FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) A321 (2) A321neo (1) Aegean (1) Airbnb (2) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) akció (17) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (1) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (4) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (6) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (3) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (3) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (2) Bosznia-Hercegovina (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (8) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) Chania (1) Ciprus (6) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (1) csomagszabályok (23) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) easyBus (1) easyJet (14) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (3) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (8) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (3) Fuerteventura (5) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (3) Granada (2) Gran Canaria (2) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (9) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (2) járat megszűnés (1) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (1) jótanácsok (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (6) kártérítés (6) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (6) kézipoggyász (4) Koppenhága (1) Kotor (1) Kréta (1) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) last minute (2) Laudamotiob (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (15) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (3) London (5) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (1) Malpensa (1) Málta (1) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (2) MÁV (2) megszűnő útvonal (2) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (2) nyaralás (1) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) olcsó jegyek (15) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (4) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Pafosz (3) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (3) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) pilótahiány (1) Pizzo (1) poggyász (3) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Ryanair (66) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Skócia (2) Skót Felföld (2) Southend (1) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (1) szavazás (1) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (1) szülinap (1) Tampere (1) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (2) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (13) Transavia (1) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (1) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (7) új útvonal (6) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (3) utasjog (2) utasszívatás (6) utastájékoztatás (2) utazási iroda (2) útdíj (2) üzleti utasok (1) Valentin-nap (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) wifi (1) Wizz Air (86) Wizz kártya (1) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Bukott riviéra: bezárja három budapesti útvonalát a Wizz

2018.08.14. 14:41 Repülős Rozi

A Wizz bejelentett két új útvonalat, arról persze elfelejtettek szólni, hogy kettőt hármat meg bezárnak. Az átlag magyar turista kifejezetten rosszul járt.

Két új útvonalat jelentett be örömködve a Wizz Air az elmúlt két hétben, a sajtóközleményük miatt ezt sokan megírták, az viszont szokás szerint nekünk maradt, hogy a bezárásokról is beszámoljunk.(Eredetileg kettőt láttunk, de már három van)

Új útvonalként promózni Eilatot eleve jókora csúsztatás, hiszen kit érdekel, hogy ők eddig nem repülték, ha más meg évek óta. Persze örömteli, hogy a Ryanair mellé beáll a Wizz, heti kettő helyett négy lesz, de olcsóbb a jegy nem lesz, mert eddig is az volt. Azért, mert az izraeliek dotálják keményen a légitársaságokat, akik utast visznek nekik.

A másik új útvonal Doncaster-Sheffield. Hurrá, sok magyar vendégmunkásnak és rokonlátogatónak jó, meg nyilván a bebaszpartira hozzánk érkező brit agysebészeknek is. Ezzel eltűnik az a furcsaság, hogy Debrecennek van egy útvonala, amely nem él Budapestről. Novembertől már igen.

Na de akkor a megszűnésekről. Eilatba pont akkor repül a Wizz, amikor eredetileg Bordeaux-ot akarta, elég egyértelmű a váltás, a gép átirányítása. Nyilván nem ment jól, a másikért meg még fizetnek is, ennyi a lényeg. A módszer a szokott, a járatot novembertől egyszerűen kivették a menetrendből, mintha nem is lett volna. 

Bordó sokak régi vágya volt, a közelbe se repül más, utasszemszögből elég nagy veszteség, hogy egy évnél többet nem adtak neki, hamar kukázzák. Mint ahogy az is, hogy a sok éve működő Nizza is megszűnik. Télen nem elég menő a riviéra, oké, de más franciaspecifikus okok is szerepet játszhattak, több más bázisáról is kidobta a Wizz mindkét célállomást. (Légiirányítás problémái? Emelkedő díjak?) Talán abban lehet reménykedni, hogy ez csak téli ügy, nyárra visszajönnek, de pénz azért nem tennénk rá. 

Frissítés: Bergen is kikerült a menetrendből, annak is reszeltek, legalábbis télre biztos. Több másik bázison is komoly variálás van, próbáljuk követni.

Frissítés 2: a Wizz válaszolt a posztunkra. "A légiközlekedésben megszokott módon a járatok gyakorisága szezonálisan és a járat teljesítményétől függően is változik. A Wizz Air folyamatosan nyomon követi járatainak teljesítményét, hogy a legnépszerűbb útvonalakon mindig a lehető legalacsonyabb viteldíjakat tudja biztosítani. A Budapest-Bordeaux, Budapest-Nizza és Budapest-Bergen járatokat a piaci kereslet alapján optimalizáltuk, így ezek a járatok csak a nyári szezonban közlekednek. A légitársaság hamarosan közzéteszi a 2019 nyári menetrendjét, így utasaink megtervezhetik utazásaikat és lefoglalhatják jegyeiket a WIZZ járataira."

23 komment

Címkék: Wizz Air Nizza Bordeaux megszűnő útvonal

A Ryanair-horror folytatódik: újabb budapesti járatokat is töröltek

2018.08.08. 16:22 Fillér B. Gusztáv

Továbbra is áll a bál a Ryanairnél, sőt a helyzet fokozódik: a most pénteki sztrájkba beléptek a német pilóták is, további tömeges törlés az eredmény. A magyar utasok még szerencsések is, hogy csak két újabb budapesti járatot töröltek.

Eddig azt tudtuk, hogy az írországi, belga és svéd bázisok sztrájkolnak, e miatt töröltek 146 járatot, köztük szerencsére csak egy oda-vissza magyart, a Brüsszel-alsó-Budapestet. De ezt legalább másfél hete már tudjuk, a cég és az utasok is valamennyire fel tudtak rá készülni.  A durva az, hogy most, szerdán csatlakoztak a német pilcsik, azaz másfél nap múlva esik ki újabb 250 járat, vagyis összesen majdnem 400 járat nem indul majd el.

Az megint csak mák magyar szemszögből, hogy a Ryanairnek csak két magyar-német útvonala van, igaz, ezeket a kinti bázisok gépei repülik, törölték is mind a nürnbergi, mind a berlini járatot. De legalább ezek napi járatok, gyorsabban át tudják tenni későbbi gépekre a szopóágra került utasokat, mintha heti 2-3 lenne.

Az utasnak sietnie kell, a poszt írásokor Nürnbergnél már a szombati járat tele, vasárnapra még át lehet íratkozni, Pest felé már a szombat mellett a hétfő is tele, valószínűleg órákon belül a vasárnapira is elfogynak a helyek. Aki addig nem kapcsol, péntek helyett leghamarabb kedden utazhat, a Ryanair (ahogy a Wizz is amúgy) mással nem visz el, magasról tesz az erről szóló kötelezettségére. 

Berlinnél is egyre kevesebb a hely a szomszédos napokon, itt mivel vannan alternatív szolgáltatók, felmerülhet, hogy mi van, ha az utas azt mondja: nem vár 3 napot, míg a Ryanair el tudja vinni, megy Wizzel, vagy easyvel. Nos, cumi, az van. Veheti magának a jegyet a másik légitársaságra, a Ryanair nem fogja kifizetni, csak visszaadja a törölt járat árát. És ez szabályos. Aki úgy dönt, hogy jó neki a 3 nappal későbbi Ryanair-járat, annak viszont elvben köteles arra az időszakra a szállását és étkezését fizetni a szolgáltató. A gyakorlatban az utas kénytelen előfinanszírozni ezt, aztán utólag a légitársaság vagy fizet, vagy nem, az ultra fapados inkább nem. Ez is csak egy példa, hogy miért lenne szükség szigorúbb szabályozásra, illetve ellenőrzésre. 

 

 

 

56 komment

Címkék: sztrájk Ryanair

Most véget vethetünk a fapadosok mocskos húzásainak

2018.08.05. 17:40 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

A fapados légitársaságok utasokat rendszeresen semmibe vevő húzásai nyomán indul kezdeményezés egy fogyasztóvédelmi csomag létrehozására, amely persze nem csak a diszkontcégekre vonatkozik majd. A cél első körben egy olyan uniós etikai kódex elfogadtatása a légitársaságokkal és repterekkel, amely azokban a helyzetekben is védi az utasokat, amelyeket a jelenlegi uniós szabályozás nem képes kezelni. Az ötletgazda Ujhelyi István EP-képviselő, a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság alelnöke, ő tolja majd az ügyet Brüsszelben. Mi pedig sok javaslattal támogatjuk. A Fapadosinfo mellett az Egek Ura blog és fogyasztóvédelmi szervezetek is erősítik a szakmai stábot, Várjuk olvasóinktól is a tapasztalatokat, javaslatokat.

A légi közlekedés hihetetlen fejlődésével mindenképpen nagyot nyertek az utasok, hiszen megfizethető áron elérhető Európa bármely szeglete, olyan városokba juhatunk el néhány óra alatt, amelyekről korábban még csak nem is hallottunk. Ma már szinte mindegy, hogy Debrecenbe szeretnénk elmenni vagy Londonba, és ez egyértelműen a diszkontcégek térnyerésének köszönhető.

Ám a profitkényszer és a piaci verseny folyamatos trükközésre készteti a légitársaságokat - nemcsak a fapadosokat egyébként. A hatályos uniós fogyasztóvédelmi szabályozás például világosan előírja, milyen előírásokat kell követniük a cégeknek, ám ezeket sok esetben nem vagy csak nyagyon nyögvenyelősen követik és tartják be, arra pedig nincs kapacitás, hogy a kötelezettségeiket be is tartassák a cégekkel. Az csak hab a tortán, hogy a fapados modell költséghatékony működését az utóbbi időben egy sor, rajtuk kívül eső ok rontotta - tipikusan ilyen a légi irányítók sztrájkja, amihez semmi köze a légicégeknek, mégis extra költséget jelent számukra a tömeges törlés.

És mit tehet ilyen esetben egy légitársaság? Ott spórol, ahol tud, arról gombol le akár filléreket, akiről tud. És ez az utas. A szabályokon belüli trükközés nyomán kell megfizetnie, hogy ne ültessék szét útitársaival, ne vegyék el a csomagját, ha nem akarja, de az utas fizeti meg annak az árát is, ha járattörlés vagy bármilyen probléma esetén magára hagyják.

A cél a fapados etikai kódexszel az, hogy legyen meghatározva, mi az alapvető kötelezettsége minden légitársaságnak. És a légitársaságok maguk vállalják, hogy betartják ezeket az alapvető szolgáltatásokat. Például ne fordulhasson elő olyan, hogy ha akármilyen ok miatt nem a célreptérre, hanem egy ahhoz közeli repülőtérre száll le a gép, akkor az utasok hosszú órákon át nem kapnak választ arra, hogyan is jutnak haza. Ne fordulhasson elő, hogy törlés esetén az utasok órákon át semmilyen tájékoztatást nem kapnak a járat pótlásáról. És még sorolhatnánk.

Fontos lenne, főleg a két ultra fapados cég szokásai miatt, hogy már foglalás előtt világos legyen, melyik cég mit ad az alapárú jegyért. Szétültet vagy sem, biztosan elveszik a kézipoggyászát vagy van esély, hogy ingyen felviheti a fedélzetre. Ha a cég alapból szétülteti az utasokat, ha nem lehet kisbőröndöt a fedélzetre vinni, akkor az utas - ha ezek neki fontosak - már a foglaláskor tudja, hogy valójában plusz többezer forinttal kell számolnia a jegyvásárlásnál. Elegedhetetlen az is, hogy a légitársaság pontosan tájékoztassa az utast minden változásról, legyen szó akár a csomagszabályokról, akár az ültetésről, ne lehessen sutyiban szigorítani.

Szintén a tájékoztatást kellene javítani akkor, ha jön a gond. Bármilyen probléma esetén - időjárás, műszaki gond, reptérzár - a légitársaság elsődleges feladata az, hogy megoldja azt, nem pedig az utas pátyolgatása. Ugyanakkor az sem várható el, hogy kétszáz ember várja a tájékoztatást, teljesen hiába. A reptéren nincs ott a légitársaság képviselője, akivel az utas találkozik, az a földi kiszolgáló, aki sokszor semmit sem tud semmiről, de igencsak húzna már haza. Az utas meg rohangálhat, mint a mérgezett egér. Elvárható lenne, hogy záros határidőn belül megtudja: mik a további lépések.

Van arra ma is előírás, hogy mit kell tennie a cégnek, ha törli a járatot, vagy ha kitérő reptéren kell landolnia. Utóbbinál például az utasokat kötelesek eljuttatni a céállomásra. Előfordulhat, hogy képtelenek, de a minimum az lenne, hogy tájékoztassák az utasokat arról, hogy szervezik ők a dolgot, vagy sűrű elnézéskérések közelette rábízzák ezt az utasokra, vállalva, hogy minden költségüket megtérítik. Törlésnél is alap lenne, hogy tájékoztatást adjanak: ők maguk gondoskodnak arról, hogy az utazásról nem lemondókat elviszik x napon belül (erről lehet vitatkozni, hogy mennyi az elvárható), vagy azt mondják, oldjátok meg - de ekkor fizetnek minden szállást és repjegyet, amit az utas magának intéz. Az is megengedhetetlen, hogy a légitársaságok akár fél évig is képesek húzni az utasoknak visszajáró pénzek, illetve az elismerten járó pénzbeli kártalanítások kifizetését,

Várjuk tehát az olvasók tapasztalatait és javaslatait, mit lehetne még utasszemmel szabályozni, ezeket is beépítenénk a kódex szövegtervezetébe. Fontos, hogy nem az alapvetően jól működő, utasok millióinak előnyös fapados modellt szeretnénk átalakítani és megszüntetni, hanem olyan kereteket szeretnénk, amelyeket a légitársaságok akár komolyabb ráfordítás nélkül is betarthatnak, az utasok pedig nyugodtabban kelhetnének útra.

A javaslatokat az alábbi címre lehet küldeni: fapados@ujhelyi.eu , de persze ha nekünk jön, az is jó. Kommentben is lehet róla vitatkozni persze alább. Augusztus közepén feltesszük egészen konkrét javaslatainkat is, lehet majd véleményezni őket, aztán a hónap végén a légitársaságok is megkapják őket, szeptemberben pedig már tárgyalás is lesz róluk Brüsszelben.

131 komment

Címkék: fapados kódex

A tűzzel játszik a Ryanair, újabb balhék jönnek

2018.08.02. 12:50 Fillér B. Gusztáv

Naponta több hír is érkezik arról, hogy éppen mely országokban terveznek sztrájkot a Ryanair pilótái. Ennek pontos követésére nem vállallkozhatunk, de jelen állás szerint az ír, a német, a holland és a svéd bázisokon lehetnek törlések a következő hetekben. Ezek alapján nagyon pici a magyarországi járatok potenciális érintettsége, de a helyzet gyorsan változik. 

Az utasokat persze egyetlen dolog érdekli: mennyire van veszélyben az ő járatuk, illetve merjenek-e egyáltalán foglalni Ryanairre jegyet. Ennek eldöntéséhez inkább megint egy kis háttér a sztorihoz.

A Ryanair ezekben a napokban óriási meccset játszik a saját dolgozóival. Megtehette volna, hogy kicsit enged az elsősorban jobb munkakörülményekre vonatkozó követeléseknek, de e helyett inkább bekeményített. A vezérigazgató két napja is azt mondta, hogy nagyon sok bázison várnának új gépeket, tehát lehet pofázni, meg sztrájkolni, de ahol ennek következtében visszaesnek a foglalások, onnan azonnal viszik is el a gépeket azokra a bázisokra, ahol nyugodtan működhetnek.

frmustchange.jpg

Dublin esetében ezt már meg is lépték, onnan Lengyelországba helyeznek át több gépet is, mivel állításuk szerint az ottani csárterszerű leánycég, a Ryanair Sun annyira pörög, rögtön nyereséges is, hogy csak géphiány miatt nem bővítik gyorsabban. Tehát ez vár minden bázisra, ahol a személyzet sztrájkja elriasztja az utasokat - mondja O'Leary. Ami azért igazán kemény húzás, mert pont azt teszi a pilótákkal, ami ellen a legjobban tiltakoznak: a bázisok közti folyamatos pakolgatást.

Ez a rugalmasság valóban fontos eleme a cég hatékony működésének, mint ahogy az is teljesen érthető, hogy a dolgozók tiltakoznak ellene. A pilóták helyzetére jellemző, hogy a Ryanair az egyetlen légitársaság, amely úgy dobálja a bázisok között őket, hogy semmit nem segít nekik. Az albérletüket is maguk intézik, akár évente többször, amikor átvezénylik őket oda, ahol épp szükség van rájuk. A pilótahiány miatt egyre gyakrabban fordul ez elő. 

Most tehát ott tartunk, hogy a Ryanair fenyegtésére a pilóták újabb országokban lengetnek be újabb sztrájkot, de közben azért arra is mutatnak jelek, hogy nőtt a Ryanair tárgyalókészsége. Keménykednek ugyan, hogy csak akkor tárgyalnak, ha nincs több sztrájk, de ez nehezen elfogadható a pilótáknak, akik azt mondják, ők fél éve tárgyalni akarnak, de eddig magasról tett rájuk a cég.

Érdekes új fejlemény az is, hogy a befektetők részéről is kezd nyomás alá kerülni a Ryanair vezetése. A tőzsde először még üdvözölte, hogy keménykedik a cég a dolgozóival, de az elmúlt napokban nyomás alá került a papír, másfél éves mélypontra zúgott - a poszt írásakor került 13 euró alá, utoljára 2016 novemberében járt ezen a szinten. Ma már a piaci vélemény is az lett, hogy nagyon kockázatos játék enniyre feldühíteni az aékalmazottakat, illetve az utasokat is - hiszen, ahogy már korábban is írtuk, a foglalások nagy mértékben visszaeshetnek, ha az utasok a folyamatos sztrájkveszélyt látják és azokat a horrorsztorikat olvassák, amik arról szólnak, hogy bánik például törlés esetén utasaival a cég.

Márpedig a média előszeretettel tudósít ezekről, akkor is, ha semmi közük a munkabeszüntetéshez, lásd időjárás miatti törlések Stansteden az elmúlt napokban. Elég, ha egy utas betelefonál, hogy törölték a járatát, ez már címlapos a hír, a szaftos részletekkel együtt (jaj, nem vitt el aznap másik géppel a Ryanair, jaj, nem szólt előre, hogy vihar lesz, jaj, az esküvőmre mentem volna, de a mocskok miatt nem tudok)  

Négy éve is a tőzsdei zakó nyomán változtatott a Ryanair, csak akkor az utasok maguktól intettek be a borzasztóan tré szolgáltatási színvonal miatt, ezért csökkent a profit. De erre válaszul bevezették az always getting better programot, amit kedvezően fogadtak az utasok. És mivel ki tudták egészíteni bevételnöveléssel, újra jöttek a profitcsúcsok. Most a nagy kérdés, mikor látják be, hogy lépniük kell. A részvényük már így is nagyot esett, attól egyre kevésbé kell tartaniuk, hogy innen még tovább szakad, ha valamennyire növelniük kell a költségszintet, de kötnek egy korrekt megállapodást a dolgozókkal, elhárítva a folyamatos sztrájkfenyegetettséget, visszaállítva a stabilitást,megbízhatóságot. Azt csak a Ryanair látja, hogy mennyire esnek vissza a foglalások, nyilván ez befolyásolja leginkább a döntést, hogy kompromisszumkészebbé válik-e a cég.

Utasoldalról most is az a legfontosabb, hogy mindig legyen B tervünk fennakadás esetére, ismerjük a jogainkat. Mi továbbra is merünk foglalni náluk, persze csak olyan áron, hogy biztos ne nyerjenek rajtunk. Ez egyre könnyebb, a balhétól nyilván nem függetlenül az elmúlt hetekben a magyar útvonalakra is szépen estek az áraik őszre, októberre-novemberre a leginkább.

 

57 komment

Címkék: sztrájk törlés Ryanair

Nem engedték ki vécére, odapisált a pilótafülke elé a Wizz Air-gépen

2018.07.26. 15:41 Fillér B. Gusztáv

Bizonyára történt már hasonló, de most valaki képes volt levideózni is, ahogy egy nő odavizel a repülőgép folyosójára egy Wizz Air-gépen.

A brit bulvárlapok beszámolóiban kissé zavaros, hogy mi történt felszállás előtt és mi leszállás után, de ha jól bogarásszuk, az ürítés felszállás előtt történt, a hatóságoknak pedig már a célállomáson adták át a hölgyet, aki előtte agresszívvá vált. (Ez vagy Varsó, vagy Luton, a cikk elején Luton-Varsó járatról beszélnek, a Wizz szerint Varsó-Luton, de amúgy tök mindegy.)

Az biztos, hogy nem engedték neki használni a vécét, ezután döntött úgy, hogy elvégzi a dolgát a budi előtt, a pilótafülke közelében. A Wizz szóvivője a szokott sablondumával elmondja, hogy mi történt és hogy most már ez rendőrségi ügy. A klotyó felkeresését azért tagadták meg, mert tankolás közben ez tilos, az biztos, hogy teljesen szabályszerűen jártak el. Azt csak a hölgy tudja, miért nem várta ki, hogy elmehessen a vécére, amikor utasok beszóltak neki, hogy mit művel, csak azt tudta válaszolni, hogy próbált a vécére menni, de nem engedték ki.

Lehet, hogy elsőre extrém esetnek tűnik, egy utas taplóságának, de ez a probléma abszolút valós lehet. Még ha az utas el is megy beszállás előtt még a terminálban a vécére, könnyen eltelhet egy óra is, mire felszállás után lehetőség nyílik arra, hogy újra a csészéhez járuljon. Csak Budapestnél maradva, ötven perccel indulás előtt kiírják a kaput, akkor elindul a ember a karámba, ott nincs slozi, sorállás, pár perc késés és a másfél óra sincs messze. És ez még egy átlagos eset, nem számoltunk olyannal, hogy jégtelenítés jön, várni kell valamire, turbulens légkörben később nyitják ki a vécéket. 

Egy egészséges ember nyilván simán kibír ennél sokkal többet is brunya nélkül, de elég egy megfázás, vagy hogy valakin gyorsan megy át a folyadék és a szeku előtt megitta minden maradék italát. Tehát vannak szabályok, hogy mikor kell zárva tartani a vécét, de tök természetes az is, ha akad pár utas, aki nagyon szeretne kimenni felszállás előtt.

Tapasztalataink szerint a személyzet általában profin kezeli az ilyen kéréseket és lehet használni a vécét. De mi is jártunk úgy, pont Wizznél, hogy már egy órája álltunk a betonon és nem engedtek ki. Jégtelenítés volt, érthető. A kérést, hogy ha már lehet, szóljanak, fontos lenne, leszarták. Láttunk olyat is (Ryanair), hogy elég kioktatva küldték a helyére az utast, pont azt nem mondta a sztyuvi, hogy kössél rá csomót ecsém. Előfordul, hogy előretelefonál a légiutaskísérő megkérdezni, hogy épp lehet-e használni a budit. Az biztos, hogy a gépre lépés után minél hamarabb kérjük, annál nagyobb az esély, hogy el tudunk menni vécére

Tök érthető, hogy rövid a fordulóidő, ezért minden húgyos utas púp a személyzet hátán, de a szolgáltatást megvásárló utas részéről meg jogos elvárás, hogy ha nagyon kell neki, akkor bizony ezt akceptálják, találjanak rá megoldást. Bárki lehet rosszul, egy hasmenéssel főleg nehéz mit tenni. Néha van ebből konfliktus, jó lenne, ha egy utas sem kényszerülne olyanra, mint ez a nő.

81 komment

Címkék: Wizz Air vécéhasználat

10 fontos kérdés és válasz a Ryanair csomagbalhéja kapcsán

2018.07.24. 23:35 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Rövid idő alatt kétszer is megszívatta az utasokat a Ryanair, akik Gran Canariára repültek Budapestről. Először állítólag a csomagszállító berendezés romlott el, és hagyta itt a csomagok javát a gép, másodszor bizonyosan túlsúly miatt pakolták le a bőröndök egy részét. A történtek után sok téves hír és hibás vélekedés látott napvilágot, ezek között próbálunk rendet vágni.

1. A Ryanair tényleg direkt szívózik, ahelyett, hogy segítene?

Senkinek, a légitársaságnak sem érdeke az efféle hajcihő. Talán kevésbé fontos szempont, de a sorozatos blamázs nem tesz jót a cég renoméjának. A Ryanair számára azért különösen kellemetlen az ilyen fennakadás, mert időt veszít. Márpedig a fapados cégeknek az az idő, amit a gép a földön tölt nettó veszteség. Vagyis nem direkt csinál ilyet, de ha a probléma előáll, a megoldásnál csak azt nézi, hogy ő maga ne bukjon sokat. Az utasigény számára másodlagos. Ha órákat tököl a gép a betonon, a személyzet el sem tud indulni, mert lejár a munkaideje. Az pedig gigantikus szívás. Ha pedig túlsúlyos a gép, valamit itt kell hagyni. De ez nem Ryanair specialitás, a Wizz is hagyott már komplett búvárfelszerelést Egyiptomban.

2. Hogy lehet túlsúlyos a gép?

Ennek számos oka lehet, sosem fogjuk megtudni, most pontosan mi történt. Elképzelhető, hogy olyan gépet rak be valamiért a légitársaság, amelyik alacsonyabb súlyra van hitelesítve, és egyszerűen nem jön ki a matek. És ahogy a hőlégballonból is a ballasztot dobják ki, ha túl közel vannak már a fák, úgy az utasszállító is a csomagot hagyja itt és nem az utast. Ez egyszerűen kevesebb gonddal jár. Ami elterjedt a médiában, hogy ilyen géppel, ennyi csomaggal nem lehet ilyen hosszú útvonalat repülni, általánosságban marhaság. Sokan repülik és a Ryanairnek sem volt eddig problémája, pedig télen vélhetően még több csomagot visznek a magyar utasok is Gran Canariára. 

3. Miért engedik fel a csomagokat, ha tudják, hogy túlsúlyos lesz a gép?

Nem tudják. Készül egy hozzávetőleges számítás a rendelkezésre álló statisztikák alapján, de azt hogy pontosan hány tonna a gép a cuccokkal és utasokkal együtt, nem lehet előre teljesen pontosan kiszámolni. A csekin pultnál leadott csomagok adatai nem érhetők el valós időben, vagyis nem látni a folyamat közben, hogy közeledik a piros csík. Csak utólag derül ki, végül mekkora súllyal indul a gép.

4. Miért nem lövik be magasabb szintre a maximális súlyt?

Mert az drágább lenne. A költségek minimalizálása kulcskérdés. Ha a légitársaság minden kellemetlen következmény mellett kisebb költséget tud belőni így, akkor nem fog változtatni.

5. Miért nem viszik utánuk másnap a cuccot?

Mivel csak heti egy járat megy Gran Canariára, a csomagok legkorábban azzal a géppel mehetnek közvetlenül az utasok után, amelyik egy hét múlva indul. Az teljességgel elképzelhetetlen, hogy csak úgy indítsanak egy járatot ötven bőrönddel, másik közvetlen járat pedig nincs, amelyikre fel lehetne pakolni a lemaradt csomagokat. Van viszont működő rendszere a légitársaságoknak arra, hogy az elkeveredett csomagokat az utas után küldjék, ezen keresztül "átszállással" is pár nap alatt odaérnek a cuccok. Persze csak ha a légitársaság figyel erre, fontosnak tartja. Úgy tűnik, most a balhé akkora volt a médiában, hogy intézik.ryan_ujsizer2.jpg

6. Miért nincs ilyenkor magyarországi ügyfélszolgálat?

Az esetek 99 százalékában nincs szükség ügyfélszolgálati irodára - ennek fenntartása a magas munkaerőköltség miatt drága lenne. A néhány bejövő panaszt normál ügymenetben el lehet intézni a rendelkezésre álló erőforrásokkal is - email, emelt díjas telefonszám, cset. Ez az olcsó jegy következménye - hasonló a Kínából rendelt kütyü, olcsóbb volt, de nem lehet Európában garanciális szervizbe vinni. Persze ha jön valami gond, és hirtelen egy gépnyi utas áll neki ügyet intézni, ez a rendszer nem működik, a 600 törléssel járó sztrájk bejelentése után a Ryanair ügyfélszolgálata teljesen összeomlott. De nem várható el reálisan, hogy hirtelen a semmiből pattintson elő a cég több száz ügyintézőt, akikre az év 364 napján nincs szükség. 

7. Akkor ez így rendben van?

Semmiképp. A minimális és pontos tájékoztatás elvárható lenne. Az easyJet esetében ez például többnyire teljesen flottul működik is például. Vagyis ha itt maradt a csomag, akkor az mikor érkezik meg, és milyen szintű kártalanításra lehet számítani. 

8. Jár a kártérítés a csomagokra?

Jár, de csak úgy, ahogy a mesében a lány vitt is ajándékot a királynak meg nem is. A fogyasztóvédők lelkesen lobogtatják a Montreali jegyzőkönyv ide vonatkozó részét, amely szerint a poggyász késéséért is jár kártérítés, és annak felső határa akár több százezer forint is lehet. Valójában persze annak esélye, hogy poggyászkésés miatt bárki kártérítést kap a Ryanairtől, nagyjából a lottóötös megnyerésével vethető össze. Az inkriminált szöveg ez: "A poggyász késése esetén a légifuvarozó felelős a kárért, kivéve, ha minden ésszerű intézkedést megtett a kár elkerülése érdekében, vagy lehetetlen volt ilyen intézkedések meghozatala." A Ryanair válasza borítékolhatóan ez lesz, ha kártérítésért mennénk harcba: nem keletkezett kár, hiszen megvan a csomag, és egyébként is minden ésszerű intézkedést megtettünk, amely intézkedéseket egyébként is lehetetlen lett volna meghozni. Ha nem tetszik, lehet pereskedni.

9. Akkor mit lehet csinálni?

Ésszerű határok között a légitársaság kifizeti a vásárlásokat, vagyis amíg nincs csomag, addig a minimális ruházat, tisztálkodószer beszerzését állja a Ryanair. Nagyon fontos, hogy minden vásárlásról kérje el az utas a blokkot, és azt tegye is el. Ezt a paksamétát hazaérve beszkennelve el lehet küldeni a Ryanairnek, kérve a cech kiegyenlítését. Ezt egy idő után meg fogják fizetni, minden további kártérítésre azonban elég kevés az esély. Kivéve, ha erre külön biztosítást kötött az utas, vagy bejelentette indulás előtt, hogy különösen értékes csomagja van, és ezért felárat is fizetett. Még fontosabb, hogy az igazán értékes és fontos dolgokat soha ne adassuk fel, se ékszert, se kütyüt, se Rembrandt önarcképet.

10. Ezek szerint sosem lehetünk biztosak semmiben?

Alapvetően de. Csak tudomásul kell venni, hogy az ultra fapados cég profiljába nem vág bele, hogy kedves és jófej legyen. Elvisz A-ból B-be, de ha bármi probléma van, az elsődleges szempont számára az, hogy ő jól jöjjön ki a dologból, az utas igényei másodlagosak és a szabályokat is csak annyira tartja be, amennyit szigorúan számon lehet kérni rajta. Átlagosan nézve olcsó, de ha szálka megy a hátsónkba, azt magunknak kell kiszedni.

112 komment

Címkék: késés kártérítés poggyász Ryanair

Ezért hagyja lazán Budapesten az utasok csomagjait a Ryanair

2018.07.22. 23:53 Fillér B. Gusztáv

Valóban durva, hogy két egymást követő Budapest-Gran Canaria járat is úgy indult el, hogy az utasok csomagjait szándékosan Ferihegyen hagyták. Miért? Röviden: mert a rossz szabályozás miatt megtehetik. Kicsit hosszabban: a maga szempontjából a Ryanair a kisebbik rosszat választotta.

Ez egy heti járat és már csak azért is pikáns a történet, mert a Ryanair legdrágább budapesti járata. Erre nincsenek még 20 ezres jegyek se, egy vagyonért tudják adni őket, mert ez az egyetlen menetrend szerinti járat az egyik legnépszerűbb Kanári-szigetre. Érthetetlen, hogy miért csak heti egyszer tolják, de legalább két idióta egyenkommenttípus most nem jöhet: se az "ezért olcsó a fapados", se a "nem kötelező velük repülni, menjél mással"

Múlt vasárnap a pilóták taktikusan kummantottak egy nagyot, csak akkor árulták el az utasoknak, hogy a csomagjaik Budapesten maradtak, amikor már úton voltak. A mai esetnél a földön bejelentették, hogy a csomagok nem tudnak jönni (igaz egyes hírek szerint most is csak azért, mert az utasok kiszúrták, hogy kifelé rámolják a csomagokat), ki is tört a lázadás az utasok körében. A részletek és a betonon átpakolók képei az Index cikkében, mi inkább a háttérről. Ha jól értjük, a feladottá átminősített kézipoggyászokat is kidobták, vagyis nulla cuccal mente, vagy mehettek volna sokan .

ryangc1.jpg

Azt, hogy ki mit cseszett el a múlt héten és most, nem tudjuk. Nem is fogjuk megtudni valószínűleg, mert az illetékesek nem kommunikálnak róla. A múlt héten a reptéri csomagtovábbító rendszer hibájáról volt hír, most pedig arról, hogy túlsúlyos volt a gép. Az utas szempontjából tök mindegy, az biztos, hogy a mai esetben a Ryanair hatalmas hibájáról van szó. Talán nem a múlt heti utasok csomagjaival volt tele a raktér, fogadjuk el, hogy hiába repül egyfajta géptípussal a Ryanair, lehetnek különbségek a terhelhetőségben. Valószínűleg számított, hogy a maximális hatótávolságot közelítő útvonalról van szó, tele tankkal kell repülni, üzemanyagsúlyon itt nem lehet spórolni. Egy ilyen útvonalon elég egy gépcsere, vagy rosszul számolt csomagmennyiség és a pilóta azt látja, hogy a megengedett felett van a súly. Ilyenkor pedig ledobják, ami nem fér. A Wizz is ilyesmibe szaladt bele az emlékezetes búváros esetben.

Egy laikusnak persze az még kevésbé érthető, hogy ha több mint 30 ember úgy dönt, hogy inkább leszáll és nem utazik el a csomagja nélkül, akkor miért nem lehet helyettük elvinni legalább pár motyót Egy biztos: a múlt héten is, most is sietnie kellett a kapitánynak, szöszölni nem volt idő. Ennél a nagyon hosszú útvonalnál viszonylag szerény csúszásnál is lejár a személyzet munkaideje. Ők hajnalban kezdtek Gran Canarián, ha egy bizonyos időpontig nem indulnak el visszafelé, akkor itt ragadnak. Mehetnek szállodába pihenni, meg vihetik az utasokat is, fizetve nekik szállást, ellátást, transzfert. Ráadásul ha csak másnap reggel indulnak, azzal nem csak a mai járaton szívja meg az összes utas, hanem kapásból törléssel indítanak holnap, mert nem lesz ott a gép a bázison - ha jól tudjuk, Gran Canarián nincs tartalék. Ez iszonyat nagy költség még akkor is, ha csak az érintett járatokon utazók kis része vasalja be a cégen ráadásként a fejenkénti 400 eurós kártalanítást.

ryangc2.jpg

A Ryanair szempontjából egy a lényeg: elindulni időben. Csomagokkal, vagy nélkülük, az mindegy. Ha az utast (self loading cargo) időre leszállították, a rend nem bomlik meg, a csomagokkal meg lehet utólag csinálni valamit. Vagy nem, mert akkor se történik semmi. Ígérgették ma is, hogy meddig viszik, de ez nyilván blöff, nincs közvetlen járatuk egy hétig, így meg bonyolult ügy, amivel nem szeretnek foglalkozni. A mottó: bukunk néhány száz ideges utast, benne van a rendszerben, kit érdekel, majd az olcsó jegyek hoznak ezer másikat.

A szabályozás tehát szar, amilyen szigorú késésnél, annyira semmi joga nincs az utasnak csomagproblémánál. Ahogy a gépről az egyik utas elmondta, fel is világosították őket, hogy aki elrepül a csomagja nélkül, napi 50 euróért vásárolgathat, azt térítik meg. A szabályozásban csak "ésszerű mértékig" van, ez a Ryanair szerint tehát 50 euró. De ezt se szokták pöccre kifizetni, lásd a Wizz esetét, ahogy a búvárügyet kezelték.

A Ryanair ilyenkor tehát a kisebbik rossz mellett dönt, az pedig, hogy neki mi a kisebbik rossz, a felemás fogyasztóvédelmi szabályozás következménye. A magyar utasok közül pedig akik úgy döntöttek, hogy itthon maradnak, valószínűleg azok jártak a legrosszabbul. Azon túl, hogy bukták a nyaralást, az égvilágon semmi kártérítés nem jár nekik, hiszen önként lemondtak az utazásról. Ha bármit ki akarnak sajtolni a Ryanairből, azt csak hosszan pereskedve tudják majd. 

A károsultak eltökéltek, egyikük azt mondja, összefognak és emennek a perig. Mi pedig kíváncsian várjuk a fejleményeket és természetesen be is számolunk róluk.

 

111 komment

Címkék: Ryanair otthagyott csomag

Bajban a Ryanair: nagy sztrájk, 600 törölt járat jövő héten

2018.07.19. 00:37 Fillér B. Gusztáv

Egyre valószínűbb, hogy a Ryanairnél túlfeszítették a húrt, addig szívatták saját dolgozóikat, hogy már lehetetlennek tűnik a szellemet visszatuszkolni a palackba. A cég történetének legnagyobb sztrájkja jön a jövő héten, eddig 600 járat törlését jelentették be, köztük egy Budapest-Barcelona és két Budapest-Brüsszel-alsó is van.

A hosszú történet nagyon leegyszerűsítve: a Ryanair Európa legsikeresebb légitársasága, a fantasztikus pénzügyi teljesítmény alapja a nagyon alacsony költségszint, amiben komoly részt képvisel az, amennyit a dolgozóinak fizet, illetve ahogy bánik velük. Régóta lehet tudni, hogy messze a legkedvezőtlenebb feltételeket biztosítják a légiiparban, az dolgozik náluk, aki máshol nem tud. Ez addig működik, amíg a munkaerőpiac erősen kínálati és a szarba se vett dolgozók távozása esetén azonnal találnak a helyükre három másikat.

Na ez változott meg az elmúlt években, először a pilóták szavaztak a lábukkal, majd vertek ki a cégből jobb feltételeket, most pedig jönnek a sztyuvik. A kaptalizmus persze kemény, tőzsdei cégként nem kezdhetnek hirtelen adakozni, úgy kell megtartaniuk a dolgozókat, letörni a lázadást, a sztrájkveszélyt, hogy közben a költségszintet nem emelik. Gyakorlatilag ez lehetetlen, közben a Wizz röhög a markába,átveszi a leghatékonyabban működő cég címet.

A Ryanair egészen tavalyig nem ismerte el a szakszervezeteket, sőt elhajtotta őket a sunyiba. Karácsony előtt viszont akkora volt a sztrájkveszély, hogy kénytelen volt lépni, szóba állni velük, elismerni őket. Azóta tart a tuszkolódás velük, a crew türelme pedig eddig tartott. Sok minden megjelent már a személyzet munkakörülményeiről, kissé meglepő, hogy most a sajtó a két régóta ismert pitiánerségen pörög: vizet is maguknak kell venniük a fedélzeten, ha meg betegek, személyesen kell az orvosi igazolással jelentkezniük a bázison, otthon pihenni-gyógyulni, az nem játszik.

A lényeg tehát, hogy komoly gondban van a Ryanair. Azt kockáztatja, hogy elveszíti azt, ami a legtöbb utas szemében (persze az ár mellett) a leginkább vonzóvá tette: a biztonságot, a stabilitást. Ha itt állandósul a sztrájkveszély, az nagyon durva utasvesztést hozhat. Itt jön elő, hogy ez nem Lufthansa, vagy Air France, akiknél a sztrájkok mindennaposak. Csakhogy a hagyományos szállítók megpróbálnak elvinni valahogy, ha kell, mások, a szövetségi partnerek gépeivel is, ha például sztrájk miatt törlés van. A Ryanair pedig otthagy a francba, ami azért nem kicsi különbség.

A jövő heti törlésekkel kapcsolatban azon verik a mellüket, hogy milyen jó fejek, hogy egy héttel korábban szóltak. Valóban, de így is több tízezer utas nem tud átfoglalni. Ha van is a megelőző és a követő napokon járat, azok már nyilván 90 százalékban töltöttek nyár közepén, oda a törölt utasok töredéke fér be. És nincs partner, aki segítsen, csak a szívás marad az utasnak. Ezért játszik a tűzzel a Ryanair, ha hagyja a sztrájkokat elharapózni.

A jövő heti konkrétumokról: a spanyol, a portugál és a belga bázisok érintettek a törlésekben, Budapestre ezek közül Barcelonából, Madridból járnak ottani bázisú gépek, Malagát, Valenciát és Santandert pesti gép és személyzet repüli  Gran Canaria nem jár szerdán-csütörtökön. A járatinfó azt dobja ki, hogy a spanyolok közül egyedül a jövő csütörtöki barcelonai járat lett eddig törölve, a belgák közül pedig mindkét csütörtöki, de persze érdemes figyelni a változásokat. A Ryanair azt állítja, az érintett járatok utasait már értesítették, de többen jelezték a közösségi csatornákon, hogy ez nem mindig igaz

 

40 komment

Címkék: sztrájk törlés Ryanair