FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) Ammán (1) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) Ciprus (6) ciprus (1) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (20) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (3) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (11) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (1) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (5) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (1) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (17) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Pafosz (4) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (82) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (18) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (115) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

A legfontosabb kérdés: hogyan szerezzem vissza a repjegy árát?

2020.03.22. 11:22 Fillér B. Gusztáv

Most, hogy az európai repülés kezd leállni, a legtöbbeket érintő kérdés az, hogy lehet visszaszerezni a le nem utazandó repjegyekért korábban kifizetett pénzt? Nem egyszerű, mert a komoly likviditási válságba került szolgáltatók a törölt járatok után sem szívesen adják vissza.

Frissítés: a Wizz is szinte leáll, április végéig csak 8 magyar útvonal marad, azok is a szokottnál kevesebb járattal. A végleges, hivatalos lista a megmaradó budapesti Wizz-útvonalakról: LTN, EIN, BCN, BSL, DTM, NYO, SKP, SJJ. London napi 2, nyugat heti 3, Balkán heti 2.

Az elmúlt napokban kicsit kacifántos lett a helyzet ez ügyben a három nagy fapadosnál. Az easyJet például keményen tolja: a törölt járat után sem ajánl sima visszatérítést. 

A háttérhez érdemes egyszerűen a légitársaságok szemszögéből nézni a dolgot. Nekik élet-halál kérdése lehet az, hogy minél kevesebb pénzt utaljanak vissza. Nem elég, hogy hónapokig nem jutnak bevételhez a jegyeladások leállása miatt, még a korábban beszedett összegeket is adják vissza? Ez a gyengébb cégeket nagyon gyorsan likviditási válságba sodorja és például hiába tartozik a szabad cash/árbevétel mutató alapján az easyJet a középmezőnybe, ő nem nemzeti légitársaság, nem tud egyből saját állam bácsijához szaladni pénzért, mint ahogy az elmúlt napokban tette például a Lufthansa, a KLM, vagy a Finnair. Mindenki próbálja az utasok pénzét minél tovább magánál tartani.

easyjet_madeira.JPG

Az easyJet jövő héten tér át a hibernált üzemmódra, a mostani menetrend szerint az összes magyar járatát is törli. De a közlemény csak arról szól, hogy a jegyeket át lehet foglalni ingyen távolabbi időpontra (akár jövő februárig, mert meghirdették a jövő téli menetrendet csupa 29.99 fontos járattal, ami amúgy kitűnő lehetőség például karácsony előtti hazaútra foglalni), visszatérítést nem említ. Valószínűleg ez nem véletlen, inkább nem is tervezik visszatéríteni a jegy árát. Ami teljesen törvénytelen lenne, de hihető, hogy abban bíznak, a válság közepén senki nem fog emiatt bíróságra rohanni, amikorra meg ügy lesz belőle, addigra újraindul a piac, jönnek a bevételek és lesz pénz a visszautalásokra.

Mindenesetre azt kommunikálják, hogy majd a törlésekről szóló levélben tájékoztatják az érintetteket a lehetőségeikről, ezt szeretnénk látni mi is. Jó lenne tudni például, hogy ha nem élő járatnál, hanem töröltnél választok későbbi időpontot, akkor is megpróbálják-e felszámolni a jegyárkülönbözetet. Ha valaki kap ilyen levelet, kérjük, küldje el nekünk, a mi következő járatunk májusi, azt egy későbbi körben fogják majd csak törölni valószínűleg - most a márciusiak kerültek ki a menetrendből, pár nap múlva valószínűleg az áprilisiak is így járnak. 

De összefoglalva: mi a helyzet a három nagynál, mit tehet, akinek van repjegye a következő hetekre-hónapokra, de nem akar utazni? 

A Ryanairnél és az easyJetnél lehet ingyen átfoglalni, de talán jobb kivárni a törlést, ők ugyanis bejelentették, hogy lényegében leállnak keddtől. A jelenlegi menetrend szerint a magyar járatok közül csak a Ryanair tart meg heti négy London-Budapestet. Ha pedig töröltek, a Ryanairnél az eltolás mellett lehet visszatérítést választani, de van vele némi macera: az appból nem lehet intézni, egy online űrlapot kell kitölteni a weblapjukon az igényléshez.

Friss tapasztalatunk szerint a weblapon nehéz belépni a saját fiókunkba, általában hibát jelez, de az appból indulva, telefonon működik. Az űrlapot kitöltve és elküldve azt írja ki a végén, hogy a kérés feldolgozása 20 munkanapon belül történik és újabb 5-7 nap, amíg a számlára ér a pénz. Tehát valószínűleg több mint egy hónap lesz, mire pénzt látunk.

A módosítás is működik, törölt járatnál nincs jegyárkülönbözet-fizetési kötelezettség, tesztünk alapján a mi olcsó áprilisi malagai járatunkat simán átfoglalhattuk volna egy jó drága júniusira.

Az easyJetnél a fentiek szerint a későbbre eltolás az alapopció, érdemes kivárni a törléslevelet arról, hogy van-e más.

A Wizz még nem áll le, csak akkor törli a járatait, ha már hatósági tiltás miatt az útvonal valamelyik vége nem repülhető. Akinek nem törlik a járatát, megszívta, nem kapja vissza a pénzt. Továbbra is járnak a gépeik például a járványgóc Spanyolországba, Svájcba és Franciaországba.  Márpedig ha a járat ment, nincs visszatérítés - kivéve, ha a külföldieket már nem engedik be az országba és ezért nem tud utazni a magyar utas, például Oroszországba.

Akinek törli a járatát a Wizz, annak semmi teendője, automatikusan 20 százalékkal növelt értéken kap Wizz-kreditet, ami levásárolható. A békeidőben szokásos átfoglalási lehetőséget azonos, vagy hasonló útvonalra most nem ajánlja fel a cég, a másik lehetőség a jegyár visszakérése készpénzben. Ezt külön igényelni kell és sokat kell rá várni. A kreditet viszont valóban gyorsan jóváírják, nekünk a héten 3 nappal a törlés bejelentése után meg is érkezett és mailt is küldenek a könyvelésről.

Az új foglalásokat úgy próbálják ösztönözni a cégek, hogy alapból ingyen módosíthatóság jár hozzájuk. Kivéve a Wizznél, amely nem ad ilyet ingyen, inkább a 10 eurós Flex szolgáltatását ajánlja erre a célra. Ez szintén módosíthatóságot kínál, de akár többször. 

A címben feltett kérdésre a válasz tehát röviden: szerencsével és türelemmel.

71 komment

Címkék: visszatérítés törlés easyJet

A Ryanair leállhat jövő héttől, a Wizz repül, amíg hagyják

2020.03.18. 15:30 Fillér B. Gusztáv

A dráma fokozódik: a Ryanair friss bejelentése arról szól, hogy ma éjféltől jövő keddig a járatok 80 százalékát leállítják, utána pedig arra célszerű készülni, hogy a teljes flotta földre kényszerül. Azt írják, hogy nagyon kevés járat marad majd, elsősorban az Egyesült Királyság és Írország között közlekedhet pár járat.

Ezen kívül az egyes országok kormányaival együttműködve mentőjáratok indítása van tervben, hogy hazavigyék a kint rekedt, de hazatérni kívánó polgárokat. 

ryanblack2.JPG

A Wizz Air friss bejelentése ettől teljesen eltérő hozzáállást tükröz. Oroszország a magyarhoz hasonló intézkedéseket vezetett be, tehát nem engedi be a külföldieket. A Wizz ennek ellenére továbbra is repül oda. Csak akkor töröl, ha egyszerűen nem engedik repülni, erre példa Málta, ahol ma megtiltottak minden berepülést - az áruszállítás, valamint egészségügyi és humanitárius repülés kivételével. 

Az easyJet tegnapelőtt jelentette be, hogy járatai nagy részét leállítja. A Norwegian már megtette, már csak néhány járata repül, közben mentőfinanszírozásért kuncsorog a norvég kormánynál, ennek hiányában heteken belül bedőlhet.

Jegyár-visszatérítés terén nincs változás. Meglevő foglalások esetében a Wizz kivételével mindenki ingyenessé tette az időpont módosítását, persze a jegyárkülönbözet megfizetése mellett, de eltérő záró dátumokkal. A Wizz nem is tervezi, hogy bevezesse a módosítási díj elengedését. Törlésnél természetesen a jegyár visszajár, a Wizz ebben az esetben úgy próbálja magánál tartani az utas pénzét, hogy alapból Wizz-kreditet ad 20 százalékkal növelt értéken és csak kérésre, várhatóan hosszú idő elteltével ad  vissza készpénzt.

Most, hogy további nagy törlések jönnek, a meglevő foglalással rendelkező utasoknak nem érdemes azonnal élni az ingyenes átfoglalás lehetőségével. Célszerű megvárni az indulás előtti napot, hátha addig törlik a járatot. Ha nem, még mindig át lehet foglalni, ha meg igen, akkor későbbi repjegy helyett pénz lesz a zsebünkben, amiből ha a helyzet rendeződik, bárhova vehetünk másik jegyet. Vagy bármi mást.

27 komment

Címkék: törlés Wizz Air Ryanair Norwegian easyJet koronavírus

Igazán dilettáns módon zárja le légi határait Magyarország

2020.03.17. 13:08 Fillér B. Gusztáv

Kerek egy nappal azután, hogy a magyar miniszterelnök hétfőn reggel a parlamentben bejelentette, hogy az ország lezárja a határait, még mindig elég nagy a fejetlenség az ügyben, hogy melyik légijáratok tudnak repülni és melyeket törölnek. Mindenképp jobb lett volna a külföldiek pánikszerű kitiltása helyett ésszel szabályozni a dolgot, ami nem olyan bonyolult, van rá elég sok példa az elmúlt napokból sok országból a környéken.

Kabaréba illő, hogy miután a tegnap reggeli bejelentésben a légizárra vonatkozóan nem volt időpont, várni kellett a konkrétumokra sokáig. Az operatív törzs szokásos tájékoztatóján fogalma nem volt az illetékesnek a részletekről, azt kommunikálták, hogy meg kell várni, mire megjelenik a rendelet a közlönyben. De nagyjából ugyanakkor az agrárminiszter mintegy mellékesen elpöttyintette a parlamentben, hogy éjféltől él a beutazás tilalma a külföldiekre a reptéren is.

Utána nem sokkal lefagyott és elérhetetlenné vált a reptér weblapja, az utasok nyilván próbáltak volna információhoz jutni a nagy fejetlenségben, de így nem lehetett. Végül egy kormányzati kommunikációs szaki pontosította az MTI-nek, hogy a reptér nyitva marad, de a külföldieket visszafordítják. 

A reptér oldalán aztán megjelent a lényeg: kifelé mehet bárki, befelé viszont csak a magyarok, illetve nem állampolgár családtagjaik, illetve az állandó tartózkodásra jogosultak. Minden gép 2B-re érkezik és okmányellenőrzésre mennek az utasok. Aki nem jogosult a belépésre, egy kijelölt tranzitzónába zárják, míg megoldják a visszautazásukat. Ami sokszor nem lesz könnyű, mert várhatóan újabb nagy törlések következnek az új helyzetben.

Most tehát az a helyzet, hogy a magyarok szabadon, mindenféle egészségügyi ellenőrzés, vagy felhívás nélkül sétálhatnak be olyan vírusgócokból is, mint Spanyolország, vagy Németország és Svájc, de a külföldi mehet haza függetlenül attól, hogy honnan érkezett. A dilettantizmus csúcsa, hogy továbbra is csak a Kínából, Koreából, Iránból, Olaszországból és Izraelből érkezőkre vonatkozik a szűrési kötelezettség. 

Kulturáltabb helyeken ezt úgy csinálják, hogy bezárják a repteret, a hazatérni kívánó polgárok pedig jelentkezhetnek hazahozó járatokra, amiket könnyű pár nap alatt megszervezni nekik. És akkor nem csesznek ki sok emberrel nagyon durván és nem okoznak káoszt. És mondjuk járványvédelmi szempontból sem hülyeség, mert minden hazaérkezőt egyből lehet ellenőrizni, ha kell, karanténba dugni. 

Az még nyitott kérdés, hogy az új helyzetre hogy reagálnak a légitársaságok. Úgy tűnik, hogy amíg tudnak, szinte üresen is repülnek, erejüket valószínűleg leköti a sok reptérzár miatti kötelező leállítás. Ez a magyar verzió még nem az, de tök üres gépekkel egy-két nap múlva főleg felesleges lesz üzemelniük. Várjuk a Wizz és a Ryanair bejelentéseit a hogyan továbbról.

142 komment

Címkék: koronavírus

Fél Európa karanténban, itt vannak a legfontosabb infók utazóknak

2020.03.14. 10:20 Fillér B. Gusztáv

Szinte óránként érkeznek a bejelentések arról, hogy milyen drasztikus intézkedéseket hoznak a koronavírus terjedésének megfékezésére az európai országok, jellemzően betiltanak minden nagyobb rendezvényt, bezárják az élelmiszerboltokon és patikákon túl az üzletek jó részét és az iskolákat, az éttermeket "csak kiszállítás" üzemmódba állítják egyre több helyen. E mellett az elmúlt két napban a határzárások is elszaporodtak, egyre több országba lehetetlen utazni.

FRISSÍTÉS: Hétfőn reggel Spanyolország is teljesen bezár, csak boltba, patikába és bankba mozdulhatnak ki az emberek, értelemszerűen leáll a légiközlekedés is legalább 15 napra. Norvégia is bezárja összes kikötőjét és repterét hétfőn, csak a saját polgárait szállítja haza.

Akinek mindenképp mennie kell, fontos percről percre követnie a célország bejelentéseit, de az elmúlt napok fejleményei alapján bárki bármikor teljes karantént húzhat. Ezért az alapvető jótanács: senki se tervezzen a következő két hónapra utazást sehova. Simán előfordulhat, hogy két napra akar valahova elmenni, oda még elrepül, de másnaptól törölni kell az összes járatot. Több ország is döntött így az elmúlt napokban, van aki teljesen bezárt és van, aki a fertőzöttebbek felé zárt be, van aki viszonylag lazán veszi: például Magyarország.

ryanblack.JPG

Ami kimondottan a légiforgalmi korlátozásokat illeti, a környékünkön Szlovákia bezárta összes repterét és teljesen leállította a nemzetközi tömegközlekedést. Csehország majdnem teljes karanténba vonult, 15 ország felé minden járat leállt. Ausztria Olaszország után Svájc, Franciaország és Spanyolország felé is légizárlatot vezetett be, a többi ország felé még járnak a gépek. Lengyelország 10 napra teljesen bezárkózott, minden légijárat törölve. Több ország minden érkező utast két hetes karanténba küld, ezért törlődnek a járatok. 

Óráról órára jönnek tehát a hírek a változásokról, ami szombat reggel biztos: a vírus gócpontjai Olaszországon túl egyre inkább Spanyolország és Franciaország, de Németországban is gyorsan nő a fertőzöttek száma, csakúgy, mint Skandináviában.  

A légitársaságok erejét egyelőre leköti az, hogy az állami korlátozásokból fakadó törléseket lereagálják: kivegyék a menetrendből a járatokat, átszervezzék a menetrendjüket, értesítsék az utasokat. A két ultra közül a Wizznek ez profin megy, pár óra alatt kikerülnek a járatok a menetrendből. A Ryanairnél piszok nagy fejetlenség lehet, napok kellenek, mire ez bekövetkezik, most is lehet simán foglalni például Bécsből a spanyol célállomásokra.

A törölt járatok jegyára természetesen továbbra is visszajár mindenkinél, a Wizznél azonban látunk egy különbséget az eddigiekhez képest: megszűnt az átfoglalás lehetősége. Legalábbis a Bécsből törölt járataink esetében nincs ilyen opció. Alapesetben a 20 százalékkal növelt visszatérítést adják Wizz-számlára, aki készpénzes visszatérítést kér, külön kérnie kell. De leírják, hogy erre valószínűleg sokat kell majd várni, mert rengeteg a törlés, eltart egy darabig, mire az igényeket feldolgozzák. A Wizz-számlára visszaérkező pénzeket két évig lehet felhasználni újabb foglalásra.

Áttérve a még élő foglalásokra, módosítás, átfoglalás ügyben úgy tűnik, hogy a Jet2 és a Wizz kivételével a fapados világban is mindenki elengedi a módosítási díjat, de eltérő dátumokkal, ennek érdemes légitársaságonként utánanézni. Ami a két nagyot illeti, a friss, pénteki bejelentések szerint az easyJetnél nincs korlátozás, az összes meglevő foglalás módosítható bármeddig, a Ryanair viszont sóher, mint mindig: egyelőre csak a márciusra szóló jegyek módosíthatóak ingyen. (Nyilván meghosszabbítják majd, érthetetlen, hogy ezen miért kell spórolniuk) A jegyárkülönbözetet mindkét cégnél meg kell fizetni.

Új foglalásoknál is érvényes a módosítási díjak elengedése szinte az összes fapadosnál, de a Ryanair itt is március végéig ígéri csak azt, hogy lehet változtatni a most vett jegyen. Érdemesebb inkább kivárni és majd akkor foglalni, amikor körvonalazódik a válság vége. Főleg, mert a távoli jegyek drágák a Ryanairnél. 

Ez a foglalásidíj-elengedés amúgy a légitársaságok érdeke alapvetően. Nem csak bátorít új foglalásra a válság közepén, de a parás utasok változtatásai révén nem csak a jegyár-különbözetekre szednek be pénzt, de jobban tudnak tervezni is: látják az utasok terveit, a gépek töltöttségét jobban tudják optimalizálni. 

A Wizz tehát nem ad ingyen módosíthatóságot, de neki eddig is volt és most is van Flex szolgáltatása, amivel ezt meg lehet venni 10 euróért, ezt ajánlgatja. Csak nem feltétlen érdemes, mert náluk is egyre drágábbak a jegyek, ahogy haladunk az időben. 

A következő napokban újabb hatósági zárások várhatók, amelyek további azonnali járattörlésekkel járnak. Nem lennénk meglepve, ha a hónap végére minimálisra menne össze az európai légiforgalom. De mivel a szigorú karantén, az emberek érintkezésének megszüntetése tűnik az egyetlen hatékony fegyvernek a vírus ellen, bízhatunk abban, hogy meglesz a soha nem látott összeomlás eredménye.  

30 komment

Címkék: törlés koronavírus

Összeomlás szélén az európai légiközlekedés, ezt kapja az utas

2020.03.08. 19:20 Fillér B. Gusztáv

Miután egyre biztosabbnak tűnik, hogy nem sikerül napokon belül megállítani a koronavírus terjedését, súlyos válságspirálba keveredik az európai turizmusipar. Ennek részeként ugyan ki merne repjegyet foglalni olyankor, amikor teljesen bizonytalan, hogy mikor cseng le a járvány és mennyi áldozatot szed. Aki pedig erősnek gondolja magát, akit nem tud ledönteni a vírus, az is arra gondol, hogy hiányzik a francnak egy jó kis karanténba zárás valahol Európában. Márpedig azt se tudhatja senki, hogy Észak-Olaszotszág után legközelebb hol húzzák le a rolót, akár milliókat bezárva. A céges utak nagy része is kuka, a vállalkozások is próbálják védeni magukat sok egyéb intézkedés mellett azzal is, hogy nem engedik utazni az embereiket. 

Leegyszerűsítve: akinek nem életbevágóan fontos, az ma egyszerűen nem utazik. Le sem utazza a foglalását, de biztosan nem vesz új jegyet. Beláthatatlan, hogy ez mekkora káoszt okoz a légiforgalomban.

A legkeményebb bejelentések valószínűleg a következő napokban jönnek, de az irány már látszik. Országok is korlátozzák a beutazást, de ettől függetlenül is összeurópai szinten kezdődtek drasztikus járattörlések, a hét végén épp az Austrian Airlines jelentette be, hogy minden ötödik járatát törli márciusban. Mivel áprilisra már félházig sem jutottak a foglalások az európai para két héttel ezelőtti kirobbanásáig, szinte biztosra vehető, hogy a következő hónapra még durvább törlési kényszerben lesznek a légitársaságok. 

A nekünk legfontosabb három nagy fapados, az easyJet, a Wizz és a Ryanair még túlnyomórészt olasz útvonalakat törölt április elejéig, az lenne a meglepő, ha nem érkeznének a következő napokban újabb, még durvább  járatkiszedésekről hírek tőlük. Ezek a cégek sokkal hatékonyabban működnek a hagyományos légitársaságoknál, de a modelljük csak nagyon magas töltöttség mellett működik - üres széknek nem lehet eladni kiegészítő szolgáltatásokat, márpedig ezek már komoly hányadát adják az árbevételnek. Egyszerűen nem tehetik meg, hogy félig üresen reptetik a gépeket, lépniük kell. 

Ami az utasoknak még fontos: az elmúlt napokban nagyjából kialakult, hogy mit biztosítanak a légitársaságok azoknak, akik foglalással rendelkeznek. A hagyományos légitársaságok szinte mindegyike engedi az átfoglalást későbbi járatra, a három említett fapadosnál ilyen nincs: ha nem utazol, buktad a jegyet, csak a megszokott feltételekkel, komoly díjakat kifizetve lehet eltolni az utazás időpontját.  

Annyira visszaestek viszont a foglalások, hogy világszerte trend lett, hogy az új foglalások is módosíthatóak ingyen. Most kell a pénz a likviditáshoz, aztán, hogy mikor utazza le az utas, az a cégeknek már majdnem mindegy. A legfrissebb ilyen bejelentés a BA-é, arra azonban érdemes figyelni, hogy a jegyárkülönbséget módosítás esetén fizetni kell. Tehát ha valami most a pánikban megvesz egy nagyon olcsó jegyet, amit aztán átírja júniusra, akkor átírási díjat nem kell fizetni, de amennyivel drágább a júniusi jegy a most vettnél, azt behajtja a légitársaság. 

A fapadosoknál a Ryanair, a Wizz és az easyJet a poszt írásának pillanatáig (vasárnap este) nem szállt be ebbe, náluk nem lehet ingyen módosítani a most vett jegyeket. A Lufthansa-csoporthoz tartozó Eurowingsnél azonban igen és a Norwegian is bejelentette ezt, egyelőre a március 22-i végzett foglalásokra. Ez utóbbi céggel kapcsolatban azonban ismét meg kell jegyezni, hogy nagyon rossz pénzügyi helyzetben van és épp most pénteken már a tőzsdén is elkezdtek a csődjükre spekulálni, két hét alatt szakadt 40 koronáról 12-re az árfolyam. Az szinte biztosnak tűnik, hogy friss forrás bevonása nélkül nem ússzák meg, kérdés, ki és milyen feltételekkel segíti meg őket a jelenlegi helyzetben.   

55 komment

Címkék: Wizz Air Ryanair koronavírus módosítható jegy

Így törölnek a fapadosok a koronavírus miatt - lépett a Ryanair is

2020.03.02. 23:37 Fillér B. Gusztáv

Nem siették el a fiúk Dublinban, talán leküldtek előbb pár kupica Baileyst, vagy Jamesont, öblítésnek meg néhány pint Magnerst, de végül szinte mindenkitől három nappal lemaradva hétfőn délután bejelentették ők is a nagy koronavírus-járattörlést. Így egy kisebb körképet is össze tudunk rakni arról, hogy ki mivel próbálkozik.

A Ryanair három hetes ciklusra jelentett be 25 százalékos vágást a járatszámban, nagyrészt olasz útvonalakon, de máshol is, március 17-től április 8-ig. A duma az, hogy a március második felére estek durván a foglalások, korábbra nem, ezért indul épp 15 nap múlva a radír. De valószínűleg a Wizzhez hasonlóan ők is azt nézték, hogy 15 naptól már nem kell a törlések után kártalanítást fizetni az utasoknak. Magyar útvonalakon csak egy-két járat kivételét látjuk egyelőre Bergamóba, Velencébe maradt a heti három.

Dr. O'Leary a közleményben jótanácsokat is ad a vírus ellen, például megtudtuk, hogy a szappanos vizes kézmosással a fertőzés esélye nagy mértékben csökkenthető, hálásak vagyunk érte. Persze ennél komolyabb dolgokról is szó van, hiszen akit tudnak, most szabadságra küldenek, teljesen leállították az új munkaerő felvételét, béreket befagyasztották, jutalmat nem adnak. És nyomást gyakorolnak a beszállítók felé, hogy osztozzanak a szopóban, csökkentsék az áraikat. 

A Ryanair a befektetőket is nyugtatgatja: az idei első negyedévet már nem rázza meg a víruspara, a következőről meg még korai beszélni. Érthető módon külön kiemelik, hogy mennyire jó pénzügyi helyzetben van a cég, szinte nincs hitele, a gépek nagy része saját, nem lízingelt. Kétségtelen, hogy ez most versenyelőny, másoknál ez gondot okozhat, a lízinget akkor is fizetni kell, ha a gép a földön áll, mert nem tud bevételt termelni. 

Az easyJet a múlt hét végén a költségcsökkentésről hasonlókat mondott, mint a Ryanair, tehát szabira küldés, fizetésbefagyasztás, beszállítókkal újratárgyalás. Ami pedig a járattörléseket illeti, március 13-tól 31-ig az olasz járatok 10 százalékát vette csak ki, szinte kizárólag napi több járatos útvonalakon. Az utasokat itt tehát csak napon belül teszik át másik járatra, nem fáznak rá annyira. 

Meglepő, de a Norwegian nem jelentett be semmilyen vágást, pedig nekik lenne leginkább szükségük a spórolásra, hiszen ha néhány hétnél tovább húzódik a válság, a cég túlzás nélkül a túlélésért küzd.

A Wizz a nagy olasz vágás után bejelentette még, hogy a Debrecen-Milánó útvonal teljesen megszűnik, aztán kiadtak egy közleményt egyetlen járat kivételéről: április elsején nem indul gép Debrecenből Tel-Avivba. Érthetetlen, hogy ezt külön bejelentették, miközben több másik nem olasz útvonalon folyik a törölgetés, például Eindhovenbe és Londonba is, de erről hallgatnak. 

Az utasok számára a legfontosabb tudnivaló, hogy az említett négy fapados cégnél a szokásos utazási feltételek érvényesek, tehát a parára hivatkozva nem lehet elállni az utazástól és visszakérni a jegy árát. Vagyis kérni lehet, csak úgyse adják. A hagyományos légitársaságok között azért van példa utasbarát rugalmasságra Európában is, a British Airways például jegyárat vissza nem térít, de észak-olasz járatoknál elengedi a módosítási díjat, enged ingyen átfoglalni későbbi járatra. Mondjuk szűk keretek között, a március 15-ig szóló jegyekre és csak április 3-ig tolható az út. A Lufthansa-csoport cégeinél is át lehet foglalni korlátlanul későbbre az észak-olasz útvonalaknál ingyen, kivéve természetesen a fapados Eurowingst.

Amerikában a JetBlue indította el azt a folyamatot, hogy az új foglalásokra engedik el a módosítási díjat egymás után a légitársaságok, így próbálják a foglalások zuhanását megállítani. 

Ami az árakat illeti, érdekes, hogy a Wizznél gyorsan csökkennek a jegyárak április-májusra, látszik, hogy nem foglalnak az utasok és az algoritmus teszi a dolgát, a Ryanair viszont mintha befagyasztotta volna az árakat: ahol senki se vesz jegyet, ott sincs csökkenés már egy hete, ahol viszont van fogyás, emelkedik az ár. Ez nyilván nem tarthat sokáig.     

25 komment

Címkék: törlés koronavírus

Bepánikolt a Wizz Air, lényegében leállítja olaszországi járatait

2020.02.27. 14:24 Fillér B. Gusztáv

Mától a légiközlekedésben is rendkívüli helyzet van. A Wizz Air bevállalta, hogy durván reagál a koronavírus-fertőzés terjedésére: tisztán üzleti alapon, a csökkenő foglalások miatt három hétre lényegében leállítja a járatait az olaszországi útvonalain: annyi gépet reptet, amennyit a máig jeggyel rendelkező utasok átpakolgatásával meg tud tölteni. 

Kivételesen álljon itt a teljes hivatalos kommunikáció:

„A Wizz Air valamennyi útvonalán folyamatosan nyomon követi a jegyek iránti igény alakulását, és úgy döntött, hogy a kereslet visszaesése miatt a március 11-től április 2-ig tartó időszakban csökkenti egyes, többek között olaszországi úti célokra közlekedő járatainak sűrűségét. A légitársaság ugyanakkor nem függeszti fel ezeket az útvonalakat, nem törölte minden, ezekere az úti célokra üzemeltetett járatát, csökkentett kapacitással továbbra is közlekedik ezekre az úti célokra.

Az érintett utasokat legkésőbb 15 nappal az indulás előtt e-mailben értesítjük járatuk törléséről, és választhatnak, hogy elfogadják az ingyenesen, más dátumra felajánlott átfoglalást, visszakapják az eredeti viteldíj 100 százalékát, illetve WIZZ számlán történő jóváírás formájában a 120 százalékát. Mivel a járattörlésről legkésőbb 14 nappal az indulás előtt értesítjük az érintett utasokat, az 2004/261/EK rendelet értelmében ezen felüli kompenzációra nem jogosultak.”

Vagyis a koronavírus miatt parázó utasok nem foglalnak, erre a cég úgy reagál, hogy veszteséget minimalizál azzal, hogy töröl régóta meghirdetett, bizonyosan félig-háromnegyedig eladott járatokat. Eldöntik az utasok helyett, hogy ne akarjanak utazni, borzasztó lett volna félig üres gépekkel repülni. Most még két hétig közlekednek a járatok, csak utána állnak le, mert az értesítéstől számított 14 napon túl törölt járatok esetében már nem kell kártalanítást fizetni a megszívatott utasoknak.

Az üzlet az üzlet kérem. Mondjuk a befektetők ezt eddig nem díjazták, a Wizz árfolyama majdnem a legnagyobbat zuhanta kora délutánig a légitársaságok közül. Talán elsőre nem bölcs üzleti döntésnek értelmezte a piac a tömeges járattörlést, hanem pánikreakciónak, vagy a gyengeség jelének. Arra is lehetne gondolni, hogy nagy kockázatnak érzik, hogy újabb fertőzött utasuk lesz, de ha ez lenne a legfontosabb, akkor rövidebb határidővel lépnek. 

Megnéztük, mit takar a csökkentett kapacitás: gyakorlatilag semmit. Budapestről Milánóba a heti 13 járatból maradt négy, azok többségére se lehet még foglalni, mert a rendszer nyilván telepakolta őket a törölt járatok utasaival. Ahol lehet foglalni, ott horror áron. Rómába is a negyedére vágtak, Cataniába a hamadára, heti háromból maradt egy járat, ezekre se lehet foglalni. Majd ha az átpakolt utasok elkezdik visszakérni a pénzüket, mert úgy döntenek, hogy nem utaznak, lehet, hogy lesznek még szabad helyek. De erre jobb, ha senki nem játszik. A lényeg, az üzenet tehát: annyi gép marad, amennyit az eredetileg meghirdetett járatokra összesen eladott helyek alapján meg tudunk tölteni az utasok átpakolásával, így bukjuk a legkisebbet. 

A kártérítési határon törölni az egyik legnagyobb kicseszés az utassal, igazán aljas dolog egy légitársaságtól. Normál helyzetben. A mostani viszont nem az, a képet ezért árnyalja, hogy valószínűleg a jeggyel rendelkezők nem csekély hányada is parázik és nem is akar utazni. Velük jót tett a Wizz, mert nem bukják be a jegy árát, visszatéríti nekik a légitársaság. Azt persze senki se tudja, hogy melyik kör nagyobb: aki menne és most nem tud, megszívatta a Wizz, vagy akik paráznak és örülnek a törlésnek.

A Wizz tehát felrúgja az utasokkal kötött szerződés arról, hogy x napon y járattal elszállítja őket azért, mert visszaestek a foglalások. Az pedig, hogy ki mennyire fázik rá, színtiszta szerencse kérdése. Menned kell, törölték és nem férsz fel megmaradt járatra, vagy az már nem jó időben megy? Megszívtad. Parázol, inkább nem mennél? Ha törölt járattal mentél volna, mák, visszakapod a jegy árát. Ha megmaradt a járatod, így jártál, nyilván buktad a jegy árát, ha nem utazol.

A következő két kínzó kérdés: ha más országokban is megjelenik a vírus (amire reálisan számítani lehet) és elkezdenek máshova is teljesen racionális döntést hozva nem foglalni az utasok, akkor a Wizz fogja magát és leáll teljesen, nem repül sehova? Illetve bevállal-e egy hasonló húzást a többi cég, leginkább az ugyanebben az üzleti modellben dolgozó Ryanair? Napokon belül kiderül. 

26 komment

Fejenként 136 ezer forintot fizethet a Ryanair a megszívatott budapesti utasainak

2020.02.18. 17:22 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Az index beszámolt róla, hogy több órán át égette a kerozint egy Ryanair-gép ahelyett, hogy menetrend szerint elindult volna Gran Canariára. A tudósítás szerint a gép túlsúlyos volt, és jobb híján a kerozint kezdte el elfüstölni azzal, föl-le gurult a kifutópályán. A gép valamikor negyed egy után indult el Madridba, ahol kerozint vételezett, majd ment tovább a Kanári-szigetre. 

Bár a tudósítás arról szólt, hogy az utasok ki voltak akadva, mert nem kaptak meleg teát és ingyen vizet a várakozás során, valójában a wiskeyt és a pálinkát kellett volna követelniük, hogy koccinthassanak. Soha ilyen könnyen nem kerestek ugyanis fejenként 400 eurót. (Ez is jól mutatja a rendszer igazságtalanságát - akit ott hagynak a világ végén, hogy menj haza ahogy tudsz, annak ha épp köd volt, nem jár pénz. Csak segítség, de ha ez elmarad, az utas nem tehet igazából a peren kívül semmit.)

A gép jóval több mint három órát meghaladó késéssel érkezett a Kanári-szigeteki végpontra, amely késés törlésnek minősül, és jár utána 400 euró - a szabályok szerint 1500 km távolság alatt 250, 1500-3500 km távolság között 400, 3500 felett elvileg 600 euró jár, de sajna az EU-n belüli utaknál a max 400 euró - köszönjük a pontosítást. Kár, mert Gran Canaria (Las Palmas) 3696 kilométerre van. Az ide vonatkozó uniós irányelv szerint ez alól a kártérítés alól csak akkor mentesül a légitársaság, ha vis maior eseményről van szó. Tipikus vis maior a rossz időjárás, a sztrájk vagy a műszaki hiba.

Általában ezekre hivatkozva próbál kibújni a fizetés alól a légitársaság, csakhogy most elég egyértelmű, hogy mi történt. Az a légitársaság sara, hogy a gép túlsúlyos. Az, hogy a kerozint nem tudták leszívni, mert rossz volt a berendezés, nem érv, hiszen ha nem lett volna túlsúly a gépen, fel sem merült volna, hogy a szükségesnél kevesebb kerozinnal induljon el a gép - mivel Madridban le kellett szállni tankolni, nyilvánvaló, hogy az ideálisnál kevesebb nafta volt a gépben.

ryaninterior3.jpg

A kártérítés ráadásul nemcsak az odaútra jegyet váltó utasoknak jár, hanem azoknak is, akik hiába várták Gran Canarián kedd délelőtt a Budapestre visszainduló járatot.  Kétszer majdnem telt házzal számolva  144 ezer euró, azaz nagyjából 50 millió forint az összeg, amit a Ryanair elkülöníthet kártérítés gyanánt.

A kártérítés nem jár automatikusan, azt kérni kell.  Mivel ez tipikusan nyaralójárat, ezért valószínűleg kevés az egyéni utas, inkább családok, párok utaznak. Két főre már 800 euróval lehet számolni, ami azt jelenti, hogy akár egy hosszú hétvégét is finanszíroz minden utasnak az ír cég.

Hogy pontosan mi történhetett, nem lehet tudni. Az látszik, hogy ezt az utat jellemzően háromévesnél újabb gépek repülik, most azonban egy tízévesnél is öregebb darabot állított hadrendbe a Ryanair. Talán arról lehet szó, hogy ennek a gép csak kisebb súllyal repülhet, ezért lett a normál ügymenethez képest jelentős a túlsúly. Ez esetben egy igencsak balul sikerült gépcsere okozta a gondot.

Azt nem tudni, hogy a Ryanair miért nem alkalmazta a korábban már megszokott módszerét: vagyis hogy leszórja a feladott bőröndöket és azok nélkül megy el a gép kis késéssel. Azokra az esetekre nem jár automatikus kártérítés, ha a poggyász marad Pesten pár napot, bírósági úton lehet csak peresíteni valamit. Elvileg sokkal jobban járt volna a Ryanair, ha most is ezt a módszert választja. Nem tudni, hogy rossz döntést hozott a személyzet, vagy esetleg tudnak valamit, amit mi nem, és már nem annyira éri meg nekik a plüss Hello Kittyt és a búvárszemüveget a betonon hagyni.

UPDATE: A visszaútra a Ryanair beforgatott egy másik gépet, amely nagyjából kétórás késéssel el tudott indulni. Ezt ügyesen megszervezték, így a visszaút utasainak nem kell kártérítést fizetni. Ezzel egy csapásra lefelezte a légitársaság a potenciális kártérítés-kiadását 72 ezer euróra, azaz potom 25 millió forintra.

102 komment

Címkék: késés kártérítés Kanári-szigetek Ryanair Gran Canaria