Miután egyre biztosabbnak tűnik, hogy nem sikerül napokon belül megállítani a koronavírus terjedését, súlyos válságspirálba keveredik az európai turizmusipar. Ennek részeként ugyan ki merne repjegyet foglalni olyankor, amikor teljesen bizonytalan, hogy mikor cseng le a járvány és mennyi áldozatot szed. Aki pedig erősnek gondolja magát, akit nem tud ledönteni a vírus, az is arra gondol, hogy hiányzik a francnak egy jó kis karanténba zárás valahol Európában. Márpedig azt se tudhatja senki, hogy Észak-Olaszotszág után legközelebb hol húzzák le a rolót, akár milliókat bezárva. A céges utak nagy része is kuka, a vállalkozások is próbálják védeni magukat sok egyéb intézkedés mellett azzal is, hogy nem engedik utazni az embereiket.
Leegyszerűsítve: akinek nem életbevágóan fontos, az ma egyszerűen nem utazik. Le sem utazza a foglalását, de biztosan nem vesz új jegyet. Beláthatatlan, hogy ez mekkora káoszt okoz a légiforgalomban.
A legkeményebb bejelentések valószínűleg a következő napokban jönnek, de az irány már látszik. Országok is korlátozzák a beutazást, de ettől függetlenül is összeurópai szinten kezdődtek drasztikus járattörlések, a hét végén épp az Austrian Airlines jelentette be, hogy minden ötödik járatát törli márciusban. Mivel áprilisra már félházig sem jutottak a foglalások az európai para két héttel ezelőtti kirobbanásáig, szinte biztosra vehető, hogy a következő hónapra még durvább törlési kényszerben lesznek a légitársaságok.
A nekünk legfontosabb három nagy fapados, az easyJet, a Wizz és a Ryanair még túlnyomórészt olasz útvonalakat törölt április elejéig, az lenne a meglepő, ha nem érkeznének a következő napokban újabb, még durvább járatkiszedésekről hírek tőlük. Ezek a cégek sokkal hatékonyabban működnek a hagyományos légitársaságoknál, de a modelljük csak nagyon magas töltöttség mellett működik - üres széknek nem lehet eladni kiegészítő szolgáltatásokat, márpedig ezek már komoly hányadát adják az árbevételnek. Egyszerűen nem tehetik meg, hogy félig üresen reptetik a gépeket, lépniük kell.
Ami az utasoknak még fontos: az elmúlt napokban nagyjából kialakult, hogy mit biztosítanak a légitársaságok azoknak, akik foglalással rendelkeznek. A hagyományos légitársaságok szinte mindegyike engedi az átfoglalást későbbi járatra, a három említett fapadosnál ilyen nincs: ha nem utazol, buktad a jegyet, csak a megszokott feltételekkel, komoly díjakat kifizetve lehet eltolni az utazás időpontját.
Annyira visszaestek viszont a foglalások, hogy világszerte trend lett, hogy az új foglalások is módosíthatóak ingyen. Most kell a pénz a likviditáshoz, aztán, hogy mikor utazza le az utas, az a cégeknek már majdnem mindegy. A legfrissebb ilyen bejelentés a BA-é, arra azonban érdemes figyelni, hogy a jegyárkülönbséget módosítás esetén fizetni kell. Tehát ha valami most a pánikban megvesz egy nagyon olcsó jegyet, amit aztán átírja júniusra, akkor átírási díjat nem kell fizetni, de amennyivel drágább a júniusi jegy a most vettnél, azt behajtja a légitársaság.
A fapadosoknál a Ryanair, a Wizz és az easyJet a poszt írásának pillanatáig (vasárnap este) nem szállt be ebbe, náluk nem lehet ingyen módosítani a most vett jegyeket. A Lufthansa-csoporthoz tartozó Eurowingsnél azonban igen és a Norwegian is bejelentette ezt, egyelőre a március 22-i végzett foglalásokra. Ez utóbbi céggel kapcsolatban azonban ismét meg kell jegyezni, hogy nagyon rossz pénzügyi helyzetben van és épp most pénteken már a tőzsdén is elkezdtek a csődjükre spekulálni, két hét alatt szakadt 40 koronáról 12-re az árfolyam. Az szinte biztosnak tűnik, hogy friss forrás bevonása nélkül nem ússzák meg, kérdés, ki és milyen feltételekkel segíti meg őket a jelenlegi helyzetben.
Utolsó kommentek