Tök felesleges és hülye vonatnevek, néha logikátlan menetrend, száz féle kocsitípus és egyre több kötelező helybiztosítás jellemzi a hamarosan életbelépő nyári balatoni vasúti forgalmat, de persze látszik, hogy a MÁV nagyon igyekszik az utasok kedvében járni. Összegyűjtöttük, hogy mire érdemes figyelniük azoknak, akik a kitartó lassúság ellenére is a vonattal veszik célba a tavat idén nyáron - hiába volt ugyanis folyamatos vágányzár tavaly szeptember óta, a menetidő egy kanyi percet sem csökkent. Különösen nagyot szívnak a székesfehérváriak és a nagykanizsaiak.
Talán nem kell magyaráznunk, hogy kerül a MÁV a fapados blogba. Itt a kánikula, kitör az iskolai szünet, menjünk csobbanni a Balatonra. Milyen menetrendet biztosít a vasút most szombatra? Vonatpótló buszozást, ahogy eddig is. Őszintén szólva sehogy se bírjuk összerakni, hogy miért szombattal zárul a nagy felújítás, miért nem lehetett két nappal korábban befejezni, hogy a várhatóan nagy forgalmú hétvégén úgynevezett vonatok is járjanak a déli partra, de a magyar vasúton túlságosan semmin sem szabad fennakadni. Így azon se, hogy a nyári menetrend nem lép életbe akkor, amikor kitör az iskolai szünet, hanem csak öt nappal később.
De lépjünk túl ezeken, összegyűjtöttük, mit kap az az utas, aki a főidényben vonattal kívánja megközelíteni a tavat. Évek óta látszik a MÁV komoly küzdelme, hogy várat építsen a szarból, nagy energiákat tolnak a balatoni forgalomba, de különösen annak promójába. Sajna a menetrendből nem derül ki, hogy milyen komfortot nyújt a vonat, amit kinéztünk. Pedig ez lenne a legfontosabb.
Nem kritizáljuk, hogy a kocsipark igencsak vegyes, köztudottan kevésből lehetett csak fejleszteni, ebből kellett kihozni a legjobbat. De hogy miért kell a rendszert a létező legjobban megbonyolítani, az nem egészen világos. Bőven elég lenne a személyvonat és gyorsvonat elnevezés, jó, a sebes még belefér, az nem áll meg a tóig, de ott mindenhol. E helyett személy alig van, vastagbetűs majdnem minden, hogy be lehessen szedni a gyorspótjegy árát. Erre jön slusszpoénként idén a sok helyjegyes vonat, de már nem csak az embernek, de a bringának is kötelező előre helyet foglalni.
E mellett a Balaton tekintetében valami agyas pár éve valaki kitalálta, hogy ha nevet adnak a vonatoknak, akkor az milyen menő, biztos erre élvez az utas. Lett Kék hullám, meg Tekergő és Katica az északi partra, ezek maradnak idénre is. Logika legalább annyi van is bennük, hogy a Kék Hullám két órás ütemben jár, Füredig csak Almádiban áll meg, onnan meg mindenhol. A Tekergő végig, Tapolcáig félig gyors, de vonatonként jókora különbségek vannak abban, hogy hol állnak meg. De legalább a Tekergőn állítólag idén szép felújított fülkés kocsik lesznek.
A Katica jár Füredig mindenhol megállva, Desiro szerelvénnyel, vagyis ablak nem lehúzható, de legalább modern légkondis motorvonat. De idén ezek kerülik ki Fehérvárt, aminek a tavalyi nagy lúzerkedés az előzménye: ezek a vonatok nem tudtak elmenni Pestig, mert valahogy nem voltak kompatibilisek a biztosítóberendezéssel. Idén Pusztaszabolcson át járatják őket, amivel csak a fehérváriak szívnak, de nekik Börgöndön átszállást biztosítanak, ha olyan balatoni állomásra akarnak menni, ahol csak a lassú vonat áll meg.
A déli parton aztán beindult a kavar erősen. Az eddig két óránként járó gyorsvonatokból expresszek lesznek, ami azt jelenti, hogy kötelező lesz rájuk a helyjegy. Rendkívül logikus módon gyorspótjegy nem kell rájuk, mert árban az utas így lesz nagyjából ott, ahol korábban. De csak hosszabb távokon, két balatoni állomás között ki a franc akar helyjegyért fizetni 300 forintot? Meg a forgalmasabb napokon nem is lesz rá hely nyilván. Az igényeseknek lesz rajta IC kocsi is és Balaton-expressz lesz ezeknek a vonatoknak a neve. Kocsik ugyanazok, mint eddig gyorsként, régi német vagonok, épp elviselhetőek, de szaguk már van.
A tó partján mindenhol megálló sebesvonatnak is adtak nevet, a rendkívüli fantáziáról tanúskodó Déli→parti lesz rájuk írva. A menetrend szerint természetesen hiába rém lassú és hiába áll régi büdös vagonokból, gyorspótjegy azért kell rá. Azt is megkavarták, hogy a Balaton-expresszek Keszthelyre mennek, nem úgy lesz, hogy a fele Nagykanizsára, a fele Keszthelyre. A kanizsaiaknak marad az átszállás, vagy a szüttyögés a húgyszagú Déli→parti sebesen (igen, nyíllal, fő a design a vasúton). Slusszpoénként azért este megcserélik a célokat, az utolsó pár vonatnál az expressz Kanizsára megy, a sebes Keszthelyre, ez is rendkívül logikus.
A hűvösben utazni kívánók kedvéért idén is beállítanak Flirt motorvonatokat, ezekre legalább utal a nevük: a Siófoki Flirt végállomása ugyan mi más lehetne, mint Keszthely, de legalább a Hétvégi Flirt valóban szombat-vasárnap közlekedik. Ezek tipikus elővárosi vonattípusok, távolságira beállítani őket nem túl szép, de nincs mit tenni, normális légkondi csak ezeken van, aki biztos nem akar kivakarhatatlan vonatszagot az ingébe, marad neki a Flirt.
Régi jó fülkés kocsik a déli parton talán csak a hétvégén Szegedről járó Aranypart expresszen lesznek, de elég kulturált vonatot kapnak a Miskolcról az Ezüstparttal érkezők, mert a Borsodba nemrég érkezett osztrák kocsikból áll majd a szerelvény. Légkondi ezeken sincs, de mávos viszonylatban kulturáltak, kényelmesek. Más kérdés, hogy ennek meg - noha expressz, helyjegyes, - a menetideje kirívóan magas, a Balaton-expressz megelőzi és minden második állomáson félrevágják, ahogy tavaly is. A menetrend amúgy az egész déli parton nagyon hasonló a tavaly nyárihoz és hiába túrták közel 10 hónapig a pályát, buszoztak az utasok, egy büdös perccel sem csökkent az eljutási idő a tóhoz.
A névadós mánia az éjjeli bulivonatot sem kímélte, mi mást lehetett volna neki adni, mint hogy Bagolyvonat. Romantikus alkatúaknak a péntek délutáni mentesítő gyorsot ajánljuk, Napfürdő a neve és nosztalgiakocsikból áll. Amúgy a tó partján feltűnnek régi kedvelt mozdonyok, nem csak a Nohab, de az idén 50 éves Szergejek is szerepet kapnak. Viszont sajnos a tavaly még Púpos által vontatott Siófok-Győr fürdősvonat szublimált a menetrendből, mire eljött a nyár.
Tehát a lényeg: akinek hozzánk hasonlóan nem mindegy, hogy milyen körülmények között utazik, ne csak a menetrendet, menetidőt, hanem a kocsitípusokat is nézze. A vonatösszeállítás oldal erre megfelelő lenne, ha nem beszélne gyakran érthetetlen vasutasul, de persze így is jó segítség. Mindenféle kocsitípus előfordul majd a tónál, légkondis, légcserélős és persze klíma nélküli 5, 20 és 40 éves vagonok is. Wifire csak a motorvonatokon és az IC-kocsikban számítsunk, a szolgáltatások és a jegyár között nem sok összefüggés látszik. Talán abban lehet még bízni, hogy a jobb pályán késésből kevesebb lesz mint tavaly. Ezzel együtt, mivel kajakocsi idén nyáron már szinte egyáltalán nincs a vonatokban, folyadék nélkül felszállni bődületes szívás tud lenni.
Utolsó kommentek