FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) A321 (2) A321neo (1) Aegean (1) Airbnb (2) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (2) Ammán (1) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (4) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (6) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (4) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (3) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (2) Bosznia-Hercegovina (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) Chania (1) Cinque Terre (1) Ciprus (6) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (1) csomagdíjak (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (16) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (8) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (3) Fuerteventura (5) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (3) Granada (2) Gran Canaria (2) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (9) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (2) járat megszűnés (1) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (6) Kannonkoski (1) kártérítés (6) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (6) kézipoggyász (5) Koppenhága (1) kósz (1) Kotor (1) Kréta (1) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (15) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (2) Mallorca (1) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (2) MÁV (2) megszűnő útvonal (3) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (1) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (2) nyaralás (2) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (16) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (4) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Pafosz (4) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (3) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (3) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (71) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (1) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (1) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (2) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (14) Transavia (1) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (1) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (7) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (3) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (2) útdíj (2) üzleti utasok (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) wifi (1) Wizz Air (95) Wizz kártya (2) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Fél év alatt másodszor zárja be ugyanazt a járatát a Wizz

2019.02.20. 02:26 Fillér B. Gusztáv

Jött egy bejelentés a Wizz Artől egy új nyaralóútvonalról, csak nyáron és nyilván méregdrágán elvisznek Valenciától egy köpésre, Castellonba. Amúgy Valenciába van egész évben Ryanair, tehát nem egy nagy hír ez. Ami érdekesebb, az egy újabb budapesti útvonal bezárása. Ezt most a Wizz sajtóközlemény-stílusában, néhol azokból szó szerint idézve írjuk meg alább - ilyet úgyse fognak kiadni sose.

A Wizz Air, Európa leggyorsabban növekvő légitársasága, Közép- és Kelet-Európa vezető diszkont légitársasága örömmel jelenti be, hogy egy újabb rekordot döntött meg: egy év alatt másodszor zárja be ugyanazt a budapesti útvonalát.

Bergen Norvégia második legnagyobb városa, a legnépszerűbb kapu Nyugat-Norvégia fjordjaihoz. A város gyönyörű természeti adottságairól nevezetes, és kiváló hegymászási lehetőségek találhatók közvetlen közelében.

A téli szüneteltetés után a 2019-es nyári menetrendben újra meghirdetésre került a járat, amely március végén el is indul. Pontosan 11 alkalommal valóban biztosítjuk utasaink számára a meghirdetett szolgáltatást, május elejétől azonban az utasigények változására reagálva más útvonalakra csoportosítjuk át a felszabaduló kapacitásokat. Javasoljuk, hogy aki tudja, ragadja meg az áprilisi alkalmat arra, hogy közvetlen járattal juthasson el Bergenbe.

Bergen helyett továbbra is repülhetnek utasaink a méregdrága olajváros Stavangerbe. Az érvényes bergeni foglalással rendelkező utasaink ráadásul Stavanger mellett oslói járatunkra is díjmentesen átfoglalhatnak, ahonnan saját költségükre akár 6-8 óra alatt a földön is többféleképpen is eljuthatnak Bergenbe. 

Az európai diszkont légitársaságok egyik úttörőjeként a WIZZ folyamatosan bővíti a Közép-Kelet-Európát a kontinens több részével, köztük Norvégiával összekötő hálózatát. A WIZZ büszke arra, hogy rendkívül elkötelezett az alacsony jegyárai és a minőségi szolgáltatásai mellett.

   

14 komment

Címkék: Wizz Air megszűnő útvonal

Rászállt a Wizz Air az elsőbbségis utasokra is

2019.02.12. 22:51 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Eddig a priority utasok voltak a karám királyai, akiket nagyjából senki sem buzerált. Ők azok, akik elsőként mehetnek ki a fagyba ácsorogni a gép előtt, de persze a lényeg, hogy felvihetnek a fedélzetre a kistáska mellett egy normál kézicsomagot. A fizető vendég nagy úr, nem illett nézetegni a csomagját. Eddig. 

Egy olvasónk lőtte pár napja az alábbi képet. Magyarázata szerint a Wizz nagy erőkkel kezdte méricskélni a priority szolgáltatást vásárló utasok csomagjait is.

A legújabb csomagszabály szerint csak az elsőbbségi beszállás vételével lehet normál méretű kézicsomagot felvinni a fedélzetre. (Emellett játszik még ennek feladása is, ami akkor előnyös, ha nagy koffer nem kell, de szívesen küldenénk a túlpartra egy kis páleszt vagy bármi más folyadékot, kést, metszőollót. A prió ( kézicsomag fedélzetre vitele) díja elméletben 5-17 euró, a feladása 5-27 euó, az ár távolság és az ördög tudja, mi minden függvénye.

A priósok alaposan meglepődtek a szigorú ellenőrzés miatt, de a kezdeti ijedtség után még kellemetlenebb volt, hogy pörgött is a csomagméricskélők számlálója. Olvasónk beszámolója szerint ugyanis sokan fennakadtak a rutinvizsgálaton, azaz a gurulósuk (max 55x40x23 cm) nem fért be az erre rendszeresített mérőeszköz nagyobbik felébe. Ez pedig drága mulatság.

csomagmerce.jpg

Ha a mezítlábas utas túl nagy ingyenes kis csomagot akar felvinni a gépre (40x30x20 centi a határ), ami nem fér a kis rekeszbe, de passzol a nagyba, 25 euró büntetést kell fizetnie és viheti a fedélzetre. Ennél sokkal kellemetlenebb, ha priósként bukik az utas a kerettel. Ez ugyanis 60 euróba kerül, ráadásul a csomagot fel kell adni, mehet a gép hasába. Ha nincs fölösleges 60 euró erre, a csomag nem utazhat.

Alapvetően nem véletlen a priósok szigorú ellenőrzése. Jóval combosabb összeget le lehet gombolni az utasokról, másrészt míg a mezítlábasok egyre fegyelmezettebbek, a priósok elkanászodtak. Ezt magunk is tapasztaltuk az elmúlt hetekben is, esetenként a megengedettnél sokkal nagyobb csomagokat hurcoltak magukkal a priósok, sőt nem volt ritka az sem, hogy három táskát vittek magukkal. Emiatt aztán megint helyproblémák vannak a gépeken, újra előfordul, hogy nem férnek fel a cuccok a felső csomagtartó rekeszekbe.

A szigorú mérés egyelőre Budapesten, meg néha Lutonban jellemző, illetve valószínűsítjük, hogy Wizz többi bázisán is. Más reptereken nagyjából le se szarják, mit visz magával az utas és mit nem. Az alábbi képet például Athénban lőttük, ezt a zsákot sima kézipoggyász gyanánt vitte magával a gazdája, pedig szinte én is elfértem volna benne.

dsc_1080.JPG

A lényeg tehát: hiába fizetsz egyre borsosabb árat az elsőbbségiért, már nem hunynak szemet a csomagszabály megszegése felett.   

 

 

42 komment

Címkék: priority Wizz Air utasszívatás

10 tipp, hogy fantasztikus legyen az utazás Jordániába

2019.02.08. 11:35 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Jordánia sosem volt olyan könnyen elérhető, mint most. Mostantól két városba, Ammánba és Akabába is megy fapados (Ryanair és easyJet), így változatos programot lehet összeállítani. Nem árt azonban felkészülni pár dologra, mert a csodás nyaralás idegtépő szenvedéssé is válhat. Ha valaki az arab világra kíváncsi, érdemes itt, Jordániában kezdenie az ismerkedést. Meglepő módon sokan beszélnek angolul - lehet, hogy csak azt az ötven szót tudják, ami feltétlenül kell -, szinte minden ki van írva latin betűkkel és látvány akad bőven. De hogyan lehet ideális utazást összehozni? Íme tíz tanács.

1. Ammánba érkezz, Akabából menj haza!

Ha már két várost is érint fapados, megéri ezt kiasználni - még akkor is, ha délről átszállásos a hazaút. Az északabbra fekvő Ammán megfelelő kiindulópont, a környék felfedezése után pedig el lehet indulni délre - természetesen észak felé is kitérhetünk, nekünk erre nem volt időnk. Petrát és a Holt-tengert muszáj látni, akkor pedig már egyszerűen nem érdemes visszafelé menni. Mi szerdán érkeztünk Ammánba és végül hétfőn repültünk haza Akabából athéni átszállással. Ammán sokszínű város, egyszerre modern és lepukkant, egyszerre tűnnek fel a görög, római és muszlim épületek, romok, körülvéve az összeeszkábált blokkházakkal. Akaba a legmelegebb, február elején is 26 fok volt. Aki vállalja a határon bumlizást, Eilatból is hazajöhet, onnan közvezlen járata van mindkét ultrafapadosnak Budapestre.

amman.jpg

2. Válts ki Jordan Passt!

Jordániába kell vízum, amit meg lehet venni a reptéren is, de felesleges, és drágább is. Előre úgynevezett Jordan Passt lehet venni, ez kiváltja a vízumot, ha legalább három éjszakát az országban töltünk, és egy csomó helyre be lehet vele menni ingyen. A vízum 40 jordán dínár (egy dínár nagyjából 400 forint), a Jordan Pass pedig 70, 75 vagy 80 dínár. A legolcsóbban egynapos, a másodikban kétnapos, a harmadikban háromnapos petrai belépő van.

3. Petrára két nap kell

A csodálatos sivatagi várost nem lehet és nem érdemes kihagyni a jordániai utazásnál. Petra lélegzetelállító és hihetetlen, de egyben nagyon fárasztó kirándulás is. Nem véletlen, hogy általában két napra javasolják elosztani a látnivalókat. Ha mindent meg akarunk nézni, az nagyjából 20-22 kilométeres túrát jelent 1200 méter szintmászással, mert több kilátópont, építmény és látnivaló a sziklák között és azok tetején található. Ha nagyon jó karban vagyunk, persze ez letudható egy nap alatt is, a város reggel hatkor nyit, de jobban járunk, ha szétosztjuk két napra.

petra.jpg

4. Csak rutinos sofőr üljön autóba

Jordánia nem járható be kényelmesen tömegközlekedési eszközökkel, kevés a buszjárat, és az se megy el mindenhova, ahová a turista menne. Autóba azonban csak az üljön ebben az országban, aki kellő rutinnal rendelkezik. Az, hogy a sofőrök nem használnak indexet, egész könnyen megszokható. Az már kevésbé, hogy nagyjából annak lesz így elsőbbsége, aki agresszívabb. Ehhez még hozzá kell adni, hogy bármikor jöhet szembe valaki a körforgalomban vagy akár a gyorsforgalmi úton. Az már csak hab a tortán, hogy a felújítás alatt álló sivatagi autópályán a táblák teljesen esetlegesen vannak kirakva, vagy kinn felejtették a régit, vagy még ki sem rakták az újakat. A káoszt enyhítendő mindenhol fekvőrendőrök vannak - a gyorsforgalmi úton is - amit vagy észreveszünk vagy nem. Nagyon sok a halálos közúti baleset, a gyalogosok pedig néha tényleg csak az életük kockáztatásával tudnak átkelni az úton - mert mondjuk az autópályán egyetlen felüljárót sem építettek, miközben az út falvakat vág ketté.

5. Menj el a Jordánhoz!

A Holt-tengertől 10-15 kilométerre északra terül el az a hely, ahol Keresztelő Szent János tevékenykedett, egyebek mellett Jézust is megkeresztelte - a táblákon a Baptismal Site feliratot kell követni. A régészeti kutatások szerint a keresztelés a Jordán folyó jordániai partján zajlott - valójában nem is a Jordánban, de ez mindegy, ezen a részen. Ennek örömére az elmúlt ezer évben egymás hegyén-hátán épültek itt a templomok, és dőltek össze földrengés és egyéb sajnálatos okok miatt. Ma egy kis tájvédelmi körzet óvja a növény és állatvilágot, de közben el lehet sétálni a folyó partjára is. Ez különleges, mert máshol nem közelíthetik meg civilek a folyót, az mind Jordániában, mind Izraelben katonai terület. A Jordán csenevész folyócska, az Ipoly hozzá képest valóságos folyam. A látogatható szakaszra kiérve akár meg is merítkezhetünk a zavaros vízben, sőt egy pap meg is keresztel minket, ha esetleg pogányként érkeztünk volna. Nagyon érdekes, hogy az izraeli oldalon valóságos látogató központot alakítottak ki. Jordániában egy kis ösvény vezet egy ferde, sáros stéghez, a túlparton ezzel szemben lekövezett part, kiszolgálóépületek és tökéletes infrastruktúra várja a leendő keresztényeket.

jordan.jpg

6. Fürödj ingyen a Holt-tengerben!

Van "városi" strand, de a külföldieknek a beugró az elmúlt pár évben 25 dínárra (10 ezer forint) nőtt. Persze ki lehet fizetni, de nagyon hangulatos megkeresni a helyiek által látogatott szabad strandokat. A fizetős Amman Beach után nyolc kilométerrel érdemes nézni az út mellett parkoló autókat. A kiválasztott strand egy hőforrás mellett volt, ami ideális, hiszen ezt a vizet muszáj lemosni, és mi lehetne jobb erre, mint a meleg víz. Itt a part nagyon meredek, így jobb cipőben és nem papucsban nekiindulni. A helyi fürdőzők rendszerint nevetve konstatálják, hogy turisták is csatlakoznak, és bár ők ruhában mennek be a vízbe, nem rökönyödnek meg a fürdőruha látványától. Kicsit árnyalja az idillt, hogy bőven van eldobált szemét a hegyoldalon, de nagyon hangulatos a vad vízi lebegés.

7. Ne vegyél fel kivágott ruhát!

Bár az ország nagy részén nem inzultáják az európai nőket, és nem kell kendőt hordani, vidéken nincsenek hozzászokva a csupaszsághoz. Még a térdig érő szoknya (hosszú ujjú pulóverrel) is feltűnést keltett Karakban. Egészen más a helyzet Akabában. Ott kifejezetten bántóan és bunkón bámulják a nőket, ha egy kicsike bőrfelület is kilátszik a dekoltázsból. Ebben a városban jobb elfelejteni a bikinit a strandon, és úgy alapvetően a rövidebb darabokat.

8. Ne hagyd ki a sivatagot!

Akabától északra terül el Wadi Rum, vagyis Rum völgye, ami voltaképpen sivatag egy faluval és sziklaképződményekkel. Ha csak egy rövid körre is, de érdemes betérni ide, mert egészen fantasztikus látvány. Gyalog, terepjáróval és tevével is bejárható a völgy, illetve annak egy része, fogadhatunk akár több napra is beudin túravezetőket, de ha csak egy óránk van, az se akadály. A gyalogos túrához felszerelés kell, mert legalább 10-15 kilométeres sivatagi sétával kell számolni, nem lehet csak úgy nekiindulni. Az ideális az, ha egy éjszakát a sivatagban tudunk tölteni, de ha lehet, több órás túrával számoljunk. A sivatag gyönyörű és megunhatatlan.

sivatag.jpg

9. Igyál kávét az utcán!

Jordániában - is - török kávét isznak, illetve instant kávét, esetleg valami nehezen meghatározható löttyöt. Ebből a hármasból az utcai török kávé a legjobb. Egészen finom pörkölésű kávéból készül, nagyon szeretik a kardamom ízesítésűt, ami az egyik legfinomabb kávét eredményezi, amit egyáltalán el lehet képzelni. A higiéniával nincs gond, mert a török kávét forrás közben öntik a pohárba, és mindenhol papírpoharat adnak. A kávéfőzés igazi rituálé, kár kihagyni. Ráadásul nem is drága, Petrában a beduinok egy dínárért mérték, a városokban az utcán fél dínár egy adag.

kave.jpg

10. Bízz a jordánokban!

Ami Marokkóban vagy Tunéziában jellemző, vagyis a jatt, baksis reményében a turisták nyomában loholó, sokszor erőszakos nyomulás, az Jordániában egyáltalán nincs. Még a turistás helyeken is elég egyszer-kétszer elmondani, hogy nem kell valami. A jordánok azonban nagyon segítőkészek, így simán előfordul, hogy a puszta közepén megállnak, mert látják a szerencsétlenkedésünket és útba igazítanak kéretlenül. És ezért tényleg nem kérnek semmit. 

 

29 komment

Címkék: arabok Petra Jordánia Ammán Akaba

Térerő nélküli betonbunker jött a bádogkarám helyett a reptéren

2019.01.31. 23:18 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Aki nem schengeni országba utazik Lisztferihegyről, egy ideje már megúszhatja a karámozást. Nem kell bokáig az esővízben gázolni, nem kell küzdeni a széllel, sem pedig ácsorogni a vizesblokk nélküli hodályban fél órán  át. Akkor ez már maga a csoda, nem? Hát, annyira nem.

Volt szerencsénk már párszor kipróbálni a reptéren az új csápot, de nem sikerül megszeretni. Innen akkor indul a gép, ha nem a schengeni övezethez tartozó államba utazunk, vagyis útlevélellenőrzés után terelik ide a népet. Hatalmas, tágas csarnokról van szó, ami jó, hiszen mégsem egy csirkekeltetőre emlékeztet az egész, van hely, álló és ülő egyaránt. Kár, hogy ronda.

beton.jpg

Persze nem kell, hogy freskókkal díszített kupolák alatt, dór oszlopok között húzzuk a kézikoffert, sőt még dizájnercuccokkal sem kell telepakolni a termet. de egy bazi nagy betonkockánál és kilátszó csöveknél egy kicsit azért többet várnék - a narancssárga fotelhapsi ugyanakkor nagyon kényelmes, kéne még belőle néhány. Mondjuk azt várnám, hogy legyen térerő. Csak hát sajnos a betonmonstrum közepén telefonálni is épp hogy lehet, elfogadható sebességű internet pedig elképzelhetetlen.

hapsifotel.jpg

Jó, minek netezek, ha repülni szeretnék (csak amúgy), elvégre lehetne kávézni is. Ja? Nem. Itt lesz szerencsére változás, mert a miniszterelnök kamu kinyírásáról kamuriportot forgató Frei Tamás ebben a kies betonpusztában nyitja meg új egységét. Egyelőre még minden be van fóliázva, a bólogató macskától (vagy gorilla) a papagájon át a fotelekig minden, de a japán cseresznyefa már látszik. A kávék legalább jók lesznek. Amíg nem nyit ki a fancy kávézó, jó lesz persze az automatás szar is. Már ha van. És ha lehet használni.

frei.jpg

Sajnálatos módon azonban az automata csak eurót fogad el - ez mondjuk elég gáz, nemcsak azért, mert Magyarországon egyelőre a forint a törvényes fizetőeszköz, hanem azért is, mert ugye innen épp olyan országokba lehet repülni, amelyekben jó eséllyel nem az euró a hivatalos deviza. A gépre rakott matrica szerint kártyával is lehet fizetni, ami megoldaná ugye ezt az eurós problémát. Csak a terminált vagy nem szerelték fel, vagy azonmód le is szedték, mert csak a rögzítést szolgáló lyukak látszottak a gép oldalán.

automata.jpg

Az már csak hab a tortán, hogy az egyik klotyó már most nem üzemel technikai okok miatt. Szóval innen szép nyerni, szerencsére lesz még lehetőség, hiszen a Budapest Airport komoly fejlesztések előtt, alatt áll, és úgy nőnek majd ki az újabb és újabb csápok a terminál testéből, hogy azt Kráken is megirigyelhetné. 

76 komment

Címkék: Budapest Airport bádogterminál

Fele annyit utazunk ingyen: csúnyán lebutítják a Wizz kártyát

2019.01.29. 22:41 Fillér B. Gusztáv

Sokkal rosszabb feltételei lesznek hamarosan a Wizz Air hitelkártyájának, tavasztól lényegében dupla annyi idő alatt lehet összeharácsolni egy ingyenjegyre valót, mint eddig. Várható volt, meglepően sokáig kitartottak az aranyévek.

Személyes háttérrel kezdve: kábé 15 éve fogadtam meg, hogy a büdös életben nem veszek fel több hitelt. Aztán 10 éve jött a Wizz hitelkártya, osztottam-szoroztam, nem hittem a szememnek, de tényleg annyi jött ki. Egyértelmű volt, hogy alsó hangon is kitermeli a bankköltségeim többszörösét. Így is lett, a helyzet az évek során még javult is, mert egyre több helyen lehetett kártyával fizetni, alig maradt költség, amivel kápéra kényszerül az ember. Az egyetlen aranyszabályt, azt, hogy a hitelkeretet mindig időre vissza kell tölteni, kétszer szegtem meg, egyszer szándékosan, kényelmi okokból, egyszer meg feledékenységből, akkor szét is cseszett az ideg rendesen a 20 ezer forint feletti kamatbukón. 

Na de mégis bőven millió forint felett kaptam ajándékba a 10 év alatt a Wizz-számlámra és ebből csak egy kis rész a szállások, autóbérlések utáni visszatérítés, a nagyja a Wizz-kártyás vásárlások után jött. Az elmúlt két évben szinte ráadásként figyelt be minden út ellőtt a kellemes eszegetés-iszogatás a Mestercard-váróban.

Szóval ennek ha nincs is vége, az eddigihez képest lassan fognak gyűlni a pontok. Az Erste Bank újabb három évre elnyerte a Wizz pályázatán a jogot a rendszer működtetésére, de teljesen más feltételekkel, mint eddig. Az indulás óta 2 pontot (Wizz-jegyre, vagy szolgáltatásra beváltható forintot) ért minden 100 forint költés bármire, Wizzes vásárlásnál 4-et. A friss bejelentés szerint áprilistól száz forint = egy pont, Wizz-jegy esetén kettő. Pont a fele tehát, mint eddig. És havonta max 250 ezer forintos költésig, 30 ezer pontig. 

A cumit két dologgal próbálják édesíteni. Egyrészt plusz pénzért meg lehet venni, hogy ne 250 ezer forint költésig járjanak pontok. 990 forintos havidíjért 450 ezer forintig ketyegnek a pontok, mezei vásárlásnál sima egy pont, Wizzesnél viszont nem 2, hanem 3. Aki pedig bevállalja az 1590 forintos havidíjat, annak 650 ezres költésig gyűlnek a pontok, mezei vásárlásnál itt is csak egy pont/forint, Wizzesnél viszont szenzációs 4. De limit itt is van, évi 24 ezer, illetve 48 ezer plusz pont gyűjthető az alapverzióban felső hatáekénr megadott 30 ezer felett. Vagyis éves szinten senki se gyűjthet többet 78 ezer pontnál - ha pedig ennek az árát, az éves 19090 forintot levonjuk, ez a max még 58 ezer forint sincs. A hitelkártya kikerülhetetlen éves költségeit levonva pedig nagyjából 50 ezer forint marad.

A másik újdonság, hogy a plusz fizetős csomagoknál a Wizzes költésekre 0 THM-es hitel érhető el 6 hónapos futamidővel. 

Valahogy a tiszta, egyszerű rendszereket kedveljük, de miért is pont a hitelkártya kondíciói lennének épp ilyenek annál a cégnél, amely nem kis részben az alacsony jegyár mellett jól eldugott és folyamatosan változtatott extra díjak beszedéséből él. Persze így is nagyjából ki lehet számolni, hogy a költési és utazási szokásainknak megfelelően érdemes-e valamelyik kiegészítő csomagot előfizetni.

Az nem kérdés, hogy még így kedvező ez a rendszer, de már semmiképp se a "minden fapados utasnak kötelező" kategória.

Fontos odafigyelni a Wizz-kártya használatára már csak azért is, mert az Erste igazán pofátlan devizakonverziós árakat alkalmaz, messze a legrosszabbak között van a teljes magyar bankszektorban. Külföldön már eddig se volt érdemes használni, mert a két százalékos visszatérítésnél többet bukunk a kártyás devizaárfolyamaikon. Most, hogy ez lemegy egy százalékra, ez fokozottan érvényes, mi már eddig is kizárólag autóbérlésnél használtuk. Sokkal jobban megéri például az ingyen ATM-felvételt is biztosító Revolut kártya, amit most még Transferwise-zal töltünk, de hamarosan sima forint bankszámláról is menni fog.  

 

 

28 komment

Címkék: Wizz kártya

Az 5+1 legtutibb új és olcsó nyaralójárat 2019-ben

2019.01.21. 23:30 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Tudjuk, hol nyaralsz idén nyáron - legalábbis ha a cél az, hogy olcsón lehessen tuti helyekre eljutni. Alant mutatunk öt úti célt, ahová idén repülhetünk először nemcsak közvetlenül, de baráti áron - meg egyet, amely szintén új és nagyon király, de sajnos nem lesz jóáras. A titok annyi, hogy esetenként el kell szakadni szeretett Lisztferihegyünktől. Messzire nem kell menni, legfeljebb Bécsbe, ahonnan a szenvedő Laudamotion kiváló célállomásokkal bombázza a fapados utasokat, de kénytelen olcsón adni a jegyeket. De Debrecenbe sem csak pulykakakasért éri meg menni.

Sevilla

Régen várt útvonal ez, a Ryanair májustól repüli Budapestről. Korábban csak átszállva lehetett ebbe a csodálatos városba eljutni. Egyelőre még elég drága, de ez semmit sem jelent, van esély arra, hogy tavasztól beárazódik, vagyis lejjebb mennek az árak. Sevilla gyönyörű város, ráadásul innen egész Andalúzia könnyen bejárható. Hiába jártunk már Spanyolországban, ha Sevillában nem jártunk, nem láttunk még semmit.

sevilla.jpg

Kréta

Persze van a méregdrága Wizz Pestről nyár közepén, de a Laudamotion Bécsből már áprilisban indítja első járatát Krétára, ráadásul nem csak Heraklionba, hanem Hániába is. Kréta mint a legnagyobb görög sziget egy egész nyárra adhat programot, azonban ha csak pár napot szeretnénk itt eltölteni, bizonyosan nem fér bele minden. Érdemes megfontolni, mi az a néhány látnivaló, ami belefér a programba, az egész sziget nem autókázható keresztül pikkpakk. Ha Hániába érkezik a gép, érdemes lehet azt a környéket bejárni - így azonban például a Minotaurusz lakhelye ki fog maradni. Meglehet azonban a Szamária-szurdok, Európa leghosszabb szurdokvölgye. A 16 kilométer hosszú túra igencsak kimerítő a kezdő túrázók számára, cserébe csodaszép. 

Kósz

Szintén a Ryanair-tulajdon Lauda repüli május végétől Bécsből, eddig ide se volt közvetlen fapados eljutás. Kellemes kis sziget, igazi bulis belvárosi résszel, ha valaki erre vágyik. Kósz kiváló kiindulópont lehet, ha át akarnánk hajózni Rodoszra. Útközben ráadásul a meseszép kis vulkánszigetet, Nisziroszt is megnézhetjük. A kicsiny szigetet leginkább nap közben lepik el a turisták, de ha tehetjük, maradjunk ott egy éjszakára, rendkívül hangulatos és békés kis sziget három kicsike faluval. Jól fog esni a csend Rodosz nyüzsgő és turistáktól hemzsegő utcái előtt.

Mikonosz

A Lauda harmadik filléres gurítása tavasszal a bíbor színű virágairól és hófehér utcaköveiről híres Mikonosz, tavaly még ide is csak átszállva tudtunk menni. A sziget egyik nagy attrakciója a három felújított szélmalom. Naplementekor a fél sziget itt ücsörög, szelfizik, nézelődik és lesz szerelmes. Sok helyen csak gyalogosan lehet közlekedni a városokban, az egész bájos és kedves, de azért ha hirtelen kellene valami drága és kockás, akkor van Louis Vuitton bolt is. Nyáron esetenként elviselhetetlen a zsúfoltság, érdemes kicsit halottabb szezont kinézni. Mikonosz városon túl viszont csendes az élet és rengeteg szép elhagyatott tengeröböl várja a csobbanni vágyókat. Kirándulni pedig a Kükládok rengeteg szép szigetére lehet a környéken.

mikonosz.jpg

Mallorca

Budapestről hagyományosan horror drágán tudja mérni a Wizz a jegyeket a szigetre és csak főidényben repüli. Ehhez képest fura, hogy Debrecenből már tavasztól tolja. Tényleg aprópénzért lehet repülni például április végén van jegy 4300 forintért, ami kevesebb, mint IC-vel lecsattogni Budapestről Debrecenbe. Kicsit ront a képen, hogy visszafelé combosabb az ár, de oda-vissza átlag 35 euró azért messze nem megfizetethetetlen. Mallorcára heti egy járat megy, vagyis vagy el kell ott tölteni egy hetet nagy duzzogva, vagy átszállással, vagy Laudával Bécsbe lehet olcsón hazajönni. 

+1: Cork 

Írország harmadik legnagyobb városa nem a nyaraló turisták mekkája, de ha valaki szeretné bejárni a sziget déli felét a rojtos, szabdalt, zöld mezőkkel terhelt partszakaszaival és teheneivel, akkor ehhez Cork lesz a legjobb bázis. Valószínűleg vendégmunkásjárat lesz, ami azt jelenti, hogy elég vaskosak lesznek az árak, ezért fért a listára csak plusz egyként.

26 komment

Címkék: nyaralás kósz mikonosz Sevilla Cork laudamotion

Már emeli is a Ryanair a csomagdíjat, de a Wizz így is drágább

2019.01.16. 01:02 Fillér B. Gusztáv

Kettő hónapig és tíz napig bírta a Ryanair a nélkül, hogy emelje a csomagdíjakat, igazán szép teljesítmény. Vártuk, hogy ez lesz, de azért ilyen sebességre mi se számítottunk. A Wizzhez képest azért még így is kispályások.

Többször foglalkoztunk vele, hogy novembertől a két ultrafapados átállt egy olyan csomagrendszerre, ami akár hosszabb ideig kitarthat. Ezt most is tartjuk, a rendszer marad, de az árak nőnek. És ennek a folytatódása borítékolható, hiszen az üzketi modell lényege a minél alacsonyabb jegyár és a minél több ügyesen dugott költség.

A Ryanair novembertől nagyon korrekt, egészen konkrét ajánlatot adott: a klasszik kézipoggyász (leginkább gurulós bőrönd)10 kilós csomagként feladva 8-10 euró (foglaláskor/később hozzáadva), gépre magunkkal hurcolva pedig (elsőbbségi beszállás&2 csomag gúnynév alatt) 6-8 euró. Minden időszakban, minden útvonalon. Ezt emelték most meg a következőképpen: a 10 kilós 10-12 euró, a felvivős megoldás pedig 6-10.

A tól-ig az új rendszerben nem arra utal, hogy foglaláskor, illetve később megvéve, hanem mindkét esetre ugyanúgy változó ár van. Vége tehát annak, hogy pontosan tudni lehet előre a csomagdíjat, az mostantól útvonalanként változó, a határon belül bármikor módosíthatnak rajta. A Wizz eddig is ezt csinálta, dinamikus árazás a neve, tehát ezúttal a Ryanair vett át a Wizztől valamit, ami utaszemszögből nem jó, mert átláthatatlan.

Ha már változik, megnéztünk néhány konkrét árat, olyan járatokra, amelyekre élő foglalásunk van. Utólag hozzáadva egy rövid útvonalra 8/10 eurót látunk (felvivős/ 10 kilós), az egyik közepesre 10/10 az ár, a másikra 8/12, egy hosszúra pedig 10/12. Ugyanezekre most foglalva a felvivős 8, vagy 10, a 10 kilós viszont minden járatra 10. Már most se logikus, de ez nyilván csak a kezdet, fogják még kutyulni tovább.

Az összehasonlítás kedvéért néztünk néhány Wizzt is. A hivatalos árlista szerint a felvivős (elsőbbségi) 5-15 euró között mozog, de ez nem stimmel, mert találtunk 16 euróst (Fuerteventura-Budapest). A többség azonban valóban 10 euró körül szóródik. A 10 kilósnál a díjlistában szereplő 9-24/12-27 euró (szezonon kívül/főszezonban) reálisnak tűnik, mondjuk kicsit megnőttek a számok azóta, hogy a rendszer indulásakor, pár hónapja még 7-12 euró szerepelt ugyanitt, A legmagasabb djíat mi a már említett FUE-BUD járatnál láttuk, 22 euróért méri a rendszer. Lisszabon-Budapest is 18 euró, de még egy átlagos hosszúságú útvonalon, mint a Catania-Budapest is 14 eurót látunk. Persze van sok 10 euró körül, alatta is, nagy különbségek vannak útvonalanként. Később hozzáadva pedig még többet kell fizetni. 

Tanulság csak annyi, hogy ha összehasonlítunk, nézni kell a poggyászdíjakat is, most már járatonként. A Ryanairnél még az új rendszerben is szűk a sáv, a Wizznél sokkal nagyobbak a különbségek és egyébként is mind a csomag, mind az ülésválasztás (szétültetés elkerülése) sokkal drágább a magyar alapítású szolgáltatónál.

17 komment

Címkék: Wizz Air Ryanair csomagdíjak

Újra beindultak a kemény csomagos büntetések a fapadosoknál

2018.12.30. 22:44 Fillér B. Gusztáv

Ahogy az várható volt, élnek az ultrák a maguk teremtette lehetőséggel, újra keményen büntetik a túl nagy kézicsomaggal érkezőket a kapunál. Leginkább Budapesten és a Wizz Air.

Írtunk eleget idén a két ultrafapados, de különösen a Wizz csomagszabályainak állandó változásáról, de utoljára azzal zártuk, hogy a november elsejétől életbe lépett rendszer valószínűleg stabil lesz. Ennek oka egyszerű: lényegében fizetőssé tettek mindent, ami nem fér be az ülés alá, ez pedig a szolgáltatónak jó: kevés csomaggal utazásra készteti az utast, ráadásul megteremti a lehetőségét annak, hogy a renitenseket agyonbüntessék. A kérdés csak az volt, mennyire élnek a bünti lehetőségével.

Decemberi útjaink tapasztalatai alapján az látszik, hogy egyre nagyobb a szigor, a Wizznél láthatóan elkezdték a szabályok kökemény betartatását. A Ryanairnél az egy hónapos türelmi időszak után már láthatóan jobban figyelnek, múlt héten náluk is láttunk büntetésket. Budapesten.

Nyilván Ferihegyről van a legtöbb tapasztalatunk, mert általában innen repkedünk jobbra-balra, de összességében sehol nem láttunk az ittenihez hasonló szigort. Nyilván a bázisokon tudják a földi kiszolgálókat a leggyorsabban betanaítani a helyes eljárásra, azokat könnyebb, akik egész nap csak Wizz-gépekkel foglalkoznak, teljesen más, ahol a Wizz csak egy a kiszolgált légitársaságok közül.

Korábban is így volt ez, de most is látszik, hogy a Wizz aktuális ferihegyi kiszolgálója, a Malév GH nagyon ráfeküdt a zsére. Lehet nagy munkaerőhiány, de erre most embert is allkokálnak. Legutóbbi útjainkon négyen ügyködtek a beszállókapunál, ketten csak a csomagokat mérték, ketten meg a szokásos iratellenőrzést végezték. Legutóbb azért álltunk a hidegben negyed órát a karám kapuja előtt, mert a büntetésre váróktól nem fértünk be. Amikor őket valahogy odébb terelték az ajtóból, kiderült, hogy az iratellenőrzéshez senki se vár, az ottani alkalmazottak malmoznak, várják, hogy odaérjenek az utasok. (A karámba lépésnél nézik a csomagokat, mögötte jön a pult az iratellenőrzéssel.) 

Ez tehát Budapest, de hazafelé jövet sehol nem láttunk még 4 emberes beszállítást, általában 2, néha 3 ember van, külön csomagos nem nagyon. 

Amikor a büntetéseket figyeltük, több utas azért vitatkozott, mert fizettek a gurulósért, mágis megbüntették őket. Amúgy teljesen jogosan, mert 10 kilós feladottat fizettek, mégis odahúzták a bőröndöt a kapuhoz. Tehát alapvetően csak magukat hibáztathatták, de az is jól látszik, hogy a kiszolgálók jól ráálltak a láthatóan jószándékú, fizető, csak a szabályt félreértő utasokra. Mivel többnyire a csomagok gépre vitelét lehetővé tevő elsőbbségi beszállás olcsóbb a 10 kilós feladottnál, az esetek döntő többségében nem trükközni akarnak az utasok, legfeljebb figyelmetlenek. De nincs kecmec, mehetnek a kasszához. Tanulság: nem összekeverni a szezont a fazonnal, figyeljünk oda, hogy melyik szolgáltatást választottuk és annak felfelelő helyre cibáljuk a csomagunkat.

A Ryanairnél is láttunk büntetést, ahol ugyanez volt a helyzet, az utas fizetett 10 kilóst, de nem adta le a cuccot a csekinnél. De összességében még mindig az látszik, hogy a Ryanainnél eddig lazábbak voltak a szabály betartatásával, illetve a pénzbeli retorzióval. 

Várható, hogy az idő haladtával egyre jobban beletanulnak a földi kiszolgálók a rendszerbe és egyre kevésbé lesznek elnézőek. A tanács pofonegyszerű: mindenki tartsa be a szabályokat és akkor nem fog pluszban fizetni. De még előtte, már foglaláskor jól gondolja át, hogy milyen igényei vannak és ennek megfelelően válasszon a csomagopciók (beférek egy picibe/feladom a 10 kilóst/viszem magammal a gépre a 10 kilást (prió)) közül. 

 

101 komment

Címkék: büntetés csomagszabályok