Sokat utazva feltűnő, hogy Magyarország wannabe légitársasága elég mostohán bánik a nem A-listás nőkkel, ha azok arra vetemednek, hogy jelentkeznek légiutaskísérőnek. A Wizz-sztyuvik szinte mind 40 alatti, magas, sovány, kifejezetten csinos arcú hölgyek és hozzájuk illő urak. Még elvétve sem látni a fedélzeten idősebb, hovatovább ráncosodó vagy észrevehető súlyfelesleggel küzdő hölgyet. De kopaszodó vagy az átlagnál alacsonyabb férfit sem. Vajon miért?
Ez most a nőnapon kikívánkozik: nehéz másra gondolni, hogy aki nem fér be a cég által elképzelt ideálba, azt nem veszik fel, szevasz. Akkor sem, ha egyébként alkalmas lenne a munkára. Persze a légiutaskísérő, főleg Britney Spears ide vonatkozó videoklipje óta egyértelműen olyan státusz, amelyhez jelentős mértékben kötődik szexuális töltet. Tipikusan ilyen még a nővérke is. Ám ahogyan nem várjuk el reálisan, hogy a kórházban az ágytálat duzzadó mellű, szőke hajú, miniszoknyás nehézbombázók cserélgessék, úgy a repülőgép fedélzetén posztoló légiutaskísérő sem két lábon járó segédeszköz.
Ezt az elvet képviseli az általunk gyakran igénybe vett fapadosok közül a Ryanair és az easyJet is (velük repülünk annyiszor, hogy releváns következtetést tudjunk levonni). Mindkét társaságnál dolgoznak idősebb, akár 50 év feletti légitutaskísérők, de nem ritka a színes bőrű és a túlsúlyos alkalmazott sem. Az easynél látványosan több az idősebb és a dundibb, de a Ryanairnél is előfordulnak. Az easyJetnél nagyjából olyan változatosak a sztyuvik, mintha a sétálóutcában néznénk, hogy ki jön szembe. Ezzel szemben a Wizznél szinte csupa olyan hölgy dolgozik, akik megfelelnek a 18-as karikás történetek sztereotípiájának.
És ez szerintem nagyon nem oké. Megnéztük, milyen követelményeknek kell megfelelnie annak, aki légiutaskísérő szeretne lenni a Wizznél. Az angol és valamilyen közép-európai nyelvtudás alap, tudni kell úszni, satöbbi. Ami a testi adottságokat illeti, az egyetlen előírás, hogy a hölgyeknek legalább 165 centisnek kell lenniük, lábujjhegyen pedig 210 centire fel kell tudni érniük. Ez teljesen érthető, hiszen fel kell érniük a csomagtartót, vagyis azzal nincs is semmi gond, hogy én a 158 centimmel sajnos teljesen esélytelen lennék. Az már kérdéses, hogy a férfiaknak miért kell 175 centisnek lenniük. Elvégre ugyanazt a tárolót kell felérniük nekik is, ami pedig megy 165 centi mellett is. Ja, egy 165 centis férfi nem számít éppen magasnak, még Tom Cruise is lekörözi.
De menjünk tovább, milyen kikötések vannak a testi adottságokra még. Nos, semmilyen egyéb követelmény nincs. Elvileg ki lehetne kötni, hogy megfelelő állóképességgel kell rendelkezni, elvégre ha félig halott utasokat kell kihúzni a székek alól, oda kell erő. De nincs utalás semmilyen, a kondíciót érintő követelményre. Nyilván ha a túlsúly már kóros, és annyira akadályozza a leendő munkavállalót, hogy nem tudja rámolgatni a bőröndöt, húzni a kocsit, nem fér el kényelmesen a folyosón, akkor az kizáró tényező lehet - ugyanígy csak különleges vizsgálat után teljesíthet valaki szolgálatot, ha 4-esnél erősebb dioptriájú szemüveget, kontaktlencsét visel.
Ám míg a látásra vonatkozó előírás szerepel a követelmények között, a túlsúly nem kizáró tényező. Márpedig ha ez a helyzet, akkor nagyon kevéssé valószínű, hogy a túlsúlyos jelentkezők mindegyike kórosan elhízott lenne, vagy rendre egyéb teszteken és feladatokon vérzik el, s nem azon, hogy 44-es ruhát hord 38-as helyett. Ami az idősebb, pontosabban a már nem annyira fiatal jelentkezőket illeti, esetükben fel sem merülhet hasonló kizáró tényező, hiszen ehhez a munkához nem szükséges olyan fizikai állóképesség, ami csak a fiatalokra jellemző - a követelmények között is csak annyi szerepel, hogy 18 éves kort be kell töltenie a jelentkezőnek.
Ha egy 50-es nő képes egy hipermarketben álló nap polcot pakolni, akkor a kocsit is tudja tolni. Arról nem beszélve, hogy ez a tudás nem igazán avul el - vagyis míg egy idősebb programozó esetében releváns magyarázat lehet, hogy nem elég naprakész a tudása, egy légiutaskísérőre nem hullanak záporesőként az innovatív fejlesztések nap mint nap. A vészkijárat tíz év múlva is ugyanott lesz.
Vagyis semmi, de semmi nem indokolja, hogy a Wizz miért nem vesz fel idősebb vagy dundibb nőket légiutaskísérőnek, miközben a többi fapados cégnek ez nem jelent problémát. Összességében ez elég csúnya diszkriminációnak tűnik.
Utolsó kommentek