Szinte óránként érkeznek a bejelentések arról, hogy milyen drasztikus intézkedéseket hoznak a koronavírus terjedésének megfékezésére az európai országok, jellemzően betiltanak minden nagyobb rendezvényt, bezárják az élelmiszerboltokon és patikákon túl az üzletek jó részét és az iskolákat, az éttermeket "csak kiszállítás" üzemmódba állítják egyre több helyen. E mellett az elmúlt két napban a határzárások is elszaporodtak, egyre több országba lehetetlen utazni.
FRISSÍTÉS: Hétfőn reggel Spanyolország is teljesen bezár, csak boltba, patikába és bankba mozdulhatnak ki az emberek, értelemszerűen leáll a légiközlekedés is legalább 15 napra. Norvégia is bezárja összes kikötőjét és repterét hétfőn, csak a saját polgárait szállítja haza.
Akinek mindenképp mennie kell, fontos percről percre követnie a célország bejelentéseit, de az elmúlt napok fejleményei alapján bárki bármikor teljes karantént húzhat. Ezért az alapvető jótanács: senki se tervezzen a következő két hónapra utazást sehova. Simán előfordulhat, hogy két napra akar valahova elmenni, oda még elrepül, de másnaptól törölni kell az összes járatot. Több ország is döntött így az elmúlt napokban, van aki teljesen bezárt és van, aki a fertőzöttebbek felé zárt be, van aki viszonylag lazán veszi: például Magyarország.
Ami kimondottan a légiforgalmi korlátozásokat illeti, a környékünkön Szlovákia bezárta összes repterét és teljesen leállította a nemzetközi tömegközlekedést. Csehország majdnem teljes karanténba vonult, 15 ország felé minden járat leállt. Ausztria Olaszország után Svájc, Franciaország és Spanyolország felé is légizárlatot vezetett be, a többi ország felé még járnak a gépek. Lengyelország 10 napra teljesen bezárkózott, minden légijárat törölve. Több ország minden érkező utast két hetes karanténba küld, ezért törlődnek a járatok.
Óráról órára jönnek tehát a hírek a változásokról, ami szombat reggel biztos: a vírus gócpontjai Olaszországon túl egyre inkább Spanyolország és Franciaország, de Németországban is gyorsan nő a fertőzöttek száma, csakúgy, mint Skandináviában.
A légitársaságok erejét egyelőre leköti az, hogy az állami korlátozásokból fakadó törléseket lereagálják: kivegyék a menetrendből a járatokat, átszervezzék a menetrendjüket, értesítsék az utasokat. A két ultra közül a Wizznek ez profin megy, pár óra alatt kikerülnek a járatok a menetrendből. A Ryanairnél piszok nagy fejetlenség lehet, napok kellenek, mire ez bekövetkezik, most is lehet simán foglalni például Bécsből a spanyol célállomásokra.
A törölt járatok jegyára természetesen továbbra is visszajár mindenkinél, a Wizznél azonban látunk egy különbséget az eddigiekhez képest: megszűnt az átfoglalás lehetősége. Legalábbis a Bécsből törölt járataink esetében nincs ilyen opció. Alapesetben a 20 százalékkal növelt visszatérítést adják Wizz-számlára, aki készpénzes visszatérítést kér, külön kérnie kell. De leírják, hogy erre valószínűleg sokat kell majd várni, mert rengeteg a törlés, eltart egy darabig, mire az igényeket feldolgozzák. A Wizz-számlára visszaérkező pénzeket két évig lehet felhasználni újabb foglalásra.
Áttérve a még élő foglalásokra, módosítás, átfoglalás ügyben úgy tűnik, hogy a Jet2 és a Wizz kivételével a fapados világban is mindenki elengedi a módosítási díjat, de eltérő dátumokkal, ennek érdemes légitársaságonként utánanézni. Ami a két nagyot illeti, a friss, pénteki bejelentések szerint az easyJetnél nincs korlátozás, az összes meglevő foglalás módosítható bármeddig, a Ryanair viszont sóher, mint mindig: egyelőre csak a márciusra szóló jegyek módosíthatóak ingyen. (Nyilván meghosszabbítják majd, érthetetlen, hogy ezen miért kell spórolniuk) A jegyárkülönbözetet mindkét cégnél meg kell fizetni.
Új foglalásoknál is érvényes a módosítási díjak elengedése szinte az összes fapadosnál, de a Ryanair itt is március végéig ígéri csak azt, hogy lehet változtatni a most vett jegyen. Érdemesebb inkább kivárni és majd akkor foglalni, amikor körvonalazódik a válság vége. Főleg, mert a távoli jegyek drágák a Ryanairnél.
Ez a foglalásidíj-elengedés amúgy a légitársaságok érdeke alapvetően. Nem csak bátorít új foglalásra a válság közepén, de a parás utasok változtatásai révén nem csak a jegyár-különbözetekre szednek be pénzt, de jobban tudnak tervezni is: látják az utasok terveit, a gépek töltöttségét jobban tudják optimalizálni.
A Wizz tehát nem ad ingyen módosíthatóságot, de neki eddig is volt és most is van Flex szolgáltatása, amivel ezt meg lehet venni 10 euróért, ezt ajánlgatja. Csak nem feltétlen érdemes, mert náluk is egyre drágábbak a jegyek, ahogy haladunk az időben.
A következő napokban újabb hatósági zárások várhatók, amelyek további azonnali járattörlésekkel járnak. Nem lennénk meglepve, ha a hónap végére minimálisra menne össze az európai légiforgalom. De mivel a szigorú karantén, az emberek érintkezésének megszüntetése tűnik az egyetlen hatékony fegyvernek a vírus ellen, bízhatunk abban, hogy meglesz a soha nem látott összeomlás eredménye.
Utolsó kommentek