, hogy a ketreces megoldás, amellyel egy elkerített részre belépésnél van az okmány- és beszállókártya-ellenőrzés, mögötte meg elég kis helyen zsúfolódik össze akár 230 ember, mire kinyitják az ajtót és lehet kimenni a géphez, nem a legfrankóbb.

ujkaram1.JPG

Igaz, hogy aki belépett, vissza már nem mehet vécére se, igaz az is, hogy messze nincs annyi szék, mint ahány utas. De az is igaz, hogy ilyen elég sok reptéren van. Mondjuk régebben nem A321-esekre, nem 230 emberre terveztek helyet. 

ujakaram2.JPG

Az önmagában nagy előrelépés, hogy itt kint, a ketrecbe belépés előtt van mosdó, nem pedig a fő terminálban kell elmenni. Az is nem kicsi fejlődés, hogy nem terelnek ki az épületből a placcra fagyban-esőben, hogy kint állva várjuk meg, míg a gépről megjön a jelzés a beszállásra. A szuperkarám ajtaja akkor nyílik, amikor már lehet felszállni a pontosan előtte parkoló gépre, nincs ácsorgás a bokáig érő vízben.

Büfé még nincs az új pre-boarding épületben, de az italautomaták üzemelnek, itt is csak egy euró a fél literes ásványvíz. 

Egyet nem tudunk: a Wizz-Malév GH páros csomagos szívatóbázisa átköltözik-e a fő terminál kijáratától az új épületbe, a kapukhoz? Aki a következő napokban utazik és látja ezt, kérjük, írja meg.

4 komment

Címkék: Ferihegy

Döbbenetes szellemváros rohad a tengerparti napernyők mögött

2020.01.11. 19:18 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Az emberi hülyeség és korlátoltság rendkívül szerteágazó, ennek köszönhetően annak eredménye is sokrétűen mutatkozik meg a világban. Sajnálatos módon ezek az eredmények rendszerint katasztrófákat, elképesztő mértékű pusztításokat és feldolgozhatatlan veszteséget jelentenek. Ezekkel a turista is találkozik, akkor is, ha nem akar. Hát még akkor, ha igen, Észak-Cipruson.

Ha valamilyen toplistát kellene készíteni a legértelmetlenebb pusztításokról, azon Famagusta bizonyosan előkelő helyen szerepelne. A törökök Gazimagusának nevezik Ciprus hajdan legcsodálatosabb partvidékével rendelkező városát, amely az 1974-es török offenzíva áldozatává vált - a ciprusi konfliktusról és a török dózerről itt lehet részleteket olvasni. 

dsc_3816.JPG

A törökök benyomulását követően a sziget több mint egyharmada került Törökország fennhatósága alá. Az északi és déli részt egy demarkációs vonal, egy sáv választja el, amelynek része egyebek mellett a főváros, Nicosia néhai repülőtere és Famagusta homokos partja több kilométer hosszan. A tenger felé sétálva egyszer csak kerítésbe botlunk, táblák figyelmeztetnek, hogy tilos belépni, fényképezni, mert a kerítésen túl katonai terület található. Sok mozgást ugyanakkor nem láttunk, több turista nézelődött át a kerítésen és kattintott stikában.

Ez a terület egyszerűen a város egy része. Több utcányi szélességben több kilométer hosszan egészen a tengerig el van kerítve. Annak idején szanaszét lőtték a házakat, szállodákat, a turisták és a lakosok mindenüket hátrahagyva menekültek a török hadsereg elől. Ami pedig hátramaradt, az az enyészeté lesz lassan. Az elkerített részhez nem nyúlnak, a házak rohadnak, omladoznak, az utcákat és kerteket felverte a gaz - a gugli műholdas térképén egészen mély zöld már ez a rész, látszik, ahogy benő mindent a növényzet. Az elkerített területen túl viszont épül, szépül a tengerpart és a város.

dsc_3820.JPG

Persze a törökök sem teljesen ostobák, hogy a sziget legszebb, aranyhomokos partját teljesen elkerítsék. Nem megy le egyenesen a partra a kerítés, elkanyarodik,így épen marad egy néhány száz méteres partszakasz. Egy vékony kis sávon szépen le lehet menni a vízhez, vannak székek, kocsmák, klotyók, összességében nagyon impozáns kis szakasz várja a fürdőzni vágyókat. Kicsike szépséghiba a történetben, hogy a kocsma fala alig egy méterre van a bádogkerítéstől, amely mögött lassan rohadnak a szétlőtt szállodák és a tokostul kiszakított ajtók.

dsc_3812.JPG

Magyarországról a fapadosok természetesen a görög oldalra repülnek, Észak-Ciprust el sem ismeri a világon egyetlen állam sem Törökországon kívül. De délről évről-évre egyre könnyebb átjutni Észak-Ciprusra, pár éve már az autókölcsönzők nagy része sem tiltja. De kockázat azért van. Kiegészítő biztosítást kell megvenni a határon húsz euróért három napra, de ez a másik fél kárát fedezi, ha balesetet okozunk. A saját kárunkra semmit térít a déli biztosítás. Érdemes gyalog átmenni a határon, például Nicosia főutcáján és a török oldalon bérelni.

A sziget csücskébe, a nagyon szép Karpas félszigetre nem lehet egy nap alatt elmenni és visszajönni, ahhoz mindenképpen a török oldalon kell aludni egyet. De e nélkül egy reggeltől estig körbe beleférnek a legfontosabb északi látnivalók: Kyrenia (Girne) semmiképp se maradjon ki. Arra azonban érdemes figyelni, hogy a görög szállásadóinknak ne nagyon reklámozzuk a török oldali kirándulást. Számukra az offenzíva még mindig rendkívül traumatikus élmény, emlegetése felesleges feszültséget szül.

40 komment

Címkék: ciprus tengerpart észak-ciprus

Két útvonalat bezár a Wizz, miközben újraindul Párizsba

2019.12.29. 12:57 Fillér B. Gusztáv

Elég gyatra lett a 2019-es év budapesti fapados járatindítások terén. Na jó, pontosítsuk: a korábbi évekhez és ahhoz képest, ami Bécsben zajlik. Az év első felében még több bejelentés érkezett új járatokról, ősszel viszont megszűnést láttunk többet is, miközben inkább csak ukrán útvonalak jöttek be újként. Az év zárásaként viszont örömteli a Wizz benyomulása Párizs Orlyra, igaz, ezzel egy időben két útvonalat ki is dobnak, csak ezt elfelejtették hozzáfűzni a bejelentéshez.

Párizs fapados eléréséről sokat értekeztünk már, fájlalva, hogy pont arra a reptérre nincs normális összeköttetés, amelyről a legjobb és legolcsóbb a bejutás a városba: ez Orly. Hajdan repülte az easyJet, de átköltözött Charles de Gaulle-ra. Az elmúlt években a Transavia nyomta heti két-háromszor, de nemrég írtuk meg, hogy becsukja márciusban. Erre jött most a Wizz, hogy pont akkortól naponta fogja repülni, ami nagyon jó hír.

Orlyról be lehet menni a városba sokféleképpen, gyorsan-drágán és lassabban, de fillérekért is - a villamos elvisz a metróhoz. CDG-ről a HÉV (RER) drága, a városi busz is 6 euró, át is kell szállni befele jövet rögtön a reptér mellett és rendszeresen nagy dugóba kerül. A majdnem 100 kilométerre fekvő Beauvais-ból annyi be a városba a buszjegy, mint amennyi egy olcsó repjegy odáig (16 euró) és kifelé a gép indulása előtt nagyjából 5 órával már indulhatunk a buszhoz a belvárosból előbb metróval, majd meg gyalogolva is vagy 10 percet a buszállomáshoz - csomaggal ez is kellemetlen lehet. Szóval Orly a legjobb és még viszonylag kulturált is.

A Wizz fejlődésének egyik iránya - követve a Ryanairt - az elmúlt években, hogy ráhajt az üzleti utasokra is, ehhez napi járatokkal nyomul be a legnagyobb európai városok fő reptereire. Budapestről Berlin után Frankfurt volt ilyen (Hahn már a múlt), jövő júniusban jön Brüsszel, miközben egyelőre megmarad Brüsszel-alsó, azaz Charleroi is. A Budapest-Párizs esetében nincs olyan dilemma, hogy a halálban levő kis reptérre maradjon-e a járat, mivel Bovét már rég dobta a Wizz Budapestről (Debrecenből repüli). 

A legolcsóbb jegyek Orlyra most 20 eurón vannak, hét közepére talán lesznek olcsóbbak is. Odaútra kiváló a járat, mert minden nap reggel közlekedik. Nem lepődnénk meg, ha Frankfurthoz hasonlóan egy éven belül bővíteni kellene és néhány nap bejön majd az esti járat is.

A két megszűnő útvonal közül Bordeaux esetében másodszor szívatja meg az utasait a Wizz azzal, hogy meghirdetett, foglalható járatokat kukáz egy pillanat alatt. Másfél éve ugyanígy vették ki a téli menetrendből, aztán idén nyártól újra repülik, most télen is, erre jövő nyártól szűnik meg. Doncasternél az az érdekes, hogy Pestről kuka, Debrecenből meg úgy tűnik, hogy marad - legalábbis még benne van a menetrendben nyárra. 

20 komment

Címkék: Párizs Wizz Air Bordeaux új útvonal Doncaster megszűnő útvonal

Gondban a Ryanair, megszűnik a Budapest-Gran Canaria járat is

2019.12.19. 23:48 Fillér B. Gusztáv

Elérte a járatbezárási hullám a Ryanair magyar útvonalait is, sajnos Gran Canaria mellett Santander és Nürnberg is is megy a lecsóba a nyári menetrendváltástól. Így már csak egyetlen Kanári-szigetre lehet eljutni közvetlen járattal, Tenerifére maradt heti kettő méregdrága Wizz.

Szerencsétlen Ryanairt az ág is húzza: amúgy is szopóágon volt saját hibájából (túltolt agresszív spórolás, munkavállalók durva kizsákmányolása miatti lázadás, sztrájkok)  de balszerencséje is van: nyilván egyáltalán nem tehet a Boeing MAX kálváriájáról. Miközben például a Wizz sorra kapja a már 239 utast elszállító szuperhatékony üzemelést lehetővé tevő Airbusokat, a Boeing a 737-es új verziójával befürdött - amúgy ez is csak 200 fős lesz.

A MAX két katasztrófájáért nagyon úgy fest, hogy a gyártó a felelős és folyamatosan tolódik az időpont, hogy az amerikai hatóságok megadják az engedélyt az újbóli forgalomba állásukra. A Ryanair is erre vár, amíg viszont állnak a gépek a földön (tegnapelőtt teljesen le is állították a gyártást, mert több száz gép van már készen, de engedély híján egyik sem repülhet), kénytelen járatokat törölni a jövő nyári menetrendből is. Már hat bázis bezárását is bejelentették, ezek fele a Kanári-szigeteken van: Gran Canaria, Lanzarote és Tenerife-dél. A másik három pedig Girona, Stockholm (Skavsta) és Nürnberg. Plusz ritkítanak sok útvonalon, ennek pedig már magyar vonatkozása is van.

las_palmas_de_gran_canaria.jpg

A Gran Canaria-i bázis bezárásakor vége a budapesti útvonalnak is, nem veszik át pesti bázisú gépek. A többi megszűnő bázis közül még a nürnbergi ad ki pesti járatot, ezt vegyesen repülik most a német és a magyar bázisról. A tavaly még napi útvonal mára heti négyre szűkült és márciustól ez is megszűnik. Santandert ferihegyi gépek repülik, mégis megszűnik március végétől ez is. Eddig ennyit látunk, de lehet, hogy még több zárás is lesz. 

A magyar turista szemszögéből a legfájóbb az egészben az, hogy mennyire nehéz lett a Kanári-szigetek elérése. Két éve télen négy szigetre volt összesen 7 járat minden héten, ebből most marad egy sziget heti kettő járata, Tenerifét így a Wizz természetesen aranyáron tudja adagolni. 

 

18 komment

Címkék: Ryanair járat megszűnés

Az 5 legfontosabb különbség a Wizz és a Ryanair között 2019-ben

2019.11.24. 12:12 Fillér B. Gusztáv

Majdnem pontosan két éve készült a témában ez a poszt és magunk is meglepődtünk, hogy mennyi minden megváltozott azóta, sőt inkább mondjuk úgy, hogy alig maradt valami, ami ma is ugyanúgy működik. Ezért aztán itt a friss, felújított verzió, már csak azért is, mert idén is szépen nőtt a két ultrafapados által közösen repült budapesti útvonalak száma, tehát minden eddiginél gyakrabban merül fel az utasok között a dilemma, hogy melyiket válasszák. A jegyár egy dolog, ezeket is érdemes figyelembe venni.

A lista a magyar utas szemével készül, rögtön az első különbség kimondottan Budapest, vagy inkább Ferihegy-specifikus.

A kézicsomag-vizsgálat

A két cég ma már majdnem pontosan ugyanolyan kézicsomag-policyt használ, ennek lényege, hogy csak az a csomag van benne a jegyárban, ami befér az utas lábánál az ülés alá, a felső csomagtartó használata már fizetős. Máshogy fogalmazva:  kis kézicsomag gépre vitele ingyenes, ha valaki nagyot is akar vinni, azért már fizetni kell, elsőbbségi beszállást kell venni. Eddig a szabály, de Budapesten annyira látványos a különbség az ellenőrzésben, hogy nálunk már választást befolyásoló tényezővé vált. A Ryanair földi kiszolgálója kulturáltan végzi a munkáját, az egyértelműen túlméretes csomagokat kiszúrják és fizettetik a pótdíjat, nagyon helyes. A Wizznél a Malév GH, miután az általunk is többször megénekelt lehúzásait be kellett szüntesse, az utasok vegzálására, a végtelen szőrözésre ment rá. Nyilvánvalóan megfelelő csomagokkal is félreállítanak, hosszú ideig várakoztatnak és gyakran még paraszt módon is viselkednek az ellenőrök. Az A oldalon különösen látványos mindez, ahol a Wizz-utasokat a fő terminálból való kilépés előtt külön sorba terelik, ott külön csomagvizsgáló-bázist üzemeltet a cég. A pontosan méreten belüli kis hátizsákunkat soha sehol nem próbáltatták be, Budapesten újabban mindig bepróbálkoznak vele, ami miatt sokszor sokat kell feleslegesen sorba állni. De a legdurvább, hogy már nekünk is jelezték utasok, hogy addig várakoztatták őket, míg lekésték a gépüket, erről a minap egy Homár-posztban is egészen konkrétan beszámolt egy utas, aki miután kifizette a 60 eurót, nem érte el a gépet. Ez tehát eléggé Budapest-specifikus, máshol nincs érdemi különbség az ellenőrzésben. 

wizzryan11.JPG

Gyerekes plusz költségek

Ebben csak kis változások vannak a 2017-es állapotokhoz képest. Mivel a 14 éven aluliakat tilos szétültetni a szüleiktől, a Ryanair azt találta ki, hogy kötelezően válasszanak maguknak helyet a családok, de akkor már fizessenek érte. A gyereknek ingyen adja, de a szülő fizessen, már a repjegy megvásárlásakor. Ez korábban 4 euró volt, most már sutyiban felemelték 6-ra. Tehát ha gyerekkel utazunk, az a Ryanairnél minimum plusz 6 euró. Ha mindkét szülő utazik és az egyik nem választ helyet, garantáltan a gép legtávolabbi csücskébe fogja szórni a rendszer. Ezért, hacsak apuka nem akar direkt távol ülni és anyura hagyni a gyerekekkel foglalkozást, vagy fordítva, a másik szülő is kénytelen venni egy helyet. Ez már 4 eurótól indul, de csak néhány sorba ennyi, a többség drágább. Oda kell tehát figyelni, hogy melyikbe vesszük már a gyerekeket. A Wizz nem kér plusz pénzt a gyerekek foglalásakor és ingyen is a szülő mellé ülteti őket, de azért általában vigyáz az algoritmus, hogy nehogy a gyerek által kedvelt ablak mellé adjon helyet. Két szülő két gyerek konfiguráció esetén ugyanazon sor két oldalára, vagy egymás közelébe oszt általában két-két egymás melletti helyet, ablakot nekünk 10-ből egyszer adott.

A másik gyerekes különbség változatlan: az Egyesült Királyságból indulva szinte az összes cég nem számolja fel a gyerekeknek az APD-t, kivéve a Wizz, amely lenyeli. Tehát azonos alapjegyárnál gyerekekkel Wizzel olcsóbb menni, kivéve Angliából, ahonnan drágább.

Menetrendváltozás

Apróságnak tűnik, de lehet jelentősége. Tavaly nekünk minden második utunkon volt menetrendváltozás, nem mindegy, hogy ilyenkor mi jár az utasnak. Márpedig e téren a Wizz igazán nagyvonalú, a Ryanair pedig suttyó paraszt. A Wizznél a legkisebb változásnál is jár az átfoglalás akár hasonló útvonalra is, de lehet teljes pénzbeli visszatérítést is választani, ha pedig Wizz-pontban kérjük a refundot, akkor 20 százalékkal növelt értéken számolnak. Ez nagyon korrekt. A Ryanair a szabályzata alapján csak három órán túli változás esetén ad módosítási és visszatérítési lehetőséget, ami aljasság. Gondoljunk arra, hogy 2 óra 50 perccel eltolják az indulást, amivel lekéshetünk egy fontos eseményt, mégse mondhatjuk, hogy akkor egy másik járatra tegyenek át. Vagy mondhatjuk? Az elfogadó űrlapon apró betűvel a kisebb módosításoknál is ott van, hogy akinek nem tetszik, keresse őket valamelyik elérhetőségükön. Ezt a macerát nyilván az utasok tört része teszi csak meg. 

Ültetés

Két éve még a Wizz nem ültetett szét, aztán ő is bevezette. De kicsit más a rendszer, a Wizz továbbra sem mindig ültet szét, rafkósabb algoritmussal dolgozik, nehezebb rájönni, hogy mit hogyan csinál. Az biztos, hogy sose mutatja az összes szabad helyet, tehát három embert úgy ültet szét, hogy egyik mellett sem jelez szabadot, nehogy elég legyen utólag az egymás mellett üléshez csak kettőt megvenni. Viszont felkínál szabad sorokat, hogy hármat fizess. A Ryanairnél mindig látni az összeset. Ha tele a járat, mindkettőnél érdemes az utolsó pillanatban becsekkolni, akkor már általában csak jó helyeket tud allokálni a gép. Így lehet az első sorokban, vagy nagy lábterű helyeken ülni ingyen. Ha meg nincs tele a gép, akkor amúgy is át tud ülni szabadon maradt helyekre, aki akar. 

Kézicsomagárak

Erről nemrég mindent leírtunk, itt a Ryanair egyértelműen jobb, a Wizz drágább és átláthatatlanabb.

A szokásos plusz egy: ülészseb forever

Lehet, csak nekünk becsípődés, de sose fogjuk tudni megszokni, hogy egy újságot, vagy vizes palackot se lehet letenni az ülés elé, mert a Ryanair még mindig lespórolja az ülészsebet.

Összegzés

Nincs egyértelmű válasz arra, hogy melyik a kedvezőbb. Van amiben az egyik, másban a másik, attól függ, kinek melyik szempont fontosabb. De mindezeknél még fontosabb lehet, hogy melyiknek jobb a menetrendje és még akad jópár más szempont is.  

64 komment

Címkék: összehasonlítás Wizz Air Ryanair

Ferihegy új nevezetessége a felkelő nap fényében megcsillanó budiajtó

2019.11.14. 20:46 Fillér B. Gusztáv

Bréking! Az első kémfotók az új ferihegyi csodabádogról és konténerbudiról!

Egy szép hajnalon, félálomban kifelé baktatva Ferihegyen a bádogba, egészen meglepő felirat ereszkedett a szemem elé. Tudjuk be a sokkhatásnak, hogy kapásból sikerült fénycsővel együtt lefotózni az errefelé még soha nem látott piktogramot. 

buditabla.JPG

Természetesen azonnal mosdóspottingba kezdtünk, fel sem tűnt, hogy a balra tekintve már ekkor felfedezhettük volna minden ufb utas álmát, az építés alatt álló, hipermodern bádogcsarnokot.

A mosdó jelet követve elhaladtunk a mai bádog előtt, hogy aztán közvetlenül mellette feltáruljon az évtized fejlesztése, a gyönyörűséges budikonténer. Igazi kerozinbűzbe oltott szigetfeeling, priceless. 

budaajto.JPG

A rötyit tehát a bádogba lépés előtt lehet használni, noha várni inkább benn kell, kijönni már nem igazán lehet, ha a bádogba lépve túlesünk az okmány és beszkártyaellenőrzésen. Egy átlag utazásnál nagyjából 15 percre vagyunk a terminál budijától, persze olyan Wizz-utasoknak, akik áldozatul esnek a fő terminálban végrehajtott csomagos csicskáztatásnak, még jól jöhet.

Az új bádogbudi persze még csak az első a rendkívüli utaskomfort-növelő fejlesztések sorában, visszaúton azért jól megnéztük az épülő high-tech bádogot is, amelyről a Magyar Nemzet nevű termék a következőképp lelkendezett: "a könnyűszerkezetes épületben a 21. századi igényeknek megfelelő komfort, azaz ülőhelyek, fűtés-hűtés, mosdók és élelmiszer-vásárlási lehetőség várja az utasokat."

Mivel az ominózus cikk tele volt zagyvaságokkal (például "az épületszárnyat a jelenlegi B terminálon keresztül érik majd el az utasok"), nem is tudtuk hova tenni, hogy pontosan hol épül. Nos, nem bonyolult: a mostani bádog mellett és nyilván az A-ról lehet majd ide kijutni, hiszen a Schengenen belüli utasokról van szó. Az új csarnokot tehát gőzerővel építik. Még nagy a kupi, így néz ki.

 ujbadog1.JPG

A színvilág eklektikus, Turbulenciát a fotó alapján egy hasaló robotra emlékezteti az építmény.

ujbadog2.JPG

Az építkezés miatt most kicsit hosszabb és kacskaringósabb az út beszállás felé, hamarabb lehoznak a terminálból a betonra és az utasoknak kerülgetniük kell a munkaterületet. De kit érdekel, ha látjuk a szemünk előtt a végkifejletet: az új csodaterminálnak elvileg januártól ki kell váltania a már több mint öt éve utasok millióit boldogító bádog 1.0-t.

57 komment

Címkék: Ferihegy bádogterminál

Elképesztő magasságokba emeli a Wizz Air a kézipoggyász árát

2019.10.29. 16:59 Fillér B. Gusztáv

Sokadszor szaladunk bele, hogy egy normális kézipoggyászért többet kell fizetni a Wizznél, mint amibe maga a repjegy kerül, legfőbb ideje egy csomagártesztnek. A két ultra ajánlatait összevetve az látszik, hogy a kézicsomagnál a Wizz sokkal drágább a Ryanairnél, a 10 kilós feladottnál kisebb különbséggel jobb a Ryanair, a 20 kilós feladottnál viszont sokszor a Wizz az olcsóbb.

Elég bonyolult a helyzet, próbáljuk tömören, szikáran összefoglalni. Hét olyan útvonalat választottunk, amelyet mindkét cég repül - pontosabban négynél tök ugyanaz a célreptér, háromnál nagyrészt ugyanazt a várost, vagy szigetcsoportot szolgálják ki. Ugyanazon, vagy egymáshoz legközelebbi napon induló járatoknál néztük meg a csomagdíjakat, egyrészt november végére, másrészt március elejére. Ezek ugyebár csak akkor derülnek ki, ha az utas a foglalás során eljut a konkrét infóig.

wizzmerohely1.JPG

Alap tudnivaló: csak ez a két cég kér pénzt a normál kézipoggyász elszállításáért, a többinél ez benne van a jegyárban. Így háromféle csomagtípust néztünk: a normál kézit, amely az elsőbbségi beszálláshoz kapcsolódik (PRIO), a 10 kilós feladottat, amely lényegében a normál kézipoggyász, a legtöbbször sztenderd gurulós bőrönd feladása (10KG) és a légitársaságoknál megszokott, húszkilós feladott csomagot (20KG) 

Az adatok böngészhetők alább, aki nem akar elmerülni benne, annak azonnal összefoglaljuk a fontosabb tanulságokat, de mindenekelőtt álljon itt a hivatalos díjlista euróban, csúcsidőn kívül/csúcsidőben: 

PRIO 10KG 20KG
Wizz 5-35 9-47/13-57 15-67/21-83
Ryanair 6-12 10-17,5 25-35

 

Az első blikkre jól látszik, hogy a Wizznél sokkal szélesebb sávban mozognak a csomagdíjak. Kezdve a hagyományos feladottal, a 20 kilóssal, itt a Ryanairnak magas a minimumdíja, ezért hiába adja alapáron egy csomó budapesti útvonalon a cuccot, ennek a 25 eurónak (8119 forint) a Wizz könnyen alá tud menni. Az is előfordul náluk, hogy a 20 kilós alig drágább a 10 kilósnál. Ami nagy könnyebbséget jelent, vagy egyszerűen két együtt utazó embernek elég egy 20 kilóst közösen megvenni, nem kell mindkettőnek a 10 kilós. 

Kacifántosabb a helyzet kézipoggyászfronton. Itt ugyebár ha nem férünk be egy ülés alatt elférő ingyenes kicsi csomagba, akkor választhatunk: a normál kézit prió keretében visszük magunkkal a gépre, vagy feladjuk a reptérre érve 10 kilós feladottként.

Már az sem egyértelmű, hogy a kettő közül melyik olcsóbb. Rövid útvonalaknál előfordul, hogy a 10 kilós, a hosszabbaknál viszont szinte kivétel nélkül az elsőbbségi. 

A priónál (normál kézi is jöhet a gépre a kicsi mellé) a Ryanair fogyás alapon áraz, azonos útvonalon a közeli időpontra magasabb az ár. Ennél előfordul az is, hogy teljesen elfogy a keret, tehát aki mindenképp a gépre akarja magával vinni a csomagját, jó, ha időben megveszi azt.

A Wizznél többnyire nincs semmilyen különbség, pont ugyanannyiért adják a kézicsomagot tartalmazó elsőbbségit novemberre, mint márciusra. A budapesti útvonalakon láttunk erre a Ryanairnél 6 és 12 eurós árat is (2100 és 4200 forint, ezek a kis ravaszak tehát már 350-es euró/forint árfolyammal számolnak a magyar indulásoknál), de ez nem feltétlen függ az útvonal hosszától - Milánóba mindkét cég pl. meglepően drágán adja.

A távolabbi időpontokra, ahol a Ryanair olcsóbban számol, a Wizz szinte mindig sokkal drágábban adja a kézit, mint a nagy konkurense. Például Lisszabonba ugyanaz a szolgáltatás 2100 forint a Ryanairnél, 7800 a Wizznél. Hasonló jegyárnál ezt különösen érdemes figyelni. Mivel 10-20 euróért télen vagy 50 célállomásra el lehet jutni Budapestről és Debrecenből, valóban teljesen általános, hogy drágább a normál kézicsomag a Wizznél, mint maga a jegy

Ebből egy lehetőség is fakad. A folyamatos áremelések nyomán a Wizznél a foglaláskor vett prió több útvonalra is drágább lehet 20-25 eurónál, márpedig a reptéren megvéve ez fix 20 euróba kerül. Még a Malév GH kezelési költségével együtt is csak 25. Ha tehát ennyi az eredeti ár is, akkor nem feltétlen érdemes foglaláskor megvenni, főleg, ha még nem tudjuk, kell-e egyáltalán a nagy kézi, vagy hogy mekkorát viszünk. Sok reptéren nem is figyelik a csomagok méretét, pont elég akkor fizetni, ha visszük a normál kézit és kérik is érte a pénzt.  

Még annyi kiegészítés, hogy mindkét nézett időpontunk csúcsidőn kívül van, a nyári, a téli és a húsvéti csúcsban a Wizz még magasabb árakon adja a feladott poggyászokat.

Összességében tehát a lényeg: a Wizz sokkal szélesebb sávban áraz és sokkal drágább a Ryanairnél. Érdemes mindig átgondolni, kell-e fizetős csomag és ha igen, annak díjaival együtt hasonlítsuk össze a szolgáltatók által kínált jegyárakat.

Most pedig a konkrét árak, amelyek foglaláskor érvényesek - utólagos csomaghozzáadás esetén pár euróval magasabb mind.

London                   (PRIO - 10KG - 20KG), novemberre / márciusra

Wizz (Luton) :          5800 - 5450 - 6050 / 5800 -5450 - 6050

Ryanair (Stansted): 3150 - 4200 - 8119 / 2100 - 3500 - 8119

 

Brüsszel - alsó:

Wizz:     4450 - 3050 - 3650 / 4450 - 3050 - 3650

Ryanair: 2100 - 3500 - 8119 / 2100 - 3500 - 8119

 

Milánó:

Wizz (Malpensa):     6500 - 4750 - 5000 /  6500 - 4750 - 5000

Ryanair (Bergamo):  4200 - 3500 - 6489 / 2100 - 3500 - 4879

 

Berlin: 

Wizz:       4800 - 4750 - 5000 / 4800 - 4750 - 5000

Ryanair:   3150 - 3500 - 8119 /  2100 - 3500 - 8119

 

Lisszabon:

Wizz:     7850 - 7800 - 9750 /  7850 - 7800 - 9750 

Ryanair: 4200 - 3500 - 8119 / 2100 - 3500 - 8119

 

Eilat:

Wizz:      4800 - 7800 - 9750 / 4800 - 7800 - 9750

Ryanair:  4200 - 4200 - 8119 / 2100 - 3500 - 8119

 

Kanári-szigetek:

Wizz (Tenerife):            8700 - 10550 - 13850 / 7850 - 10550 - 13850

Ryanair (Gran Canaria): 4200 - 4200 - 8119 / 3150 - 3500 - 8119

 

68 komment

Címkék: teszt Wizz Air Ryanair csomagdíjak

Bedobja a törülközőt egy fapados Budapesten

2019.10.20. 20:36 Fillér B. Gusztáv

Nagyon úgy fest, hogy jövő nyártól mindkét budapesti útvonalát bezárja a Transavia. Nagy kár, az egy nyarat megélt Nantes különlegesség volt és Párizsnál is a legjobb volt Orlyra repülni.

Bő egy éve még nagy lelkesen jelentették be, hogy Párizs mellett Nantes-ba is repülnek 2019 nyarán Budapestről, a 20-as nyárra azonban eltűnt mindkettő. A Transavia szeptemberben jelentette be a 2020 nyári menetrendjét, pár hétig még bíztunk benne, hogy Budapest csak később kerül fel valamiért, de mivel minden más ott van, szinte csak ez hiányzik, kijelenthető, hogy dobják a magyar piacot úgy ahogy van - csak ezt nem fogják külön bejelenteni.

A Transavia az Air France-KLM csoport low-cost cége, eleve nem könnyű nekik megtalálni egy fapados helyét a struktúrában. Amikor elkezdték a magyar járatokat, a Transaviával pont maguknak csinálták elsődlegesen konkurenciát azzal, hogy Párizsba és Amszterdamba repültek. Aztán Amszterdam helyett jött Rotterdam, oda legalább nem repül a KLM, de ez sem élt sokáig. Párizsnál legalább nem CDG-re, hanem Orly-ra repülnek, ez legalább egy résnek tűnt onnantól, hogy az easyJet budapesti járata átköltözött CDG-re.  

transavia1.jpg

Nantes-ot eleve nyárinak hirdették, most pénteken megy el az utolsó járat. Párizsba még repülnek télen, de nagyon fékezett habzással. Heti kettőben novemberben, december-januárban szünet, csak az ünnepi időszakban van pár járat. Aztán februártól még húzzák a tavaszi menetrendváltásig.

De legalább jó a menetrend, pénteken és vasárnap este repülnek. Magyar turista szemszögből ez egy kiváló hétvégi kiruccanási lehetőség, a vasárnap késő délutáni hazajárat pedig azoknak is kedvező, akik nem szeretnek kifelé este menni és azonnal egy szállás kifizetésével kezdeni. Orly leginkább azért jó reptér, mert jó és olcsó a megközelítése, alapáron villamossal elérhető az egyik metró végállomása. Tehát a reptér felé a belvárosi napijegyen túl csak egy plusz villamosjegyet kell venni. Sajnos Orly ennek kiesésével már csak CDG-re és a Párizstól durván 100 kilométerre levő Bovéba lehet majd repülni Budapestről és Debrecenből is fapadon.   

A Transaviánál 40 euró a még hátralevő járatokra a legolcsóbb jegy. Ennél valamivel olcsóbb az easyJet CDG-re, de drágább a bejutás. Az ultráknál BVA-ba pedig eleve 16 euró pluszt kell hozzáadni a buszos transzferre az időveszteség mellett - meg persze azt, hogy náluk csak a kis kézipoggyász van benne az árban. Aki tehát párizsi túrán gondolkodik, érdemes kihasználnia a megszűnés előtti hónapokat. 

16 komment

Címkék: Transavia megszűnő útvonal