Nem siették el a fiúk Dublinban, talán leküldtek előbb pár kupica Baileyst, vagy Jamesont, öblítésnek meg néhány pint Magnerst, de végül szinte mindenkitől három nappal lemaradva hétfőn délután bejelentették ők is a nagy koronavírus-járattörlést. Így egy kisebb körképet is össze tudunk rakni arról, hogy ki mivel próbálkozik.
A Ryanair három hetes ciklusra jelentett be 25 százalékos vágást a járatszámban, nagyrészt olasz útvonalakon, de máshol is, március 17-től április 8-ig. A duma az, hogy a március második felére estek durván a foglalások, korábbra nem, ezért indul épp 15 nap múlva a radír. De valószínűleg a Wizzhez hasonlóan ők is azt nézték, hogy 15 naptól már nem kell a törlések után kártalanítást fizetni az utasoknak. Magyar útvonalakon csak egy-két járat kivételét látjuk egyelőre Bergamóba, Velencébe maradt a heti három.
Dr. O'Leary a közleményben jótanácsokat is ad a vírus ellen, például megtudtuk, hogy a szappanos vizes kézmosással a fertőzés esélye nagy mértékben csökkenthető, hálásak vagyunk érte. Persze ennél komolyabb dolgokról is szó van, hiszen akit tudnak, most szabadságra küldenek, teljesen leállították az új munkaerő felvételét, béreket befagyasztották, jutalmat nem adnak. És nyomást gyakorolnak a beszállítók felé, hogy osztozzanak a szopóban, csökkentsék az áraikat.
A Ryanair a befektetőket is nyugtatgatja: az idei első negyedévet már nem rázza meg a víruspara, a következőről meg még korai beszélni. Érthető módon külön kiemelik, hogy mennyire jó pénzügyi helyzetben van a cég, szinte nincs hitele, a gépek nagy része saját, nem lízingelt. Kétségtelen, hogy ez most versenyelőny, másoknál ez gondot okozhat, a lízinget akkor is fizetni kell, ha a gép a földön áll, mert nem tud bevételt termelni.
Az easyJet a múlt hét végén a költségcsökkentésről hasonlókat mondott, mint a Ryanair, tehát szabira küldés, fizetésbefagyasztás, beszállítókkal újratárgyalás. Ami pedig a járattörléseket illeti, március 13-tól 31-ig az olasz járatok 10 százalékát vette csak ki, szinte kizárólag napi több járatos útvonalakon. Az utasokat itt tehát csak napon belül teszik át másik járatra, nem fáznak rá annyira.
Meglepő, de a Norwegian nem jelentett be semmilyen vágást, pedig nekik lenne leginkább szükségük a spórolásra, hiszen ha néhány hétnél tovább húzódik a válság, a cég túlzás nélkül a túlélésért küzd.
A Wizz a nagy olasz vágás után bejelentette még, hogy a Debrecen-Milánó útvonal teljesen megszűnik, aztán kiadtak egy közleményt egyetlen járat kivételéről: április elsején nem indul gép Debrecenből Tel-Avivba. Érthetetlen, hogy ezt külön bejelentették, miközben több másik nem olasz útvonalon folyik a törölgetés, például Eindhovenbe és Londonba is, de erről hallgatnak.
Az utasok számára a legfontosabb tudnivaló, hogy az említett négy fapados cégnél a szokásos utazási feltételek érvényesek, tehát a parára hivatkozva nem lehet elállni az utazástól és visszakérni a jegy árát. Vagyis kérni lehet, csak úgyse adják. A hagyományos légitársaságok között azért van példa utasbarát rugalmasságra Európában is, a British Airways például jegyárat vissza nem térít, de észak-olasz járatoknál elengedi a módosítási díjat, enged ingyen átfoglalni későbbi járatra. Mondjuk szűk keretek között, a március 15-ig szóló jegyekre és csak április 3-ig tolható az út. A Lufthansa-csoport cégeinél is át lehet foglalni korlátlanul későbbre az észak-olasz útvonalaknál ingyen, kivéve természetesen a fapados Eurowingst.
Amerikában a JetBlue indította el azt a folyamatot, hogy az új foglalásokra engedik el a módosítási díjat egymás után a légitársaságok, így próbálják a foglalások zuhanását megállítani.
Ami az árakat illeti, érdekes, hogy a Wizznél gyorsan csökkennek a jegyárak április-májusra, látszik, hogy nem foglalnak az utasok és az algoritmus teszi a dolgát, a Ryanair viszont mintha befagyasztotta volna az árakat: ahol senki se vesz jegyet, ott sincs csökkenés már egy hete, ahol viszont van fogyás, emelkedik az ár. Ez nyilván nem tarthat sokáig.
Utolsó kommentek