FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) A321 (2) A321neo (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) Ammán (1) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (4) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (6) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (4) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (3) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (2) Bosznia-Hercegovina (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) Chania (1) Cinque Terre (1) Ciprus (6) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (1) csomagdíjak (1) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (17) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (8) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Fuerteventura (5) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (3) Granada (2) Gran Canaria (2) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (9) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (2) járat megszűnés (1) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (6) Kannonkoski (1) kártérítés (6) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (6) kézipoggyász (5) Koppenhága (1) kósz (1) Kotor (1) Kréta (1) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (15) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (2) Mallorca (1) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (3) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (1) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (2) nyaralás (2) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (16) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (4) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Pafosz (4) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (3) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (3) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (72) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (1) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (1) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (2) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (14) Transavia (2) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (1) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (8) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (3) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (2) útdíj (2) üzleti utasok (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) wifi (1) Wizz Air (98) Wizz kártya (3) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Így zsúfoltak be újabb 9 ülést a legújabb Wizz-gépekbe

2019.03.22. 22:44 Fillér B. Gusztáv

Nagy lépés a Wizz Air életében, jelentéktelen az utasokéban: Budapesten állt munkába a Wizz Air első újgenerációs A321neo gépe. A 230 szék sem volt kispálya, hogy a túróba tömtek bele újabb kilencet?

Arra, hogy üzletileg miért nagyon fontos a neo érkezése a Wizznek, egyszerű a válasz: ezeken a gépeken sokkal olcsóbban lehet előállítani egy széket. Eddig már az is nagy siker volt, hogy a Wizz le tudta nyomni a költségszintét nagyjából a Ryanairére, most a neóval egyértelműen alá mennek. Márpedig elvileg ez az alapja a jegyárak potenciális csökkentésének is, végletesen leegyszerúsítve a nagyon erős árversenyt az bírja a legtovább, aki a költségoldalon a legjobb. Ezt tehát behúzta a Wizz, most nézzük, utasszemszögből mit jelent az új madár. (Földön zajtól szenvedők is jól jártak, közel fele akkora zajt csap ez a gép, mint az elődök)

neo1.JPG

Első nagy kérdés: tényleg tovább csökkennek majd e miatt a jegyárak? Nos, noha szeret a cég erre célozgatni, nem feltétlen. Az árazás lényege az, hogy az algoritmus a lehető legmagasabb áron próbálja a gépet megtölteni. Ha a várakozásához képest szar a fogyás, csökkenti az árat, Ennek egy-egy járat szintén nem sok köze van a CASK-hoz, lehet az egy székre jutó költség bármennyire alacsony, ha van kereslet a járatra, méregdrágán fogja adni a rendszer a jegyeket, a szolgáltató meg nagyot kaszál. Inkább ott van komoly jelentősége a költségelőnynek, hogy a durva versenyhelyzetekbe jobban bele tud állni a költségbajnok, kisebbet bukik a konkurensnél, tovább tud finanszírozni egy fontosnak ítélt útvonalat. Szóval ez a költségelőny elsősorban a Wizz profitjában fog jelentkezni, ettől nem fog csökkenni az átlagjegyár. Ha a hülye angolok rendezetlenül brexitelnek, amitől kevesbbet utaznak, majd attól inkább.

neo2.JPG

Második nagy kérdés: kényelmesebb, vagy kényelmetlenebb lett az új gép, ami nyilván modernebb az elődnél, de ülésből is több van benne. Azt tapasztaltuk, hogy nincs érdemi különbség. Már az előző frissítéskor nagyobb lett a lábhely, most nem változott érezhető mértékben, az ülés kialakítása lett annyival jobb, hogy a térd előtt picit nagyobbnak is tűnik. Jobb, kihúzhatós lett a lehajtható asztalka, kisebb, mint eddig, de kényelmesebb, közelebb hajlik az utashoz. Az ülészseb, amit az idióta Ryanair a mai napig nem hajlandó biztosítani, szerencsére maradt, van tehát hova letenni az üdítőt, újságot. 

neo4.JPG

És hova került a 9 új ülés? Átvariálták a vészkijáratok helyeit, ezért kis odafigyeléssel már kívülről észrevehető, hogy új-e a gépünk. De az új rendszerben sikerült három, korábban dupla üléssorból triplát csinálni, itt nyertek 3 széket. És az eddig oldalt levő hátsó budik helyére sikerült beszuszakolni egy teljes sort, az 6 új ülés. A két klotyó szerencsére nem tűnt el, hanem a hátsó falra költöztek egymás mellé. Sokkal kisebbek lettek, mint eddig, átlag feletti magasságúak, illetve kerületűek tényleg jobban járnak, ha rükvercben közelítik meg az objektumot, forogni benn nem nagyon lehet.

Ezzel a megoldással a sztyuvik pakolóhelyeinek egy részét vették el, akket kérdeztünk, nem is voltak elragadtatva az új megoldástól. De ez van, ettől ultra fapad az ultra fapad, az utasoknak pedig igazából nem lehet egy szavuk se, ez most nem az ő bőrükre ment..   

15 komment

Címkék: Wizz Air airbus A321neo

A fapados urizálás vége: fizetős lesz a ferihegyi burzsujváró

2019.03.11. 21:14 Fillér B. Gusztáv

Lényegében kidobják a jelenlegi látogatók többségét a ferihegyi Mastercard Lounge-ból. Áprilistól változnak a belépés szabályai, még egy utolsó dorbézolás jár a Platinumnál kopaszabb kártyákkal rendelkezőknek, aztán 2500 forintba fáj majd nekik minden belépés.

Ez se tartott túl sokáig, persze eddig túl szép is volt, hogy igaz legyen. Nyilván túl sok csóringer Wizz-kártyás is beszabadult a burzsujváróba, sokszor alig lehetett már leülni. Ennek áprilistól vége, a Mastercard Gold és World kártyabirtokosoknak fizetős lesz a loungehasználat.

Valószínűleg nem véletlen, hogy épp most. Bő két éve jelentette be az Erste Bank, hogy a Wizz-kártyák is belépésre jogosítanak a váróba, ahhoz kapcsolódóan, hogy átvették a főleg hitelkártyáiról ismert Citibank ügyfeleit. A loungehasználatra jogosító World-kártyás Citisek nagy része akkor Wizz-kártyát kapott, így nekik megmaradt ez a szolgáltatás, más Wizz-kártyásoknak pedig az ölükbe hullott.

mclounge2.jpg

Az Erste két évre vállalta a korábbi szolgáltatások fenntartását, meglepődnénk, ha nem lenne ezzel összefüggésben az, hogy pont most szigorítják a loungehasználatot. 

Az elmúlt két évben kapott persze kritikákat a lounge a nyitvatartási idő (5.30-19.30), vagy az ételek színvonala miatt, de persze teljesen máshogy nézett ki a sztori egy olyan utas szempontjából, aki korábbi prémium kártyásként megszokta a szellős kényelmet, meg egy olyan Wizz-kártyáséból, akinek az az életcélja, hogy a 3 ezer forintos repjegyei mellé fullra kiszittyózza a piapultot és degeszre zabálja magát. Utóbbiakat sújtotta látványosan a korábbiak mély megvetése, annyira nem meglepő módon. Persze az igazi loungesznobok meg ezt az egészet fitymálják, ők csak a valódi, minőségi, garantáltan aljanépmentes várókban hajlandóak beleszippantani a levegőbe.

Mi is láttunk egyéneket a 10 eurós típusból, de azért a többség kulturáltan viselkedett és nagyra értékelte ezt  szolgáltatást. Nyilván nem volt könnyű belőni, hogy hova szigorítsanak, de az, hogy áprilistól 2500 forint a beugró a Gold és World kártyásoknak, szerintünk a felére-harmadára veti vissza a forgalmat pillanatok alatt. Valószínűleg pont ez a cél. 

A búcsúdorbéz egyszeri ajánlat, mindenki még idén bemehet ingyen egyszer, azt pedig, hogy 2020-tól mi lesz az ajánlat, még nem írják, csak azt, hogy térítés ellenében. 

Ez tök egyéni, nekünk mindenesetre a 2500 pénz, ha csak szusszanni, meg kávézni vágynánk gyorsan, sok. De ha hulla éhesen esünk ki a reptérre és van idő még a gépig ejtőzni, frissülni, iszogatni, lehet, hogy párszor bevállaljuk majd.

23 komment

Címkék: Mastercard lounge Wizz kártya

Kitört a nagy fapados francia forradalom

2019.02.24. 12:20 Fillér B. Gusztáv

Évekig teljesen hanyagolták Budapestről a francia útvonalakat a szolgáltatók, most meg hirtelen olyan boom lett, hogy csak pislogunk, mint hal a szatyorban. Nantes után Toulouse is közvetlenül elérhető lesz olcsón.

Már az is öröm volt pár éve, hogy a sokáig egyetlen Párizs mellett befigyelt Nizza a Wizznél, de aztán egy darabig nem jött újabb fejlesztésről hír. Bázelt egyharmadnak beszámoljuk, rendben, de az easyJet Lyonja volt a következő, ami teljesen francia.

Aztán tavaly elkezdtek felpörögni az események: Jött a Wizz Bordeaux-val nyárra, hogy aztán keményen beszopassa azokat, akik télre foglaltak oda: a hideg fél évre be is csukta a már hónapok óta értékesített járatot. Így tett Nizzával is, viszont közben beindult a Ryanair, amely pont a téli menetrendtől elkezdte repülni Marseilles-t.

Idén aztán már alig tudjuk követni: nyárra visszajön a Wizznél a két szüneteltetett város és egy ritkán emlegetett játékos is a lovak közé csap: a Transavia Nantes-be indít járatot. Ez egy Loire-völgy túra kitűnő kezdő, vagy végpontja is lehet.

Végül a legfrissebb: a Ryanair a héten két új franciát dobott be, idén novemberi indulással: Bordeaux a Wizz szerencsétlenkedése miatt vicces, kíváncsian várjuk, hogy megint bezárják-e télre, otthagyva az útvonalat a Ryanairnek, vagy befeszülnek és beleállnak a harcba. És most már nem kerülhetjük ki a kölkökkel az Airbus-gyár túrát se, mert lesz téltől Toulouse is, háromszoros hurrá. 

Ha jól számoljuk, a legjobb esetben (ezúttal télre nem kukázza Nizzát a Wizz) ez 7 francia város, erre biztos nem számítottunk még két éve se. Reméljük meg is élnek majd, nem zárják be őker hirtelen. Mondjuk ebben a műgajban a Wizz a legkeményebb, jó, hogy nem csak ő nyomult rá a franicákra.

 

17 komment

Címkék: Wizz Air Ryanair easyJet Transavia új útvonal Francia Riviéra

Új csomagvadász-bázison mér és büntet a Wizz Air Ferihegyen

2019.02.22. 18:28 Fillér B. Gusztáv

Új helyszínre tette át a Wizz Air a csomagméricskélést a 2A oldalon Ferihegyen. A szigor nem változott, majdnem zéró tolerancia van érvényben.

Már nem a karámban meózza a Wizz földi kiszolgálója a csomagokat, hanem még a fő terminálban. Amikor az utas elindul a kapuhoz, még az automata kiengedőkapu előtt szembetalálja magát azzal, hogy a Wizz-utasokat külön folyosóba terelik.

Teljesen különválik tehát a csomagmérés és az okmányellenőrzés, utóbbi maradt a szokott helyen a bádogban. A csomagkontroll pedig úgy működik, hogy külön sorba szortírozzák a problémásokat és azokat, akik láthatóan jól befértek. A problémás ha nem tud átpakolni, akkor mehet is a háttérben látható fizetőpultokhoz.

a12_2.JPG

A folyamat tehát hasonló, mint eddig, csak most sokkal kényelmesebben tudják szemrevételezni az ellenőrök a csomagokat, A változással a Wizz nyilván hatékonyságot javít. Az eddigi rendszerben négy-öt ember kellett a kaámba a beszállításhoz, két beszállító-okmányellenőr, meg két-három csomagvadász. Így, hogy minden utas már korábban átesik az ellenőrzésen, a kinti kettő/gép gate agent marad, de csomagosból elég kevesebb.

Utasszemszögből is kedvezőbb az új rendszer, az eddig a karám kapujában végzett ellenőrzés miatt sokszor és sokat kellett a bazi nagy hidegben is kinn sorba állni, bent a terminálban mindenképp sokkal kulturáltabb körülmények között lehet túlesni ezen. A karámnál egyértelműen kevesebbet kell majd várni így. 

A szigor változatlan, okos utas - ha úgy döntött, hogy a Wizznel utazik - betartja a mérethatárt, nem pedig hőzöng, ha megbüntetik. Az elsőbbségit fizető nagy kéziseket is büntetik már, egy olvasónk szerint viszont túlméretes csomaggal is békén hagyták azokat, akiknek feladott csomagjuk is volt. De erre senki ne számítson.

Mivel offtopic légitársasággal utaztunk, nem tudjuk, a 2B oldalon volt-e változás. Gyanítjuk, hogy nem, maradt a kapunkénti mérés, de várjuk, hogy ezt erősítsék meg azok, akik a napokban indultak arról az oldalról.   

38 komment

Címkék: Wizz Air csomagellenőrzés

Fél év alatt másodszor zárja be ugyanazt a járatát a Wizz

2019.02.20. 02:26 Fillér B. Gusztáv

Jött egy bejelentés a Wizz Artől egy új nyaralóútvonalról, csak nyáron és nyilván méregdrágán elvisznek Valenciától egy köpésre, Castellonba. Amúgy Valenciába van egész évben Ryanair, tehát nem egy nagy hír ez. Ami érdekesebb, az egy újabb budapesti útvonal bezárása. Ezt most a Wizz sajtóközlemény-stílusában, néhol azokból szó szerint idézve írjuk meg alább - ilyet úgyse fognak kiadni sose.

A Wizz Air, Európa leggyorsabban növekvő légitársasága, Közép- és Kelet-Európa vezető diszkont légitársasága örömmel jelenti be, hogy egy újabb rekordot döntött meg: egy év alatt másodszor zárja be ugyanazt a budapesti útvonalát.

Bergen Norvégia második legnagyobb városa, a legnépszerűbb kapu Nyugat-Norvégia fjordjaihoz. A város gyönyörű természeti adottságairól nevezetes, és kiváló hegymászási lehetőségek találhatók közvetlen közelében.

A téli szüneteltetés után a 2019-es nyári menetrendben újra meghirdetésre került a járat, amely március végén el is indul. Pontosan 11 alkalommal valóban biztosítjuk utasaink számára a meghirdetett szolgáltatást, május elejétől azonban az utasigények változására reagálva más útvonalakra csoportosítjuk át a felszabaduló kapacitásokat. Javasoljuk, hogy aki tudja, ragadja meg az áprilisi alkalmat arra, hogy közvetlen járattal juthasson el Bergenbe.

Bergen helyett továbbra is repülhetnek utasaink a méregdrága olajváros Stavangerbe. Az érvényes bergeni foglalással rendelkező utasaink ráadásul Stavanger mellett oslói járatunkra is díjmentesen átfoglalhatnak, ahonnan saját költségükre akár 6-8 óra alatt a földön is többféleképpen is eljuthatnak Bergenbe. 

Az európai diszkont légitársaságok egyik úttörőjeként a WIZZ folyamatosan bővíti a Közép-Kelet-Európát a kontinens több részével, köztük Norvégiával összekötő hálózatát. A WIZZ büszke arra, hogy rendkívül elkötelezett az alacsony jegyárai és a minőségi szolgáltatásai mellett.

   

20 komment

Címkék: Wizz Air megszűnő útvonal

Rászállt a Wizz Air az elsőbbségis utasokra is

2019.02.12. 22:51 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Eddig a priority utasok voltak a karám királyai, akiket nagyjából senki sem buzerált. Ők azok, akik elsőként mehetnek ki a fagyba ácsorogni a gép előtt, de persze a lényeg, hogy felvihetnek a fedélzetre a kistáska mellett egy normál kézicsomagot. A fizető vendég nagy úr, nem illett nézetegni a csomagját. Eddig. 

Egy olvasónk lőtte pár napja az alábbi képet. Magyarázata szerint a Wizz nagy erőkkel kezdte méricskélni a priority szolgáltatást vásárló utasok csomagjait is.

A legújabb csomagszabály szerint csak az elsőbbségi beszállás vételével lehet normál méretű kézicsomagot felvinni a fedélzetre. (Emellett játszik még ennek feladása is, ami akkor előnyös, ha nagy koffer nem kell, de szívesen küldenénk a túlpartra egy kis páleszt vagy bármi más folyadékot, kést, metszőollót. A prió ( kézicsomag fedélzetre vitele) díja elméletben 5-17 euró, a feladása 5-27 euó, az ár távolság és az ördög tudja, mi minden függvénye.

A priósok alaposan meglepődtek a szigorú ellenőrzés miatt, de a kezdeti ijedtség után még kellemetlenebb volt, hogy pörgött is a csomagméricskélők számlálója. Olvasónk beszámolója szerint ugyanis sokan fennakadtak a rutinvizsgálaton, azaz a gurulósuk (max 55x40x23 cm) nem fért be az erre rendszeresített mérőeszköz nagyobbik felébe. Ez pedig drága mulatság.

csomagmerce.jpg

Ha a mezítlábas utas túl nagy ingyenes kis csomagot akar felvinni a gépre (40x30x20 centi a határ), ami nem fér a kis rekeszbe, de passzol a nagyba, 25 euró büntetést kell fizetnie és viheti a fedélzetre. Ennél sokkal kellemetlenebb, ha priósként bukik az utas a kerettel. Ez ugyanis 60 euróba kerül, ráadásul a csomagot fel kell adni, mehet a gép hasába. Ha nincs fölösleges 60 euró erre, a csomag nem utazhat.

Alapvetően nem véletlen a priósok szigorú ellenőrzése. Jóval combosabb összeget le lehet gombolni az utasokról, másrészt míg a mezítlábasok egyre fegyelmezettebbek, a priósok elkanászodtak. Ezt magunk is tapasztaltuk az elmúlt hetekben is, esetenként a megengedettnél sokkal nagyobb csomagokat hurcoltak magukkal a priósok, sőt nem volt ritka az sem, hogy három táskát vittek magukkal. Emiatt aztán megint helyproblémák vannak a gépeken, újra előfordul, hogy nem férnek fel a cuccok a felső csomagtartó rekeszekbe.

A szigorú mérés egyelőre Budapesten, meg néha Lutonban jellemző, illetve valószínűsítjük, hogy Wizz többi bázisán is. Más reptereken nagyjából le se szarják, mit visz magával az utas és mit nem. Az alábbi képet például Athénban lőttük, ezt a zsákot sima kézipoggyász gyanánt vitte magával a gazdája, pedig szinte én is elfértem volna benne.

dsc_1080.JPG

A lényeg tehát: hiába fizetsz egyre borsosabb árat az elsőbbségiért, már nem hunynak szemet a csomagszabály megszegése felett.   

 

 

44 komment

Címkék: priority Wizz Air utasszívatás

10 tipp, hogy fantasztikus legyen az utazás Jordániába

2019.02.08. 11:35 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Jordánia sosem volt olyan könnyen elérhető, mint most. Mostantól két városba, Ammánba és Akabába is megy fapados (Ryanair és easyJet), így változatos programot lehet összeállítani. Nem árt azonban felkészülni pár dologra, mert a csodás nyaralás idegtépő szenvedéssé is válhat. Ha valaki az arab világra kíváncsi, érdemes itt, Jordániában kezdenie az ismerkedést. Meglepő módon sokan beszélnek angolul - lehet, hogy csak azt az ötven szót tudják, ami feltétlenül kell -, szinte minden ki van írva latin betűkkel és látvány akad bőven. De hogyan lehet ideális utazást összehozni? Íme tíz tanács.

1. Ammánba érkezz, Akabából menj haza!

Ha már két várost is érint fapados, megéri ezt kiasználni - még akkor is, ha délről átszállásos a hazaút. Az északabbra fekvő Ammán megfelelő kiindulópont, a környék felfedezése után pedig el lehet indulni délre - természetesen észak felé is kitérhetünk, nekünk erre nem volt időnk. Petrát és a Holt-tengert muszáj látni, akkor pedig már egyszerűen nem érdemes visszafelé menni. Mi szerdán érkeztünk Ammánba és végül hétfőn repültünk haza Akabából athéni átszállással. Ammán sokszínű város, egyszerre modern és lepukkant, egyszerre tűnnek fel a görög, római és muszlim épületek, romok, körülvéve az összeeszkábált blokkházakkal. Akaba a legmelegebb, február elején is 26 fok volt. Aki vállalja a határon bumlizást, Eilatból is hazajöhet, onnan közvezlen járata van mindkét ultrafapadosnak Budapestre.

amman.jpg

2. Válts ki Jordan Passt!

Jordániába kell vízum, amit meg lehet venni a reptéren is, de felesleges, és drágább is. Előre úgynevezett Jordan Passt lehet venni, ez kiváltja a vízumot, ha legalább három éjszakát az országban töltünk, és egy csomó helyre be lehet vele menni ingyen. A vízum 40 jordán dínár (egy dínár nagyjából 400 forint), a Jordan Pass pedig 70, 75 vagy 80 dínár. A legolcsóbban egynapos, a másodikban kétnapos, a harmadikban háromnapos petrai belépő van.

3. Petrára két nap kell

A csodálatos sivatagi várost nem lehet és nem érdemes kihagyni a jordániai utazásnál. Petra lélegzetelállító és hihetetlen, de egyben nagyon fárasztó kirándulás is. Nem véletlen, hogy általában két napra javasolják elosztani a látnivalókat. Ha mindent meg akarunk nézni, az nagyjából 20-22 kilométeres túrát jelent 1200 méter szintmászással, mert több kilátópont, építmény és látnivaló a sziklák között és azok tetején található. Ha nagyon jó karban vagyunk, persze ez letudható egy nap alatt is, a város reggel hatkor nyit, de jobban járunk, ha szétosztjuk két napra.

petra.jpg

4. Csak rutinos sofőr üljön autóba

Jordánia nem járható be kényelmesen tömegközlekedési eszközökkel, kevés a buszjárat, és az se megy el mindenhova, ahová a turista menne. Autóba azonban csak az üljön ebben az országban, aki kellő rutinnal rendelkezik. Az, hogy a sofőrök nem használnak indexet, egész könnyen megszokható. Az már kevésbé, hogy nagyjából annak lesz így elsőbbsége, aki agresszívabb. Ehhez még hozzá kell adni, hogy bármikor jöhet szembe valaki a körforgalomban vagy akár a gyorsforgalmi úton. Az már csak hab a tortán, hogy a felújítás alatt álló sivatagi autópályán a táblák teljesen esetlegesen vannak kirakva, vagy kinn felejtették a régit, vagy még ki sem rakták az újakat. A káoszt enyhítendő mindenhol fekvőrendőrök vannak - a gyorsforgalmi úton is - amit vagy észreveszünk vagy nem. Nagyon sok a halálos közúti baleset, a gyalogosok pedig néha tényleg csak az életük kockáztatásával tudnak átkelni az úton - mert mondjuk az autópályán egyetlen felüljárót sem építettek, miközben az út falvakat vág ketté.

5. Menj el a Jordánhoz!

A Holt-tengertől 10-15 kilométerre északra terül el az a hely, ahol Keresztelő Szent János tevékenykedett, egyebek mellett Jézust is megkeresztelte - a táblákon a Baptismal Site feliratot kell követni. A régészeti kutatások szerint a keresztelés a Jordán folyó jordániai partján zajlott - valójában nem is a Jordánban, de ez mindegy, ezen a részen. Ennek örömére az elmúlt ezer évben egymás hegyén-hátán épültek itt a templomok, és dőltek össze földrengés és egyéb sajnálatos okok miatt. Ma egy kis tájvédelmi körzet óvja a növény és állatvilágot, de közben el lehet sétálni a folyó partjára is. Ez különleges, mert máshol nem közelíthetik meg civilek a folyót, az mind Jordániában, mind Izraelben katonai terület. A Jordán csenevész folyócska, az Ipoly hozzá képest valóságos folyam. A látogatható szakaszra kiérve akár meg is merítkezhetünk a zavaros vízben, sőt egy pap meg is keresztel minket, ha esetleg pogányként érkeztünk volna. Nagyon érdekes, hogy az izraeli oldalon valóságos látogató központot alakítottak ki. Jordániában egy kis ösvény vezet egy ferde, sáros stéghez, a túlparton ezzel szemben lekövezett part, kiszolgálóépületek és tökéletes infrastruktúra várja a leendő keresztényeket.

jordan.jpg

6. Fürödj ingyen a Holt-tengerben!

Van "városi" strand, de a külföldieknek a beugró az elmúlt pár évben 25 dínárra (10 ezer forint) nőtt. Persze ki lehet fizetni, de nagyon hangulatos megkeresni a helyiek által látogatott szabad strandokat. A fizetős Amman Beach után nyolc kilométerrel érdemes nézni az út mellett parkoló autókat. A kiválasztott strand egy hőforrás mellett volt, ami ideális, hiszen ezt a vizet muszáj lemosni, és mi lehetne jobb erre, mint a meleg víz. Itt a part nagyon meredek, így jobb cipőben és nem papucsban nekiindulni. A helyi fürdőzők rendszerint nevetve konstatálják, hogy turisták is csatlakoznak, és bár ők ruhában mennek be a vízbe, nem rökönyödnek meg a fürdőruha látványától. Kicsit árnyalja az idillt, hogy bőven van eldobált szemét a hegyoldalon, de nagyon hangulatos a vad vízi lebegés.

7. Ne vegyél fel kivágott ruhát!

Bár az ország nagy részén nem inzultáják az európai nőket, és nem kell kendőt hordani, vidéken nincsenek hozzászokva a csupaszsághoz. Még a térdig érő szoknya (hosszú ujjú pulóverrel) is feltűnést keltett Karakban. Egészen más a helyzet Akabában. Ott kifejezetten bántóan és bunkón bámulják a nőket, ha egy kicsike bőrfelület is kilátszik a dekoltázsból. Ebben a városban jobb elfelejteni a bikinit a strandon, és úgy alapvetően a rövidebb darabokat.

8. Ne hagyd ki a sivatagot!

Akabától északra terül el Wadi Rum, vagyis Rum völgye, ami voltaképpen sivatag egy faluval és sziklaképződményekkel. Ha csak egy rövid körre is, de érdemes betérni ide, mert egészen fantasztikus látvány. Gyalog, terepjáróval és tevével is bejárható a völgy, illetve annak egy része, fogadhatunk akár több napra is beudin túravezetőket, de ha csak egy óránk van, az se akadály. A gyalogos túrához felszerelés kell, mert legalább 10-15 kilométeres sivatagi sétával kell számolni, nem lehet csak úgy nekiindulni. Az ideális az, ha egy éjszakát a sivatagban tudunk tölteni, de ha lehet, több órás túrával számoljunk. A sivatag gyönyörű és megunhatatlan.

sivatag.jpg

9. Igyál kávét az utcán!

Jordániában - is - török kávét isznak, illetve instant kávét, esetleg valami nehezen meghatározható löttyöt. Ebből a hármasból az utcai török kávé a legjobb. Egészen finom pörkölésű kávéból készül, nagyon szeretik a kardamom ízesítésűt, ami az egyik legfinomabb kávét eredményezi, amit egyáltalán el lehet képzelni. A higiéniával nincs gond, mert a török kávét forrás közben öntik a pohárba, és mindenhol papírpoharat adnak. A kávéfőzés igazi rituálé, kár kihagyni. Ráadásul nem is drága, Petrában a beduinok egy dínárért mérték, a városokban az utcán fél dínár egy adag.

kave.jpg

10. Bízz a jordánokban!

Ami Marokkóban vagy Tunéziában jellemző, vagyis a jatt, baksis reményében a turisták nyomában loholó, sokszor erőszakos nyomulás, az Jordániában egyáltalán nincs. Még a turistás helyeken is elég egyszer-kétszer elmondani, hogy nem kell valami. A jordánok azonban nagyon segítőkészek, így simán előfordul, hogy a puszta közepén megállnak, mert látják a szerencsétlenkedésünket és útba igazítanak kéretlenül. És ezért tényleg nem kérnek semmit. 

 

30 komment

Címkék: arabok Petra Jordánia Ammán Akaba

Térerő nélküli betonbunker jött a bádogkarám helyett a reptéren

2019.01.31. 23:18 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Aki nem schengeni országba utazik Lisztferihegyről, egy ideje már megúszhatja a karámozást. Nem kell bokáig az esővízben gázolni, nem kell küzdeni a széllel, sem pedig ácsorogni a vizesblokk nélküli hodályban fél órán  át. Akkor ez már maga a csoda, nem? Hát, annyira nem.

Volt szerencsénk már párszor kipróbálni a reptéren az új csápot, de nem sikerül megszeretni. Innen akkor indul a gép, ha nem a schengeni övezethez tartozó államba utazunk, vagyis útlevélellenőrzés után terelik ide a népet. Hatalmas, tágas csarnokról van szó, ami jó, hiszen mégsem egy csirkekeltetőre emlékeztet az egész, van hely, álló és ülő egyaránt. Kár, hogy ronda.

beton.jpg

Persze nem kell, hogy freskókkal díszített kupolák alatt, dór oszlopok között húzzuk a kézikoffert, sőt még dizájnercuccokkal sem kell telepakolni a termet. de egy bazi nagy betonkockánál és kilátszó csöveknél egy kicsit azért többet várnék - a narancssárga fotelhapsi ugyanakkor nagyon kényelmes, kéne még belőle néhány. Mondjuk azt várnám, hogy legyen térerő. Csak hát sajnos a betonmonstrum közepén telefonálni is épp hogy lehet, elfogadható sebességű internet pedig elképzelhetetlen.

hapsifotel.jpg

Jó, minek netezek, ha repülni szeretnék (csak amúgy), elvégre lehetne kávézni is. Ja? Nem. Itt lesz szerencsére változás, mert a miniszterelnök kamu kinyírásáról kamuriportot forgató Frei Tamás ebben a kies betonpusztában nyitja meg új egységét. Egyelőre még minden be van fóliázva, a bólogató macskától (vagy gorilla) a papagájon át a fotelekig minden, de a japán cseresznyefa már látszik. A kávék legalább jók lesznek. Amíg nem nyit ki a fancy kávézó, jó lesz persze az automatás szar is. Már ha van. És ha lehet használni.

frei.jpg

Sajnálatos módon azonban az automata csak eurót fogad el - ez mondjuk elég gáz, nemcsak azért, mert Magyarországon egyelőre a forint a törvényes fizetőeszköz, hanem azért is, mert ugye innen épp olyan országokba lehet repülni, amelyekben jó eséllyel nem az euró a hivatalos deviza. A gépre rakott matrica szerint kártyával is lehet fizetni, ami megoldaná ugye ezt az eurós problémát. Csak a terminált vagy nem szerelték fel, vagy azonmód le is szedték, mert csak a rögzítést szolgáló lyukak látszottak a gép oldalán.

automata.jpg

Az már csak hab a tortán, hogy az egyik klotyó már most nem üzemel technikai okok miatt. Szóval innen szép nyerni, szerencsére lesz még lehetőség, hiszen a Budapest Airport komoly fejlesztések előtt, alatt áll, és úgy nőnek majd ki az újabb és újabb csápok a terminál testéből, hogy azt Kráken is megirigyelhetné. 

76 komment

Címkék: Budapest Airport bádogterminál