Kettő hónapig és tíz napig bírta a Ryanair a nélkül, hogy emelje a csomagdíjakat, igazán szép teljesítmény. Vártuk, hogy ez lesz, de azért ilyen sebességre mi se számítottunk. A Wizzhez képest azért még így is kispályások.
Többször foglalkoztunk vele, hogy novembertől a két ultrafapados átállt egy olyan csomagrendszerre, ami akár hosszabb ideig kitarthat. Ezt most is tartjuk, a rendszer marad, de az árak nőnek. És ennek a folytatódása borítékolható, hiszen az üzketi modell lényege a minél alacsonyabb jegyár és a minél több ügyesen dugott költség.
A Ryanair novembertől nagyon korrekt, egészen konkrét ajánlatot adott: a klasszik kézipoggyász (leginkább gurulós bőrönd)10 kilós csomagként feladva 8-10 euró (foglaláskor/később hozzáadva), gépre magunkkal hurcolva pedig (elsőbbségi beszállás&2 csomag gúnynév alatt) 6-8 euró. Minden időszakban, minden útvonalon. Ezt emelték most meg a következőképpen: a 10 kilós 10-12 euró, a felvivős megoldás pedig 6-10.
A tól-ig az új rendszerben nem arra utal, hogy foglaláskor, illetve később megvéve, hanem mindkét esetre ugyanúgy változó ár van. Vége tehát annak, hogy pontosan tudni lehet előre a csomagdíjat, az mostantól útvonalanként változó, a határon belül bármikor módosíthatnak rajta. A Wizz eddig is ezt csinálta, dinamikus árazás a neve, tehát ezúttal a Ryanair vett át a Wizztől valamit, ami utaszemszögből nem jó, mert átláthatatlan.
Ha már változik, megnéztünk néhány konkrét árat, olyan járatokra, amelyekre élő foglalásunk van. Utólag hozzáadva egy rövid útvonalra 8/10 eurót látunk (felvivős/ 10 kilós), az egyik közepesre 10/10 az ár, a másikra 8/12, egy hosszúra pedig 10/12. Ugyanezekre most foglalva a felvivős 8, vagy 10, a 10 kilós viszont minden járatra 10. Már most se logikus, de ez nyilván csak a kezdet, fogják még kutyulni tovább.
Az összehasonlítás kedvéért néztünk néhány Wizzt is. A hivatalos árlista szerint a felvivős (elsőbbségi) 5-15 euró között mozog, de ez nem stimmel, mert találtunk 16 euróst (Fuerteventura-Budapest). A többség azonban valóban 10 euró körül szóródik. A 10 kilósnál a díjlistában szereplő 9-24/12-27 euró (szezonon kívül/főszezonban) reálisnak tűnik, mondjuk kicsit megnőttek a számok azóta, hogy a rendszer indulásakor, pár hónapja még 7-12 euró szerepelt ugyanitt, A legmagasabb djíat mi a már említett FUE-BUD járatnál láttuk, 22 euróért méri a rendszer. Lisszabon-Budapest is 18 euró, de még egy átlagos hosszúságú útvonalon, mint a Catania-Budapest is 14 eurót látunk. Persze van sok 10 euró körül, alatta is, nagy különbségek vannak útvonalanként. Később hozzáadva pedig még többet kell fizetni.
Tanulság csak annyi, hogy ha összehasonlítunk, nézni kell a poggyászdíjakat is, most már járatonként. A Ryanairnél még az új rendszerben is szűk a sáv, a Wizznél sokkal nagyobbak a különbségek és egyébként is mind a csomag, mind az ülésválasztás (szétültetés elkerülése) sokkal drágább a magyar alapítású szolgáltatónál.
Utolsó kommentek