Nem pár euróval húzza le a Wizz Air azokat, akik nem akarnak szanaszét ülni a gépen, ügyesen megemelték az ülésválasztás díját azt megelőzően, hogy sutyiban átprogramozták az helyosztó rendszert szétültetősre. A kisgyerekeseket legalább nem ültetik szét, de a nagyobbakat simán elszakítják a családjuktól.
Íme az ígért részletek a Wizz múlt héten megénekelt szétültetős húzásáról. De előtte: úgy tűnik, kell fogadjuk, hogy sokkal nagyobb pénzt tudnak így legombolni az utasokról, mint amennyi kiesik azáltal, hogy valamennyien e miatt elpártolnak tőlük. Nyilván milliók rázzák most az öklüket, de a Wizznél röhöghetnek a markukba. Elég sok útvonalon nincs alternatívájuk, ha meg igen, a Ryanair ugyanezt csinálja, ők kezdték a dolgot. Vagyis a legtöbb, amit az utas tehet, hogy eldönti, fizet, vagy csak azért is ellenáll és elücsörög külön a családjától/csapatától, esetleg nekiáll a gépen csereberélni másokkal. Aki azt mondja, hogy neki fontos az egymás mellett ülés, mostantól egész egyszerűen minden Wizzes és Ryanaires jegykeresésnél számolja hozzá az árhoz az ülőhely díját és ezt vesse össze a kulturált cégek ajánlataival.
Mi egy három felnőtt-egy gyerek felállású úton vagyunk épp túl. Ez alapján nem változott a csekkolás folyamata semmit, egyszerűen úgy oszt helyet a rendszer, hogy nem egymás mellé teszi az utasokat. Nálunk a gyereket és apukát egymás mellé ültette, anyukát és nagymamát a gép két legtávolabbi végébe. Kivételesen a lehető legkorábbi időpontban, mínusz 48 óránál becsekkoltunk, volt még bőven egymás mellett három, sőt hat hely is, adhatta volna úgy, ahogy eddig mindig, illetve ahogy a két ultrán túl mindenki más: ABCD, vagy CDEF ülések. E helyett még arra is vigyázott a rendszer, hogy az egymás mellé adott dupla hely melletti ülés foglalt legyen, tehát anyukát csak úgy teleportálhattuk volna magunk mellé, ha három ülést veszünk meg pénzért. Nyilván nem tettük. Már az árazásból sejthető volt, hogy nem lesz tele a járat, kényelmesen egymás mellé tudtunk volna ülni akkor is, ha a sztyuvi nem segít. De persze rákérdeztünk nála. Először is arra, hogy mióta és miért ültet szét a rendszer, erre kaptunk egy elég goromba, hülyének néző választ az egyiküktől: „kábé 15 éve” (a cég 14 éve indult). A másik hölgy viszont szólt, hogy hol van üres sor, ahova átülhetünk, ez nagyon korrekt volt. Valószínűleg ők sem örülnek túlságosan az új rendszernek, az összes-vissza ülést csereberélőknek, de nem mutathatják ki.
Egy, az ez előző poszthoz érkezett komment alapján fontos, hogy a 14 év feletti gyereket már felnőttként kezeli a rendszer, tehát simán szétülteti a szülőtől. Olvasónk egy kicsi gyerekkel és egy tinivel utazott és kénytelen volt három ülőhelyet megvenni, hogy a 14 évest ne a gép túlsó felbe rakják – naná, hogy nála is foglalt volt a szülő és a kisgyerek melletti hely, nem lehetett oda átültetni a tinit.
Megnéztük az árazást is, ez alapján elég szar duma, hogy fillérekről van itt csak szó. Elég sokféle ár van egy gépen az ülésekre, a Wizznél a legolcsóbb helyek a gép hátsó felében vannak, az ablakosok ezek közül is drágábbak. Egy átlagos járatnál 5 euró ez a legolcsóbb helyjegy, ablakhoz 6, a gép első részére pedig 7. Nagy lábtérnél, első sornál a határ 50 euró, a hivatalos díjlistában ugyanis az szerepel, hogy 1-50 euró az ülőhely díja. Ebből az 1 euróst kitartóan keresve sem leltünk sehol, de még 4 euróst se, pedig kínunkban már az extrém rövid Budapest-Kolozsvárral is kísérleteztünk, de az is 5 eurótól indul. 50-est is kutattunk, az se jött össze, de legalább egy 48 eurós igen, Izlandról Budapestre, vagy akár Londonba is az első sorba például ennyi.
Ha ez túl egyszerű és átlátható lenne, ez az 5-6-7 eurós dolog is csak foglaláskor él és nem a következő hetekben induló járatokra. Azokra ugyanis magasabb az ár, csakúgy, mint azokban az esetekben, ha utólag kapcsol valaki. És ez megint nem túl tisztességes, valljuk be. Az még rendben van, hogy minden szolgáltatás későbbi hozzáadása feláras, de az, hogy most szándékosan kicsesznek az utasokkal, akik most e miatt kénytelen emelt díjat fizetni, elég visszataszító. Mert rengetegen most szembesülnek azzal, hogy sutyiban bevezették a szétültetést. Ha foglaláskor tudják, közülük sokan vettek volna már akkor helyet. De így, hogy most, becsekkoláskor kapnak a fejükhöz, csak az emelt díj marad nekik.
Tehát az 5-6-7 eurós ára csak az alap, ha a következő hetekre foglalunk, ugyanúgy magasabb az ár, mintha hosszabb útvonalakra. Logika nincs benne, hosszúra is láttunk alapárat és közepesre is emeltet, ezt hívják a szakmában dinamikus árazásnak, mi meg az utasok szemszögéből nézve átláthatatlan katyvasznak. A következő, elég népes kategória az, ahol a legolcsóbb helyek 6 euróba kerülnek, az ablakosok 7,5-ba, a gép első részére pedig 8,5 az indulás. Tehát egy olcsó jegy felét simán elviheti az ülőhely, de a 45 eurós átlagjegyárral számolva is jelentős költség az utasnak, illetve bevétel a Wizznek, ha minden második-harmadik utas megveszi a helyét.
Az is érdekes, hogy a Wizz lazán drágábban adja a helyet, mint a Ryanair. Teszteltünk azonos útvonalon azonos napokon járatokat, a jegyárat most nem néztük, viszont 10-ből 8-szor a Wizz volt a drágább (4-szer pedig sokkal drágább) a legolcsóbb helyet tekintve annak ellenére, hogy a Ryanair az ablakos helyekre sem számol felárat. Egyszer majdnem ugyanannyi volt az ár, egyszer a Wizz volt olcsóbb kissé. Az is igaz persze, hogy a Ryanairnél szinte mindig látni akciósnak mondott helyeket, ezek már 2-3 eurótól indulnak, de a legolcsóbb szekció csak pár sor, a 24-28. közöttiek, ezek pedig hamar el is fogynak. Viszont becsekkoláskor is általában vannak 3-4 eurósok, míg a Wizz a legjobb esetben is 6-7-től indítja őket, ha valaki a szétültetést látva próbál változtatni.
Egy tipp: ha már szétültetnek, de nem vagyunk hajlandóak fizetni, minimum kapjunk jó helyet ingyen nem? Ehhez a Ryanairnél régóta az a megoldás, hogy a lehető legkésőbb kell becsekkolni, mi rendszeresen mínusz 5-6 óránál szoktunk az appon. Ilyenkor zsúfolt járatokon általában kellemes ablakos helyeket oszt a gép, de elég sokszor utaztunk nagy lábtérrel, sőt első sort is kaptunk már. De a kedvenc a 3A-4A-5A volt. Ha nem ilyet ad, akkor meg bőven van még üres hely a gépen, át lehet ülni, amikor mindenki elfoglalta a helyét. Valószínűleg a Wizznél is működik majd ez a megoldás.
Utolsó kommentek