A héten életbe lépnek az új csomagszabályok a Wizz Airnél és a Ryanairnél. Ennek apropóján ebben a posztban összefoglaljuk a lényeget - nem minden apró részletet, hanem a fapadosok rendszereinek legfontosabb tudnivalóit, különbségeit. Ez tehát az elmélet, várjuk a gyakorlati tapasztalatokat kommentben.
Hosszú szerencsétlenkedés után úgy tűnik, végre megvan az a rendszer, amely a két ultránál is működőlépes lehet, mi is arra számítunk, hogy vége a hetente variálás időszakának.
Miért is kell szigorú kézicsomagszabály? Mert a fapadosok az elmúlt években a jó drága feladott csomagokkal rászoktatták az utazóközönséget arra, hogy csak kéziposszásszal utazzanak. Viszont mára ezekből is olyan sok lett, hogy nem fér a fedélzetre és két cég már már azt se bírja/akarja kezelni, hogy az utas odahúzza a géphez a gurulósát és ott beteszik a gép hasába.
Ebből november 1-től létrejön a kettős csomagrendszer: a két ultrafapados (Wizz és Ranair) külön pénzt kér a normál mértetű kézik (pl. átlagos gurulós bőrönd) elszállításáért, miközben ez a normál diszkontcégeknél (Norwegian, easyJet, Vueling, Eurowings) továbbra is ingyenes.
Utóbbiaknál maradva, mert egyszerűbb: a normál kézi tehát benne van az árban, az pedig a kapunál dől el, hogy az utas a fedélzetre is magával viheti-e ezt a csomagot, vagy átminősítve a raktérbe kerül. Általában a hátizsákok mehetnek fel a gépre, a kemény fedelű gurulósakat szeretik elvenni. Az easyJetnél érkezési sorrend is van, aki korán beáll a beszállókapunál a sorba, általában viheti a fedélzetre a kézijét.
Áttérve a két ultrára: a legfontosabb alapszabály, hogy náluk csak a kicsi, ülés alá beférő kézi elszállítása ingyenes, ez természetesen mehet a fedélzetre. Ennek mérethatára a Wizznél 40x30x20 centi, a Ryanairnél pedig a mérőeszköz határa 42x20x30.
Akinek ennél több cucca van és vinne egy normál kézit is, választhat: elsőbbségi beszállás (prio) megvételével lehet jogot szerezni arra, hogy ezt a másik, normál méretű kézicsomagot magunkkal vigyünk a fedélzetre, vagy 10 kilós feladott csomagként szállíthatjuk el a gurulóst. (A 20-32 kilós feladott poggyász külön történet, annál nincs változás)
A magunknál tartott kézipogyó elég komoly előnye, hogy végig velünk van az út során, nem kell egy plusz sort állni a leadásához, és tuti nem túrják szét, nem nyúlnak belőle, nem törik darabokra és nem kell várni rá a célállmáson. A feladott 10 kilósként szállítás meg azért jó, mert akkor a csekkinpultnál leadható a cucc, vagyis nem kell végighúzni szekun és az egész reptéren, meg felvinni, lehozni a gépről, ráadásul tehetünk bele olyan dolgokat is, amelyek nem vihetők át a biztonsági ellenőrzésen (pl. vágóeszközök, pia)
Árak. A Ryanairnél fix a tarifa, foglaláskor minden útvonalra a prio 6 euró, a 10 kilós feladott ára pedig 8. Később hozzáadva a foglaláshoz 8, illetve 10 eurót kell perkálni. A Wizznél az induló ár alacsonyabb, de ezt le se írjuk, mert csak beetetés, útvonalanként változik az ár és átlagban a Wizz jóval drágább, 10-15 euróval érdemes számolni. Még az is változik, hogy melyik olcsóbb, van útvonal, ahol a prió drágább, másikra meg a 10 kilós feladott. Szándékosan fenntartják a katyvaszt, hogy az utas ne láthassa át az árrendszert.
Mi történik, ha a prio nélküli utas az ülés alá beférőnél nagyobb csomaggal indul el? A Ryanairnél ha ezt még a becsekkolásnál jelzi, 20 euróért feladhatja 10 kilósként, ha viszont a kapunál derül ez ki, 25 eurót kell fizetnie és ugyanúgy a gép hasába kerül a csomag. A Wizznél a kapunál szintén 25 euróra büntetnek (plusz nyilván a kezelési költség, amit a Malév GH, mint földi kiszolgáló nem szégyell), de ha a normál kézi mérethatárába (55x40x23 cm) befér a cucc és van hely a fedélzeten, akkor a gépre felvihető, ha nincs, akkor megy a raktérbe.
Fontos tehát már a foglalás előtt átgondolni, hogy mennyi csomaggal utazunk és mennyire akarjuk azt magunknál tartani, illetve mik a kényelmi preferenciáink - pl. kell-e nekünk egy plusz sorállás és várakozás a csomagra a célállomáson? Lehet, hogy a csak az ultrák által szedett kézicsomagdíjak miatt például egy easyJet akkor is olcsóbb mondjuk Londonba, Bázelbe, vagy Berlinbe, ha az alapjegyára magasabb. Főleg, hogy az ultrák szétültetnek, az egymás melletti helyekért is külön pénzt szednek, ezt is érdemes figyelmebe venni.
Természetesen van még sok ága-boga ennek a csomagosdinak, most csak a legalapvetőbb infókat sűrítettük egy posztba, korábbi írásainkban van még több részlet, illetve a légitársaságok szabályzataiban.
Mivel az új szabályok életbe lépésével várhatóan újraindul a kapunál a szigorú csomagmérés és a szabályt be nem tartók büntetése, fontos, hogy erről is legyen infójuk az utasoknak. Kérjük, hogy a kapunál szerzett élményekről is számoljatok be kommentben, mi is beírjuk majd minden út után a tapasztalatainkat ide.
Utolsó kommentek