FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) Ammán (1) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (2) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) Ciprus (6) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (18) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (11) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (1) Fuerteventura (5) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (3) Granada (2) Gran Canaria (2) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (11) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (1) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (1) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (6) Kannonkoski (1) kártérítés (6) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (6) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) kósz (1) Kotor (1) Kréta (1) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (16) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (1) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (4) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (1) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (2) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (17) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (4) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Pafosz (4) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (3) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (76) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (14) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (9) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (2) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (109) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Semmit sem ér, csak a menetrendet borítja a reptérzár

2019.04.23. 18:32 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Fura közlemény jelent meg ma arról, hogy Tarlós István főpolgármester és Palkovics László innovációs miniszter megállapodott arról, hogy éjfél és hajnal öt között repülési tilalom lesz Lisztferihegyen. A furcsaság az, hogy a két politikus egymással egyezett meg, nem az érintettekkel, bár a Wizz Air pont benne van abban az új testületben, amely elvileg tárgyalta a dolgot. De nem is ez most a lényeg. Mivel meglevő menetrendeket kell feldúlni, bizonyosan sok járat közlekedése módosul majd, miközben a földön szinte semmit se lehet majd észrevenni az egészből.

Természetesen a bejelentés dacára nem tudni, pontosan hogyan is fogunk utazni augusztustól. Vagy nem lesz itt érdemi változás, vagy pedig nagy szívás lesz néhány járattal. A bejelentés szerint a kérdéses időszakban  tervezetten nem szállhatnak majd fel és le repülőgépek a repülőtéren. Ugyanakkor lehetnek rendkívüli helyzetek, amikor mégis leszállási lehetőséget kell majd biztosítani repülőgépeknek.

Tehát a menetrendben nem lehet olyan járat, amelyik éjfél után landolna. Nincs egyértelmű jelzés arra, hogy vajon leszállhatnak-e azok, amelyek késtek, vagy mehetnek mondjuk Pozsonyba kitérőre? Tarlós arról beszélt, hogy a jelenlegi rendszer nem túl jó, mert ugyan csak hat gépmozgás engedélyezett már most is a kérdéses időszakban, ám a késések miatt jóval több gép landol éjfél után. De ebből még pont a lényeg nem derül ki.. 

Palkovics azt közölte, hogy szankcióként zajvédelmi díjat vezetnek be (mondjuk pontosan kik is? de ez részletkérdés). Ez arra enged következtetni, hogy nem fognak máshol landolni gépek, amelyek késve érkeznek Budapestre. Ezek simán leszállhatnak majd éjfél után is, legfeljebb csengetni kell a késés miatt. Ez alapján nem lesz itt érdemi változás, csak büntetnek egy kicsitbud.jpg

Azt nem tudjuk, hány áruszállító gépet érint majd a tilalom, az utasszállítók közül azonban öt-hat lehet érintett, csúcs charterszezonban több. A legvalószínűbb verzió szerint csak annyi lesz a feladat, hogy a menetrendben ne legyen éjfél utáni érkezés. Vagyis a szóban forgó néhány járat menetrendjét módosítani kell.

Leginkább a Wizz és a Ryanair érintett, de a British Airways is éjfél után hozza az utasokat Londonból. Vannak napok, amikor a barcelonai járat éjjel egy után, a malagai és valenciai pedig éjjel két óra után landol. Ez nem tűnik nagy ügynek, valójában azonban - különösen a fapadosok esetében - nem mindig egyszerű feladat a menetrend ilyen mértékű mdosítása.

Ezek a gépek ugyanis folyamatosan a levegőben vannak, csak a fordulókra állnak a betoton. Vagyis ha az utolsó gép érkezését előrébb kell hozni, akkor az egész napi menetrendet módosítani kell. A londoni tíz-tizenöt perc letudható elvileg annyival, hogy az egész nap Lutonba forgó gép első, hajnali körére hamarabb indul (jaj de jó lesz az 5.30), meg a déli második forduló is. De nem biztos, hogy ezt a reptári kapacitások és a lekötött résidők engedik. Kicsit bonyolultabb azokat a járatokat módosítani, ahol egy-két órát is arrébb kell tolni az érkezést, ezeknél simán lehet, hogy teljes csereberére lesz szükség útvonalak között is, ami komoly menetrend-változásokhoz vezet. Ez pedig utasok tízezreinek okoz kényelmetlenséget.

A késések kezelése sem lesz egyszerű. A Wizz lutoni járata például legendásan késős gép, szinte meglepetésszámba megy, ha időben érkezik - ez a menetrend szerint 23:55 és 00:05. Nagyon nem mindegy, hogy ez a gép augusztustól állandó vendég lesz Pozsonyban vagy Debrecenben vagy simán leszállhat Budapesten, de büntetést kell fizetni. A büntetéses megoldás igazi senkinek sem jó verzió lenne: a reptér környékén élőknek tök mindegy lesz, mennyit fizet a légitársaság, nekik a landolás ugyanolyan zajos lesz ugyanúgy éjfél után, mint eddig. A légitársaság a büntetést pedig így vagy úgy - efelől nyugodtak lehetünk - át fogja hárítani az utasra. Aki tehát többet fog fizetni azért, mert később ér haza.

 Az az egyszerű tény, hogy ezt a nem túl nagy horderejű intézkedést is sikerült menetrendi időszak közepére időzíteni, és véletlenül se úgy, hogy ennek megfelelően tervezhessenek a légitársaságok, erősíti a gyanút, hogy egyszerű kampányfogásról van szó. A Budapesten szorosnak ígérkező önkormámnyzati választás közelsége ugyanis feltűnő.  

177 komment

Címkék: Ferihegy járatmódosítás repülési tilalom

A bejegyzés trackback címe:

https://fapadosinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr8114782008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nancsibacsi 2019.04.25. 14:05:47

@heidt: "A320neo, 85 decibeles maximális felszálláskori zajkibocsátás"
Milyen távolságból? Több kmről?

ben2 2019.04.25. 14:11:26

@Androsz:

"Nincs kormány, amely meg merné lépni az építési tilalmat. Ha most rögtön felépülne valahol egy új reptér, amellé sem mernének építési tilalmat előírni, mert a pénz nagy úr, a telekeladások adói az önkormányzati kasszákban is szépen csengetnek."

Nem az állam bevételei az érdekesek, mert a politikust nem a közpénz, hanem a választók véleménye izgata.
Márpedig ha betiltanák az építkezést a repterek közelében, akkor az összes liberális fasiszta terrorról óbégatna, hogy ne az állam mondja meg a zembereknek, hogy hol építkezzenek, mert ha valaki szereti a zajt, akkor milyen jogon fosztja meg tőle az állam, ami amúgyis legyen kisebb.

Thunder_th 2019.04.25. 14:30:06

Minek szállnak le egyáltalán a gépek? Lereszkednek 3000 méterig, aztán adnak az utasoknak egy ernyőt és lehet kiszállni. A csomagokat meg utánuk engedik.

Egy Budapest méretű városnak márpedig szüksége van nem hogy egy, de inkább 2 repülőtérre. Célszerűbb lenne építeni egy másikat délebbre és elosztani a forgalmat. De ez irtózatosan sok pénz. Mondjuk inkább ebbe kellene fektetni mint a felcsút SC-be, meg a "tájékoztató" plakátokra.

Ezzel együtt is megértem a lakókat, akiket zavar, de ha Budapest fel akar zárkózni más európai városokhoz, akkor egy nagy forgalmú reptérre szükség van. Meg kell nézni Frakfurtot, Amszterdamot, Londont, Münchent, Párizst, hogy hogy oldják meg. Akár a lakosság elköltöztetésének az ösztönzésével, építési tilalmi övezettel, vagy távolabbi reptérrel, de gyorsvasúttal.

Zabalint 2019.04.25. 14:32:32

@Marianna Rébi:
"az viszont szinte példa nélküli, hogy a fapados járatok a főrepülőtereken szállnak le (Frankfurt -Hanh, London-Luton, Párizs - BVA stb)"

Konkrétan a Wizzair gépei Frankfurtban a fő reptéren szállnak le, a Frankfurt-Hahn-nak meg nem sok köze van Frankfurthoz. London és Párizs meg teljesen más nagyságrend.

Zabalint 2019.04.25. 14:35:12

@szvsz:
Akkor nem értem, hogy miért nem esett töredékére a forgalmas utak és a repülők leszálló útvonalára eső lakóingatlanok ára. Ugyanazon környéken nincs 10% különbség a csendes utca és a forgalmas út melletti lakások árai között.

Zabalint 2019.04.25. 14:44:46

@ekat:
Én egy közepesen forgalmas út mellett lakok, 1. emelet, tehát légvonalban kb. 7-8 m-re mennek el mellettünk az autók. Filmnézéskor gyakran nyáron is becsukjuk, mert már egy átlag autó is túl hangos, de néha mennek itt motorosok, tuningautósok is nagy gázfröccsel. Na ehhez képest én rossz alvó vagyok, de minden májusban 1 héten belül megszokom ezt alvás ügyileg. Alapvetően a szokatlan zajokra nem tud aludni az ember, ami állandóan van, arra jobban megy.

vanek ur 2019.04.25. 15:03:42

@Nancsibacsi: Ez a kulcsszó: "extrém repülőterek". Nem általános, hanem kivétel. De még ezeken is vannak határértékek arra, hogy milyen erősségű oldalszél vagy hátszél esetén lehet le- és felszállni. Ha a szélerősség ezt meghaladja, nem fogják engedélyezni sem a felszállást, sem a leszállást.

A felhajtóerő a repülőgépnek a levegőhöz viszonyított sebességétől függ. Pl. ahhoz, hogy a gép elemelkedjen, szélcsendes időben - mondjuk - 250 km/h sebesség kell. Ha van egy 20 km/h-s hátszél, akkor a levegőhöz képest továbbra is 250 km/h kell a felszálláshoz, azaz a földhöz képest már 270 km/h kell. (Ugyanez működik a leszállásnál is: a gép, amíg a levegőben van, nem repülhet a levegőhöz képest lassabban, mint ami ahhoz szükséges, hogy a levegőben maradjon.) A felgyorsításhoz és a fékezéshez szükséges út hossza mindenképp függ a földhöz képest mért sebességtől.

opati666 2019.04.25. 15:12:56

@68nyara: Igazad van, de az hozzá tartozik, hogy a nem a szél előrejelzés, hanem a tényleges viszonyok alapján határozzák meg az irányt, viszont az is igaz, hogy csak jelentős változás esetén módosítanak rajta, pont azért, mert az ilyen "hirtelen" módosítás nem egy-két gépet érintene, hanem gyakorlatilag minden gépet, ami ide tart (vagy innen indul) és pár szát km-en belül tartózkodik.

opati666 2019.04.25. 15:15:29

@Nancsibacsi: Nyilván ez lesz a megoldás... :(

Magyar Gábor6817 2019.04.25. 15:27:55

A Space Shuttle is úgy gyütt le a űrből, hogy gyakorlatilag lesiklott, hajtómű nélkül...Ezt kéne kitalálni...gép felmegy 5ezer méter magasba, hajtómű OFF, silence, és úgy szépen átvitorlázna a város felett a reptérig...Mindenki hepy lenne

szelidorzo 2019.04.25. 15:35:52

Közel sem olyan rossz a helyzet, mint ahogyan picsognak a környék lakói. Az igazi bajuk nem a zajjal van, hanem azzal, hogy kevésbé értékes a lakásuk azon a környéken. De megsúgom, máshol is olcsóbbak a lakások, mint a rózsadombon. Zajos az autopálya bevezető( sok esetben kerülni kell muatta, hogy átmenj a túloldalra, ugyanez érvényes vasúti sínek mellett, a HÉV sínek mellett és még sorolhatnám. Jó pár helyen van értékcsökkentő tényező. Szóval nem kéne vinnyogni. Tarlós meg csak kampányol az üggyel. Akik a reptér mellé költöztek mert olcsó volt, így jártak. Ahogy a közmondásban áll, aki kurvánsk áll, ne sírjon ha basszák!

élhetetlen 2019.04.25. 16:56:54

@VT Man: Jó lehet ilyen előrelátó, mindennel számoló embernek lenni. A Thököly, Róna sarkán laktam 27 évig. (Nem tudtam elköltözni, mert mire összeszedtem még egy millát, addigra a megfelelő lakás is drágább lett). Azért erre nem lehet azt mondani, hogy a repülőtér mellé költöztem, de, ha elhúzott egy repülő, a tv-t sem lehetett hallani. Szeretek jó időben nyitott ablaknál aludni. Vasúti sínt sem láttam a közelben, és azzal sem számoltam, hogy Rákosrendezőn egész éjszaka fütyülnek. Semmi hajnali madárcsicsergés, csak a füldugó. Aztán átköltöztem a Petőfi híd budai hídfőjéhez. Sokáig minden rendbe, aztán jött a Rio Cafe és a Zöld Pardon. Nem a zenedékkel volt baj, hanem, hogy az Egry u. tele volt parkoló autókkal, 15, 20 percenként egy távozó csapat, akik, ha csak beszélgettek is, akkor is üvöltöttek, mert félig süketek voltak a zenétől, és kocsiajtó sokszor becsapva, mert kilincs nincs. Ezeket előre fel lehet mérni, ugye? Csak annak örülök, hogy nem szöktem meg, a két intézmény ment el. Ha én megyek, soha többé nem tudtam volna visszaszerezni a Gellért hegytől a János hegyig terjedő panorámámat.

andraszuzu 2019.04.25. 17:07:32

A tulajdonkeppeni gond atmeneti a Kinai elso ember par eve itt jart es megigerte a kisvasutat lisztferire (is) a Belgradi mar csak a bokreta a projekt kalapjan. Igy csak egy uj igeret es a kisvonat barhol, barmikor felbukkanhat az alagutbol akar Kecskemeten, Felcsuton hovatovabb Balmazujvarosban is es akkor minden zaj zene lesz a megfaradt utazo fulenek. Mar csak parat kell a ebren almodni.

Zabalint 2019.04.25. 17:38:14

@élhetetlen:
Mondjuk a Petőfi híd budai hídfőjéhez elég fura, hogy csendre vágyva költöztél. Ott inkább az a ritka egybeesés, hogy csendet fogsz ki.

mozesapo 2019.04.25. 17:38:54

A landoló gépekkel tehetnének valamit, a Rákos patak mentén a XIII. kerületben 5 percenként jönnek a gépek, piszok alacsonyan 1000 méter alatt, hétvégén pihenni se lehet miattuk, mivel hajnali 5 és este 23 között zajlik mindez.
Egy megoldás létezik, repteret bezárni és máshova költöztetni!
Kampányfogás az egész, Tarlós-Fidesz bukni fogsz!!!!!

mozesapo 2019.04.25. 17:42:51

@Sir Galahad: Másképp repültek a gépek! Felszálláskor meg volt szabva, hogy a reptértől milyen távolságban milyen magasan kell már lennie, leszálláskor meg lépcsőzetes leszállás volt, nem az, hogy már a reptértől 20 km-re vitorlázik 1000 méter környékén. Mindez ami van a telhetetlen profitéhség miatt van, mivel éves szinten több millió eurót spórolnak meg üzemanyagon, amiből szépen megy a visszaosztás a zsebekbe, hogy ne legyen itt változás.

VT Man 2019.04.25. 18:18:41

@mozesapo:
"Egy megoldás létezik, repteret bezárni és máshova költöztetni!"

Aha.
A repter kozelebe koltozni jo volt, olcso volt a haz, most meg a repteret hajitanad ki.

Koltozz el inkabb te.

heidt 2019.04.25. 18:19:08

@Nancsibacsi: Nem szeretném felsorolni a hivatalos mérési kritériumokat, inkább két gyakorlati mérési eredmény:

"1. Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, egyes futópálya Budapest felőli pálya-vég, 1185 Bp. Csap utca. 16. (közismert nevén „Cargo-domb”).
Felszállás közbeni hangnyomásszintek: A320
LAmax [dB] 70,4
LAmin [dB] 42,8
Leq [dB] 62,3

2. Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, kettes futópálya Vecsés-Monor felőli pályavég.
Felszállás közbeni hangnyomásszintek: A320
LAmax [dB] 79,5
LAmin [dB] 73,5
Leq [dB] 67,3

Látható, hogy a hangnyomásszint csak egy viszonylag rövid időintervallumban emelkedik a határérték fölé, és akkor sem lépi át azt súlyosan. A maximális hangnyomásszintek 70 [dB] fölé ritkán emelkednek, még a repülőgép kis magasságon való tartózkodása vagy maximális hajtómű-teljesítmény esetén sem." /Bera Bálint, Gépészmérnök/

Fenti mérések még a régi A320-ra vonatkoznak. Az A320neo 50%-kal halkabb az előző generációs repülőgépekhez képest. (Fel- és leszálláskor feleakkora területen haladja meg az általa keltett zaj a 85 decibeles határt.)

mozesapo 2019.04.25. 18:21:30

@VT Man: Olvass. XIII. kerület Rákos patak, az kibaszottul a reptér mellett van te szerencsétlen, UGYE??! Ülj vissza az iskolapadba, ha nehezen megy a szövegértelmezés! A másik amire gondolok, te is kapsz a pénzből, amit más kárán megspórolnak!

VT Man 2019.04.25. 18:21:33

@élhetetlen:
"Jó lehet ilyen előrelátó, mindennel számoló embernek lenni."

Ahhoz azert nem kell nagy elorelatas, hogy a repter kornyeke zajos lesz.

Adok egy tippet: mielott a budai agglomeracioba koltozol, nezz ra az M0-as tervekre a budai oldalon, hogy ne erjen meglepetes. Bar ahogy kinez, nem lesz meg egyhamar.

VT Man 2019.04.25. 18:24:18

@Thunder_th:
"Egy Budapest méretű városnak márpedig szüksége van nem hogy egy, de inkább 2 repülőtérre. Célszerűbb lenne építeni egy másikat délebbre és elosztani a forgalmat. "

Mutass nekem egy olyan helyet, ahol nem tiltakoznanak a kozelben lakok.

heidt 2019.04.25. 18:31:34

@Töhötöm Kolompos: Nem is igaz, van az napi kettő is főszezonban! :)
Komolyabban: még csak most vezetik be (egy magáncég üzemelteti). Nagy fejlesztések voltak a Costa Del Azahar-on és várhatóan néhány év múlva pont olyan látogatott lesz, mint manapság a Costa del Sol, vagy a Costa Brava. Ott előre gondolkodtak. Jelenleg még csak építik a gurulót a futópálya egyik végéhez, de sok hely van a bővítésre.
Elvileg Valencia is fogadhatná a gépeket, de ott pont olyan gondok vannak, mint Budapesten: túl közel van a városhoz.

031052 2019.04.25. 18:31:54

@nemecsekerno_007: lehet, hogy torz, de vidékről Pestre csak-csak eljutsz tömegközlekedéssel, viszont vidékről vidékre kb. esélytelen. Esetleg, ha hajnalban indulsz, hogy az esti géppel elrepülhess, haza meg úgy jutnál, ha a reggeli első géppel érkezel.

élhetetlen 2019.04.25. 18:36:22

@Zabalint: Lehet, hogy fura, de a nappalim. és a hálóm az Egryire néz, ahol gyakorlatilag nincs forgalom, és a Rio és ZP nélkül nincs zaj. A déli oldalon van a konyha és az étkező, az sem zajos, mert a 36 nm-es terasz sokat lefog itt, a nyolcadikon, és itt van ez a félkörív, ahol az úttest, és a házak között van egy kis „park”, ez is számít. Csak a teraszon van utcazaj, de oda csak gazolni járok ki, már csak az ablakon keresztül nézem a leándereket, vagy most a virító azaleákat. Húsz éve még kiültem éjszakánként, mert nagyon szép volt a kivilágított kistemplom, és leláttam a Dunára, csak közben felhúztak ide két böhöm irodaházat, az ablakaikat számolni már nem olyan izgi, mint a hajókat. De a lakásban csend van. (És kétszer volt denevér is, de ezt egy normális ember le tudja kezelni, csak én dőltem ki tőle). Szeretem ezt a lakást.

élhetetlen 2019.04.25. 19:14:32

@VT Man: „Ahhoz azert nem kell nagy elorelatas, hogy a repter kornyeke zajos lesz.”. Ahhoz viszont nem tudom, mi kell, hogy valaki Bel-Zuglót (vagy Belzuglót) repülőtér közelinek minősítse.

hidegsegg 2019.04.25. 19:38:59

Olyan nincs, hogy 21. századi nagyvárosban akarok élni, de a repülőtér az Kecskemét-alsón legyen. A sok előny mellett a nagyvárosi létnek hátrányai is vannak. A világon mindenütt eloszlanak a népek, ki mennyire vonzó környéket tud megfizetni. De olyan nincs, hogy az olcsón megvett ingatlanok értéknövekedését odaadja ajándékba az állam azzal, hogy beszántja a repteret. Az elképzelhető, hogy a leginkább zajterhelt lakóövezetek szanálását magára vállalja, de olyan értékben, amennyi a jelenlegi ingatlan piaci értéke, tehát lehetséges, hogy kisebbe, távolabbiba kell költözni, ha csendesebb környezetet akar a lakó. Mondjuk ma Magyarországon még ennek sem látom realitását, nemhogy a reptér áthelyezésének, vagy egy új építésének. A reptér forgalma tovább fog nőni és ez az egész ország érdeke. Annak a kisebbségnek is, akik között olyanok is vannak, akik jogosan panaszkodnak bár az ő érdekeltségüket fölülírja a zajterhelés. A fapadosokat meg lehet próbálni megregulázni, kompromisszumkészebb menetrendet a reptérre kényszeríteni, de alapvető változásra nem kell számítani. Életszerűtlen a késői kezdés, hiszen a lényege a dolognak, hogy az emberek 8-9-re Brüsszelben, Eindhovenben legyenek, mert munkába mennek, ha meg kirándulni, azt sem 11-16 óra között fogják tenni Barcelonában.

nemecsekerno_007 2019.04.25. 20:07:20

@031052: hát ez ilyen tyúk-tojás problematika :)

Pont azért kell fejleszteni az infratruktúrát vidéken, hogy ne így legyen. Ha nincs vonalas infrastruktúra, akkor marad a tömörödés.

Ahogy ez amúgy Latin-Amerikában és néhány afrikai nagyvárosban van...

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.04.25. 20:22:13

@csincsilla72: "45 éve lakom a reptér közelében. Sírhatok?"

Igen. És TUDOM, hogy a rendszeres zaj kikezdi az ember idegeit, észrevétlenül, ellenállhatatlanul. Nem tudom, mit tennék a helyedben, mert nem is tudom, pontosan mi a helyzet ott. De azok, akik azt a rengeteg új házat építették az elmúlt tíz évben, szinte a reptér kerítéséig belakva minden helyet, azok ne várjanak rendkívüli intézkedéseket.

@ben2: "Márpedig ha betiltanák az építkezést a repterek közelében, akkor az összes liberális fasiszta terrorról óbégatna"

Sajnos ez nagyon igaz.

@naty77: "Az átlagemberek zöme nincs tisztában azzal, hogy milyen mértékben tartja el az országot és nemcsak Bp-re gondolva az ide repülővel érkező sok-sok ember."

Ez így van. Ezért nem lehet csak úgy elhessegetni innen a gépeket, mondván, hogy szálljon le az a turista Kecsekeméten, ha akar valamit.

@Nancsibacsi: "legrosszabb esetben felvesznek a légitársaságok képzett pilótákat, akik le tudnak szállni hátszélben is."

Nyilvánvaló, hogy nem vagy tisztában sem a repülésbiztonsági előírásokkal, sem a csökkentett relatív sebesség okozta kockázat nagyságával. Amikor az első gép esne le ilyen okból, akkor persze a sajtó és a "közvélemény" azonnal a szabályok szigorítását követelné. A szabályok most pont olyan szigorúak, amilyennek lenniük kell.

Egyébként a szabályok nem azokra az esetekre készülnek, amikor szép idő van, a pálya száraz, a látás "10 km vagy több". A leszállás során a futópályához viszonyított vízszintes és függőleges sebességek a gépek mechanikai teherbírásához is szabva vannak, egyébként pedig nedves pálya miatt megnőtt féktáv, széllökések, kifutáskor bekövetkező defekt, mindenféle egyéb nehezítő tényező is be van kalkulálva, mert a közvélemény tombol, ha kiderül, hogy a szabályok nem garantálják az utas seggének teljes biztonságát, ésszel elképzelhető esetekre.

Az pedig egy félreértés, hogy mi teszünk szívességet a légitársaságnak azzal, hogy megteremtjük a szükséges körülményeket a leszálláshoz. A ferihegyi reptér MÁR MOST IS a szokásosnál szorosabb követelményeket ír elő a felszállási eljáráshoz, a kényelmesnél erősebb emelkedést tettek kötelezővé, és emelkedés közbeni fordulókat, ami valójában növeli a baleset elméleti kockázatát, de még elfogadható mértékben. Senki ne higgye, hogy a légiforgalom a reptér körül most lezserre van szabva.

Ha magasabb képzettségű pilótákat tennénk szükségessé a Ferihegyhez, akkor a légitársaságok egy része szépen leszokik rólunk. Szoktak ilyenek történni ennél kevésbé komoly okból is.

@mozesapo: "leszálláskor meg lépcsőzetes leszállás volt, nem az, hogy már a reptértől 20 km-re vitorlázik 1000 méter környékén..."

Nézegesd kicsit az eljárástérképeket (hu.ivao.aero/downloads/charts) és a forgalmat (www.flightradar24.com/47.5,19.01/10), mielőtt hülyeségekbe lovallod magadat.

@Thunder_th: "Célszerűbb lenne építeni egy másikat délebbre és elosztani a forgalmat. De ez irtózatosan sok pénz."

Irtózatosan bizony. És ha valaki elkezdi nézegetni a térképet, hamar rájön, hogy igazából mennyire nincs HELY egy új futópályára. Persze le lehetne dózerolni a Gödöllői-dombságot, de már azon is hörög a sok impotens, ha egy szál fát kivágnak valahol, egy reptér építése viszont több négyzetkilométeres irtással indul, csak hogy egy kis jelentőségű problémát említsek.

Ha olyan egyszerű lenne megoldani ezt a zajproblémát, akkor már megtették volna.

no.nick.today 2019.04.25. 21:15:52

Mintha mindenki elfelejtette volna, hogy pár éve felszámolták Magyarország légterében a légi-folyosókat. Így most olyan városrészek fölött is haladnak el le- és felszálló repülőgépek, ahol korábban nem.

Amúgy a a reptér közelébe költözőkkel már a legelején (1940 után) alá kellett volna íratni egy nyilatkozatot, hogy repülőgép zajára ne panaszkodjanak a következő 200-300 évben.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.04.25. 21:20:23

@Magyar Gábor6817: "Ezt kéne kitalálni...gép felmegy 5ezer méter magasba, hajtómű OFF, silence, és úgy szépen átvitorlázna a város felett a reptérig...Mindenki hepy lenne"

:-))

És lehetne fogadásokat kötni, hogy a következő gép hová esik.

mozesapo 2019.04.25. 21:21:30

@Androsz: pl FR8371 /RYR79AX 20km-re a reptértől 3000 láb magasan van, az mennyi is méterben? kb 1000, milyen hülyeség? Szopjanak lovat a Hungarocontrolnál! Nálunk átlag 800-900 méter között vannak, éjjel néha zárt ablaknál is leesel az ágyról, hogy erről ennyit. Aki ezt engedte a Hungarocontrolnak az egy korrupt ember!

Gerardus A. Lodewijk 2019.04.25. 21:41:19

A zajproblémán sokat segített volna, ha annak idején, a repülés hőskorában nem a városközpontot célba vevő irányú, hanem a városhoz képest érintőirányú futópályákkal rendelkező repülőteret építettek volna (az uralkodó szélirányra tekintettel talán valahol Fót vagy Tárnok környékén), de erről már lemaradtunk.

@Nancsibacsi: "ha holnaptól beszántanák Ferihegyet, az az ország értékét növelné, mivel több 10ezer lakás/ház ára nőne hirtelen 30-40 százalékot"
Rég nevettem ilyen jót! A valóság ezzel szemben az, hogy ha holnaptól végleg és pótlás nélkül bezárnák az ország egyetlen nemzetközileg is komolyabb nagyvárosának egyetlen nemzetközi repülőterét, az egyszerűen e város nagyvárosi minőségét szüntetné meg, aminek következtében többszázezer lakás/ház ára esne hirtelen 30-40 százalékot.

@hidegsegg: "Olyan nincs, hogy 21. századi nagyvárosban akarok élni, de a repülőtér az Kecskemét-alsón legyen."
Ennyi a lényeg, köszönöm, a vitát ezzel be is lehet rekeszteni.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.04.25. 21:44:14

@no.nick.today: "Mintha mindenki elfelejtette volna, hogy pár éve felszámolták Magyarország légterében a légi-folyosókat."

A légifolyosók a repterek körzeti légterei KÖZÖTT voltak.

"Így most olyan városrészek fölött is haladnak el le- és felszálló repülőgépek, ahol korábban nem."

Ez alapvetően igaz, a leszállósávba való besorolás előtti utolsó elrendeződés helyét, amit csak ritka nagy zsúfoltság idején kell használni, áttolták Újpest fölé, de ott még elég magasan vannak. Akit érdekel, a flightradar24.com-on figyelheti a forgalmat, néhány másodpercenként frissíti a magassági értékeket is, csak rá kell kattintani a gépre.

teéjesenmindegy 2019.04.25. 21:44:48

@no.nick.today: a legifolyosok megszuntetese a legter felso reszet erinti. Senkit nem erdekel, hogy 10km magasan merre mennek a gepek.
A fel es leszallas pedig az iranyitason mulik.

Aki meg ezzel a szel dumaval jon, az hulye.
1. Erkeznek gepek a masik iranybol is. Folyamatosan
2. A gep fel/leszallasi sebessegehez kepest semekkora szelek nincsenek egy atlagos napon Budapesten. Ki ne talalja senki, hogy egy 20-30 km es hatszelben nem tudnak le/felszallni a gepek. Kamu

teéjesenmindegy 2019.04.25. 21:47:43

@hidegsegg:
"Olyan nincs, hogy 21. századi nagyvárosban akarok élni, de a repülőtér az Kecskemét-alsón legyen"
Hm. Szegeny brusszeliek, szegeny becsiek...

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.04.25. 21:54:44

@mozesapo: "20km-re a reptértől 3000 láb magasan van, az mennyi is méterben? kb 1000, milyen hülyeség?"

Ha utánaszámolsz, ez pontosan megfelel az előírásos 3 fokos siklószögnek. Az ICAO "engedélyezte" a Hungarocontrolnak. De ezt a magasságot már csak egy keskeny sávban vehetik fel a gépek. Ha szabálytalanságot látsz, tegyél bejelentést a Légügyi Hivatalnál, semeddig nem tart visszanézni a pályaadatokat.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.04.25. 21:56:56

@teéjesenmindegy: "Ki ne talalja senki, hogy egy 20-30 km es hatszelben nem tudnak le/felszallni a gepek. Kamu"

Valóban fel tudnak szállni. Csak 20-30 km/h-val gyorsabban kell nekifutniuk vagy érkezniük.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.04.25. 22:01:02

@teéjesenmindegy: "1. Erkeznek gepek a masik iranybol is. Folyamatosan"

Mihez képest?

hidegsegg 2019.04.25. 22:06:25

@teéjesenmindegy: Brüsszel Zaventem a városközponttól 15km, 20 perc autóval ha nincs nagy forgalom. Schwechat Bécs központjától 20km 20 perc. Ferihegy 2 Budapest központjától 23km kb. fél óra.

hidegsegg 2019.04.25. 22:10:47

@teéjesenmindegy: Ja és Charlerois kevesebb, mint hatvan, Kecskemét közel 100km

Sir Gombóc 2019.04.25. 22:21:21

@Nancsibacsi: már többedszer írod le azt a valótlan állítást, hogy a 80-as években nem a mentek a város felé a gépek. Pedig bizony mentek, ugyanúgy, mint ma is, ugyanis a futópályák nem hasraütéssel lettek így tájolva, hanem az uralkodó széliránynak megfelelően. Bár neked valószínűleg erről sincs fogalmad sem, mint mindarról, amit itt összehordtál..

teéjesenmindegy 2019.04.25. 22:34:22

@Androsz: Es? Tehat egy airbus 320 nak vagy boing 747nek problemat jelent 30 km rel gyoorsabban erkezni, vagy felszallni?

teéjesenmindegy 2019.04.25. 22:35:26

@Androsz: Meg egyebkent tavaly augusztus ota folyamatos a deli, delkeleti szel Pest megyeben?

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2019.04.25. 23:36:18

@teéjesenmindegy: hogy jön ide CRL? Mindkét általad példának hozott nagyvárosnak ot van pont annyira a reptere, mint Budapestnek. a másodlagos repterek szerepe pedig évek óta csökken, a korábban ezeket preferáló ultra fapadosok is költöznek be a nagyokra. nagyon régóta nem jött képbe új sikeres másodlagos reptér, inkább a régiek kerülnek szopóágra, Hahn, vagy Prestwick, de Torpon is csökken a forgalom, mindkét ultra megy be Osló fő repterére. és sorolhatnám. szóval ilyenkor főleg baromság másodlagos reptér után sápitozni, önszántából senki se repülne oda, ha meg kényszerítik, levágják a flottájukat a felére.

Tesztelo.hu · http://www.tesztelo.hu 2019.04.26. 00:07:09

@n3spr3ss0: Az gondolom csöppet sem zavar, hogy a 2-es pálya a 80-as években épült az akkor már régen ott levő házakhoz törvénytelen módon túl közel. És azóta is úgy működik...

teéjesenmindegy 2019.04.26. 00:11:20

@Fillér B. Gusztáv: Igen igen. El ne vegyék tőled a fillérbaszó tahóvári repkedéseket. Ha emiatt egy fél város szopik, akkor is. Ez neked jár.

Mint a bulinegyed az angoloknak. Ha nem tetszik az ott lakóknak, hát költözzenek el. Te vagy a fontos, egyedül.

Charleroi-n szerencsére rohadt régen jártam, de a wizz még megy oda. Aztán valahogy nem tiltakoztatok, hogy busz visz a vasúthoz, azzal meg fél óra, hogy metrózhass a centerbe. Miért is szóltál volna, hiszen, hatezerér mentél, az jó úgy.

vanek ur 2019.04.26. 06:15:49

@teéjesenmindegy: "Ki ne talalja senki, hogy egy 20-30 km es hatszelben nem tudnak le/felszallni a gepek."
Nem a repülőgép képességén múlik, hanem a futópálya hosszán. Elég hosszú-e ahhoz, hogy fel tudjon a gép gyorsulni, vagy le tudjon fékezni. (Ja, a repülőtér közelében élők kifejezetten örülnek a teljes teljesítményen nyomott sugárfordítónak :) )

vanek ur 2019.04.26. 06:33:21

@mozesapo: "Nálunk átlag 800-900 méter között vannak, éjjel néha zárt ablaknál is leesel az ágyról" Nem tudom, fölöttem 2100-2400 láb magasan vannak. Nem szoktam kiesni az ágyból még nyitott ablaknál se. Az 5. emeleten. A tévét se kell hangosítgatni. A megközelítési folyosó pedig itt van a fejem felett.

"már a reptértől 20 km-re vitorlázik 1000 méter környékén. Mindez ami van a telhetetlen profitéhség miatt van, mivel éves szinten több millió eurót spórolnak meg üzemanyagon,"

Aha, és miért is spórolnak az üzemanyagon? Mert - ahogy írtad - vitorláznak. Alacsonyabb teljesítményen működő hajtóművel. Alacsonyabb teljesítmény = kisebb zajkibocsájtás. Né má, hát nem pont a jó ez a lakóknak is??

"Felszálláskor meg volt szabva, hogy a reptértől milyen távolságban milyen magasan kell már lennie"

Ezt a pilóták már régebben is "szerették".

"Az utolsó bejelentés még hátra volt; ezt kedvelte legkevésbé a repülőszemélyzet. Megkövetelték tőlük, ha a Lincoln Internationalról, New York, Cleveland, Boston, San Francisco és más helységek repülőtereiről szálltak fel, mert a közelben lakónegyedek terültek el. Röviddel felszállás után a hajtóművek hangjának jelentős gyengülését észlelhetik; ez a hajtóerő csökkentésének tulajdonítható. Ezt az egészen természetes eljárást a repülőtér környékén és a felszállás útjába eső helyen lakók iránti udvariasságból alkalmazzuk. A második mondat hazugság volt. A hajtóerő csökkentése nem természetes és nem kívánatos. A valóságban ez az engedmény - amely egyesek szerint nem több puszta társadalmi gesztusnál - veszélyezteti a repülőgépek és utasaik biztonságát. A bejelentéssel kapcsolatban Gwennek eszébe jutott Demerest paródiája, amelyet egyszer magánemberként adott elő ... "Hölgyeim és uraim, a felszállás legkritikusabb pillanatában, amikor maximális hajtóerőre lenne szükségünk,és mellesleg ezerféle más tennivalónk akad a pilótafülkében,arra készülünk, hogy drasztikusan visszafogjuk a motorokat,majd maximális megterhelés mellett minimális sebességgel meredeken megemeljük a gépet. Ez a tébolyult manőver olyasmi, amiért egy növendéket kivágnának a pilótaiskolából.Mégis megtesszük munkaadóink, a légitársaságok és a Szövetségi Légügyi Vezetőség utasítására, mert odalent néhány ember, aki jóval a repülőtér létesítése után építette fel házát, azt kívánja, hogy lábujjhegyen osonjunk el felettük. Őket nem érdekli az, hogy az önök életét meg a sajátunkat kockáztatjuk. Tehát kapaszkodni erősen, emberek! Sok szerencsét,és kérném elkezdeni az imádkozást." " (Arthur Hailey: Repülőtér)

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2019.04.26. 07:49:36

@Fillér B. Gusztáv: első megérzésem az volt, hogy kár neked válaszolnom, hallgatni kellett volna a megérzésemre. ezzel a témától eltérő, teljesen idióta kommenttel csak magadat minősítetted.

Tomi1.8VTI 2019.04.26. 08:38:58

@teéjesenmindegy: A fizika nem ilyen egyszerű, mint ahogy azt Te elképzeled. A repülésbiztonsági szabályok nem egyetlen tényező figyelembe vételével születnek. Bármelyik gép simán fel és le tudna szállni 30 km/h-val gyorsabban, de:

1. Ha a hátszél 30 km/h, akkor ugyanez a szél másik irányból közelítve a kifutópályát 30 km/h-s szembeszél lesz. Az meg már 60 km/h szélsebesség különbség a két megközelítési irány között. Következésképp a repülőgépnek 60 km/h-val nagyobb sebességgel kellene leszállnia.

2. A fékút a sebesség négyzetével arányos. Tehát 2-szer akkora sebesség négyszer akkora fékutat jelent. Ha maradunk a fenti 60 km/h-val növelt leszállósebességnél, az kb. a 30 km/h szembeszél esetén reális leszálló sebesség 25%-a, tehát 1,25-szörös sebességgel kell leszállnia. 1,25-nek a négyezete 1,5625, tehát több, mint másfélszeres lesz a fékútja csak azért, mert hátszélben szállt le.

4. Ehhez képzeld hozzá, hogy vizes, esetleg havas a futópálya. Akkor a vizes vagy havas betonon mért normál féktáv másfélszerese lesz a fékút.

3. Az, hogy Te Budapest valamelyik kerületében a földön állva, házak között csak minimális szelet érzékelsz, nem azt jelenti, hogy 100-300 méter magasan ugyanakkora a szél. Biztos lehetsz benne, hogy magasabban nagyobb szél fúj, mint lent.

4. A repülésbiztonságért felelős szakemberektől elvárja a közvélemény -valószínűleg Te is-, hogy MINDENT tegyenek meg a biztonságos repülésért. Egy ilyen veszélyes iparágban nem lehet arra alapozni, hogy hátha nem lesz semmi probléma, ha lazára vesszük a szabályokat. Az a minimum, hogy a kifutópálya megközelítésének irányát is a maximálisan elérhető biztonság szempontjai szerint határozzák meg.

buta béka 2019.04.26. 09:12:42

Abszolút laikus hozzászólás: London felett olyan sűrűn köröznek a gépek, hogy ha bármikor felnézel bármilyen irányba, kettőt-hármat biztosan látsz. A Heathrow-ra is Londonon keresztül vezet a légifolyosó, de ennél sokkal érdekesebb, hogy a City Airport az explicite a város közepén van, sokszor néztem már a Canary Wharf "felhőkarcolóit" karcoló gépeket leszállás előtt, hogy mindjárt nekimennek valamelyik irodaháznak...

Egy ismerősöm ott lakott konkrétan a reptér melletti részen (Silvertown), aludtam náluk egyszer pár éjszakát, ha jól emlékszem, akkor ott este 10 és reggel 7 (?) között van forgalmi tilalom, de előtte-utána kb. összehasonlítható a forgalom Feriheggyel. Oké, itt nincsenek óriásgépek, de az átlag fapados méret előfordul, és valahogy mégis kibírják az ottlakók, az utcán sétálva emlékszem, kellett keresni a megfelelő helyet, ha telefonálni akartam, viszont a lakásban már valahogy nem volt zavaró. Ennek mi a titka?

Én Greenwich-ben laktam másfél évig, ott is lehetett hallani (főleg reggel) a köröző gépeket, de a zaj nem lépte át a zavaró mértéket. Lehet, hogy az a trükk, hogy hamarabb süllyednek leszállásközeli magasságba, és ott már tényleg csak "lebegnek"?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.04.26. 09:40:49

@Tomi1.8VTI:

"Ha maradunk a fenti 60 km/h-val növelt leszállósebességnél, az kb. a 30 km/h szembeszél esetén reális leszálló sebesség 25%-a, tehát 1,25-szörös sebességgel kell leszállnia. 1,25-nek a négyezete 1,5625, tehát több, mint másfélszeres lesz a fékútja csak azért, mert hátszélben szállt le."

A levezetésedet annyiban módosítanám, hogy a szélcsendhez viszonyítanám a hátszélben történő leszálláshoz szükséges sebességet. Így nem jön ki olyan impozáns, másfélszeres fékútnövekedés, de továbbra is érvényes, hogy a biztonság érdekében a lehető legrövidebb fékútra kell törekedni, hiszen nem biztos, hogy hátszélben a pilótának sikerül optimális helyen földre tennie a gépet. Szándékosan a "sikerül" szót használom, hiszen ez sokszor nem a pilóta képességein múlik, hanem váratlan széllökéseken, amelyekre kellő biztonsági fékút-tartalékot kell biztosítani.

Mondjuk abban igazuk van a kommentelőknek, hogy az adottságok függvényében érdemes lett volna eleve hosszabb pályát építeni, hogy lehetőleg el lehessen kerülni a lakóövezetek feletti repülést.

Tomi1.8VTI 2019.04.26. 10:09:29

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ha szélcsendhez viszonyítjuk a hátszélben történő landolást, akkor valóban kisebb leszállósebesség különbség jön ki. Viszont szélcsendben teljesen mindegy, hogy melyik irányból közelíti meg a pilóta a repülőteret, tehát nyugodtan megközelítheti úgy, hogy kevesebb embert zavarjon a zaj. Csakhogy néhány száz méteres magasságban nagyon ritkán van szélcsend. Ha pedig már fúj a szél, akkor az egyetlen lehetőség alkalmazkodni hozzá, mert kikapcsolni nem lehet. Tehát ilyenkor mindenképpen fennállnak azok a fizikai törvényszerűségek, amiket írtam. Írhatnám úgy is, hogy a korábbi okfejtésem alap kiindulási pontja az, hogy fúj a szél.

teéjesenmindegy 2019.04.26. 11:48:00

@Tomi1.8VTI:
" A fékút a sebesség négyzetével arányos. Tehát 2-szer akkora sebesség négyszer akkora fékutat jelent. Ha maradunk a fenti 60 km/h-val növelt leszállósebességnél,"
Hát a fizika tényleg bonyolultabb mint én gondolom.
Ha megy a gép 300-zal a levegőben, és nincs semmi szél, akkor oké.
Ha 330 cal megy és van 30 szembeszél, akkor a talajhoz viszonyított sebessége ugyanúgy 300, mint ha 270nel plusz 30as hátszéllel megy.

A másik pedig, hogy eléggé változhat a széljárás errefele, mert egyik negyedórában lefele szállnak a gépek Kőbánya felett, a másikban meg felfele. Ennek mi a fizikai magyarázata?
És annak, hogy x menetrendszerinti járat pont mindig abból az irányból érkezik? Mindig vecsési a szél?

Egyébként valamit változtattak, fél évvel ezelőtt a kőbányai munkahelyről látszottak a gépek, most meg olyan hangosak, hogy nem lehet beszélni. Gondolom a szél...

Zürichben megcsinálják, hogy az interkontinentális repülő körözzön még fél órát ha gyors volt, mert 8 előtt nincs leszállás.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.04.26. 12:53:36

@teéjesenmindegy: "Na, mirol van szo?"

Ezt írtad: "Erkeznek gepek a masik iranybol is. Folyamatosan". A másik irányból is? Vagyis az egyik gép innen, a másik onnan száll le? Kötve hiszem. Vagy a másik irány a hátszelest jelentené? Természetesen nem igazodik a forgalom minden köhintésnyi fuvallat irányához, és persze nem is mindig észak-nyugati vagy dél-keleti a szélirány. De a szabály az, hogy a reptér úgy határozza meg a futópályairányt, hogy 9 km/h-nál nagyobb hátszél ne legyen várható.

Ezt is írtad: "Meg egyebkent tavaly augusztus ota folyamatos a deli, delkeleti szel Pest megyeben?"

Mintha ezzel arra utalnál, hogy a gépek állandóan a város fölött siklanak be tavaly augusztus óta. Akkor mégsem érkeznek a másik irányból is?

Pest megyében egyébként ott van a gödöllői, a tököli, a farkashegyi reptér is, eltérő pályairányokkal, és nem hiszem, hogy ezeket is be akarnád vonni az elmélkedésedbe.

A szélirányról egyébként nem találgatni kell, vagy az RTL Klub időjárás-jelentését nézni. A VOLMET adása csak rádión hallgatható, de nincs is rá szükség, mert a ferihegyi (LHBP) ATIS netről is folyamatosan figyelhető: www.liveatc.net/search/?icao=LHBP . Ebben mindig bemondják az uralkodó szél irányát és nagyságát, de a torony is bemondja, mert annyira fontos információ. Az számít, hogy a futópályán milyen a szél, nem az, hogy Pest megyében.

"Tehat egy airbus 320 nak vagy boing 747nek problemat jelent 30 km rel gyoorsabban erkezni, vagy felszallni?"

Igen.

A felszállás előtt a pilóták kiszámítják azt a sebességet, amelynek a tervezett helyen való elérése után a gépet már nem lehet megállítani, akkor sem, ha leesik a szárnya. Ez egy ekkora futópályán is, normál időjárásban is az elemelkedési sebességnél valamivel kisebb szokott lenni. Időnként előfordul, hogy vészfékezéssel meg kell állni a felszállás előtt. Ha a tervezett elemelkedési sebességet még meg kell toldani 30-cal, akkor számokban kimutathatóan megnő a kockázata annak, hogy egy-egy gép túlfut. Nem hiszem, hogy miért akarná bárki is növelni a repülők baleseteinek kockázatát, amikor enélkül is megy néha a sopánkodás, hogy a repülés miért nem biztonságosabb. És hogy legyen ledobható az utastér baj esetén, és hasonló ökörségek.

A nagyobb sebesség fel- és leszálláskor is nagyobb tolóerőt követel. Tehát legyenek a gépek hangosabbak, mint most?

A nagyobb sebesség jelentősen növeli a gumiabroncs, a teljes futómú, a törzs hosszmerevítése és a szárny mechanikai terhelését. A gépek szerkezete a végletekig optimalizálva van, azért, hogy csökkentsék a gép önsúlyát. Itt minden precízen ki van számolva. Nem ahhoz kell viszonyítani, hogy egy ekkora gép 900-zal megy odafent, hanem hogy az a plusz 30 mennyit jelent ahhoz a 220-hoz képest, amennyivel a kereket le kell érinteni, ideális esetben. Nézz meg egy leszállást, ott komoly erők dolgoznak, és ritka az ideális eset.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.04.26. 13:00:44

@teéjesenmindegy: "fél évvel ezelőtt a kőbányai munkahelyről látszottak a gépek, most meg olyan hangosak, hogy nem lehet beszélni. Gondolom a szél..."

Most nem látszanak a gépek a köbányai munkahelyről vagy régen nem voltak ilyen hangosak?

A gépek lentről érzékelt hangosságát nagyon befolyásolja az is, hogy milyen a felhőzet és milyen hideg van. Meg persze az, hogy milyen típusú gép milyen körülmények között száll le mekkora teherrel. De nem vagyok biztos abban, hogy a leszálló gépek okozzák a nagyobb kényelmetlenséget és nem az előírt meredek emelkedés miatt nagyobb tolóerővel felszálló gépek.

Tomi1.8VTI 2019.04.26. 13:47:00

@teéjesenmindegy: "A másik pedig, hogy eléggé változhat a széljárás errefele, mert egyik negyedórában lefele szállnak a gépek Kőbánya felett, a másikban meg felfele. Ennek mi a fizikai magyarázata?"

Ha ez valóban így van, akkor tényleg változik a szél iránya. De nem vagyok benne biztos, hogy ha Te Kőbánya felett látsz egy ereszkedő gépet, akkor jól meg tudod ítélni, hogy nem repül-e el a reptér mellett és végül visszafordulva Vecsés felől száll le. Szerintem ez Kőbányáról már nem látszik. Azt pedig kizártnak tartom, hogy x menetrend szerinti járat mindig ugyanabból az irányból szálljon le, mert a szél nem mindig ugyanabból az irányból fúj és nincs olyan légi irányító, aki bevállalja annak a kockázatát, hogy csak azért is hátszélben landoltasson egy gépet, még ha így nem is biztonságos. Ha lenne, akkor őt valószínűleg másnap kirúgnák. Szerintem ennél az esetnél is az van, hogy te Kőbányáról nézve nem tudod jól megítélni, hogy a gép végül milyen irányból fog landolni. Ahogy azt írtam az előbb. És itt nem azon van a hangsúly, hogy TE nem tudod jól megítélni, mert más sem tudná egyetlen odapillantással megmondani a landolás irányát a reptértől 15 km-re. Hiszen ezek a gépek tudnak kanyarodni, mert ezek a már drágábbak:))

teéjesenmindegy 2019.04.26. 15:54:22

@Tomi1.8VTI: "De nem vagyok benne biztos, hogy ha Te Kőbánya felett látsz egy ereszkedő gépet, akkor jól meg tudod ítélni, hogy nem repül-e el a reptér mellett és végül visszafordulva Vecsés felől száll le. Szerintem ez Kőbányáról már nem látszik."
Ne röhögtess. Ha ez így lenne, akkor 200 méteren repkednének a köztemetőtől Vecsésig. Egészen biztos vagyok benne, hogy ami itt lefele tart, az le is száll. (Arról a háromévente egy átstartolásról most ne beszéljünk.)

@Androsz:
Oké, meggyőztetek. Ha viszont lehetetlen megoldani, hogy másik irányból jöjjenek, akkor marad az, hogy tiltsák be 22-08 ig.

heidt 2019.04.26. 16:27:54

@teéjesenmindegy: Szerintem pedig 24:00-től 10:00-ig, mert nem szeretek korán kelni.

mozesapo 2019.04.26. 19:04:17

@Tomi1.8VTI: "Szerintem ennél az esetnél is az van, hogy te Kőbányáról nézve nem tudod jól megítélni, hogy a gép végül milyen irányból fog landolni. " Akkor ha Vecsés felől landol, kerülje meg Budapestet és ne 1000 méter alatt dübörögjön keresztül felette! Ja hogy az pénz, és nem lesz X5 a fa alatt!

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.04.26. 19:15:09

@teéjesenmindegy: Tarlós most megpróbálja eljátszani, hogy betiltják 24-től 05-ig. Bár igazság szerint valamennyire már eddig is be volt tiltva ebben az időszakban. Azt nem tudom, hogy ki büntethet érte, mert a Hungarocontrol nem hatóság, hanem egy szolgáltató. Azt sem tudom, hogy az eddigi kilengések esetén mennyiszer róttak ki végül büntetést, bár a szabály eddig meghagyta a kiskaput. Majd meglátjuk, hogy mi lesz a tényleges új szabály. Esélyes, hogy a Monor–Üllő–Vecsés vonal lesz az eddiginél zajosabb.

Az szerintem teljesen elképzelhetetlen, hogy éjfél előtti időszakra is tiltást írjanak elő, rengeteg gép érkezik az utolsó hullámban.

Tomi1.8VTI 2019.04.26. 19:42:08

@teéjesenmindegy: Most épp megnyitottam a flightradart és úgy látom, hogy Vecsés felől szállnak le a gépek, illetve egy éppen felszállt Budapest irányába. Közben érkezik Budakeszi irányából Ferihegyre az Eurowings Düsseldorfi járata. Megvárom, hogy mi fog történni, milyen irányból száll le.

Tomi1.8VTI 2019.04.26. 19:55:27

Az történik, hogy Budakeszi térségéből átrepült a Csepel Sziget felett és Gyáltól délre kezdett el Sülysáp irányába fordulni, Sülysápnál Albertirsa felé fordult és Albertirsánál fordult Vecsés felé, úgyhogy ez a gép legalább 100 km-es kerülőt tett, mielőtt engedték leszállni, és közben leírt egy nyolcast. Pedig közben egyszer elrepült Vercsés és Üllő között, elég közel a reptérhez. Ami biztos, hogy ez a gép nem repült el Köbánya és Zugló felett, hanem kb. a 12. ker felett és Csepel felett haladt. Így azt most nem fogjuk tudni, hogy vannak-e olyan gépek, amik elrepülnek Kőbánya felett, mégis Vecsés felől szállnak le.

M. Péter 2019.04.26. 20:18:05

@Töhötöm Kolompos: Csúcsszezonban majdnem eléri a 2-t is a napi átlag. Ott nem panaszkodnak arra, hogy éjjel nem tudnak aludni a sok repülőgép zaja miatt.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.04.27. 00:08:49

@Tomi1.8VTI: www.flightradar24.com/data/flights/ew9782#204c8582

Azért nem repült el Zugló felett, mert akkor szemberepült volna a felszálló gépekkel. Látszik, hogy már előre tudták – mint rendesen –, hogy délkelet felől van a leszállás. Hogy miért csinálták Mende felé ezt a kurflit, csak akkor tudhatnánk meg, ha az egész felvételt végignézhetnénk erről az időről, de szerintem nem volt semmi izgalmas, a forgalom valamiért így kívánta. Az irányító legalább 10-15 percre előre tervezi a forgalmat, ő tudja, mi volt ebben a haszon. A többletút, amit a gép megtett, kb. 15 kilométer, ami teljesen szokványos. Gyakran kimondottan kívánatos egy kis kerülő, hogy a követési távolságok szépen kialakuljanak. Tilos két-három percnél közelebb engedni egymáshoz a leszálló gépeket. Sajnos a gép mögött kialakuló örvények nem teszik lehetővé a sűrűbb leszállást.

Tomi1.8VTI 2019.04.27. 06:10:40

@Androsz Valóban, Vecsés felől közben folyamatosan érkeztek a leszálló repülőgépek, nyilván azok közé kellett besorolni a Düsseldorfi gépet a megfelelő helyre. Valószínűleg ezért küldték el egy kis kerülőre.

teéjesenmindegy 2019.04.27. 10:33:39

@Tomi1.8VTI:
"Így azt most nem fogjuk tudni, hogy vannak-e olyan gépek, amik elrepülnek Kőbánya felett, mégis Vecsés felől szállnak le."
Figyelj ide. Nem létezhet olyan, hogy kinyomott futóval kőbánya felett legyen valaki, hogy aztán menjen egy kőrt, és Vecsés felől jöjjön. Kizárt.
Légvonalban négy és fél km. Kb 100 méteren lehetnek akkor már. De ha 200 akkor sem.

teéjesenmindegy 2019.04.27. 10:48:25

@Androsz:
"Tilos két-három percnél közelebb engedni egymáshoz a leszálló gépeket. Sajnos a gép mögött kialakuló örvények nem teszik lehetővé a sűrűbb leszállást."
Egészen speciális a levegő itt Pest megyében. Máshol megy ez sűrűbben.

youtu.be/73zbczyF3ko

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.04.27. 14:16:36

@teéjesenmindegy: Nem kell ehhez gyorsított videókat nézni, bár valóban jópofák. Itt van élőben: www.flightradar24.com/51.45,-0.37/11 Elég nagy balhézások mennek időnként azon, hogy a zsúfoltság miatt mekkora kockázatot szabad bevállalnia egy reptérnek, egy irányítószolgálatnak. A szokásos csetepaté a pénz és a politika között. Megy a méricskélés, latolgatás, picit húzunk még a srófon, aztán amikor történik valami, akkor "megszigorítjuk a szabályokat", majd lassan elkezdődik elölről az egész.

Azt, hogy a gépek után milyen örvénylések maradnak a levegőben percekig, olyan videókon lehet nézegetni, mint például ez: www.youtube.com/watch?v=zW4PmUE151c . Ezek az örvények akkor is ott vannak, ha a felhők vagy a magas páratartalmú levegő nem teszi ilyen módon láthatóvá. Egy régi kísérlet felvétele még látványosabb: www.youtube.com/watch?v=uXrnGiIMGLs . Egy pilótának úgy hiányzik a kerékletétel előtt egy ilyen örvénybe való belefutás, mint ablakos tótnak a hanyattesés.

Megfigyelhetted, hogy a legújabb nagygépek szárnya másképp néz ki, mint a régebbieké. Általánossá vált a szárnyvégi winglet, módosított formában, és változtattak a szárnymechanizációkon is. Azért, hogy csökkentsék az örvényképzést. Nem csak leszálló, hanem felszálló gépek is estek már le azért, mert telibekaptak egy örvényt egy másik gép nyomában. Ez folyamatos probléma, és néhány extrém nagy forgalmú reptéren spciális műszerparkkal próbálják folyamatosan figyelni az örvények, leáramlások és szélnyírások felbukkanását. Ha elég gyors riasztást adnak ki róla, akkor a pilóta felkészülhet rá, és eldöntheti, hogy folytatja-e a leszállást.

A torony és a közelkörzet irányítói ki vannak képezve és megfelelő utasításokkal el vannak látva ebben a témában is. A forgalomtervezők boldogok lennének, ha félpercenként letehetnének egy gépet, de ha hetente odaverne valaki egy gépet – márpedig annyi videó készül már a leszállásokról, hogy tíz percig nem lehetne titokban tartani a jól látható okokat –, attól senki sem lenne boldog.

Kell az óvatosság.

Azon pedig, hogy a repülő zajos, nem segítene, ha összébb toljuk őket. Akkor több repülő érkezne.

Az a gond, hogy vagy a felszálló, vagy a leszálló gépek mindenképpen átmennek fölöttünk. A felszállóaknak már egypár éve kötelező a meredek emelkedés és egy kanyargós kifordulási útvonal – ha a gép biztonságos emelkedését nem veszélyezteti –, de ez a zuglóiaknak jó, a lőrinciek viszont nagyobb hajtóműzajt kapnak miatta. A légi teherfuvarozóknak megéri nagy gépeken küldeni a vásárlók által kedvelt perui epret és alibabás mobiltokot, azokat nem lehet csak úgy elterelni Sármellékre. Óriási pénzeket kellene költeni kapacitásfejlesztésre, és akkor sokan azt kezdenék firtatni, hogy kell-e eurómilliárdokat költeni azért, hogy pár nyavalygó pesti jobban tudjon aludni. Nem lehet itt csak úgy igazságot tenni.

teéjesenmindegy 2019.04.27. 14:46:31

@Androsz: Gyorsított, ez látszik. Viszont, ha így látsz 3 repülőt, ilyen szögben, akkor azok nem 2-3 perc különbséggel szállnak le.
De egyébként ez mellékes, mert nem arról van szó, hogy akkora zsúfoltság lenne, mint a Heathrow-n.
Ha a züricki reptér meg tudja csinálni, hogy 12 órás repülés után várakoztat fél órát, akkor szerintem a nyomorult fapadosok is meg tudnák csinálni.
Lássuk be, arról van szó, hogy azt tesznek meg, amit és amennyit megengednek nekik. Ha (csak példának mondom) a svájci nem engedi 8 előtt a járatok a magyar meg igen, akkor úgy fogja szervezni, hogy innen induljon 6kor, nem onnan ide.
És már bocs, de a "pár nyavalygó pesti" szöveggel elmész a picsába. Végül is kik élnek itt, kié a város, kinek teszi tönkre a házát, a levegőjét, az egész életét ez a forgalom? Azon az áron kell az eper meg a telefontok, hogy közben X tízezer emberrel kibasznak? Hát álljon már meg a világ, Budapestnek van reptere, vagy a reptérnek Budapestje?

Tomi1.8VTI 2019.04.27. 15:23:37

@teéjesenmindegy: Igazad lehet. Ha Kőbánya felett ki van engedve a futóműve, akkor az a gép már tényleg leszáll. De az nekem nagyon furcsának sőt, baleset veszélyesnek tűnik, amit korábban írtál, amikor a szél hatásairól beszélgettünk, hogy egyik percben Kőbánya felé száll fel egy repülő, utána nem sokkal meg Kőbánya felől leszáll egy. Ezek a gépek ilyenkor egymással szemben haladnak, magasságban is csak nagyon minimális különbség lehet köztük. Még azt el tudom képzelni, (tehát csak elképzelem, de nem tudom biztosan), hogy egyszerre használják mind a két kifutópályát és az egyiken leszáll egy gép, a másikon meg közel azonos időben vele szemben felszáll egy másik. Gondolom, szélcsendes időben ezt meg lehet csinálni, mert olyankor mindegy a le és felszállás iránya.

teéjesenmindegy 2019.04.27. 15:46:18

@Tomi1.8VTI: nem tudom. Azt tudom, hogy jönnek-mennek, és hogy fél éve nem voltak ilyen hangosak. És talán ennyi sem volt.
Gondolom a többség pont ugyanígy van vele, nem repülésügyi szakember, csak simán szeretne élni, aludni, dolgozni.

Tomi1.8VTI 2019.04.27. 15:48:03

@teéjesenmindegy: "És már bocs, de a "pár nyavalygó pesti" szöveggel elmész a picsába. Végül is kik élnek itt, kié a város, kinek teszi tönkre a házát, a levegőjét, az egész életét ez a forgalom? Azon az áron kell az eper meg a telefontok, hogy közben X tízezer emberrel kibasznak? Hát álljon már meg a világ, Budapestnek van reptere, vagy a reptérnek Budapestje?"

Mindennek ára van. Másképpen ezt úgy szoktam megfogalmazni, hogy ingyen ebéd csak az egérfogóban van. A légi szállításnak is ára van, aminek egy részét ki lehet fejezni pénzben, azt hívják fuvar költségnek, a másik része pedig ún. externális költség, amit nem a fuvaroztató fizet meg, hanem valaki más, ebben az esetben pl. Te a zajszennyezés miatt, továbbá mindannyian az elégetett kerozin üvegházhatása miatt, meg még pár madár, akiket véletlenül beszippant a repülő hajtóműve, sőt, azok fiókái is, akiket ugyan nem szippantott be a hajtómű, de az anyjukat igen, a fiókák meg éhen halnak. De pl. a repülőgép balesetek is a légiközlekedés ára. Minden más gazdasági tevékenységnek is megvan az externális költsége az olajbányászattól, a vegyiparon át az építőiparon vagy a halászaton keresztül az áram termelésig mindennek. Sajnos a világ így működik. A gazdasági szereplők és a szabály alkotók mérlegelik, hogy az az ár még belefér-e, tehát hogy a haszon nagyobb-e mint az okozott kár. És ne legyenek illúzióid, ezeknek a gazdasági szereplőknek és szabályalkotóknak is maguk felé hajlik a kezük. Lehet, hogy most együttérzést színlelve eljátsszák, hogy mélyen megértik a Zuglói és a Kőbányai lakosok panaszait, de aztán majd az önkormányzati választások után már nem lesz ez olyan fontos nekik. Szóval -és ez most nem az lesz, amit hallani akarsz- a Te komfortérzet csökkenésed is egy externális költség, amit úgy látszik, még vállalhatónak tartanak a döntéshozók. Ha teheted költözz el onnan! Ami persze semmire sem lesz megoldás, mert az ingatlanodat megveszi valaki más, aki ugyanúgy szenvedni fog a zajtól.

teéjesenmindegy 2019.04.27. 18:28:33

@Tomi1.8VTI: Mint írtam, munkahely, tehát nem konkrétan az én alvási problémáimról van szó.
Na, most vagy hiszünk a demokráciában, és abban, hogy a vezetés nem leszarja a népet, aki megválasztotta és ezért tesz értük valamit, plusz azért, hogy legközelebb is megválasszák- vagy élünk egy diktatúrában, és az itt lakóknak ez lett kiosztva. Örüljenek, hogy nem Csernobilt kaptak, vagy veszélyeshulladék lerakót. De akár oda is lövethetnek.

Ami viszont ultragáz továbbra is, az a más emberek iránti teljes leszarás, amit mondjuk ez az oldal is produkál. Nem lehet fontosabb a fillérbaszó utazás meg mobiltelefontok mint több tízezer ember.

Tomi1.8VTI 2019.04.27. 19:08:59

@teéjesenmindegy: Ok. Bocs, azt hittem, hogy ott laksz. Szerintem akkor ez a téma -kivételesen- pont demokratikusan működik Magyarországon, ugyanis sokkal több ember érdeke a légiközlekedés fenntartása, mint a korlátozása. Becslésem szerint kb. 50 és 100.000 ember közé tehető, azoknak a száma, akik Budapesten szenvednek a repülés által okozott zajtól, míg bőven 10 millió feletti azoknak a száma, akik élvezhetik a budapesti repülőtér előnyeit. Ugyanis ebbe a körbe nem csak azok a magyarok tartoznak, akik innen utaznak valahová, hanem azok a magyarok és külföldiek, akik a reptérre érkező árukat megvásárolják nem csak Magyarországon, hanem a közeli országokban is, továbbá azok a külföldi utasok akik Budapestre érkeznek vagy itt szállnak át másik repülőre. Továbbá mindazok a magyar magánszemélyek és vállalkozások, akik a turizmusból vagy a termékek továbbításához nyújtott logisztikai szolgáltatásokból élnek. Pl. személy és teher fuvarozók, szállásadók, autókölcsönzők, éttermek, cukrászdák, múzeumok, szórakozóhelyek, boltok, amelyek turistákat is kiszolgálnak (azok duplán, mert Kínából olcsón megveszik a fejhallgatós szirénát, itthon meg eladják a turistáknak), szerintem még a fogorvosok egy része is. Ja és a prostikat ki ne hagyjam:)) Tehát kb. mindenki profitál a repülőtér létezéséből, még az 1 napos csecsemő is, mert lehet, hogy import pelenkába szarik vagy import légzésfigyelővel nézik a szülei, hogy lélegzik-e még, de szinte biztos, hogy kínai ruhája és cipője van. (Lehet vietnámi is, ezt nem tagadom.) Szóval a sírkő készítőkön és a koporsókölcsönzőkön:)) kívül mindenki profitál a turizmusból és a kereskedelemből, tehát a repülőtér által nyújtott szolgáltatásokból. Még Te is.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.04.27. 23:38:01

@Tomi1.8VTI: "Még azt el tudom képzelni, (tehát csak elképzelem, de nem tudom biztosan), hogy egyszerre használják mind a két kifutópályát és az egyiken leszáll egy gép, a másikon meg közel azonos időben vele szemben felszáll egy másik."

Erre nyugodtam rámondhatjuk, hogy ki van zárva. Az egyidejű fel- és leszállás még azonos irányba sem engedélyezhető, mert a leszálló gép esetleg átstartol, és akkor máris egy veszélyes megközelítés lesz a dologból, kis magasságban, lakott terület felett. Ennél már csak a lopott géppel, jogsi nélkül lenne durvább. Nem, nálunk tényleg szigorúak a szabályok, 2016-ban nagyon szorosra vették a mozgásteret.

@teéjesenmindegy: "És már bocs, de a »pár nyavalygó pesti« szöveggel elmész a picsába."

Annak ellenére, hogy sok igazság van abban is, amit @Tomi1.8VTI: írt, én csak idéztem másoktól, akik egy nagyon drága kapacitásátrendezési beruházás miatt fognak morogni.

teéjesenmindegy 2019.04.28. 10:58:18

@Tomi1.8VTI: Na, most óriásit csúsztatsz. Becslésed szerint 100ezer szopik a reptér miatt, és 10 millió meg nyer vele. Szóval ne már, hogy a sok millió embernek mind fontos hajnali fél háromkor repkednie. Ez nem igaz.
Ezzel az erővel amellett is érvelhetsz, hogy a szomszédod hadd kalapáljon otthon éjfélkor, hiszen az termeli a gdp-t.

Gondolom reálisan senki nem akarja megszűntetni a repteret, nem kéne ezzel szalmabáboznod.

Azt viszont én fenntartom, hogy szabályozás és szervezés kérdése az egész. Ha tilos éjféltől 8-ig (mint nagyon sok helyen) akkor úgy fogják alakítani a menetrendet.

Nem tudom, hogy ugyanannyit kell fizetni a reptereken egész nap, vagy van valami különbség a díjszabásban. Gyanítom, hogy van, azért mennek a fapadosok mindenféle elcseszett időpontban, mert akkor olcsóbb.

A tehergépekről meg ne beszéljünk már. A telefontoknak teljesen mindegy, hogy itt, vagy debrecenben, vagy sármelléken száll le.

teéjesenmindegy 2019.04.28. 11:01:09

@Androsz: A drága kapacitási beruházás miatt ki morogna? A reptér nem közintézmény, hanem üzleti vállalkozás. Ha megéri neki akkor fejleszti, ha nem térül meg, akkor tíz géppel kevesebbet fogad és kész

Tomi1.8VTI 2019.04.28. 11:22:15

@teéjesenmindegy: Olyat nem írtam, hogy az embereknek fontos hajnal fél 3-kor repkednie. Szerintem az éjjeli érkezési időpont az utasoknak is nagy szívás, mert csak drágán, taxival tud bejutni a városba, ha meg vidéken van az úti célja, akkor pláne nagy szívás éjjel érkezni. Gondolom, menetrendi, forgalomszervezési, reptér kapacitási (nem csak a budapesti reptér, mert ugye a Pestre érkező gép valahonnan elindul, a Pestről induló meg valahová megérkezik), sőt, munkajogi okai vannak az éjjeli érkezéseknek, mert pl. a pilóták és a légiutas kísérők munkaidő előírásait szigorúan be kell tartani. Ezekhez a témákhoz annyira nem értek, úgyhogy a részletekbe nem mennék bele, de biztos, hogy rengeteg szempontot kell egyszerre összehangolni és ilyenkor általában nincs jó megoldás, csak rossz, meg rosszabb.

A telefontoknak tényleg mindegy, hogy hol száll le, de ha mondjuk Sármelléken nincs elég kirakodó vagy raktár kapacitás, akkor ott hiába száll le, nincs aki foglalkozzon vele és mondjuk kamionra rakja, hogy elinduljon az úti célja felé. Ha Kínából jön az áru, akkor valószínűleg vámolni is kell, ami további képzett humán erőforrás kapacitást és irodát igényel. Az áruszállítás nem csak addig tart, amíg leszáll a gép, hanem onnan az még folytatódik tovább. Ha meg romlandó az áru, akkor különösen kényes kérdés, hogy milyen gyorsan kezdik el kirakodni, milyen gyorsan éri el az úti célját vagy hogy van-e elég hűtőház kapacitás és az milyen. A fagyasztott pizzának mondjuk -18 fok kell, hogy ne olvadjon fel, de a holland import tulipánnak csak +4 fok, hogy ne fagyjon meg, de ne is fonnyadjon el. (Fogalmam sincs, hogy importálunk-e pizzát és tulipánt repülővel, csak írtam két példát.) És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy Sármelléken nincs autópálya, hanem ha az M7-esre akar kijutni egy kamion a Sármelléki repülőtérről, akkor először át kell haladnia Balatonszentgyörgyön a 76-os úton. Szerinted az ottani lakosok milyen hangosan tiltakoznának, ha hirtelen 20-szorosára nőne a kamion forgalom a falujukban? A lényeg, hogy a logisztika egy nagyon bonyolult tudomány, amit évekig oktatnak az erre szakosodott oktatási intézményekben. Azt mi most nem fogjuk tudni eldönteni, hogy a telefontoknak jobb-e Sármelléken leszállnia, mert nem ismerünk minden befolyásoló tényezőt.

teéjesenmindegy 2019.04.28. 12:09:28

@Tomi1.8VTI: Figyelj, ha nem vagy képben valamivel ennyire, akkor inkább ne erőltesd. Nem kell, hogy a reptéren legyen a vámhivatal, pont meg tudják oldani máshogy is, hidd el.
Persze az a kényelmes azt mondani, hogy itt van aki kirakodja. Most miért lenne bárhol kapacitás, amikor egy gép nem megy oda? Ha oda lenne irányítva, akkor nyilván kiépülne minden infrastruktúra.

Azt próbálod bizonygatni, hogy semmi mást nem lehet tenni, mert ez van és kész. Ferihegynek valami mágikus tulajdonsága van, csak itt lehet rakodni, csak itt van munkaerő.

Tomi1.8VTI 2019.04.28. 14:22:08

@teéjesenmindegy: Ok. Összerogytam az érveid súlya alatt. Nem erőltetem. Szerintem is jöjjenek a telefontokok Sármellékre.

Marianna Rébi 2019.04.28. 18:29:02

@Zabalint:

Köszönöm a pontosítást.

teéjesenmindegy 2019.04.29. 14:59:07

@Tomi1.8VTI: Szegény svájciak sose kapnak telefontokot.

cattaneo 2019.05.01. 08:19:25

A fapados forgalmat szerintem is ki kellett volna szervezni egy távolabbi reptérre, ami busz/vonat csatlakozással és autópályán is elérhető, de persze túl nagy a vonzereje az óccsóság fenntartásának, ezért ezt nem merték volna meglépni, még a zaj/ környezeti ártalomban érintett többszázezres lakosság érdekében sem. A kiszervezéssel visszatért volna a normál üzem, amivel némileg nyugalmasabb lenne a városban az élet. A leszálló útvonalon egyébként is változtatni kellene. A bírság eleve faszság, de a magyaros problémamegoldás sosem tudott túllépni ezen. Kampányfogásnak pláne gyenge (igazából kampányolniuk sem kellene már semmivel és nyernek), alternatíva nincs, eddig nem létezett egy kormány és politikus sem, aki ezen a helyzeten változtatni tudott volna.

Darth Revan 2019.05.01. 09:54:45

Nesze semmi fogd meg jol!
A politika ennyire kepes

Kánikula 2019.05.02. 20:42:20

@Zabalint: ott szállnak le amit meg tudnak/akarnak fizetni.

@mozesapo: hol lenne az a máshol?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.06. 19:21:45

@Pierr Kardán: Én se értettem ezt, pont ugyanígy.De aztán volt valami cikk valahol, asszem írott sajtóban, hogy a repülőknek a szembeszél jó leszálláshoz is, meg felszallashoz is.És ha belegondol az ember, akkor ez logikus is.Viszont sajnos Ferkóhegyen általában olyan a levegőmozgás, hogy a zavaróbbik eset kell érvényesüljön.
Valszeg azok voltak a f@szok, akik annó 40-50 évvel ezelőtt kijelölték a reptér helyét, irányát.Nem gondolták, hogy a város ekkorát fog nőni.
Itt felénk, Stockholm-külső-városkapunál jó 80-100 km-re van a reptér a várostól mindkettő, ráadásul ellenkező irányban.Itt is beszopódtak a régivel, körbeépült, nem tudták fejleszteni, nem tudnak a nagy dög fapadosok leszállni.Kellettek új repterek, na azokat már kivitték a p!csába, biztosra mentek vele rendesen.
Olyan, mintha Ferkóhegy1 Siófokon lenne, Ferkóhegy2 meg mondjuk Gyöngyösön.A harmadak meg mondjuk Győrnél.
Na, odáig biztos nem fog kiépülni a főváros...
:-))))))
Cserébe lehet másfél órát kocsikázni a reptérre, rosszabb esetben.
Lehet, Budapestnél is ez kellene...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.06. 19:23:41

@geegee: *jav: harmadIk meg mondjuk Győrnél

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.06. 19:33:51

@heidt: Már 90 éve?A betyárját, nem gondoltam volna.
De a témádhoz: kedvencem volt, mikor az M7-es mellé elkezdtek odaköltözni a népek, ahol a sok áruház van Budaörs magasságában.Aztán meg rájöttek, hogy az autópálya zajos is lehet, és volt egy csomó cirkusz, meg vita, hogy építsenek zajvédő falat, meg sebességkorlátozást.Hát, meg a kurv@ anyjukat, az olcsó, filléres telek az jó volt, csak a negatívumokat nem akarják elfogadni...Nem is hülyék, csak a többieket nézik annak.Hogy rohadjon meg az összes.Emiatt kell ott 100-zal menni maximum, pedig 130 is lehetne és a gyökér rendőrök meg imádnak arrafelé mérni...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.06. 20:29:28

Amúgy meg egy szakmai kérdés a poszt-tolókhoz: mi van a Wiccerrel mostanság, betegek talán?
Áprilisban voltunk Ferkóhegyen, otthonról mentünk haza, és mindkét irányban a Wiccer kint parkolt a halálfa szárán, DE busszal vitték a jónépet a repülőtől a terminál bejáratáig!Ez nekem tök új, gondolom, valamit elbaxtak a szerveren a foglalószoftverben, hogy a prémium szolgáltatást adták fapados áron...
:-)))
Valszeg ilyen se lesz több, mint Budán kutyavásár.
Nem volt se marhakarám, se kilométeres cipekedés, kutyagolás, lovagolás, hanem helyette kulturált, 21. századi európai megoldás.Máskor, máshonnan, de inkább mindig miért nem lehet ugyanígy?!?!

Bicepsz Elek 2019.05.07. 23:57:06

@geegee:
Sokkal jobb hogy kozel van. Hidd el!!!
En Londonban hasznalom Lutont, Stansteadet es Gatwicket. Hat kesz remalom kimenni, es sokszor tobb idobe telik busszal a dugok miatt, mint a Londonbol Budapestre repules. Szoval nagyon is jo a kozeli repter. Max majd kijebb lesz LisztFerihegy 3 es elkerulik Budapestet.
Aki ott vesz hazat meg ne sirjon: a zajszennyezes benne van az arban.

Bicepsz Elek 2019.05.07. 23:59:17

@Bicepsz Elek:
Megjegyzes: Londonban van 2 repter: City airport es a Heathrow, korulotte meg meg 3: Stanstead, Gatwick, Luton es epul meg egy. A sz.rrago fapadosok mennek a halal f..ra, mig a belso repterekrol metro visz be kenyelmesen a varosba!!!

ビンセント・ベガ 2019.05.08. 09:42:12

Érdekes hogy az nem merült fel, hogy mint ahogy a kocsiknál van Euro 1-2-3-4-5-6-X, úgy itt is a zajszennyezés mértékében fizetessenek / hagyjanak éjjel landolni.

BNati 2019.05.08. 13:02:32

Nagyon érdekesnek találtam a bejegyzést! Szerintem az utasok elégedettségére kellene törekedni és, hogy az ő kiszolgálásuk legyen az első és legfontosabb szempont. A cikk hatására még jobban utána olvatsam az interneten a témának és még ezt a hasznos bejegyzést találtam. tudomanyplaza.hu/melyik-repteren-a-legjobb-az-utaskiszolgalas-a-vilagon/

mozesapo 2019.05.09. 16:22:45

@Bicepsz Elek: "Aki ott vesz hazat meg ne sirjon: a zajszennyezes benne van az arban."

Meg az ...... ját idióta! 20 éve itt lakom a XIII. kerületben, soha nem volt ekkora repülőgép zaj, mint mostanában van (zárt ablaknál nem hallani a tv-t este 11-kor, mikor elmegy egy redvás szar gép). Mivel szerinted benne van az árban a zajszennyezés, köhögjön ki minden légifolyosó alatti lakosnak Ferihegy 10 millió ft-ot, ennyi. Benne van az árban!!!!!

dr. pretender 2019.05.13. 12:16:48

@drover(fanyul társa): azért ne túlozzunk, itt lakom a nagy lajos-róna kereszteződésnél, simán lehet ablakot nyitni, persze vannak hangos gépek, de az uzsoki miatti állandó szirénázás sokkal zavaróbb (és a mentőhelikopter is sokkal hangosabb, ami rendszeresen jön-megy). btw a "kerület prominensei" közül a polgármester is pont ugyanitt lakik "a repülők alatt".