FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) A321 (2) A321neo (1) Aegean (1) Airbnb (2) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) akció (17) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (4) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (6) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (3) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (3) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (2) Bosznia-Hercegovina (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (8) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) Chania (1) Ciprus (6) Cork (1) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (1) csomagszabályok (25) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) easyBus (1) easyJet (15) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (8) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (3) Fuerteventura (5) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (3) Granada (2) Gran Canaria (2) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (9) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (2) járat megszűnés (1) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (1) jótanácsok (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (6) kártérítés (6) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (6) kézipoggyász (5) Koppenhága (1) Kotor (1) Kréta (1) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) last minute (2) Laudamotiob (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (15) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (5) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (1) Mallorca (1) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (2) MÁV (2) megszűnő útvonal (2) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (2) nyaralás (1) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) olcsó jegyek (15) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (4) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Páfosz (1) Pafosz (4) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (3) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) pilótahiány (1) Pizzo (1) poggyász (3) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Ryanair (68) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (1) szavazás (1) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (1) szülinap (1) Tampere (1) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (2) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (13) Transavia (1) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (1) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (7) új útvonal (6) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (3) utasjog (2) utasszívatás (6) utastájékoztatás (2) utazási iroda (2) útdíj (2) üzleti utasok (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) wifi (1) Wizz Air (89) Wizz kártya (1) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Öt csúcs úticél, ahova most először repülhetünk párezer forintért

2018.09.23. 00:04 Repülős Rozi

Szeptember közepétől mindig nagyon olcsó jegyek vannak őszre, megkerestünk ezek közül is néhány leget. Ezek a legjobb helyek, ahova akár már 5-7 ezer forintért elrepülhetünk melegedni a hűvös-ködös-rövid nappalos időszakban.

Van persze egy valag hely, ahova 3-4 ezresek a jegyek, de ezeket már megírtuk ezerszer és évek óta változatlanok. Csak néhány, fontosabb a teljesség igénye nélkül: Milánó, Berlin, Róma. De vannak olyanok is, ahova emlékeink szerint ennyiért még sose repülhettünk el. A legelsőre mondjuk azért, mert most először indul oda fapados.

De ettől még nem kellett volna durván leesniük az áraknak, úgy tűnik, egyelőre nehezen tudják tölteni Ammant. Jordánia szuper úticél, Petra kötelező, évek óta várunk rá mink is, persze, hogy kipróbáljuk. Főleg ennyiért: három hónapja még nem voltak 10 ezer forint alatti jegyek, az elmúlt hetekben azonban folyamatosan csökkenve 6200-ig jöttek le a legolcsóbbak az október végén induló útvonalra.

Jordániát be lehet fejezni Akabában is, onnan is indít pár járatot idén ősztől a Ryanair és az easyJet olcsón Európába, átszállva tehát onnan is haza lehet jönni, miután kis tengerparti dögléssel fejezzük be az utat. De a határ túloldala is negatív rekordot döntött, azzal, hogy most télen a Wizz is repül Eilatba, az árakat is lenyomta. Már 3200-tól van pár jegy, persze a péntek-hétfő pár drágább, de néhány dátumra egy tízesből kihozható a retúr is. 

dsc03705.JPG

Málta momentán nem a szívünk csücske, de egy kellemes őszi kalandozásra sokaknak vonzó lehet. Főleg, ha bő tízezerből megjárható oda-vissza, például november 24 - december 1-re Wizznél 4300-7900 az ár, de néhány dátumra a Ryanair is ad 4619 forintosokat.

Ciprusról többször is írtuk, hogy szerintünk a legjobb időszak a látogatásra április, ha meg a tengerben fürdés is fontos, akkor a november. Még 25-28 fok a jellemző, az árak meg barátiak. Most pedig ott állnak még sok időpontra az 5229 forintos Ryanair-jegyek Pafoszra. A gépek napközben mennek, ami azért is jó, mert lehet menetrend szerinti helyi busszal is menni a reptérre. A Wizz Larnacába csak kifelé ad jegyeket ennyiért, pedig hazafelé lenne jó az esti járat. De az meg csak decembertől olcsó néhány időpontra. 

Mallorca az egyik legdrágább nyaralóútvonal Budapestről és hagyományosan csak szeptember közepéíg üzemelteti a Wizz. Ott van viszont a Laudamotion, amely Bécsből egész évben repüli. És most rekordolcsón, októberre vannak főleg 10 eurós jegyek, mindkét irányba. Az "olcsó busz aznap reggel" megoldás a reptér elérésére sajna nem játszik, hajnalban indul több járat is, vissza meg késő este jönnek. Két éj szállással három nap alatt bejárható a sziget, októberben még a tengerban is lehet fürödni, legalábbis mi megtettük - jó, meleg nem volt, olyan 18 fok rémlik.

Végül még némi extra: mire megírtuk a posztot, 5300-ért már nincs Lisszabonba jegy, de a 7800 is rekordolcsó. Ez csak két decemberi dátumra játszik egyelőre, de biztos lesz még többre is. Madridba is befigyelt néhány rekordolcsó, bő ötezer forintos ajánlat, leginkább november végét érdemes nézegetni mindkét ultrafapadosnál.

pict0734.JPG

Még egy érdekesség, londoniaknak, vagy körútra vágyóknak: a Wizz szenved az új, naponta közlekedő London-Lisszabon járat töltésével, rengeteg jegyet adnak 10 euróért.

Végül a kötelező alapinfó: a két ultrafapadosnál az alapjegyárért valóban lehet utazni, de már a kézicsomagelvitelnek is szigorú szabályai vannak. Leegyszerűsítve: az árban csak egy kis kézi gépre vitele van benne. Ráadásul szétültetnek, ami ha nem tetszik, megint csak plusz költséget jelent.

9 komment

Címkék: amman Lisszabon Mallorca Málta Eilat Pafosz

Örülhetnek az írországi magyarok, indul a Budapest-Cork járat

2018.09.14. 14:54 Repülős Rozi

Sok évvel a Malév után újra lesz Budapest-Cork kapcsolat. A Ryanair repüli jövő tavasztól, a menetrend magyar turistáknak kifejezetten jó.

Több mint egy éve a kinti magyarok petíciója kapcsán írtunk arról, hogy miért olyan kevés és drága a járat Magyarország és Írország között. Most megkapták, amire vágytak: Cork-Budapest, jövő tavasztól. 

Valóban háromszoros hurrá, Corktól nem messze csodás helyek vannak Dél-Írországban és nem nagy kockázat egy ilyen járat, már csak a tekintélyes vendégmunkás-penetráció miatt se. A heti kettő igazi magyarturistás menetendet kapott: csütörtökön délelőtt ki, vasárnap este vissza. 

sheepshead.jpg

A lgolcsóbb jegy most 35 euró és ezúttal nem vagyunk olyan optimisták, hogy lesz még ennél olcsóbb. Korántsem biztos, kivételesen azt mondjuk, ennyire előre is érdemes lehet a 10 ezer forint körüli ajánlatokra gyorsabban lecsapni, mind gyöngytyúk a takonyra.

Érdekesség, hogy ősszel Váradi József Wizz-vezér nyilatkozta, hogy nem félnek majd saját területén betámadni a Ryanairt, vagyis visszatéri Írországba. (Korábban lengyel célokról repültek Corkba pár évig, Írország pedig annyira Ryan felségterület, hogy még az easyJet sem merte bottal se piszkálni). A Ryanair ezt úgy tűnik nem várta meg, idén a Wizz a kapacitásbővítés javát Londonba és Bécsbe teszi.

A corki reptérrel kapcsolatban azt azért még jó tudni, hogy baromi ködös helyen fekszik, elég sok a divert és a törlés ott.

7 komment

Címkék: Ryanair Cork

Újabb megszűnő járat, új menetrend - pár fontos Wizz-infó

2018.09.13. 13:35 Fillér B. Gusztáv

Pár új infó, egyenesen a Wizz Airtől. Csomagszabályokról, kommunikációról, megszűnő útvonalról.

A Wizz kommunikációs csapata tartott tegnap háttérbeszélgetést, volt pár dolog, ami fontos/érdekes lehet az utasoknak, ezekről röviden.

A legfontosabb: a csomagszabályokkal kapcsolatos korábbi posztjainkban leírtak stimmelnek. Valóban nem kötelező, de erősen ajánlott ingyen feladni a kézit a csekkinpultnál. Aki ezt teszi, viheti a második kis kézit magával a szekun és a kapun át egyenesen a gépre, az ülés alá. A kapunál viszont él az egycsomagos szabály, ott csak az egy kéziből kipakolt személyes cumók vihetők a fedélzetre.

Amúgy ígérik, hogy a kommunikációt az utasokkal igyekeznek erősíteni, nekik sem érdekük, hogy folyamatosan negatív hírek jelenjenek meg róluk.

A csomagszabályokat illetően próbálja a Wizz megtalálni az optimális megoldást. Addig egyetértettünk, hogy igen, fontos és nem könnyű, hogy a hatékonyságot megtartva, igen alacsony költségszint, nagyon rövid fordulóidő mellett kerüljenek fel gyorsan a kézicsomagok a gépre, de az nem derült ki egyértelműen, hogy a korábbi jónak tűnő megoldással (amennyi felfér a fedélzetre, annyi felmegy, a maradékot pedig a kaputól a gép hasába viszik) mi volt a gond. Utassoldalról továbbra is úgy tűnik, a Wizz a mostani problémát (túl sok a csomag a kapunál) jórészt magának okozta azzal, hogy fizetőssé tette a géprevitelt. Korábban tele volt a gépen a csomagtartó pl. 85 csomaggal és ment a többi a gép hasába. Most meg félig üresen repked a csomagtartó és az onnan leszoruló csomagok a kapuhoz kerültek.

Nyilván cél, hogy a fél gép vegyen elsőbbségit, amivel a gépre vihető a cucc és akkor plusz bevételt hozva telnek meg a felső rekeszek újra, de a lényeg, hogy a kapunál kezelhetetlenül sok lett a csomag. Ezért döntöttek az azonnali változtatás mellett, hogy megpróbálják a csekkinhez terelni. De ezt nem csomagszabály-változásként értékelték, hanem procedúra-változásként, amit lehet azonnal is. Ezért nem tartották szükségesnek részletesen tájékoztatni az utasokat, csak feldobták a weblapra, oszt jónapot. Ígéretet kaptunk, hogy a jövőben jobban figyelnek az ilyenekre is.

Általánosságban is érdeklődtünk, hogy miért annyira gáz az ügyfélsuzolgálat a cégnél, a válasz az, hogy itt is javítanak. Az emelt díjas szám marad, de az írásbeli kommunikációt gyorsítani próbálják, a külső cég, amely az ügyfélszolgálatot üzemelteti, nagy nyomás alatt dolgozik - mármint a Wizz ellenőrzi szigorúan.

Azt, hogy a ferihegyi folyamatokat miként lehetne javítani, egy munkacsoport vizsgálja - benne vannak a földi kiszolgáló Malév GH és a reptér munkatársai is. A jobb földi utaskommunikáció érdekében irodai Wizz-alkalmazottak is szolgálatot teljesítenek a reptéren.

Jövő nyári menetrend kábé két hét múlva lesz, azt mi tesszük hozzá, hogy néhány bázison már van és a rendszer ugyanaz, mint legutóbb, az első hetekben csak klubtagok tudnak majd foglalni, az árak pedig magasak, nem igazán lesz érdemes azonnal ráugrani a jegyekre. De persze majd ha látjuk a konkrétumokat, kielemezzük.

Jövőre jön 321-es tartalékgép Budapestre, tehát nem fordulhat majd elő, hogy egy nagygép krepál be, amit csak kicsivel tudnak pótolni, ezért 50 utas nem fér fel a járatra.

Rákérdeztünk Bukarestre is, amely eltűnt a menetrendből. Ez felfüggesztésre kerül a téli menetrendtől, tehát kakukk, nem jön vissza tavasszal úgy, mint Bergen, Nizza és Bordó.

10 komment

Címkék: Wizz Air

Újabb fapadosok indulnak a legkirályabb londoni reptérre

2018.09.08. 23:55 Fillér B. Gusztáv

Pár hete jöttek újabb járatbejelentések, közülük mindenképp kiemelkedik az, amely sok magyarnak is csökkentheti a stresszszintjét. A legkirályabb londoni reptérre hamarosan az easyJet is beindul Budapestről, a Ryanair pedig Kassáról. Frissítés: sajnos a Flybe pedig bezárja.

A két nagy londoni fapados reptér, az ótvar Stansted és a hányadék Luton kikerülése maga a felüdülés minden utasnak. A két ultra a két szarfészket használja, ezeken a belépést a sokszor fél órás útleveles sor keseríti meg, az indulás meg maga a horror. Lutonnál már a megközelítés is kötélidegeket kíván, nem ritka a fél órás dugó a reptérre vezető egyetlen úton, Stansteden meg a taplóságáról hírhedt szeku után még fél órásnak tűnő kötelező plázaséta (ezer ember közti zsúfolt helyeken), mire kapuk irányába fordulhatunk, rossz esetben újabb 20 percet bumlizva gyalog, vagy kisvonattal.

De ugorjunk, ezek köztudott infók, ilyen konkurencia mellett nem meglepő, hogy egyre többen cuppannak rá Southendre, ahol kellemes minden, a géptől 5 perc alatt a terminál előtt lehetünk, ahonnan újabb 2 perc csak a vasútállomás. Megszavazták a legjobb londoni reptérnek, e mellett a leggyorsabb növekedés is itt van az egész Egyesült Királyságban. Az easyJet fejleszt és betört a Ryanair is, egy idő után épp a durván növekvő utasforgalom miatt fogja elveszíteni a mostani előnyét, azt, hogy kicsi, de nem zsúfolt és barátságos.

Magyar szemmel: eddig a Flybe repült Southendre Budapestről, október végén jön az easyJet. Sajnos a heti 3-ból gyorsan heti 2 lett, de ezek legalább hétfőn és pénteken, ami kitűnő. Jegyek 23 euró plusz 20 euró admin díjról indulnak, vagyis 4 főnél járunk 28 eurónál, ami már nagyon baráti. Itt ugyanis nincs ultrás szívatás, például szétültetés, a nagy kézi tényleg nagy és aki a első 50-ben van, viheti is ingyen magával a gépre. 

Az északkeleten élőknek jó hír, hogy a Ryanair is bemegy Kassára, első útvonala épp Southend lesz. Jövő áprilistól indul, foglalni még nem érdemes, farokmutogatós 100 eurós egy csomó jegy, nyugi, lesz majd 20 is. Miskolc környékéről indulva jövő tavasztól tuti inkább ezt választanánk, mint Pestről, vagy Debrecenből Lutont, vagy Stanstedet. 

Southend egyetlen hátránya a többi londoni reptérrel szemben sajnos ma is megvan: nincs olcsó bejutási lehetőség. Helyi busz csak a környékbeli városkákba jár, ami kicsit távolabb visz (Stanstedre is van), az drága, Londonba nincs is. A vonat király, gyors, kényelmes, de nagyon drága. Ha hárman utazunk, a groupsave kedvezménnyel vihető 10 font alá az ára a Liverpool Streetre, ha leszállunk Stratfordban, akkor olcsóbb. És akkor is, ha oda-vissza Southendet használjuk és retúr a vonatjegyünk is. A budapesti easy-járatokat nem érinti, de most ősszel ráadásul minden hétvégén felsővezetéket stoppolnak, egy darabon buszozni kell London irányába. Érdemesebb az X-es buszokkal átvergődni más vasútállomásokig legalább.

Még egy fapados járatbejelentéssel tartozunk: az easyJet Manchestrebe is járni fog Ferihegyről, de ezzel három cég (Jet2, Ryanair és Wizz Liverpoolba) mellé áll be negyediknek, így nem nagy horderejű a változás, ezt a bő két sort érte meg max.

FRISSÍTÉS: Sajna a Flybe bezárja a Budapest-Southendet, köszi DVB kommentelőnek, hogy felhívta a figyelmünket erre az újságcikkre. A járat januártól ki is került a menetrendből.

 

50 komment

Címkék: Kassa Southend easyJet

Ajtóig áll a sor? Van egy titkos pultja is a Wizznek Ferihegyen

2018.09.03. 15:16 Fillér B. Gusztáv

Itt van néhány plusz információ Wizz-utasoknak. Úgy tűnik, kissé nehezen megy a szabályok egységes betartatása a reptereken, a kötelező kézicsomagfeladás pedig inkább csak vágy, nincs retorzió azoknak, akik kihagyják a sorállást az utasfelvételhez. Lényegében ingyen is lehet két kézicsomagja az embernek, ha meg nagy a sor, lehet, hogy Ferihegyen van megoldás: egy titkolt pult a túloldalon. 

A legújabb csomagszabály-változást bemutató posztunk óta sem jött semmiféle hivatalos bejelentés a Wizztől, abból élünk, amit láttunk, amiről az utasok beszámoltak, illetve amit a Wizz újságírói kérdésekre reagált. Ezek alapján van néhány konkrét újdonság, köztük kifejezetten jó hír is.

Illetve előtte még egy mondat, amit olvasva harsány kínkacajban törtünk ki:

A Wizz Air nemrég módosította a kézipoggyász szállítási eljárását, melynek célja, hogy kényelmesebb beszállási folyamatot tegyen lehetővé, illetve, hogy csökkentse a poggyászokhoz kapcsolódó járatkésések számát, valamint, hogy az egyértelmű szabályokkal növelje az utasok elégedettségét.

 

Emlékeztetőül: erről a módosításról nem értesítettek senkit, az utasoknak küldött egyenmailekben se volt változás, kizárólag a weblapjukra került fel egy, a korábbitól eltérő verzió. A szabályok meg annyira egyértelműek, hogy még a reptéri földi kiszolgálók is összevissza tájékoztatást adnak róluk a mai napig.

Néhány dolgoban szerencsére valóban tisztábban látunk: ahogy a fenti idézet, úgy a következő is az Origo cikkéből származik, a Wizz válaszaiból: 

Bár nincs semmilyen retorzió, a repülőgép pontos indulását nagyban elősegíti ha priorityvel nem rendelkező utasok minél többen feladják a nagyméretű kézipoggyászukat a check-in pultnál.

Tehát a "minden esetben az utasfelvételnél fel kell adni" jelentése: léccilécci adjátok fel, hogy könnyítsétek a munkánkat. Ezek szerint a kapunál a procedúra változatlan.

Egy másik fontos kérdést is tisztázott az Origóhoz érkezett válasz:

A Wizz Air azt javasolja az utasoknak, hogy az utasfelvételi pultnál ingyenesen a raktérbe feladott nagyméretű (55x40x23cm) kézipoggyászból vegyék ki a személyes tárgyaikat, értékeiket (pl. útlevél, egyéb fontos iratok, gyógyszer, ékszer, telefon, kamera stb.), melyeket felvihetnek magukkal a gépre akisebb, az ülés alá elhelyezhető, legfeljebb 40×30×18 méretű személyes tárgyakat tartalmazó csomagban.

Magyarul: aki feldja a csekkinpultnál a nagy kézijét, vihet magával egy második kicsit a személyes tárgyakkal. A kivett értékek vitelére kijelölt mérethatár ugyanis azonos annak a kiscsomagnak a méretével, amit az elsőbbségit vásárlók vihetnek fel második motyóként.

Az utasfelvételnél nyitottak csak elsőbbségivel igénybe vehető pultukat, ami elsőre kapitális marhaságnak hangzik, mivel épp azért fizet valaki priót, hogy két kézicsomagja lehessen és magával is vihesse őket a fedélzetre. Viszont a Wizz szeretné, ha ők is inkább feladnák már a csekkinnél. Ennek két előnye van: nekik a prió csekkin miatt nincs sorállás és nem kell végighúzniuk a nagy kézit a szekun át a kapuig.

wizzcsekkinsor.JPG

Jobbra az üres rész az elsőbbségi pultokhoz, a nagy sor kb. fele meg a többi Wizz-utasnak

Vagyis a választási lehetőség a következő: aki nem vesz priót, azt megkérik, hogy adja fel a nagy kézit a csekkinnél, sokszor hosszú sort kiállva. Aki ezt megteszi, ingyen vihet egy értékekkel teli kis kézit a fedélzetre. Kérdés, hogy aki a kérés/szabály ellenére odamegy a kapuhoz a nagy kézivel, annak is engedik-e a plusz kicsit az értékekkel, miután a nagy elmagy a gép hasába.

Aki vesz priót, választhat: vagy viheti a gépre a nagy és a kicsi csomagját, így nem kell várnia a célállomáson, hogy megjöjjön a csomag a szalagon. És nem futja a kockázatot, hogy összetörik, megdézsmálják. A másik lehetőség: kényelmesen, a prió csekkinnél feladja a nagyot, itt nem veszítve időt. Ez alapján a prióval csak a sorállást fizeti meg az utas, mert aki nem vesz elsőbbségit, az is felvihet egy második kicsi csomagot, miután feladta a nagyot.

Az elmúlt napokban érkezett utasélmények arról szólnak, hogy továbbra is káosz van a szabályok betartatásánál, az egyik reptéren ez, a másikon az a divat. Amit viszont mi Ferihegyen láttunk (2B terminál), az elég érdekes. Az összes Wizz-gépre hat csekkinpult van kijelezve, ebből négy elsőbbségis, ahol senki se áll. Kettő pedig az összes többi lúzernek, ezeknél ottjártunkkor 30-40 perces volt a sor. Ez a pultok száma alapján vélhetően célja is a Wizznek, hogy a fizetős megoldás felé terelje a népet.

Nincs a kijelzőn és senki se mondja, de a nagy kijelző alatt átsétálva, hátul is van néhány utasfelvételi pult.

ferihegy4858.JPG

Arra kell menni követve a 48-at

Ebből kettő, az 57-58-as Wizzes, de ez még felette a kijelzőn se volt kiírva, néhány jólértesült, illetve rutin róka intézte csak ott a becsekkolást. Érdemes őket követni.

titkospult.JPG

40 komment

Címkék: Wizz Air csomagszabályok

Bekeményít a Ryanair is: nincs többé két ingyen kézipoggyász

2018.08.24. 12:51 Fillér B. Gusztáv

A Wizz újabb sunyi módosításával összevetve a Ryanair szigorítása szinte üdítőleg hat, pedig maga a változás kemény: vége a két ingyen kézipoggyász korszakának. De ezt tisztességesen bejelentették, az érvelésük is rendben van, novembertől érvényes csak, nem pedig azonnal, mint a Wizznél. És átlátható, egyértelmű a szabályozás- ellentétben a Wizz variálásával, ahol még mindig van csomó nyitott kérdés és az elsőbbségi ára is a mellett, hogy folyamatosan nő, utanként mozog.

De maradva a Ryanairnél: azért sem vagyunk felháborodva, mert ez a döntés már rég benne volt a pakliban, őszintén szólva meglepő, hogy eddig nem lépték meg. Amikor az utasoknak elegük lett a szemétségeikből, a nagy szolgáltatásjavító csomag (always getting better) legfontosabb elemeként hozták be a két ingyen kézit négy éve és noha a gépre vihetőségen szigorítottak, meg a legaljasabb lehúzás, a szándékos, de letagodott szétültetés bevezetése is a Ryanair nevéhez fűződik, eddig megmaradt a két ingyen kézi rendszere. Most van tehát vége, pontosabban novembertől.

A bejelentés, meg a magyarázat címe (csökkentjük a feladott csomag díját és a lassú beszállás miatti késéseket) persze szokás szerint kamugyanús, hiszen a 10 kilós feladott az az eddigi ingyen kézivel azonos, tehát nem csökkent a díja, hanem mostantól lett fizetős. De igaz az is, hogy a 20 kilósról át lehet váltani erre, csökkentve a költségeket. Ami a beszállási késéseket illeti, elfogadható a cég magyarázata: ha átlag 120 cuccot kell a kapunál címkézni és elvinni a géphez, az bizony kitolhatja az indulást. Valós működési problémáról van szó, érthető, hogy lépni kellett. És az is igaz, hogy nem tolták túl a díjakat, nem érezzük lehúzásnak a most bejelentett, nem emelkedő fix árakat.

De a lényegre. Eddig a nagy kézi ingyen volt, de a fedélzetre csak prióval mehetett, a kicsi ingyen. Az új rendszerben a kicsi mérete megnő, ezt lehet csak felvinni ingyen a gépre. Ha akarunk egy másik, nagyobb csomagot is vinni, két lehetőség van: a 6 eurós prióval vihetjük a fedélzetre, ahogy eddig, vagy pedig már az utasfelvételnél feladjuk, ekkor 8 euróba fáj az egész - ha a foglaláskor fizetjük. Ha később, akkor mindkét esetben 2 euró a pótdíj.

Az ingyenes és gépre felvihető ki pogyó mérete 35x20x20-ról 40x20x25 centire nő, a mérőeszközre pedig ráhagynak még nem is kicsit: abba a 42x20x30 centis cumók férnek majd bele. Ez is befér az ülés alá, ezt kell tehát megugrania annak, aki ingyen csomagot akar magával vinni - összehasonlításul: amikor a Wizzél még fizetős volt a nagy, az ingyen kicsi mérethatára 42x32x25 centi volt, az akkori jól nyomkodható hátizsákok nagy része most is működhet. Ha nem fér a keretbe a cucc a kapunál, akkor 25 eurós bünti mellett minősítik át feladottá és teszik a raktérbe. Ez nem kevés, persze mihez képest: a Ryanair korábbi büntetődíjaihoz képest szinte baráti.

A cég azt mondja, az utasok majdnem kétharmada nem is érintett a változásban, mert 30% eddig is vett elsőbbségit, másik 30% meg eddig is egyetlen pici cuccal utazott. Fekete pont, hogy akinek már most is van november utáni foglalása, nem tehet hozzá csomagot, vagy priót alapáron (szarrágás ezt a 2 eurót behajtani), az viszont piros pont, hogy ha valakinek így már nem tetszik a rendszer, elállhat az utazástól és visszaadják a teljes jegyárat. Ezt vessük össze azzal, amit a Wizz  bevezet, azonnal, nem kommunikálva.

Mi is megtesszük majd, részletesen összehasonlítjuk őket egy következő posztban. Most csak annyi: ha valaki semmit se hajlandó ráfizetni csomagügyben a jegyárra, a Wizznél vihet nagyobb kézit, pluszban sorbaállva, csekkinnél feladva a cuccát. Ha viszont az a szempont, hogy normál kézivel kulturáltan utazzunk, a Ryanair a jobb és olcsóbb megoldás.

47 komment

Címkék: szabályváltozás kézipoggyász Ryanair

Kupleráj a Wizznél: új, kötelező sorállás a kézicsomagosoknak

2018.08.23. 15:12 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Megint új szabály a Wizznél, de még a reptéren se tudnak róla, újra kész kupleráj. Nem vesződnek többet azzal, hogy a beszállításkor a kapunál szedegetik el az utasoktól a normál méretű kézipoggyászt, ehelyett azt már az utasfelvételi pultnál le kell adni. A kézipoggyászt már pár hónapja nem lehet felvinni a gépre, csak ha priority szolgáltatást vesz az utas, ám eddig csak lehetőség volt arra, hogy a bőröndöt már a csekkin pultnál feladja. A legújabb szabályváltozás azonban már arról szól, hogy ezt kötelező megtenni. Mivel jellemzően nagy sorok vannak a csekkinpultnál, az meg ellentétes az ultra-low cost modellel, hogy a változással plusz emberi erőforrást csoportosítsanak oda, várhatóan jó nagy sorbaállások lesznek. Vagyis ha nem fizetsz pluszt, az eddiginél jóval hamarabb kell kimenni a reptérre. Fizetsz, vagy az idődet rabolják és a legjobban gyűlölt dolgora, felesleges sorállásra kényszerítenek.

Talán mindenki emlékszik még arra a kisebb balhéra, ami még júniusban esett meg Lisztferihegyen. A Wizz egy nehezen hihető mesét hintett el, miszerint (köcsögkalapot viselt, sárga kalucsnit és raccsolt) várhatóan helyhiány lesz a gépen, ezért értesített utasokat, hogy a kézicsomagokat már az utasfelvételnél kötelezően le kell adni. Több pultost persze nem tettek oda, az utasok tolongtak és károgtak, hatalmas lett a káosz. A Wizz akkor azt nyilatkozta, ez egyedi eset volt

Aha. Vagy inkább teszt, ahogy arra is céloztak már akkor is bennfentesek. Most úgy tűnik, sikeres teszt, bevezetik.

De következzenek Peti tapasztalatai, aki előbb az alábbi, új megfogalmazást találta a csomagszabályoknál: Ha nem vásárol WIZZ Priority szolgáltatást, és a kézipoggyásza nagyobb a megengedett méretnél (40 × 30 × 18 cm), akkor az utasfelvételi pultnál ingyenesen fel kell adnia azt, és majd az érkezési repülőtéren veheti át a poggyászfelvételnél. Ha a kézipoggyász kisebb, mint 40 × 30 × 18 cm, akkor magával viheti az utastérbe, és az ülés alatt kell elhelyeznie azt. Vagyis nem feladhatja, mint eddig, hanem fel kell adnia.

"Megkérdeztem alkalmazottakat a reptéren, MGH-sokat akik közvetlenül a Wizznek dolgoznak. Az első csapat azt mondta (még a check-in pultnál levő épület ajtóig érő sornál), hogy igen így van, de Budapesten megengedik, hogy bevidd. Így aztán nem is vártam ki a sort, mentem ahogy szokás menni kézipoggyásszal a biztonsági ellenőrzéshez. Aztán bent várakozás közben megint jött egy csapat MGH / Wizz alkalmazott, őket is megkérdeztem. Volt köztük aki nem tudta miről van szó, hiszen a kapunál veszik el. Mondtam hogy mi van a honlapon, erre az volt a reakció, hogy ja akkor le kell adni. Aztán egy másik mondta, hogy igen, le kellett volna adni. Mondtam, hogy azt mondták nem gáz ha nem adom le. Erre ő azt mondta, hogy de, de most hogy márbejöttem vele, mindegy, majd elveszik a kapunál."

Végül sluszpoénként a nagy méretű csomagot, mivel az egy hátizsák volt, nem is vették el tőle, ismét teljes tehát a káosz, újra nem tudják a saját partnerek se, hogy mi a szabály. Egészen érthetetlen, hogy miért van újra ekkora kupleráj a cégnél.

 Persze jó, hogy feladottnak minősítve ingyen elvihetünk a kéziben olyan cuccokat, amelyek a szekun nem mehetnének át - persze ez eddig is így volt, opcionálisan. Ennél azonban jóval nagyobb kényelmetlenséget okoz, hogy az utast plusz sorállásra kényszeríti a légitársaság. Egy tök átlagos kézicsomaggal nem lehet többé egyenesen menni a szekuhoz, legalább plusz fél órát rá kell számolni a sorálláshoz a csekkinhez. Persze meg lehet venni a priorityt, és akkor nincs gond. Nyilván ez a valódi cél és trükk. Még inkább arra kényszerülnek az utasok, hogy plusz szolgáltatást vásároljanak (ne feledjük a szétültetősdit sem, amit szintén extra pénzért lehet kibekkelni), így már simán lehet, hogy elfogy majd a repülőnként eladható 80 darab prió. 

Alapvetően mondhatjuk, hogy ez nem gond, ha valaki szeretne kényelmet, akkor vásárolja meg. Csak hát eddig ez járt, most meg már nem. Lehet fikázni, hogy ha fapadossal megy valaki, akkor szokja meg a szívást, de ez az eljárás egyértelműen azt jelenti, hogy burkoltan újra árat emel a Wizz. A jövőben tehát érdemes úgy számolni a jegyárat, hogy ha a korábban megszokott alapvető kényelmet elvárjuk, akkor automatikusan hozzáadjuk a priót is, ami újra dárgult, akár 10-12 euróra. Így érdemes majd összevetni a többi légitársaság áraival a Wizz árait. Hogy ez nem sok, és ha ennyink nincs, akkor minek repülünk? Ez is érv, de elég ócska. Mert akárhogy is nézzük, egy 20 euróba kerülő jegy a tavaly ilyenkor még megszokott szolgáltatásokkal (magammal viszem a kézimet és nem ültetnek szét) a duplája is lehet. De átlagjegyárral számolva is közel 50 százalék lehet az áremelkedés.

Ahogy a GH-sok nem tudják, úgy a weblapon elérhető új szabályozásból se derül ki, hogy mi van akkor, ha valaki nem adja le a csomagot, hanem megy a szokott módon vele egyenesen a kapuhoz. Egyelőre nem találtunk extra büntetést vagy díjat a kézipoggyászát magánál tartó utasokra, de akár az is elképzelhető, hogy ennek külön tarifája lesz. Vagy egyszerűen nem engedik fel a gépre a bőröndöt. Vagy az utast. Vagy visszaküldik, hogy adja fel - ám így le is kési a gépet. Ezt sem ártana mihamarabb tisztázni, mert így főleg garantált lesz a káosz, ha elkezdik betartatni a saját szabályukat.

A kivett értékek felviteléről továbbra is csak annyi van a weblapon, hogy fel lehet vinni. Hogy miben, nem mondják. Most, hogy már a csekkintől külön mennek, nem mindegy, hogy a hónunk alatt, vagy pl. laptoptáskában, retikülben. Jaj de nehéz lenne leírni, hogy egy pici szatyrot az értékekkel elfogadnak az ülés alá, biztos sérülne a híres ultra low-cost modell.

De legalább itt van a már megszokottnak tekinthető slusszpoén: a Wizz megint nem kommunikált a változásból semmit. Simán feltette a weblapjára az új rendszert, de még az utasoknak küldött egyenmailekben is a régi szabály szerepel. Pont most kaptunk mi is a jövő heti utunkról,  egy szó sincs benne a változásról.

Trehányság, beleszarás, vagy szándékos szívatás? Mi se tudjuk, lehet tippelni.

(A Ryanairnél is változik a szabályozás novembertől. Sokkal szigorúbb lesz, vége a két csomag mehet ingyen rendszernek, de legalább korrekten bejelentették, elmagyarázzák, nem sunyiban, azonnali életbe lépéssel. Lesz róla külön poszt)

65 komment

Címkék: változás sorbaállás Wizz Air csomagszabályok

Hegyekben a 4 ezres Ryanair-jegyek, ki meri megvenni őket?

2018.08.22. 17:32 Fillér B. Gusztáv

Nem kell beugrani annak, hogy ma vége van a Ryanair leárazásának, mint ahogy a Wizznél se kell rohanni. Adataink szerint évek óta nem voltak ennyire alacsonyak a jegyárak, ősszel rengeteg helyre lehet fillérekért utazni. Ha nem törlik a járatot.

A Ryanair-botrányok megtették hatásukat: a cég küzd, mint malac a jégen, hogy megtöltse a gépeit, őszre nagyon durván leestek az elmúlt hetekben a jegyárak. Előbb ízelítő ezekből.

Önmagában az sokatmondó, hogy 12 olyan célállomás van, ahova Budapestről 5 ezer forint alatt elvisznek. A szokásos 3 ezresek (Berlin, Brüsszel-alsó) és 4 ezresek (Bergamo, Nürnberg, stb.) mellett Prága is végre ide került, sok járat van ennyiért. Ahogy Pisába is, meg olyan helyekre, ahol Wizz is jár, utóbbi nem égette magát szénné az elmúlt hónapokban, nyilván felé terelődött néhány ezer utas. Ezért lehet a Ryanairnél szokatlanul olcsó Róma, Nápoly és London is, ezeket ritkán láttuk eddig 5 ezer alatt.

Ahogy Barcelonánál és Madridnál se megszokott az alig 5 ezer feletti ár, most van bőven novemberre. Az új jordániai járat is esik meredeken, már 7600-tól van Amman, Pafoszra pedig oda-vissza el lehet menni novemberben 11 ezerért - érdemes is, még kitűnő az idő és fürödhető a tenger. 

Hosszasan lehetne még sorolni, szokatlanul olcsó többek között a szintén ötezres Palermo, vagy a 8 ezres Malaga és Valencia. Eilat is megy le szépen, de az a Wizz belépése nyomán még lesz 6 ezer alatt is. Marrakesh és Dublin is jóféle 9 ezer alatt és Gran Canaria se gyakran van 13 ezerért - jó, most is csak egy nap ennyi, november 27.

Persze a Wizz is olcsó őszre, csak náluk nem olyan látványos az áresés tavalyhoz képest. Meg ők később szokták az árakat csökkenteni, nálunk inkább egy-másfél hónappal indulás előtt a legjobbak az árak, most tehát még október esik lefelé, nem a legkisebb forgalmú hónapok. És úgy tűnik, megint trükköztek egy sort az akcióval, a mai 20 százalékosban az általunk figyelt jegyek több mint fele, mint pár napja. És az akció csak október végéig szól, pár héten belül nyilván lesz egész évre szóló leárazás is.

Persze a legfontosabb kérdés foglalás előtt, hogy mi az esély további fennakadásokra a Ryanairnél. A lényeg, hogy a múlt héten is eredménytelenül zárult a pilóták és a cég közvetítő által vezetett tárgyalássorozata, a sztrájkveszély továbbra is fennáll. Ráadásul a pilóták egyesítik erőiket, tegnap találkoztak, hogy egységesen léphessenek fel, ne külön-külön lázadóknak próbálja őket beállítani országonként a cégvezetés. Közben a sztuyvik a befektetőknek küldtek levelet, amelyben kérik őket, hogy támogassák az üzleti modell módosítását, mert szerintük a mostani, munkavállalókat elnyomó verzió nem tartható. 

Érdemes tehát figyelni a fejleményeket, ha van fontos változás, természetesen - ahogy eddig is -,beszámolunk róla.

FRISSÍTÉS: 22 órás tárgyalás után csütörtök reggelre összejött a megegyezés az ír pilcsikkel, csökkent a sztrájkveszély.

Amit viszont még a sztrájkveszélyen túl érdemes figyelembe venni az őszi foglalásoknál, hogy változatlanul nagy a légiirányító-hiány, naponta több száz járat késik sokat emaitt. Az átszállásos verziókat nagyon óvatosan javasolt tervezni, meg eleve jobban készülni a késésekre minden légitársaság esetében.

 

26 komment