Alighanem a hónap szenzációja a légiiparban, hogy légitársaság-sorozatvállalkozó ex-forma1 pilóta Niki Lauda összefog a Ryanairrel, hogy együtt csinálják meg legfaszább osztrák fapadost.
Lauda szép lassan jutott el a full service cégtől az ultra fapadig, egy ideig előző cégét, az Air Berlinnel szövetkező flyNikit is próbálta ebbe az irányba terelni, de aztán máshogy alakult, az Air Berlin-sztori végét meg ismerjük.
Épp az előző posztban foglalkoztunk azzal, hogy a Ryanair Bukarestet leszámítva szinte kivonul Romániából, a Wizz pedig bezárja három bázisát. Az ok, hogy máshova kellenek a gépek. Van ugyanis egy piac, amelyért megindult a harc. Bécs lényegében az utolsó fehér folt maradt az ultra fapados térképen Európában és a mezei fapadosok aránya is igen alacsony - mi sose számoltuk az Air Berlin/Nikit fapadnak, a Lufi-csoporthoz tartozó Austrian pedig kvázi nemzeti légitársaság.
Az Air Berlin csődje után. új reptéri vezetéssel, a korábbinál sokkal kedvezőbb kondíciók, alacsonyabb díjak által is hajtva megkezdődött a piac újraosztása, erre mindkét nagy ultracég rámozdult. Az osztrák piac az alapvetően Kelet-Európára fókuszáló Wizznek is szinte hazai pálya,, de a nyugaton sok helyen egyeduralkodó Ryanair sem mehetett el mellette, miután a német piacon nagyot nyomult az elmúlt években. Az ezzel együtt érdekes fejlemény, hogy nem saját maga vette célba Ausztriát, hanem Lauda bácsival szövetkezve teszi ezt.
A harmadik Lauda-cég, a Laudamotion már korábban megalakult, ma azt jelentették be, hogy a Ryanair előbb 24,9 százalékos részedést szerez a benne, majd ha a versenyjogi engedélyek is lehetővé teszik, felmegy 75 százalékra. Niki lesz a cég elnöke. A Laudamotionnak már van pár A320-asa (a hajdani Nikitől), de a Ryanair a kezdeti 50 millió eurós befektetés mellett nem csak másik 50 millióval segíti az indulást, de nyárra ad wet lease-ben pár hat gépet is - vagyis Ryanair B737-eseket személyzettel együtt.
Így tudják megtolni az első nyarat, ami 21 gépes flottát jelent és járatokat nem csak Ausztriából hanem Németországból és Svájcból is. Fontos, hogy ne aprózzák pár géppel, séróból nagyban kezdjék és konkrét elvárás, hogy három év alatt elérjék a nyereségességet. Nem lesz könnyű.
Jelenleg mediterrán nyaralójáratokra lehet foglalni az új cégnél, a menetrend alapján úgy tűnik, hogy június 1-én szállhat fel az első járat. A Ryanair beszállásával nyilván sok új útvonal bejelentése várható a következő hetekben.
A Wizz próbált mindennek elébe menni és már 26 útvonalnál tart Bécsből - mondjuk egy részük csak 2019 nyarán indul, de már feltették a foglalási rendszerbe, miközben a pesti bázisról ma még csak a 18/19-es téli idény járataira nyílt meg a foglalás.
Az tuti, hogy óriási harc lesz Bécsben, rengeteg olcsó jeggyel. A Nyugat-Magyarországon élőknek kimondottan érdemes figyelniük a bécsi útvonalakat és árakat, de tuti lesz a pestieknek is olyan ajánlat, amiért érdemes Bécsbe utazni - mi is foglaltunk már.
Utolsó kommentek