FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (2) Ammán (1) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (4) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (3) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (2) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) Ciprus (6) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomagdíjak (1) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (17) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (9) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (1) Fuerteventura (5) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (3) Granada (2) Gran Canaria (2) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (11) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (1) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (6) Kannonkoski (1) kártérítés (6) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (6) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) kósz (1) Kotor (1) Kréta (1) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (15) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (2) Mallorca (1) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (3) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (1) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (2) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (16) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (4) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Páfosz (1) Pafosz (4) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (3) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (3) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (74) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (2) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (14) Transavia (2) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (9) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (2) útdíj (2) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (103) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Visszavett a Wizz Air az alattomos szétültetésből

2019.07.14. 13:04 Fillér B. Gusztáv

Az elmúlt hónapokban látványosan közelebb kerültünk egymáshoz a gépen, sokkal kevésbé szór szét a Wizz ülőhelyosztó algoritmusa. A Ryanair változatlanul a lehető legdurvábban szétültet, viszont könnyebb ablakos/nagy lábteres helyet ingyen szerválni náluk.

Módosul az egyik alapszabály? A két ultrafapados szolgáltatása ugyebár három fontos dologban különbözik a sima fapadosétól (easyJet, Norwegian és a többiek):  fennakadás (késés, törlés) esetén látványosan, jó magasról tesznek a tájékoztatással, ellátással és elszállítással kapcsolatos szabályokra, pénzt kérnek a normál méretű kézicsomagért és szándékosan szétültetik az egy foglaláson szereplőket, hogy az egymás melletti helyért és újabb pénzeket tudjanak pumpolni az utasokból. Nos, a harmadik már nem olyan egyértelmű, a Wizz mintha csavart volna egyet az ültető rendszerén.

Az elmúlt három hónapban abszolvált 12 utazásunk során már többnyire egy sorba adagolta a helyeket a rendszer, igaz, többször is nem egymás mellé. De ez már általában egyszerűen megoldható helyben az utastársakkal. Amikor szétültetett, akkor is 4-6 sor távolságra tette csak. 

A sima két felnőttes utazásoknál is többször adott egy sorba helyet, mint külön, de egyszer se ablak-közép verzióban. A két felnőtt és egy gyerek foglalásnál csak a második felnőtt a kérdés, egy felnőtt és a gyerek mindenképp egymás mellé kapja. Ebben a felállásban kétszer tette odébb öt-hat sorral a másik felnőttet, négyszer pedig egy sorba adagolt, de csak egyszer egymás mellé, akkor is a folyosó két oldalára. Tehát egymás mellett három helyet egyszer se adott, persze azt a gépen már nem bonyolult intézni. Két felnőtt két gyerek felállásnál minden esetben egymás előtti két sorban helyezett el minket a rendszer.

Baromira próbálunk változó időpontokban becsekkolni, de semmiféle törvényszerűséget ezzel kapcsolatban nem bírtunk felfedezni, tehát nincs semmi tippünk, hogy mikor érdemes elvégezni az utasfelvételt. Mármint a Wizznél.

Mert a Ryanairnél ez egyértelmű. Az ő algoritmusuk azon a szögegyszerű alapelven nyugszik, hogy minél hamarabb csekkol valaki, annál szarabb helyet kap. A középsőkkel kezdi feltölteni a gépet, az egy foglaláson szereplőket pedig a lehető legtávolabb dobálja szét egymástól. Így aztán minél később csekkolunk, annál jobb helyet kapunk. Egymás mellé ugyan akkor sem oszt, bár már jártunk úgy is, hogy a 3A 4A jutott nekünk, amit elégedetten konstatáltuk. Azt is, amikor egy 4 órás útra vészkijáratot osztott. A Ryanair mindig mutatja az összes még elérhető helyet, tehát ha próbaként belépünk és megnézzük, hova vehetnénk még helyet, látjuk a választékot. Noha csak két nappal indulás előtt lehet ingyen becsekkolni, érdemes addig várni, amíg már csak a legjobb helyek szabadok. A többség elintézi az első lehetséges napon.

A Wizz rafkósabb, sose mutatja az összes szabad helyet, csak egy részüket, amivel próbál terelni. Teljesen mást mutat például akkor, ha már becsekkoltan kérdezünk rá arra, hogy hova tudnánk magunkat pénzért áttenni, mint akkor, ha új foglalást indítva jutunk el a helyekig. A Wizznél értelmetlennek tűnik a kivárás a becsekkolással és elég nehezen kiismerhető kívülről a helyosztó algoritmusuk. 

Ami pedig az árazást illeti: a Wizznél továbbra is jóval drágább az ülőhelyvétel, mint a Ryanairnél. Aki tehát nem bízza a gépre, mindenképp magának akar választani, jó, ha a jegyárhoz hozzászámolja a helyárakat is, amikor összehasonlítja a konkurens cégek ajánlatait. 

69 komment

Címkék: Wizz Air Ryanair ülőhelyleosztás

Utószezonban verhetetlen a spanyol tengerpart - videóval

2019.06.25. 16:14 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Mi szezon elején, vagyis az iskola után azonnal próbáltuk ki a Wizz új nyaralójáratát, de akár augusztus végén is tehetünk egy rövid kört a spanyol tengerparton. Akár szűk egy hetet is eltötlhetünk Valencia környékén, hogy szeptember elsején essünk vissza Budapestre. Főszezonban a járat már megfizethetetlen, ami azt jelenti, hogy nem volt rossz döntés a júniusi járatnyitás.

 benicassim.jpg

Castellón a csodálatos Valencia szomszédságában van, ám míg Valenciába csak aranyáron juthatunk el nyár végén, a tőle szűk másfél óra vonatútra fekvő nyaralóváros oda-vissza átlag tízezer forintért megjárható a Wizz Air-rel discount club áron: odafele 17, visszafele azonban csak 3 ezer forint a jegy, ezzel augusztus utolsó napjait még pihenéssel tölthetjük. 

 benicassim2.jpg

Bár megy a reptérről busz a városba, érdemes autót bérelni, főleg, ha a tengerpart koptatása mellett jönnénk-mennénk is a környéken. Van néznivaló, a környékbeli hegyekben is lehet tekeregni, akár gyalog, akár csak autóval, de Valenciát is érdemes meglátogatni. Ha másért nem, az óceanárium miatt - de persze a város maga is megér egy nagyobb sétát. A vizes blokk a gyerekeknek és a felnőtteknek is fantasztikus program, akkora akváriumban úszkálnak a halak, amekkorát elképzelni is nehéz. Cápák, ráják és baracudák mellett beluga, rozmár és oroszlánfóka is látható a speckó állatkertben - íme egy kis ízelítő.

Ami pedig a tengerparti üdülővárost illeti, a végeláthatatlan homokos part kényelmes és kellemes, ráadásul a legkisebb gyerekek is biztonsággal fürödhetnek a sekélyebb részeken. Mi nem Castellónban, hanem a közeli Benicassimban laktunk, egy kisvárosban, amely azonban  ugyanúgy csurig van kocsmával, étteremmel és boltokkal, mint a nagyobb települések.

4 komment

Címkék: valencia utószezon óceanárium castellón

Akár New York-ig és Bangkokig is elrepülhetnek a Wizz frissen rendelt gépei

2019.06.19. 20:19 Repülős Rozi

Egyértelműen a Wizz Air fő tulajdonosa dobta a legnagyobbat ma a Paris Air Show-n, az Indigo Partners azt jelentette be, hogy négy légitársasága összesen 50 darabot rendel az Airbus 320-as család új, nagy hatótávolságú modelljéből. Ebből 20 jön a Wizzhez, amivel 7-8 órás útvonalakat is repülhet majd - ebbe Amerika és Délkelet-Ázsia is belefér.

Az Indigo-górék mellett mind a négy érintett légitársaság vezetője ott volt a bejelentésnél, így Váradi József is. A szakma egyből azt latolgatja, hogy milyen útvonalakra állítják be a 2023-ban érkező új gépeket.

Az Airbus 321XLR mindenképp rekorder, keskeny törzsű géppel soha nem lehetett még ilyen hosszút, akár 8700 kilométert elrepülni, persze nagyon kedvező a fogyasztása is. Rá is cuppantak a légitársaságok, sorra jelentik be a megrendeléseiket. 

Az Indigo fapados cégein belül az allokáció úgy néz ki, hogy az amerikai Frontier kap 18-at, a chilei JetSmart 12-t, a mexikói Volaris nullát, a Wizz pedig a legtöbbet, 20-at. A várható útvonalakról csak tippverseny van, kézenfekvő, hogy a JetSmart mélyebben tud repülni Dél-Amerikában, a Frontier pedig a keleti partról is kiszolgálhatja például Hawaiit, elég ránézni a potenciális útvonalakat mutató Airbus-grafikára.

a321xlr-statistics.jpg

Persze átrepülhetnek Európába is, mint ahogy a Wizznél is felmerül a lehetőség, hogy akár Közép-Európából is célba vegye egyenesen a keleti partot. Minden ezzel kapcsolatos spekulációt megelőzendő a Wizz közleményében Váradi vezérigazgató azt kommunikálja, hogy "nagyobb hatótávolságának köszönhetően megnyitja a lehetőséget a Wizz Air számára, hogy összekösse a Wizz térképének egymástól eddig elérhetetlen távolságra lévő úti céljait, és ezzel még tovább bővítse hálózatát".

Ez alapján persze lehet Dubaj-Reykjavikra gondolni először, de valószínűbb, hogy ennél komolyabb tervek is vannak a Wizznél. Nem csak a transzatlanti repülés merül így fel, de keletre is simán elérhetővé válik például India, de a modell hatótávolsága Budapestről még Bangkokra is pont elég.

Persze felesleges is most tippelgetni, elég tudni, hogy mire van elméleti lehetőség a 321XLR-ekkel. Mire ezek gépek megérkeznek, senki se tudja, milyen lesz a gazdasági környezet, márpedig ez, legfőképp az akkori üzemanyagár-környezet dönt majd arról, hogy mire érdemes majd használni őket. Simán lehet, hogy úgy látják, megéri majd bevállalni a leghosszabbakat, de lehet, hogy csak a meglevők jobb összekötésére jön ki a matek. 

Mindenesetre rendkívül fontos bejelentés a mai a Wizztől is, mert a hosszú távú fapados dologba eddig lényegében belebukott mindenki. Volt néhány csőd is, a meglevő májerek közül a Ryanair sokáig arcoskodott, hogy indul hamarosan Amerikába, aztán csendben kifarolt belőle, a Norwegian eredményességét is tönkrevágta a transzatlanti fordulat - de ugyebár ők Boeinget használnak. Az Air Asia X is elmenekült korábban Európából, de nem véletlen, hogy Párizsban ők is a lehetséges visszatérésről beszéltek - mondván, most már lesz megfelelő költséggel üzemeltethető Airbus.

Az Indigo-deal keretében mindenesetre minden korábbinál sokkal olcsóbban fog tudni a Wizz előállítani székeket 7-8 ezer kilométeres utakra is. Nagy kérdés, hogyan székezik majd a gépeket, mennyi extra szolgáltatást kínálnak. Kíváncsian várjuk majd a következő években a fejleményeket. 

44 komment

Címkék: Wizz Air transzatlati járatok hosszú távú fapados

Szavazás: hová mész az idén nyaralni?

2019.06.03. 11:35 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

A nyarat mi jellemzően itthon töltjük, jövünk-megyünk, de nem csinálunk többhetes nyaralásokat. A klíma megfelelő, a Balatont sosem fogjuk megunni, ráadásul nem is vagyunk az a strandon heverő típusok. Azért néhány kihagyhatatlan kirándulás be-becsúszik ezekben a hónapokban is. De hogy vagytok ezzel ti? Sehogy se jön ki sajnos a matek és csak a gyerekek mennek a nagyszülőkhöz? Kis tengerparton fekvés Európa délibb partvidékén? Vagy két hónapig a kontinenst sem akarjátok látni? Szavazzatok!

32 komment

Címkék: szavazás nyaralás

Fogalmatlan utasok is kellettek a nagy Wizz-botrányhoz

2019.05.25. 22:43 Fillér B. Gusztáv

Ma aztán összejött minden a szaftos Wizz-botrányhoz: szokásos minimálszolgáltatás üzemzavar esetén, totálisan fogalmatlan utasok, kamu félrebeszéléssel kommunikáló légitársaság, az egészet kampánycélra felhasználó kormánypolitikusok. A történet mellett leírjuk azt is, hogy mit lett volna célszerű az utasnak csinálni a mellett, vagy helyett, hogy telerinyálta az Indexet.

Reggeli Budapest-Frankfurt járat, technikai hiba, az A321-es nem repülhet. Shit happens, ilyen van, az már érdekesebb kérdés, hogy elég-e, ha helyette csak 320-as van tartalékként. Az egyik 230, a másik 180 személyes, ha teltház van, 50 utas lemarad. Ritkán, de megesik az ilyen. Érdekes módon arról semmi hír, hogy kifelé volt-e balhé, hányan maradtak le, a visszafelé járatból mindenesetre azért lett ügy, mert Annamária felhívta Frankfurtból az Indexet, ahol az ő elmondása alapján folyamatosan beszámoltak a sztoriról.

Azt mi sem értjük, mi alapján választották ki, hogy ki fér föl a kis gépre és ki marad le, ilyen esetben a kulturált cégek önként jelentkezőket keresnek, ez most ebben az esetben nem így volt.

A reptéren eztán teljesen sztenderd folyamat zajlik: intézik az átfoglalást és a szállásokat a hoppon maradt utasoknak. Annamáriának a beszámolója alapján halvány gőze nincs arról, hogy a Wizztől ilyen helyzetekben mire lehet számítani, de arról se, hogy az uniós szabályok alapján mi jár az utasoknak. Persze ezt az ügyintéző földi kiszolgálóknak is el kellene mondaniuk és nem szabadna órákig várakoztatni az utasokat. De ettől még a felkészült utas is tudja, hogy elviszik a következő saját járattal és nincs vita, minden papírtól függetlenül jár a megtagadott beszállás miatt a 250 eurós kártalanítás. Mivel Annamária erről nem tud, kapkod és várja a soha meg nem érkező Wizz-alkalmazottat. És a cikk szerint simán elhiszik az utasok azt a baromságot, hogy ha elhagyják a repteret, elesnek a kártalanítástól.

Aki ilyen helyzetekben inkább gyorsan és higgadtan ügyet intéz, az már felfér akár a következő gépre. Esetünkben már a délutánira. És e mellé markolja fel később a 250 eurót. Ezért abban a pillanatban, amikor kiderül, hogy lemaradtunk, addig kell nyüstölni az ügyfélszolgálatost, amíg át nem ír a következő járatra. Ha nem megy, elsőnek kell állni a sorban a pultnál, ahol a reptéren intézni kezdik az átfoglalást. Aki nem fér fel csak a másnapira, annak intézték és fizették a szállást, ami rendben is van. Aki meg azt mondta, hogy átmegy Dortmundba és onnan vesz új jegyet, az nagy lúzer: nem kell kiadni erre egy fillért se, a Wizz simán átírja arra a járatra is a lemaradt utasokat, ha kérik. Ezt a helyszíni ügyintéző, de a Wizz ügyfélszolgálata is megcsinálja.

Nyilván baromi bosszantó emelt számot hívni, de ez egy utasok közötti versenyhelyzet is: a gyorsabban és ügyesebben reagáló utas jön ki a legkevésbé rosszul az egészből. Legrosszabb esetben a vasárnap reggeli járattal mindenki hazaérkezhetett volna Dortmundból, még a poszt írásakor is volt rá szabad hely. A Flixbus meg éjjel is átvisz 15 euróért a frankfurti reptérről Dortmundba, elvileg ezt is ki kell fizetnie (utólag) a Wizznek.

A leírtak alapján tehát az ilyen esetekre minimálisan előírt szolgáltatást nyújtotta a reptéren a Wizz (azt a szabályt a fapadosok között lényegében senki se tartja be, hogy más szolgáltató járatával is el kell szállítania), az viszont teljesen érthetetlen, hogy mekkora kamuval próbáltak magyarázkodni. Az Index kérdésére ezt írták:

A maihoz hasonló sajnálatos helyzetek egyik fő oka, hogy a repülőgépgyártók nem képesek olyan gyorsan kiszolgálni a légitársaságok megrendeléseit, mint ahogyan azt az utasok számának bővülése azt indokolná. Ez egy iparági probléma, amely érinti a Wizz Airt is.

A vége igaz, de nem ez a sajnálatos helyzet fő oka. Ha nincs elég gép, akkor annyi járatot tessék meghirdetni, amennyire van gép. Ahhoz, hogy a Wizz legnagyobb bázisán nincsen A321-es tartalék, semmi köze annak, hogy az igényeknél kevesebb gépet bír gyártani Airbus. Amikor ott szívnak az utasok, kamuzás helyett nem ártana normálisan és empatikusan kommunikálni.

De az meg aztán tényleg a vicc kategória, hogy annak az államnak a vezetői, amely képtelen például az egészségügyben kezelni az állandó és rendszerszintű problémákat, egy ilyen egyszerű ügyfélkezelési hiányosságnál vadul kinyilatkoztatnak és odaállnak a kisember mellé. Ez még egy választás előtti napon is elég szánalmas, de úgy tűnik, folyamatosan a repteret és minden üzemzavar esetén a fapadosokat rugdosni olyan dolog, ami népszerűséget hoz.

38 komment

Címkék: botrány ügyfélszolgálat Frankfurt Wizz Air

Így járd be Izlandot szállásdíj nélkül (videóval)

2019.05.21. 17:43 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Egyik kedvenc országunk Izland, az idén két kört is csinálunk a jeges-gőzös vidéken. Május elején a West Fjords vidékét és a Sneafellsnes félszigetet jártuk be egy átalakított autóval, azaz egy camperrel. Az átalakítás eredményeként az autóban lehet aludni - hátul egy padlószőnyeggel bevont deszkalapra lehet rádobni szivacsot, és az üléseket előre döntve máris kész az alvóhely. Most egy Dacia Dokkert választottunk, mert nem akartunk felmenni a hegyi utakra, de nyáron már egy Dustert fogunk nyüstölni.

Ezek az autók sok szempontból hasznosak, ha nem csillagtúrákat szeretnénk csinálni, hanem valamiféle körutat tennénk az országban. Egyrészt folyamatosan lehet tervezni, ami nem árt, ha az időjárás annyira szeszélyes, mint az Izlandon megszokott. Nem kell feltétlenül odaérni a szállásra, vagyis elidőzhetünk akárhol, tehetünk kitérőket, és persze akár éjjel kettőig is nyomhatjuk a gázt, ha az a célravezető. Másrészt olcsóbb is, mintha a benzinköltséghez hozzádobnánk még a szállásdíjat is.

Ami a fürdést illeti, mivel minden városban, faluban van fürdő, ez is megoldott. Izlandon eleve csak alapos tusolás után lehet bemenni a termálba, így senki sem néz ki bennünket, ha tusfürdővel vonulunk be, sőt. Szóval a kocsiban alvással nem jár együtt az igénytelenség. A főzőcskézés kicsit nehézkesebb, mint egy apartman tuti kis konyhájában, de ez is megoldható.

A kocsihoz jár egy doboz hasznos cucc, úgymint tányérok, serpenyő, lábas, evőeszközök és kempingfőző (a kotyogós nem szériatartozék). Utóbbi persze csak szélcsendben működik, ami nem túl gyakori azon a tájékon. A kocsi hátuljában is be lehet izzítani a Konyhafőnök special edisönt, de őszintén szólva baromi kényelmetlen összecsomózott lábakkal bűvészkedni és kavargatni a levest. Ideális esetben kempingekben is lehet találni szélvédett helyet, ha épp akkor támad kedvünk főzőcskézni, amikor letáborozunk. Ha ebédre költenénk el a remekbeszabott kínai tasaktésztát, akkor más a helyzet.

A camperrel elvileg csak kempingekben lehet éjszakára leparkolni, illetve ott, ahol ez nincs tiltva vagy azt megengedik. Praktikusan nem lehet parkolókban, út szélén megállni, és erre elég háklisak is, benne van a pakliban, hogy elzavarnak, akár az arra közlekedő civilek is. Ennek legfőbb oka a hiányos infrastruktrúra, vagyis hogy az adott helyen nincs szemetes, nincs klotyó. Utóbbi neuraligikus pont, sehol máshol nem láttam még "ne kakálj ide" tartalmú közlekedési táblát. Ez főleg nyáron jelenthet gondot, amikor nagyon sok camperes turista próbál alvóhelyet találni. 

Azt gondolnánk, hogy egy ilyen camperrel aztán filléres tétel pár hét Izland, de ez nem így van. Bár területre nem sokkal nagyobb, mint Magyarország, irdatlan távolságokat lehet pikk-pakk megtenni. A West Fjords kis fjordjainak kerülgetése több száz kilométert jelent. Ez fel sem tűnik, mert csak megyünk és megyünk, egy kis falu, majd még egy, csak épp a kettő között volt 80 kilométer. Így pedig 500 forint feletti benzinárral számolva a napi több száz kilométer autókázás már egyáltalán nem olcsó mulatság.

14 komment

Címkék: autóbérlés camper Izland West Fjords Kirkjufell

A 15 legfontosabb tudnivaló a 15 éves Wizz Airről

2019.05.19. 23:15 Fillér B. Gusztáv

Ma 15 éves a Wizz Air, ugyanis 2004 május 19-én szállt fel az első járatuk, Katowicéből.  Az évforduló kapcsán összeszedtük azt a 15 legfontosabb és leghasznosabb tudnivalót, amely azonnal eszünkbe jut a céggel kapcsolatban. Kezdő fapados utasoknak, ha nem akarnak nagyon ráfázni,  kötelező!

1. Üzletileg a Wizz Air az elmúlt évtized egyik legnagyobb magyar sikertörténete. Vaskosan nyereséges, a kezdeti befektetők sokszorozták a pénzüket, de a tőzsdei bevezetéskor beszállók is háromszorozták már. 

2. Alapvetően kelet-európai Ryanair-klón, de a világ minden tájáról buherált, kiváló szakikból álló nemzetközi menedzsmenttel a bevált ultra low-cost recepten sokszor ügyesen léptek túl. 

3. Vitathatatlan, hogy a 40 euró körüli átlagjegyárral Közép-Kelet Európába ők hozták el azt, hogy a repülés bárki számára elérhető lett, tízmilliók életét könnyítette meg a cég.

4. Tévhit, hogy csak a halálban levő kis repterekre visznek, az elmúlt években ez teljesen kiegyenlítődött, sok fő reptérre is benyomultak.  

5. Az egyik legalacsonyabb átlagéletkorú flottával repülnek, a legnagyobb bázisnak számító Budapest ezek közül is elsőnek kapja idén a vadiúj A321neókat.

wizzneoeleje.JPG

6. A mindent átható spórolással, a lehető leghatékonyabb működéssel az utas folyamatosan találkozik: például minden reptéren a legolcsóbb kapukat keresik, ezek gyakran vagy a legtávolabbiak, vagy a leglepukkadtabbak. Ferihegyen alap a karám.

7. Ha valami probléma adódik (leginkább késés, törlés), segítség nemigen van, a nullához konvergál a szolgáltatás. Az utas "így járt", oldja meg maga, aztán utólag vagy fizetnek, vagy nem. Az uniós kártérítési szabályok betartásával nem sokat vesződnek, gyakran küzdenie kell az utasnak, hogy megkapja, ami neki jár.

8. Az olcsóságért is meg kell küzdeni: drasztikusan ingadozik a jegyár. Aki kifigyeli az árazó algoritmus működését, ki tudja várni a legolcsóbb időszakot, de aki ezzel egyáltalán nem akar foglalkozni, lehet, hogy soha nem lel olcsó jegyet.

9. Dinamikus a csomagszolgáltatások árazása is, átláthatatlan. Csak a foglaláskor derül ki, az adott járatnál épp mennyit kérnek, de ez is változik. A csomagárak nagy átlagban (feladott és a gurulós bőrönd gépre vitelét lehetővé tevő elsőbbségi beszállás is) drasztikusan nőttek az elmúlt évben

10. Teljesen megbízhatatlan a menetrend, folyamatos a módosítgatás. Az elmúlt és jelenleg élő 20 járatunkból 12-nek változott foglalás után a menetrendje, 3 másik napra került, 1 pedig megszűnt, mire utaztunk volna. 

wizzhatulfelsz.JPG

11. Az ügyfélszolgálat minősíthetetlen. Nagyon hosszú válaszidő, vagy egyáltalán nincs válasz, csak emelt díjas telefonszám, akkor is, ha a cég hibája miatt molyolna valamit az utas (Pl. amikor útvonaltörlésnél csak nem kívánt célra enged a rendszer online átfoglalni.) 

12. Nagyon szigorú csomagszabályok, irritálóan következetlen betartartás, ellenőrzés. Van ahol két centi túllógásért büntetnek, máshol egy ruhásszekrény méretű cumóért sem szólnak.

13. Általában kedves és profi utaskísérők, szubjektíve az easyJet után a második legjobb bagázs a fapadosok között. Prosztó paraszt sztyuvival sok év alatt talán ha háromszor találkoztunk. 

14. Sokat utazóknak a legjobb magyar társmárkás kártyarendszer volt a Wizzé, de még az idei lebutítás után is kedvező a hitelkártya, ha külföldi fizetésre a pofátlan lehúzós devizaárfolyam miatt nem használjuk és mindig időben feltöltjük a hitelkeretet.

15. Az idei szülinapi akcióban minden foglalás után 15 százalékot adnak vissza Wizz-pontban. Ez a megszokott 20 százalékos leárazásokhoz képest csak az olcsó jegyeknél jelent nagyobb megtakarítást, mert a 20 százalékosoknál a kedvezmény az első 2800 forintra nem vonatkozik. Drágább jegyeknél többet ér, amikor elengedik a jegyár ötödét.

 

13 komment

Címkék: 15 év Wizz Air

Szexizmussal tört be a brit sajtóba a Wizz Air

2019.05.16. 22:57 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Meglepő módon a bulváron túl a mértékadónak nevezhető sajtóig is elért Angliában az a twitter-bejegyzés, amely szerint a Wizz Air ülészsebekben fellelhető biztonsági tájékoztató kártyája szexista. A tweetet készítő hölgy azon akadt ki, hogy a bemutató kártyán megrajzolt utas túlságosan szexi, hiszen a ruhája túl rövid és testhez simuló.

Összességében túlságosan dögös, és ez totálisan felesleges a téma szempontjából. Itt a cikk (vagy mi). Az egész nem is lenne említésre méltó, hiszen bárki bármi baromságot beirkálhat a madaras oldalra, de ezt a sztorit most felkapta a mainstream sajtó is. Azta.

Igyekszem megjegyezni már az elején, hogy én nem háborodtam fel egyszer se ezen a kártyán, pedig láttam párszor, és nem is nagyon értek egyet a hőbörgéssel. Tény, hogy indokolatlanul lett dögös a nő a rajzon, de nem gondolnám, hogy nők tömegei fakadtak sírva kép láttán, vagy szaggatták volna szét a kártyát dühükben. Szóval ez az egész felháborodás, vihar a biliben. És hogy szexista-e a Wizz? Egyébiránt szerintem igen. De nem emiatt a kép miatt.

Már volt korábban poszt arról - el is lettem küldve, mondván csak irigykedem -, hogy a Wizz Air kizárólag nagyon dekoratív lányokat vesz fel légiutaskísérőnek, és ez igenis szexizmus. Míg a többi cégél dolgoznak teltebb (nem elhízott, nem kövér, nem 120 kilós) és idősebb (nem nyolcvan éves) nők is a feldélzeten, addig a Wizz stábjában nincs 38-as méretűnél nagyobb, sem nagyjából ennyi évesnél idősebb sztyuvi. A férfi kommentelők szerint ez teljesen rendben van, ki akar nézni ronda nőket, de ez akkor is diszkriminatív hozzáállás a cég részéről. Nem szeretném ezt a vitát újból kinyitni, biztosan nem változott senkinek sem a véleménye a témában.

Ezek szerint Kelet-Európában egyszerűen nem érzékenyek ennyire az emberek a szexista megnyilvánulásokkal kapcsolatban. Míg nyugaton egy elnagyolt rajz már érzékenyen érinti egyes utasok lelki világát, addig Magyarországon még felvetni is felesleges, ha egy vállalat csak dekoratív és fiatal nőket hajlandó felvenni adott munkakörbe. Ez van sajnos, örülni nem kell neki, kérdés, lehet-e ellene tenni. Mindenesetre ha a Wizz szeretne komolyabb karriert befutni Magyarországtól nyugatabbra is, érdemes ezt a témát kicsit komolyabban vennie.

És arról is érdemes megemlékezni, hogy a derék brit sajtó ezt leszámítva nem nagyon számol be a Wizz ügyeiről. Ha fapados társaság, akkor nekik szinte csak a Ryanair és az easyJet létezik. Természetesen a Wizz méretben jóval az ír rivális mögött van ma is, ugyanakkor az a sajtót is minősíti, hogy egyáltalán nem mutat semmiféle érdeklődést iránta. Nem az este nyolcas híradóban kellene portrét bemutatni Váradiról, de az utazási portálok, a fogyasztóvédelmi oldalak mondjuk évente egyszer vehetnék a fáradságot arra, hogy szétnézzenek, ki mindenki közlekedik a brit légtérben, ki csap le leginkább a becsődölt cégek angol utasaira. Ez a helyzet persze lehet, hogy nem zavarja a Wizzt, a Ryanair is a balhéival kelt főleg feltűnést, miközben a Wizz panaszkezelési gyakorlata, illetve üzemzavarok esetén nyújtott szolgáltatása köztudottan a nagy nullához közelít.

37 komment

Címkék: szexista sztyuvi Wizz Air