FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) A321 (2) A321neo (1) Aegean (1) Airbnb (2) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) akció (17) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (4) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (6) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (3) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (3) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (2) Bosznia-Hercegovina (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (8) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) Chania (1) Cinque Terre (1) Ciprus (6) Cork (1) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (1) csomagszabályok (28) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) easyBus (1) easyJet (16) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (8) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (1) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (3) Fuerteventura (5) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (3) Granada (2) Gran Canaria (2) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (9) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (2) járat megszűnés (1) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (1) jótanácsok (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (6) Kannonkoski (1) kártérítés (6) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (6) kézipoggyász (5) Koppenhága (1) Kotor (1) Kréta (1) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) last minute (2) Laudamotiob (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (15) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (5) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (2) Mallorca (1) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (2) MÁV (2) megszűnő útvonal (2) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (2) nyaralás (1) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (15) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (4) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Páfosz (1) Pafosz (4) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (3) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (3) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Ryanair (70) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (1) szavazás (1) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (1) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (2) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (13) Transavia (1) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (1) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (6) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (3) utasjog (2) utasszívatás (6) utastájékoztatás (2) utazási iroda (2) útdíj (2) üzleti utasok (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) wifi (1) Wizz Air (92) Wizz kártya (1) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Jönnek az új fapados csomagszabályok: itt a lényeg egy helyen

2018.10.29. 14:24 Fillér B. Gusztáv

A héten életbe lépnek az új csomagszabályok a Wizz Airnél és a Ryanairnél. Ennek apropóján ebben a posztban összefoglaljuk a lényeget - nem minden apró részletet, hanem a fapadosok rendszereinek legfontosabb tudnivalóit, különbségeit. Ez tehát az elmélet, várjuk a gyakorlati tapasztalatokat kommentben.

Hosszú szerencsétlenkedés után úgy tűnik, végre megvan az a rendszer, amely a két ultránál is működőlépes lehet, mi is arra számítunk, hogy vége a hetente variálás időszakának. 

Miért is kell szigorú kézicsomagszabály? Mert a fapadosok az elmúlt években a jó drága feladott csomagokkal rászoktatták az utazóközönséget arra, hogy csak kéziposszásszal utazzanak. Viszont mára ezekből is olyan sok lett, hogy nem fér a fedélzetre és két cég már már azt se bírja/akarja kezelni, hogy az utas odahúzza a géphez a gurulósát és ott beteszik a gép hasába.

Ebből november 1-től létrejön a kettős csomagrendszer: a két ultrafapados (Wizz és Ranair) külön pénzt kér a normál mértetű kézik (pl. átlagos gurulós bőrönd) elszállításáért, miközben ez a normál diszkontcégeknél (Norwegian, easyJet, Vueling, Eurowings) továbbra is ingyenes.

Utóbbiaknál maradva, mert egyszerűbb: a normál kézi tehát benne van az árban, az pedig a kapunál dől el, hogy az utas a fedélzetre is magával viheti-e ezt a csomagot, vagy átminősítve a raktérbe kerül. Általában a hátizsákok mehetnek fel a gépre, a kemény fedelű gurulósakat szeretik elvenni. Az easyJetnél érkezési sorrend is van, aki korán beáll a beszállókapunál a sorba, általában viheti a fedélzetre a kézijét.

Áttérve a két ultrára: a legfontosabb alapszabály, hogy náluk csak a kicsi, ülés alá beférő kézi elszállítása ingyenes, ez természetesen mehet a fedélzetre. Ennek mérethatára a Wizznél 40x30x20 centi, a Ryanairnél pedig a mérőeszköz határa 42x20x30.

Akinek ennél több cucca van és vinne egy normál kézit is, választhat: elsőbbségi beszállás (prio) megvételével lehet jogot szerezni arra, hogy ezt a másik, normál méretű kézicsomagot magunkkal vigyünk a fedélzetre, vagy 10 kilós feladott csomagként szállíthatjuk el a gurulóst. (A 20-32 kilós feladott poggyász külön történet, annál nincs változás)

A magunknál tartott kézipogyó elég komoly előnye, hogy végig velünk van az út során, nem kell egy plusz sort állni a leadásához, és tuti nem túrják szét, nem nyúlnak belőle, nem törik darabokra és nem kell várni rá a célállmáson. A feladott 10 kilósként szállítás meg azért jó, mert akkor a csekkinpultnál leadható a cucc, vagyis nem kell végighúzni szekun és az egész reptéren, meg felvinni, lehozni a gépről, ráadásul tehetünk bele olyan dolgokat is, amelyek nem vihetők át a biztonsági ellenőrzésen (pl. vágóeszközök, pia)

Árak. A Ryanairnél fix a tarifa, foglaláskor minden útvonalra a prio 6 euró, a 10 kilós feladott ára pedig 8. Később hozzáadva a foglaláshoz 8, illetve 10 eurót kell perkálni. A Wizznél az induló ár alacsonyabb, de ezt le se írjuk, mert csak beetetés, útvonalanként változik az ár és átlagban a Wizz jóval drágább, 10-15 euróval érdemes számolni. Még az is változik, hogy melyik olcsóbb, van útvonal, ahol a prió drágább, másikra meg a 10 kilós feladott. Szándékosan fenntartják a katyvaszt, hogy az utas ne láthassa át az árrendszert.

Mi történik, ha a prio nélküli utas az ülés alá beférőnél nagyobb csomaggal indul el? A Ryanairnél ha ezt még a becsekkolásnál jelzi, 20 euróért feladhatja 10 kilósként, ha viszont a kapunál derül ez ki, 25 eurót kell fizetnie és ugyanúgy a gép hasába kerül a csomag. A Wizznél a kapunál szintén 25 euróra büntetnek (plusz nyilván a kezelési költség, amit a Malév GH, mint földi kiszolgáló nem szégyell), de ha a normál kézi mérethatárába (55x40x23 cm) befér a cucc és van hely a fedélzeten, akkor a gépre felvihető, ha nincs, akkor megy a raktérbe.

Fontos tehát már a foglalás előtt átgondolni, hogy mennyi csomaggal utazunk és mennyire akarjuk azt magunknál tartani, illetve mik a kényelmi preferenciáink - pl. kell-e nekünk egy plusz sorállás és várakozás a csomagra a célállomáson? Lehet, hogy a csak az ultrák által szedett kézicsomagdíjak miatt például egy easyJet akkor is olcsóbb mondjuk Londonba, Bázelbe, vagy Berlinbe, ha az alapjegyára magasabb. Főleg, hogy az ultrák szétültetnek, az egymás melletti helyekért is külön pénzt szednek, ezt is érdemes figyelmebe venni. 

Természetesen van még sok ága-boga ennek a csomagosdinak, most csak a legalapvetőbb infókat sűrítettük egy posztba, korábbi írásainkban van még több részlet, illetve a légitársaságok szabályzataiban.

Mivel az új szabályok életbe lépésével várhatóan újraindul a kapunál a szigorú csomagmérés és a szabályt be nem tartók büntetése, fontos, hogy erről is legyen infójuk az utasoknak. Kérjük, hogy a kapunál szerzett élményekről is számoljatok be kommentben, mi is beírjuk majd minden út után a tapasztalatainkat ide.

 

 

 

 

 

53 komment

Címkék: csomagszabályok

A bejegyzés trackback címe:

https://fapadosinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr4214330915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.10.29. 18:15:14

"mi is arra számítunk, hogy vége a hetente variálás időszakának. "

Ne reménykedj.

Dorinda41 2018.10.29. 19:19:54

Nem tudom miért írja mindenki, hogy az ultrák szétültetnek. Most voltunk Baselben a Wizzel, oda-vissza egymás melletti, visszafelé ablak melletti helyet kaptunk. Nem fizettem érte egy kanyit sem. Pedig tele volt a gép. Ketten vittünk egy 70 centis hátizsákot, simán felengedtek vele. Igaz, kis gurulósokat viszont címkéztek és vitték a gép hasába.

tompus 2018.10.29. 20:17:18

@Dorinda41: Mert te a kivétel voltál. Minket odafelé csak majdnem ültetett szét A-C ülés, visszafelé viszont 20 sor különbséggel.
És ugye az is megvan, hogy még nem az új szabály él?

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2018.10.29. 21:02:53

Ryannél a nagykézinek csak a 10 kg súlyhatára van, mérethatára nincs?

Darth Revan 2018.10.29. 22:35:31

@Dorinda41: nem tudom miert irja mindenki, hogy jon a globalis felmelegedes, amikor itt dublinban ma este tok hideg van

darvaskristof 2018.10.30. 02:07:18

A szétültetést kis szerencsével meg lehet oldani úgy, hogy az utasok egymás közt helyet cserélnek. Szerintem előbb-utóbb arra is be fognak vezetni egy "pénzbüntetést", ha valaki nem a beszállókártyáján szereplő helyre ül. Praktikus, minden cserénél rögtön két utast is meg lehet bírságolni.

darvaskristof 2018.10.30. 02:08:49

@Dorinda41: Nekem a Wizzről nincs friss tapasztalatom, a Ryanair szétültetett.
(A Wizznél a "boldog békeidőben" nem volt ültetés, az volt ráírva a beszállókártyára: FREE. Mint egy városi buszon, mindenki oda ült, ahova akart.)

halilali 2018.10.30. 07:02:10

a cikkben rosszul szerepel a Ryanairnél az ingyenesen az ülés alá felvihető csomag mérete, helyesen: 40x20x25 cm

Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.10.30. 07:04:07

Ugye az a szabály még él, hogy 14 év alattit nem ültetnek szét a szülőtől? Csak mert jó UFB-ként nem vettem külön ülőhelyet.

Agnesa Repka 2018.10.30. 08:41:32

Ez alapbòl a jogaink megsértèse. Amit a Ryan kitalàl egyáltalán nem emberi. Amint olvasok a sorok között, ezt azèrt csináltàk, mivel az utazò térben nincs több hely a kèzi poggyàsznak. Egyszerű az egyenlet, az ülések maximàlis mértékben vannak bezsúfolva az utastérbe. Az utasok kényelmetlenül, de 20-30%al több emert tudnak szállítani. De a belső rakodòtér nem bővíthető. Magyarul, a hasznot hajkuràszva hoznak tovàbbi rendeletet, melyben a jogos kézipoggyàszt csak fizetség ellenében jogosulsz rà. Többet ezekkel a tàrsasàgokkal nem repülök.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2018.10.30. 09:02:29

@Agnesa Repka: Pontosan hol szerepel az emberi jogok egyetemes nyilatkozatában, hogy jogod van egy térben utazni a csomagoddal?

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2018.10.30. 09:04:39

@halilali: A cikkben jól szerepel, mert a mérőeszközről ír.

5. What are the small bag dimensions?

We have increased the size of the free small carry-on bag by over 40% from 35 x 20 x 20cm (14,000 cm³) to 40 x 20 x 25cm (20,000 cm³).

We have almost doubled the size of our small bag sizer from 35 x 20 x 20cm (14,000 cm³) to 42 x 20 x 30 cm (25,200 cm³) to allow carry-on bags that are considerably (25%) larger than our permitted small bag dimensions.

Én úgy értelmezem, hogy ami befér a mérőketrecbe, az külön díj nélkül felvihető.

6. What happens if my ‘small’ bag doesn’t fit in the sizer?

If non-priority customers’ 1 free small bag doesn’t fit in the new sizer then their bag is more than 25% bigger than their small bag allowance. They will pay a gate bag fee of €25 and their bag will be tagged and placed in the hold.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2018.10.30. 09:05:26

@svajcineger: Én nem találom ezt az új csomagszabályok között. Azért is kérdeztem, azt tudom, hogy eddig ez volt a mérethatár.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2018.10.30. 09:25:28

@halilali: Szerinted akkor mi van, ha a csomag nagyobb, mint 35x20x20cm, de befér a ketrecbe (42x20x30cm)?

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2018.10.30. 09:43:48

Most chatben megkérdeztem, hogy felvihető-e ingyen, ha a csomag nagyobb, mint 40x20x25cm, de befér a ketrecbe (42x20x30cm).

Azt válaszolták, 40x20x25cm lehet maximum.

De akkor mi értelme a nagyobb ketrecnek???

halilali 2018.10.30. 09:48:57

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:
Ém biztos nem a ketreccel foglalkoznék és szerintem a beszallokartyan és a visszzaigazolo emailben sem a ketrecmeret fog jönni leirva.
És az egyszerű utazónak ez lesz az etalon, szerintem.
A cikkben lehet hogy jól van, elnézést a cikkirótól, de nem életszerű.

Willkommenskultur 2018.10.30. 09:52:32

A dagadtakra is kene vmi felar, meg a budosekre.

Darth Revan 2018.10.30. 09:54:31

Gyakorlatilag az osszes priority jegyet eladja a ryanair már most. bejott nekik a csomagvaltozas, amikor meg ingyen elviszik a masodikat, csak elveszik a kapunal.

az emberek lelkesen fizetnek. en nem vagyok hajlando 12 eurot fizetni az elsobbsegiert. nem, nem soha! :D

Csató 2018.10.30. 10:19:42

Ez plussz a ferihegyi poggyász kibelezések pezsdítően hatnak a prio-értékesítésekre.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2018.10.30. 11:32:22

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:
@halilali:

szerintem a Q&A, amit bemásoltál, egyértelmű: ami befér a mérőbe, az mehet. a csetnél meg hülyék is dolgozhatnak, fingja nincs, vagy félti a seggét, mindegy is. épp az életszerűtlen, hogy majd a rekeszben méricskélik a mínuszt, hogy jó-e a méret.

ComLo 2018.10.30. 12:19:53

@Fillér B. Gusztáv: Tudom elég OFF, de lesz poszt a lezuhant Indonéz fapadosról?
Azért amennyire láttam a commenteken is látszott hogy páran innen is olvassuk a blog-ot, valamint azért DK Ázsiában elég sok magyarral találkozni helyi fapados gépeken (pl az érintett Lion Air-en is). Amúgy a korábban rögzített adokat visszanézve, pont azzal a géppel repültem tavaly novemberben ami most a tengerbe végezte ...

Ha másért nem, azért érdemes lehet elővenni a történetet, mert papíron nagyon impozáns dolgok (szinte vadi új gép, jól felkészült pilóta, légitársaság jó megitélése, olcsó árak stb), ellenére, (ugyan ez leginkább a térségre (és gondolom más hasonló fejletségű területekre (pl Dél Amerika)) vonatkozik), már régóta pletykálták, hogy a levegőben lóg egy katasztrófa ...

MindentGátlóSam 2018.10.30. 12:33:31

@ComLo: Augusztusban jött ki a gyárból a szerencsétlenül járt gép, szóval még ha tesztpilóta vagy a boeingnél, akkor sem nagyon repülhettél vele tavaly novemberben

ComLo 2018.10.30. 12:39:15

@MindentGátlóSam: Simán lehet hogy a Flightradar-on keveredtek össze a lajstromszámok (amikor elöször néztem utána, közvetlen az eset után, ehez a számhoz egy épp levegőben lévő gépet mutatott), de még a magyar hírek is arról szóltak, hogy 2016-ban átadott gépről van szó.

MindentGátlóSam 2018.10.30. 12:42:30

Lehet. Én PK-LQP lajstromot olvasok mindenhol, ez augusztusi gép. De nagyon off a topic. Szerintem nem lesz róla itt cikk, mert a blog szerzője tudtommal csak Európában utazgat.

ComLo 2018.10.30. 12:52:02

@MindentGátlóSam: Tökéletes jogos a felvetésed, megkövetem magam! Nem ezzel utaztam. Szar indok tudom, de banális és részben diszgráfiámra visszavezethető a hiba oka: pk-lqp (ez zuhant le), pk-lpq (ez van náluk 2016 óta, és ezzel repültem tavaly).

Amúgy volt a blog-on a 2 évvel ezelőtti Ais Asia-s katasztrófáról is poszt, és ugyan a szerzők főleg csak európában repkednek, de volt már cikk arról hogy lehet olcsón repkedni más kontinenseken. És szerintem fontos téma, főleg mert itt élesben jön elő az, ami európában nem mindenkinek triviális: van ahol az olcsó repülőjeggyel a biztonság is csökken.

ételizésítő 2018.10.30. 14:53:32

@Agnesa Repka:
Basszál ki velük. Utazz mással.
A jogaidat pedig nem sértik, max. a jó érzésedet. Nem ugyanaz.

ételizésítő 2018.10.30. 14:59:31

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:
Az megvan, hogy ez két külön kategória?
Kis kézipoggyász, illetve kisméretű poggyász.

@MindentGátlóSam:
Magyarul nincs olyan, hogy tesztpilóta. Berepülő pilóta a neve.

MindentGátlóSam 2018.10.30. 15:12:43

@ételizésítő: köszi, beírtam a költségtakarékos mellé!

ételizésítő 2018.10.30. 15:26:56

@MindentGátlóSam:
Nem kellett volna, elég, ha veszel egy angol-magyar szótárt, benne van.
Csak amikor a repülős szaknyelv kialakult, nem az átlaghülye által gondolkodás nélkül elkövetett tükörfordítást vették alapnak, hanem a nyelvet ismerő emberek alkottak új szavakat.

De ugyanezt nyomon követheted a sportban is, hogy milyen szavakat alkottak régen, és milyeneket ma.

ételizésítő 2018.10.30. 15:52:22

@MindentGátlóSam:
Ja, a cost effective-et is kikeresheted ám, és meg fogsz lepődni. Egyik sem mai kifejezés.

notC 2018.10.30. 16:30:05

Vajon hoz annyit ez a szétültetés mizéria bevételi oldalon, mint amekkora arcvesztéssel jár az érintett genyózóknak?
Azt gondolom, hogy a többség csakazértse! alapon nem vesz helyet, inkább elvan magával arra az egy-két órára, s ez idő alatt a fapados le- és felmenőit szidja jogosan.
Vagy lejáratták már magukat annyira, hogy ez a kicsi már nem számít, ellenben azzal a gépenkénti pár száz euróval, amit hoz a helyvásárlás?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.10.30. 16:36:59

"mi is arra számítunk, hogy vége a hetente variálás időszakának. "
Bróhaha, akkor még a Hamucipőképen is hisztek?
:-)))
És akkor majd mi lesz ha a jónép rászokik arra hogy csak az ülés alá való poggyásszal utazzon?
Vagy uram bocsáss, akár csomag nélkül?
Akkor majd ott lesz a fél repülő kihasználatlanul...
Oké, hogy lesz hely mindennek, de a gempa nem fog csörgedezni a két köcsög cégnek.
Akkor majd mit fognak kitalálni?
Mindenki csak akkor utazzon ezekkel a gyökerekkel, ha dupla, vagy akár tripla ár mellett is megéri-e a vásárlás előtti kalkulált jegyárhoz képest...

ételizésítő 2018.10.30. 17:15:50

@geegee:
"Oké, hogy lesz hely mindennek, de a gempa nem fog csörgedezni a két köcsög cégnek."
Amíg a jegyek olcsók lesznek, fog.

Aki meg igényesebb, vagy nem velük megy, vagy megfizeti, amit kell, és a nem fapadosok áránál talán még mindig olcsóbban repül kényelmesen. Európán belül a kiszolgálásban már úgysincs nagy különbség a fapados és a hagyományos cégek között, a hagyományosokon sincs már tisztességes kaja a turistaosztályon, ami árban még összemérhető a fapadosokkal.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.10.30. 18:44:16

index.hu/kulfold/2018/10/30/wizzair_milano_budapest/

Na, itt van, tessék, ilyenek ezek.
Az hétszentség, hogy pezsgőt bontok, ha ez a két rohadék banda végre mexűnik, tönkre megy, stb...
:-|

ételizésítő 2018.10.30. 20:02:33

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:
Oda van írva.
Ha megtanulsz angolul, és nemcsak bemásolgatsz dolgokat, meglesz.

ételizésítő 2018.10.30. 20:03:40

@geegee:
Melyik törvény szerint kötelező velük utazni?

Ha meg nem kötelező, akkor a faszt vered magad?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.10.31. 01:39:31

@Agnesa Repka: Nem. Ez alapból arról szól, hogy náluk sincs valami nagy haszonkulcs, viszont a kisebb hely, kevesebb csomag valóban több elvihető embert jelent. Azt, hogy az út fix (utasszámtól nem függő) költségei több utas között oszlanak meg, így olcsóbban lehet adni a jegyet. Az olcsóbban eladott jegy viszont a fapados üzletmenet szempontjából ideális.

A kérdés az, hogy a normális székezésre mennyi a fizetőképes kereslet.

És, ha szabad egy erős véleményt megosztani: Nem véletlenül nincs fizetőképes kereslet. Egyszerűen az történt, hogy a 737 megjelenése óta a fapadosok által jellemzően repült távolságokon nem nagyon látunk olyan innovációt, amiért az utas sok felárat fizetne.

A szolgáltatás színvonala a hosszabb ellenőrzési procedúrákkal, a repterek környékén sok nagyobb dugóval egy ideje inkább romlik. És lehet, hogy már van lassú és drága fedélzeti WiFi, de...

Közben a világ minden más téren fejlődött, így az egyéb közlekedési módok terén is. És ahogy a repülés előnye megkopott, úgy egyre kevésbé volt fenntartható az economy class korábbi árszintje.

ételizésítő 2018.10.31. 02:24:41

@Válasszunk:
A 737-es sem volt valami nagy újdonság ezen a téren, sem a 727-eshez, sem a pár évvel korábban megjelent DC-9-hez képest. Bár amikor megjelent - idén kereken 50 éve lépett először szolgálatba a 737-100 altípus -, nem voltak még fapados légitársaságok, sem Európában, sem Amerikában, sem máshol.

Műszakilag a 707-es volt egy nagyon izgi kísérlet, ahol igyekeztek fázisban és frekvenciában összehangolni a különböző váltakozó áramú generátorokat, és miután ez megvalósult, bus tie breakerekkel összekapcsolni a generátorok váltakozó áramú sínjeit, de nem jött be - talán a mai technikai színvonalon, számítógépekkel már jobban menne -, abba is hagyták a kísérletezgetést ebben az irányban.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.10.31. 09:57:11

@ételizésítő: A 737 és a 727, DC-9 közötti különbség kapcsán fontosnak érzem, hogy nem véletlenül lett a 737 a domináns típus, a mérce, amit az A320 se haladt meg nagyon. Mindenesetre a lényeg az, hogy amíg nincs újdonság ami választ adna arra, hogy miért fizessen az utas sokkal többet a repülésért, mint a rövid távokon nem sokkal lassabb egyéb közlekedési módokért, addig a repülés régi fényét várni marhaság.

ételizésítő 2018.10.31. 14:41:37

@Válasszunk:
Nem véletlenül hanem mert a Boeingnak sokkal jobbak voltak a marketingesei, mint a McDonnel Douglasnek.
A 727-es meg más karakterű típus, 3 hajtóműves, más célokra, több utas szállítására készült.

A B737 versenytársa valóban az A320 lenne, de szerintem sokkal szarabb filozófia van mögötte, sokszor elveszi az embertől a vezérlést, amit a pilóták nem szeretnek, mert a gép lezuhanását okozhatja.
Meg persze a DC-9 - MD-80 család volt, csak ők belebuktak többek közt az életképtelennek bizonyult tolólégcsavaros (propfan) hajtóművel való befulladt kísérletekbe, miközben a B737 a jobb megoldásnak bizonyult CFM-ekre váltott.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.11.01. 10:08:26

@ételizésítő: Én inkább azt mondom, hogy a 737 és a 727 közötti fő különbség nem csak a "más karakterű" irányban írható le, hanem elsősorban azzal, hogy a sebesség - méret - "kényelem" kapcsán a 737 eltalálta a fizetőképes kereslet egy rétegét, ezért egy kategóriát érdemben meghatározó, elterjesztő, sok szempontból megteremtő típus lett.

ételizésítő 2018.11.01. 15:57:51

@Válasszunk:
Az utazósebessége minden sugárhajtású utasszállító gépnek ugyanakkora, nagyjából 900-950 km/h közötti.
Mivel mindkét típuson utaztam - ugyanannál a légitársaságnál, 80-as évek vége, 90-es évek legeleje -, elmondhatom, hogy a kényelem is ugyanolyan volt rajtuk (és mindkettőnél sikerült a pilótafülkében is eltöltenem az út egy részét a pilótákkal beszélgetve, és nem a "hijack" varázsszót említettem hozzá :-).
A különbség csak annyi, hogy míg az első változatban a 727-es kb. 170 fő szállítására készült, a 737-es kb. a felére.

Hatótávban a 727-es az USA két partja között leszállás nélküli repülésre készült (kb. 5000 km), a 737-es meg rövid távokra (kb. 1500 km), ezekre valószínűleg nagyobb volt az igény, az USA-ban is, de Európában és Japánban még inkább.
Más kérdés, hogy ma már a 737-esek egyes változatai méretben és hatótávban is fedik azt, amit a 727-es tudott, és utóbbira már nem fejlesztettek új, gazdaságosabb, nagy kétáramúsági fokú hajtóműveket a 70-es évek végén, mint a 737-esekre, inkább a 737-est bővítették úgy, hogy kiváltsa a 727-eseket, illetve hosszabb távolra jött helyette a 757-es, a három hajtómű kiment a divatból, az egész világon, a Tu-154-es kiváltására tervezett orosz Tu-204-es is két hajtóműves lett.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.11.01. 21:16:05

@ételizésítő: Ezért mondtam ezt a hármast egyben és nem csak jeteket vizsgálva.

Ha megnézed: Igazán rövid távon (regionális járat) a sebesség elhanyagolható, a kényelem kevéssé fontos. Viszont nem jó a nagy kapacitás, mert vagy nagyon drága lenne a sok üres ülés, vagy ritkán járna, mert ritkán lehet megtölteni és rossz lenne a menetrendi kínálat.

Így oda jók a turboprop gépek.

Eggyel feljebb lépve, 737 kategória: Már kell a jet, mert itt már az elérhető időnyereség fontos. De nem kell a hosszútávú járatokon megszokott drágább osztály. Mivel többnyire itt is véges az utasmennyiség, és kell menetrendi kínálat, ezért a 737-tel is lefedhető méret a jó. Kéthajtóműves, keskenytörzsű, és többnyire nem is a leghosszabb változatok. Mert a menetrendi kínálat, rugalmasság kapcsán is verseny van, ezért nem jó a nagy méret, még akkor sem, ha az egy utasra jutó fajlagos költség alacsonyabb lenne. De elvársz egy közepes kényelmi szintet.

737 ezen a téren jó volt, nem véletlenül domináns.

Ha megnézed, akkor a nagyobb távolságokon már fontos a kényelem is, az utas egészségét kímélni, mérsékelni a klausztrofóbiát, engedni felállni, kellenek a jobb osztályok, ezért ott ezért is fontos a Widebody koncepció. Ráadásul ezen a távon a lassú hajók a versenytársak, nincs sem autó, sem vonat, azaz a menetrendi rugalmasság terén nem kell versenyezni.

Itt ugye a 747, 767, 777, 787 játszik.

Ugye a méret egyrészt kihat arra, hogy adott méretű kereslet mellett milyen menetrendi gyakoriságot tudsz gazdaságosan kialakítani, másfelől viszont a méret feltétele lehet a kényelemnek. A "middle of market" koncepció iránt azért szkeptikus a Boeing, mert abból könnyen lehet a két szék között a földre ülés esete, és akár jelentős bukta is.

ételizésítő 2018.11.01. 22:01:13

@Válasszunk:
A széles törzsű semmivel sem kényelmesebb, mint a keskeny törzsű, csak 2 folyosó van az ülések között. De a székezés ugyanolyan.
A 737 többek közt azért is domináns, mert sokáig nem nagyon volt versenytársa. Az egyik gyártása leállt, a másiké még nem kezdődött meg, az oroszok meg egy időre leálltak még a fejlesztéssel is, aki meg már egy típust beszerzett, az utána azt fogja venni, mert kisebb raktárkészletet kell fenntartani, így gazdaságosabb.
Igazából csak szerencséje volt a Boeingnak, a 737-es egyébként semmivel sem jobb gép, mint a versenytársai.